Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Dennis1984
Vandaag om 16:29:31
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 16:19:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 16:16:09
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 16:14:25
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door Gerrit H
Vandaag om 15:25:49
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 15:25:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:23:12
Slugs & Andere Rariteiten door RetroJack
Vandaag om 15:21:16
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:17:14
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 15:10:44
Bf Kibronn door Erik_omBC
Vandaag om 15:09:13
Ervaring 187-prestigemodels door Ronald Halma
Vandaag om 14:41:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:39:00
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door 44er
Vandaag om 14:08:44
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:06:04
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:28
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht door sncf231e
Vandaag om 13:48:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:44:02
Pimp my Hippel 2.0 door VAM65
Vandaag om 13:20:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:16:23
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 13:14:59
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:12:07
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 12:54:07
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:42
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Ben
Vandaag om 12:00:52
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Besselspoor
Vandaag om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:51:33
Lima SBB etr610, probleem verlichting door maartenvdb
Vandaag om 11:38:17
printplaat roco sik stuk door VAM65
Vandaag om 10:49:43

Auteur Topic: Roco z21 centrale, 2 stuks koppelen mogelijk?  (gelezen 4750 keer)

Bert2011

• Offline Offline
  • Gotthard SBB
Roco z21 centrale, 2 stuks koppelen mogelijk?
« Gepost op: 25 February 2022, 21:05:46 »
Beste forumleden,

Weet iemand of het mogelijk is om 2x z21te koppelen net als de Roco 10764 2x gebruiken als booster?
« Laatst bewerkt op: 25 February 2022, 21:40:54 door Bert van Gelder »
Met vriendelijke groet,

Bert Ruedisueli

Overet

• Offline Offline
Re: 2 x z21 koppelen
« Reactie #1 Gepost op: 25 February 2022, 21:40:57 »
Nee, dat kan volgens mij niet. De 10764 is (slechts) een versterker. De multimaus is in die combinatie de centrale. In het geval van de z21 zou je twee centrales willen koppelen en dat gaat niet werken.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Roco z21 centrale, 2 stuks koppelen mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 26 February 2022, 07:47:53 »
Wat je wel kunt doen, ook als je iTrain gebruik, is de tweede centrale als een tweede interface aansluiten op iTrain.

Je verdubbeld dat de capaciteit van de Rbus van 160 melders naar 320 melders. Wel zorgen dat de beide dezelfde baanspanning hebben, dit synchroniseert alleen de single booster. En als je dan de ene gebruikt om de treinen aan te sturen kan je de andere voor de accessoires gebruiken.

Zo verhoog je de capaciteit van de DCC output en heb je misschien niet eens een booster nodig. Alleen als je over de 2,5A aan vermogen gaat vragen.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Bert2011

• Offline Offline
  • Gotthard SBB
« Reactie #3 Gepost op: 26 February 2022, 10:51:25 »
Helaas gebruik koploper; kan verder op internet (google) ook niks vinden of dit mogelijk is.
Ok dan plak ik de oude 10764 er aan dat kan wel.

Bedankt voor jullie antwoorden !
Met vriendelijke groet,

Bert Ruedisueli

VvKan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 26 February 2022, 15:54:25 »
Ik weet niet hoe de opbouw vanbinnen er uit ziet. Daar bedoel ik mee, of decentrale op de ene printplaat zit en de booster op een tweede.  Of dat er een duidelijk zichtbare afscheiding is tussen deze 2.  Want in principe gaan er maar 2 (of 3) draadjes ( lees: sporen op de print) van de centrale naar de booster.

Zo was in ieder geval ook de centrale bij Lenz opgebouwd, waardoor je met een kleine modificatie een tweede centrale toch als booster kon gebruiken. Lenz had 2 printen met daartussen een 3-aderige verbinding, simpeler kan al niet.

bask185

• Online Online
« Reactie #5 Gepost op: 26 February 2022, 16:51:44 »
Wat je wel kunt doen, ook als je iTrain gebruik, is de tweede centrale als een tweede interface aansluiten op iTrain.
Hoewel technisch correct, is dit zwaar overkill.

Citaat
Je verdubbeld dat de capaciteit van de Rbus van 160 melders naar 320 melders.

Ik weet het hoeveel melders er in een gemiddelde grote baan zitten, maar ik betwijfel of iemand dit ooit nodig zou hebben thuis???

Citaat
Wel zorgen dat de beide dezelfde baanspanning hebben, dit synchroniseert alleen de single booster.
2 z21 kunnen nooit synchroon lopen, zelfde spanning of niet.
Citaat
En als je dan de ene gebruikt om de treinen aan te sturen kan je de andere voor de accessoires gebruiken.
DCC pakketten voor accessoires worden niet herhaald. Omdat je accessoires geen last hebben van vuile rails, hoeft het zelfde pakket niet 10x of meer verzonden te worden. Volgens mij worden accessoires DCC pakketten ook niet met een vaste interval herhaald omdat dat niet nodig is.

Mijn punt. DCC pakketten voor accessoires nemen zo weinig tijd in beslag dat het overbodig is om daarvoor een 2e centrale in te zetten. Het enige voordeel wat je hier wel mee kan bereiken, is dat magneet wissels zonder problemen kan voeden met deze 2e DCC bus zonder dat het je verlichting lastig valt. Maar ook hier gaat op, het is goedkoper om simpelweg je DCC accessoires te voeden met een losse voeding dan dat je er 2e z21 aan hangt.

Zo verhoog je de capaciteit van de DCC output en heb je misschien niet eens een booster nodig. Alleen als je over de 2,5A aan vermogen gaat vragen.
Ik snap niet wat je bedoeld te zeggen? Als ik aan DCC output denk, denk ik niet aan vermogen maar aan het aantal DCC pakketten wat je op de baan kan zetten, als je 100 treinen heb rijden op 128 stapjes, kan je niet snel genoeg DCC signalen uitklokken om alles op tijd aan te sturen. Maar de kans dat de gemiddelde thuisrijder hier ooit tegen aan loopt is echt heel klein.

Als je het hebt over de maximale stroom. De z21 levert al 3A, waar je ver mee komt. Als je meer wilt, kan je je booster of beide boosters gebruiken icm met de daarvoor bestemde booster bus. Daarvoor bestaan de boosters immers.

Als je al 2 z21s tegelijk gaat gebruiken met als doel: 'meer stroom'. Dan doe je het dus verkeerd omdat je eigenlijk een booster zou moeten gebruiken. Dan heb je meteen een probleem, want het is niet mogelijk om je dcc signalen te synchronizeren, dan zou al je een soort spanningssluis moeten aanbrengen tussen de circuits. Ik heb dit gedaan op de modelspoorclub tussen 2 "onafhankelijke" marklin banen die over 1 iTrain server en 2 CS3 rijden die elk hun eigen baan aanstuurt.

Samenvatting: Je wilt geen 2 z21 tegelijk gebruiken, punt.

Citaat
Ik weet niet hoe de opbouw vanbinnen er uit ziet. Daar bedoel ik mee, of decentrale op de ene printplaat zit en de booster op een tweede.
Voor de compleetheid. In principe doet elke centrale zijn eigen DCC signalen genereren. 2 centrales kunnen dit nooit synchroon doen waardoor je niet van de een naar de ander kan rijden zonder een soort sluis.

Sommige centrales zoals de CS2, Cs3 en van wat ik nu lees ook de Lenz centrales hebben een master slave systeem waarbij je centrales kan koppelen. Dit kan 2 voordelen hebben. Een centrale kan dan als booster fungeren (hoewel dit een dure oplossing is, voor een booster). Hierbij moet je tenminste 2 aders doorvoeren waarover het railsignaal loopt tbv synchronisatie en de slave centrale kan als 2e bedieningsinterface dienen. Bij central stations is dat handig omdat die dingen een touch screen hebben. Als je op een central station een 2e schakelpaneel of een extra set handregelaars wilt, moet je zo'n 800 euro ding er bij kopen. Dan koop je een 2e interface, die als bonus effect als een booster kan fungeren.

Als je centrale geen scherm of interface of handregelaar knoppen heeft, zoals een z21 bijvoorbeeld is het eigenlijk volkomen puntloos om een 2e gelijksoortige centrale in huis te halen om slechts als booster in te zetten. Om deze reden, kan de z21 het ook niet omdat deze daar simpelweg niet voor bedoeld is.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #6 Gepost op: 26 February 2022, 17:30:41 »
hoi,

Het koppelen van de twee z21-centrales kan volgens mij niet. Het combineren met een 10764 volgens mij wel. Alleen even opletten dat de baanspanning ongeveer hetzelfde zijn.

De standaard z21-adapter levert maximaal 2A. Met de standaard adapters kom je iets van 1,9A voor de baan. De z21(start) kan volgens mij iets van 3,2A maximaal op de baan zetten. Dus eventueel een zwaardere 18V = adapter aansluiten kan een (tijdelijke) oplossing zijn.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #7 Gepost op: 26 February 2022, 18:35:21 »
Hoewel technisch correct, is dit zwaar overkill.

Ik weet het hoeveel melders er in een gemiddelde grote baan zitten, maar ik betwijfel of iemand dit ooit nodig zou hebben thuis???

Zeker wel, ik heb meerdere klanten en banen geautomatiseerd die ver over de 160 melders heen gaan. Sterker nog, mijn eigen baan bestaat uit 238 blokken.
Dus dat is zeker niet raar

Die situatie is ook niet ondenkbaar. Ik neem even het voorbeeld van 1 van mijn klanten. Die wilt alles van Z21 hebben, en Z21 heeft alleen R-bus melders en CAN melders.
Klein rekensommetje met de volgende waardes: 1x X16 kost € 119,- voor 16 melders. 1x CAN detector kost 119 voor 8 melders.
In de opzet zou je dus 10x een X16 moeten nemen en dan verder moeten gaan met de CAN detectoren. Z21 heeft immers geen LocoNet melders, en onze vrienden uit Almere zijn niet op alle zolders meer welkom.

Wil je nog eens 160 melders is dat 20x een CAN detector. Je bent dan duurder uit dan wanneer je, zoals een van mijn klanten heeft gedaan, een extra 10820 centrale koopt en 10x X16.

We hebben dit getest en dit werkt gewoon goed. Je stelt de tweede 10820 in op een ander IP adres en hij gaat als tweede interface in iTrain en de booster gebruiken we om de wisseldecoders aan te sturen.
De voeding van het detectiedeel van de X16 komt gewoon uit de centrale die de treinen voedt, alleen de R-Bus aansluiting uit de tweede centrale.

Daarnaast trekken zijn H0 treinen dusdanig stroom dat bij 5 treinen zijn Z21 al op 2,2A zit. Hij heeft daarom ook nog een tweetal single boosters erbij genomen.

Citaat
Mijn punt. DCC pakketten voor accessoires nemen zo weinig tijd in beslag dat het overbodig is om daarvoor een 2e centrale in te zetten. Het enige voordeel wat je hier wel mee kan bereiken, is dat magneet wissels zonder problemen kan voeden met deze 2e DCC bus zonder dat het je verlichting lastig valt. Maar ook hier gaat op, het is goedkoper om simpelweg je DCC accessoires te voeden met een losse voeding dan dat je er 2e z21 aan hangt.
Ik snap niet wat je bedoeld te zeggen? Als ik aan DCC output denk, denk ik niet aan vermogen maar aan het aantal DCC pakketten wat je op de baan kan zetten, als je 100 treinen heb rijden op 128 stapjes, kan je niet snel genoeg DCC signalen uitklokken om alles op tijd aan te sturen. Maar de kans dat de gemiddelde thuisrijder hier ooit tegen aan loopt is echt heel klein.

Toch zijn er genoeg, zal je verbazen.

Citaat
2 z21 kunnen nooit synchroon lopen, zelfde spanning of niet.DCC pakketten voor accessoires worden niet herhaald. Omdat je accessoires geen last hebben van vuile rails, hoeft het zelfde pakket niet 10x of meer verzonden te worden. Volgens mij worden accessoires DCC pakketten ook niet met een vaste interval herhaald omdat dat niet nodig is.

Met het DCC plafond bedoelen we het aantal paketten wat er tegelijkertijd verstuurd kunnen worden. Daar zit een plafond aan. Klein voorbeeld uit eigen ervaring:

We hebben ooit een N-spoorbaan als clubje gebouwd, een baantje in U-vorm van 15x4 meter aangestuurd door een EcoS2 centrale. De ecos stuurde alle treinen, wissels en seinen aan. Als wissels en seindecoders ESU & OC32. Niet de minste decoders ook.
Met deze setting konden we niet meer dan 7 treinen laten rijden, bij de 8e bewegende trein gingen wissels niet meer om en seinen wisselde niet van positie. Ondanks dat itrain wel degelijk de commando's gaf. Ook ziochtbaar in de logfile naar de EcoS toe.

Hierna hebben we ervoor gekozen om alle decoders los te koppelen van de EcoS en via een aparte interface door iTrain aan te laten sturen. Vanaf dat moment hoefde de EcoS alleen paketten naar de locomotieven te sturen. Het resultaat was dat we van 7 treinbewegingen opschaalde naar 18 treinbewegingen simultaan. (leuk naast de zijlijn weetje, het opgenomen vermogen was op dat moment in de piek 1,7A).

Daarnaast is dat ook best wel verklaarbaar als je beseft dat DCC een zeer inefficiënt protocol is. Er is zeker een limiet aan het aantal dcc paketten wat een centrale uit kan sturen, dat noemen wij voor de begijpbaarheid van de materie het DCC Plafond. En een goede reden om de accesoires via een aparte interface aan te sturen.

Citaat
Als je al 2 z21s tegelijk gaat gebruiken met als doel: 'meer stroom'. Dan doe je het dus verkeerd omdat je eigenlijk een booster zou moeten gebruiken. Dan heb je meteen een probleem, want het is niet mogelijk om je dcc signalen te synchronizeren, dan zou al je een soort spanningssluis moeten aanbrengen tussen de circuits. Ik heb dit gedaan op de modelspoorclub tussen 2 "onafhankelijke" marklin banen die over 1 iTrain server en 2 CS3 rijden die elk hun eigen baan aanstuurt.

Dat is ook niet wat ik schreef of beweer. Even goed lezen, 1 centrale voedt de treinen, de andere de accessoires en een extra stuk melders inlezen.

Kortom, je bewering klopt in theorie, het is totaal zinloos theoretisch gezien. Praktisch gezien zeker geen gek idee en in sommige gevallen best een goede oplossing. Sterker nog, veel mensen beginnen met een startset voorzien van een witte z21start. Als je de baan gaat automatiseren is het advies een zwarte Z21 te nemen omdat die uitgebreider is en meer aan kan. Maar waarom de witte wegdoen? je hebt hem toch al en hij koste je niets als je kijkt wat je betaald voor een startset. Gebruik die gewoon als booster voor je accesoiredecoders :) is goedkoper dan een booster kopen omdat je dcc plafond is bereikt. Zeker in schaal N is een booster eigenlijk zelden echt nodig, in 9 van de 10 gevallen die wij tegen komen is het een geval van slechte infrastructuur.
« Laatst bewerkt op: 26 February 2022, 18:39:33 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #8 Gepost op: 26 February 2022, 18:42:56 »
hoi,

Het koppelen van de twee z21-centrales kan volgens mij niet. Het combineren met een 10764 volgens mij wel. Alleen even opletten dat de baanspanning ongeveer hetzelfde zijn.

De standaard z21-adapter levert maximaal 2A. Met de standaard adapters kom je iets van 1,9A voor de baan. De z21(start) kan volgens mij iets van 3,2A maximaal op de baan zetten. Dus eventueel een zwaardere 18V = adapter aansluiten kan een (tijdelijke) oplossing zijn.

Bij de z21start zit standaard een 36W voeding 18V wat betekend dat er maximaal 2A geleverd kan worden. De booster kan net als de zwarte gewoon 3A aan maximaal.
Bij de witte z21 zou je een andere adapter inderdaad kunnen gebruiken van bijvoorbeeld 3 of 4 A.

Wel heeft Roco ooit eens verklapt, kan ook marketing zijn ik heb dit net getest, dat ze de DCC output van de witte Z21 begrenst hebben. Hij kan dus minder snel DCC pakketjes uitsturen waardoor de grens op 3-4 loc (h0) en 4-5 locs (N) zit. Ook als heb je een zwaardere voeding.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #9 Gepost op: 26 February 2022, 20:01:05 »
Wel heeft Roco ooit eens verklapt, kan ook marketing zijn ik heb dit net getest, dat ze de DCC output van de witte Z21 begrenst hebben. Hij kan dus minder snel DCC pakketjes uitsturen waardoor de grens op 3-4 loc (h0) en 4-5 locs (N) zit. Ook als heb je een zwaardere voeding.

Heb je het getest Martin of niet?  :) Op de website z21.eu Ze geven zelf aan "100 Lokomotiven gleichzeitig" bij zowel de zwarte Z21 als de z21start. Al kan je afvragen wat is "gelijktijdig".

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

VvKan

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 26 February 2022, 20:03:35 »
Samenvatting: Je wilt geen 2 z21 tegelijk gebruiken, punt.

en van wat ik nu lees ook de Lenz centrales hebben een master slave systeem waarbij je centrales kan koppelen.
Ik lees:  ik wil wèl 2 z21 tegelijk gebruiken, als het kan.  Dus wat vragensteller wil is wat anders dan jij (niet) wilt. Punt.

en wat jij leest heb ik niet geschreven, Lenz heeft absoluut géén master-slave systeem.  Wat ik beschreven heb, is, dat in een Lenz "kastje" 2 printplaten zitten.  1 is de centrale, de tweede is de versterker.  Als je een tweede "kastje" openschroeft en daar de centrale print loskoppelt van de booster print, dan kun je die booster print gebruiken alsof het een gewone booster is.  Want in de officiële Lenz booster zit hetzelfde printje.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #11 Gepost op: 26 February 2022, 20:22:52 »
Heb je het getest Martin of niet?  :) Op de website z21.eu Ze geven zelf aan "100 Lokomotiven gleichzeitig" bij zowel de zwarte Z21 als de z21start. Al kan je afvragen wat is "gelijktijdig".

Groet Ronald.

Goed gezien kerel, ik bedoel NIET.

Daarom vermoed ik ook een PR verhaal hierin naar dealers toe.

Dat verhaal van 100 locs tegelijk laten rijden geloof ik wel, de kleine letters zijn dat je daar extra Boosters voor nodig hebt.
« Laatst bewerkt op: 26 February 2022, 20:25:00 door Martin Domburg »

VvKan

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 26 February 2022, 20:37:58 »
@ Bert2011.
Zou het voor jou de moeite lonen om een keer 1 z21 open te prutsen en de printplaat te bekijken?  Of een foto door te sturen ?  Misschien dat dan duidelijker kan worden of het technisch wèl of niet mogelijk is (zie mijn Lenz verhaal)

Zsjoske

• Offline Offline
  • n spoorder
« Reactie #13 Gepost op: 26 February 2022, 21:13:30 »

z21 wit start
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Bert2011

• Offline Offline
  • Gotthard SBB
« Reactie #14 Gepost op: 26 February 2022, 21:30:17 »
Ik heb wat teweeg gebracht geloof ik 🙈
Met vriendelijke groet,

Bert Ruedisueli