Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Nummers BR 216 en DB nummertransfers  (gelezen 25524 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re:Nummers BR 216 en DB nummertransfers
« Reactie #30 Gepost op: 16 October 2009, 23:10:01 »
De genoemde revisiedatum is voor de 216 087-7.

Ik kan desgewenst voor meer nummers en kleuren data opzoeken. Ik heb vandaag vele huurlocs voorbij zien komen: rood, blauw/beige en rood + blauw/beige. Dat laatste wil zeggen dat sommige locs zowel in het rood als in het blauw/beige in de huurdienst hebben gezeten.

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Lokpaint

  • Gast
Re:Nummers BR 216 en DB nummertransfers
« Reactie #31 Gepost op: 17 October 2009, 09:04:07 »
Hoi

Je kunt voor revisidata ook hier kijken.

www.revisionsdaten.de

Bart

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Nummers BR 216 en DB nummertransfers
« Reactie #32 Gepost op: 17 October 2009, 12:25:28 »
Nog even een vraag voor de duidelijkheid.

Dit jaar heb ik een Brawa 216 gekocht, Brawa 41128. Deze heeft het nummer 216-118-0 en deze heeft volgens mijn informatie in Nederland gereden. Verder staat er nog op:

BD Münster
Bw Oldenburg Hbf
AW Bremen

en de revisieopschriften vermelden 7.5.71

Moet de BD Hannover zijn en is de revisiedatum geldig voor de tijd dat er in Nederland werd gereden?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re:Nummers BR 216 en DB nummertransfers
« Reactie #33 Gepost op: 17 October 2009, 13:30:43 »
Ik betwijfel sterk of deze loc tijdens de huurdienstperiode (1979-1984) in NL is geweest daar de 216 118-0 per 14-01-1974 van Oldenburg naar Gießen verhuisde. Naar verluidt is er een aantal 216's vanuit Gießen uitgeleend aan Oldenburg, theoretisch zou daar de 118 tussen gezeten kunnen hebben. Ik acht echter de kans veel groter dat de 118 in een ander kader in NL is geweest: toen de lijn Oldenzaal-Bentheim nog niet geëlektrficeerd was kwamen dagelijks 216's van de Bw's Oldenburg en Braunschweig naar Oldenzaal met goederentreinen (w.o. vele TEEM-treinen) vanuit Osnabrück. Het enige waar ik over twijfel is of ik de BD-aanduiding Münster moet vervangen door Hannover. Om die beslissing te kunnen nemen moet ik eerst weten per welke datum het Bw Oldenburg onder BD Hannover viel, m.a.w. woorden per wanneer is het BD Münster komen te vervallen?

In elk geval zouden dan de Bw en BD opschriften gewijzigd moeten worden. Binnenkort ga ik weer 216's bekijken bij de fotograaf, ik zal dan gaan inventariseren welke nummers hij in NL gefotografeerd heeft. Ik heb gisteren vele 216's voorbij zien komen waaronder veel "nieuwe" nummers in NL, althans voor mij waren het tot nu toe onbekende nummers in de huurdienst. Tevens zal ik onderscheid maken in de kleuren, wel of geen sneeuwploeg, wel of geen schuine handgreep. Laatsgenoemd onderdeel werd juist in de periode van de huurdienst aangebracht.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re:Nummers BR 216 en DB nummertransfers
« Reactie #34 Gepost op: 17 October 2009, 13:38:51 »
Hallo mis poes .

De 118 is in de huurperiode zeker in Nederland geweest . Zie ook het derde bericht van dit topic .

Jos

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re:Nummers BR 216 en DB nummertransfers
« Reactie #35 Gepost op: 17 October 2009, 13:39:32 »
Ik lees net hier: dat de 216 118-0 al op 15 juni 1977 gehuisstijld (oceaanblauw/beige) werd tijdens de U3-revisie. Conclusie:

Het Brawa-model is ongeschikt voor gebruik als NS-huurloc!


Edit: hyperlink toegepast
« Laatst bewerkt op: 17 October 2009, 13:42:36 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Nummers BR 216 en DB nummertransfers
« Reactie #36 Gepost op: 17 October 2009, 13:39:39 »
Op de eerste pagina van dit draadje staat de 018 in het lijste van Jos 'Roco' (Hierboven ook). Maar ik weet het ook niet. Ik heb hem in elk geval niet in een van de boeken gezien die ik erop heb nageslagen. Van TL decals heb ik setje 1806, waar vrijwel elk nummer mee te maken is. Overigens niet in zilver maar in wit. De DB decals zijn wel zilver.

Ik wacht af of er meer info is.

Bedankt voor de reactie,

Ivo
« Laatst bewerkt op: 17 October 2009, 13:52:44 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Nummers BR 216 en DB nummertransfers
« Reactie #37 Gepost op: 17 October 2009, 13:42:27 »
Ik lees net hier:

http://www.v160.de/statistik/br216/steckbrief.php?url=http://www.v160.de/statistik/br216/inhalt101.php&unternavi=http://www.v160.de/statistik/br216/untermenu101.php&lok=216+118-0&bild=http://www.v160.de/bildergalerie/br216/101_125/216118ob_1kl.jpg&Lok=216+118-0

dat de 216 118-0 al op 15 juni 1977 gehuisstijld (oceaanblauw/beige) werd tijdens de U3-revisie. Conclusie:

Het Brawa-model is ongeschikt voor gebruik als NS-huurloc!


Helaas, ik zie het ook. Misschien met dit nummer in oceaanblauw/beige, maar daar hebben we nu niets aan vwb het Brawa model. Ook de revisiedatum van het Brawa model is niet bruikbaar. Ik zal Lokpaint dan maar een PB sturen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re:Nummers BR 216 en DB nummertransfers
« Reactie #38 Gepost op: 17 October 2009, 13:45:36 »
Lokpaint leest hier regelmatig mee. Als iedereen nog een beetje geduld heeft kom ik binnenkort met een zeer uitgebreide lijst (en bewijsfoto's als de fotograaf het goed vindt) van geschikte locnummers.

In elk geval is al voor één rode de goede opschriften te maken met juiste revisidatum: de 216 087-7 met handgreep maar zonder sneeuwschuiver.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Nummers BR 216 en DB nummertransfers
« Reactie #39 Gepost op: 17 October 2009, 13:51:44 »
Het voorstel van lokpaint voor de 216-152-9 is in elk geval in de bewuste periode altrot geweest. Of de volgorde van boven naar beneden van BD, BW en AW klopt weet ik dan weer niet. Brawa doet het andersom.

Ik ben benieuwd naar je uitgebreide lijst.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re:Nummers BR 216 en DB nummertransfers
« Reactie #40 Gepost op: 17 October 2009, 13:52:50 »
Ik lees net hier: dat de 216 118-0 al op 15 juni 1977 gehuisstijld (oceaanblauw/beige) werd tijdens de U3-revisie. Conclusie:

Het Brawa-model is ongeschikt voor gebruik als NS-huurloc!


Edit: hyperlink toegepast


welke lok (s) zijn dan wel geschikt, snel een reactie aub want ik wil geld uitgeven ;D


eric

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re:Nummers BR 216 en DB nummertransfers
« Reactie #41 Gepost op: 17 October 2009, 13:59:02 »
Het voorstel van lokpaint voor de 216-152-9 is in elk geval in de bewuste periode altrot geweest.

Dat klopt helemaal, ik heb van de bewuste fotograaf deze foto geplaatst. Met plan E dus, een beter bewijs is nauwelijks denkbaar. Als we hier de juiste revisiedatum van kunnen achterhalen zitten we goed en hebben we ook een rode loc zonder schuine handgreep.



Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Nummers BR 216 en DB nummertransfers
« Reactie #42 Gepost op: 17 October 2009, 16:17:18 »
Dat klopt helemaal, ik heb van de bewuste fotograaf deze foto geplaatst. Met plan E dus, een beter bewijs is nauwelijks denkbaar. Als we hier de juiste revisiedatum van kunnen achterhalen zitten we goed en hebben we ook een rode loc zonder schuine handgreep.

Misschien dat http://www.v160.de/statistik/br216/inhalt.php een aanknopingspunt voor revisiedata is? Ik zie voor de 216 118 alle data bekend zijn. Voor de 216 152 is er helaas maar weinig info...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re:Nummers BR 216 en DB nummertransfers
« Reactie #43 Gepost op: 18 October 2009, 00:14:43 »
Het enige waar ik over twijfel is of ik de BD-aanduiding Münster moet vervangen door Hannover. Om die beslissing te kunnen nemen moet ik eerst weten per welke datum het Bw Oldenburg onder BD Hannover viel, m.a.w. woorden per wanneer is het BD Münster komen te vervallen?

Op deze vraag heb ik inmiddels ook antwoord, soms heb je meer literatuur dan je denkt. In een uitgave over de jaren '70 heb ik vanavond zitten lezen en kwam op een gegeven moment het opheffen van een zestal BD's tegen. Eén daarvan, BD Münster,  werd m.i.v. 31 december 1974 opgeheven, loc 216 118-0 was toen al 351 dagen in Bw Gießen aan het werk... Tot en met 14 januari 1974 was de 118 bij het Bw Oldenburg in depot dat toen nog onder Münster viel. Met ingang van 1 januari 1975 viel Bw Oldenburg onder BD Hannover, iets dat de 118 dus niet meer heeft meegemaakt als "ingezetene" van Oldenburg.

Zoals eerder opgemerkt was de serie 216 tot aan de elektrificatie met goederentreinen te zien op het baanvak Bentheim-Oldenzaal (30 mei 1976 werd het baanvak elektrisch bereden) te zien. Deze locs werden gesteld door Bw Braunschweig en Oldenburg.

Conclusie: De 216 118-0 van Brawa is geschikt voor inzet op de modelbaan naar Nederlands voorbeeld maar uitsluitend in het grensgoederenverkeer en uiterlijk tot en met 14 januari 1974. Dat ziet er ongeveer zo uit:

216 077-8 (Bw Oldenburg) met TEEM 41444 te Oldenzaal, 1975 Foto: René Spaan

(Een mooie trein waarin de nog uit te brengen schuifwandwagens met groot NS-vignet goed van pas komen.)

Voor mij is de 216 118-0 van Brawa zeer bruikbaar en eigenlijk kreeg ik uiteindelijk wat ik hebben wilde toen ik aan het begin van 2007 de firma Brawa een brief stuurde.

Met het oog op de door mij uit te brengen energiewagens voelde ik de noodzakelijkheid van een geschikte 216 die samen met de plan E's ingezet kon worden in de periode van de NS-huurdienst 1979-1984. Ik wees Brawa op het ontbreken van een rode 216 voor de Duitse modelbaan tijdperk-4. Tijdperk 5 (museumloc 221) en enkele tijdperk 3-modellen waren al beschikbaar. Indien gekozen zou worden voor een nummer dat vanuit het Bw van Oldenburg had dienst gedaan dan zou het model ook voor NS-rijders bruikbaar zijn. Ik heb enkele foto's meegestuurd van rode en blauw/beige 216's in de NS-huurdienst en heb mijn verwachting uitgesproken dat een "NS-216" erg welkom zou ontvangen zou kunnen worden in Nederland. Als extra tip gaf ik mee dat, indien de keuze op een rode zou vallen, een 216 zonder schuine handgreep dubbel bruikbaar zou zijn: voor het grensverkeer Oldenzaal-Bentheim. Die laatste suggestie deed ik puur voor mijzelf: voor mijn eigen thema had ik behoefte aan een Oldenburger die inzetbaar was midden jaren zeventig.

Wat ik op dat moment nog niet wist was dat Bw Oldenburg voor 1975 onder BD Münster viel. Ik kwam in mijn V200-documentatie uitsluitend Bw Oldenburg vallend onder BD Hannover tegen, vandaar...

Niet veel later kwam er verheugend antwoord van Brawa:

Nog geen uur nadat ik de brief gelezen had ging de telefoon: Chris aan de lijn die toen nog bij Railz werkte met de vraag of ik misschien iets wist over de inzet van Duitse diesellocs in de NS-dienst, hij had van Brawa een schrijven gekregen....  ;D Bij Brawa was men dus zeer voortvarend te werk gegaan. En 2 jaar later werd de Oldenburger 216 118-0 in de markt gezet. Ik weet niet hoe het gelopen was als ik geweten en gemeld had dat het voor NS-rijders interessanter was als een "Hannoveraner" Oldenburger 216 uitgebracht zou worden.

Mijn missie is dus niet helemaal geslaagd maar ik heb wel een bruikbare Oldenburger voor mijn thema, de huurdienst valt hier buiten. Om mijn werk helemaal af te ronden beijver ik mij om de juiste gegevens naar boven te halen voor degene die een geschikt model wil hebben voor de NS-huurdienst. Wat zeker meespeelt is dat ik het een interessante materie vind om uit te zoeken... ;)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
Re:Nummers BR 216 en DB nummertransfers
« Reactie #44 Gepost op: 18 October 2009, 00:27:34 »
@Mispoes. Ben even de draad kwijt. Zijn we nu op zoek naar nummers van met zekerheid ingezette 216 locs in NLD? Ik heb al een foto van een 216 in Kampen geplaatst (draadje 19toen), maar heb er nog meer. Heb zelf ook belangstelling voor een goed HO-model met een juist nummer
Groet, Frank