Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minder wissels door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:55:21
NS 6100 van GM&S door Ivo tB
Vandaag om 16:49:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gert Arkema
Vandaag om 16:44:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Joz
Vandaag om 15:36:57
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Tom Z.
Vandaag om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 15:19:43
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
NS 8400 van Werps door Dave.......
Vandaag om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:08
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door bollen neus
Vandaag om 10:42:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 09:09:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
  

Auteur Topic: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 72512 keer)

PBModels

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
    • PBModels.nl
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #300 Gepost op: 09 April 2022, 11:05:59 »
@PBModels, Ik heb een vraag/opmerking m.b.t. onderstaand rijtuig. In het winkelmandje valt mij op dat het artikelnummer niet in lijn ligt met de rest (3113x7). Is nou alleen het artikelnummer verkeerd of hoort dit rijtuig niet bij deze Benelux trein?

ICR Benelux B
50 84 20-70 408-4
Artikelnummer: 311117-1-1

Aangepast, was een tikfoutje.
Hoort gewoon netjes bij de rest van de ICR Benelux rijtuigen.
Koning, Keizer, Admiraal...

4020 281-4

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #301 Gepost op: 09 April 2022, 11:34:09 »
408-4 is een ICR-3 en dus een rijtuig wat in (eerst instantie) in de beneluxdienst werd ingezet.
Daan!, bedankt voor de info.

Aangepast, was een tikfoutje.
Hoort gewoon netjes bij de rest van de ICR Benelux rijtuigen.
Bedankt voor de reactie. Zo kon ik weer een stap verder met de bestelling.
Met vriendelijke groet, Christiaan

AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #302 Gepost op: 14 April 2022, 10:32:05 »
Even een vraag bij de BKD rijtuigen uit tijdperk IV/V. Weet iemand misschien meer over het gebruik van de keuken in de BKD-rijtuigen?

Tot wanneer werd die gebruikt? Zo lang ik me kan herinneren (ongeveer vanaf 2000) waren de keukens altijd afgesloten en ongebruikt.

Werd de keuken vooral gebruikt als opslag voor de minibar, of werd er ook bijvoorbeeld koffie gezet?

Op welke trajecten werd de keuken gebruikt? Alleen in Nederland of ook op de verbindingen richting Keulen en Brussel (Beneluxtrein)?

Hoe ging de bevoorrading?

Zou helemaal ideaal zijn als iemand nog foto's heeft van het gebruik van de keuken.

ReneH0

  • Gast
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #303 Gepost op: 14 April 2022, 14:41:19 »
Voor diegenen die de buurland versie kopen (B + B + A + BKD): je kunt er ook nog een DB bagagerijtuig aan koppelen. Zie onderstaande foto, Boxtel 200883, met loc 1632 richting Venlo waar een DB loc de trein overneemt richting Köln Hbf:

Gaaf zeg, er is wel lastig aan het bagagerijtuig te komen... hopelijk komt daar nog eens een re-run van.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #304 Gepost op: 14 April 2022, 15:32:55 »
Je bedoelt Roco 74166?
ACME heeft/had hem ook in het programma.

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 317
    • flickr fotopagina
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #305 Gepost op: 14 April 2022, 15:58:46 »
ACME 90163? Alleen de kleur van de rolluiken klopt dan niet.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
Groet, Frank

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1397
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #307 Gepost op: 14 April 2022, 17:49:57 »
Is het wel een Dms905, gezien de oude asgenerator? En bij een Steildach zou ik verwachten dat de lichtreflectie aan de rand van de kop door blijft lopen.
Zou dus een 902 kunnen zijn, daar is makkelijker aan te komen...
« Laatst bewerkt op: 14 April 2022, 17:51:49 door Quinzeedied »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #308 Gepost op: 14 April 2022, 18:45:46 »
Voordat men op de loop gaat met allerlei modellen van andere merken: graag bij het onderwerp van dit draadje houden: nieuws van de fabrikant PB-models.

Dank u!

Jan (met moderatorpet  :police:)

Michaël dB

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #309 Gepost op: 16 April 2022, 05:51:48 »
Op de site van pbmodels staan nu een 40 tal foto's van de rijtuigen, erg mooie details. Mooi werk heren van pbmodels jullie mogen daar wel trots op zijn. Proficiat.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #310 Gepost op: 16 April 2022, 07:30:48 »
De foto's zien er veelbelovend uit!

Wat ik me nog afvraag: zijn de assen makkelijk te verwisselen?
Ik rijd namelijk met 088 RP25-wielen, die wil ik er graag onder zetten.

Zo te zien zijn het, ten behoeve van stroomafnane, wielen met gedeelde assen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6733
  • Spaar ze allemaal.
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #311 Gepost op: 16 April 2022, 09:29:12 »
Dat lijkt mij niet, je mist dan de remschijven en vooral de wieleinden waar de stroomafnamebeugel op rust.
Benieuwd hoe soepel dat loopt, bij mijn Lima mat.46 moest ik de veertjes die op deze beugels drukken verwijderen omdat de wielen anders gingen slippen maar ik ga ervan uit dat deze veel beter lopen. Ze zien er veel uitgedachter uit in ieder geval.
Misschien is de vraag al gesteld maar werkt de elektronica in het rijtuig ook op pulsbreedte regelaars?

Hopelijk brengen jullie ook ooit eens iets met 3de klas uit, erg mooi spul.

Stephan.

YaMoRC

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
    • Yet another Model Railroad Company
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #312 Gepost op: 16 April 2022, 17:01:13 »
Citaat van: prutser
Dat lijkt mij niet, je mist dan de remschijven en vooral de wieleinden waar de stroomafnamebeugel op rust.
Benieuwd hoe soepel dat loopt, bij mijn Lima mat.46 moest ik de veertjes die op deze beugels drukken verwijderen omdat de wielen anders gingen slippen maar ik ga ervan uit dat deze veel beter lopen. Ze zien er veel uitgedachter uit in ieder geval.

Bijna goed ;) Alleen zijn er geen veertjes die op een beugel drukken. De "beugels" zijn de lager-platen waarin de puntassen lopen en daardoor stroom afnemen.

Daartoe is de as gedeeld en in een kunststof as geperst (waarop zich idd o.a. de remschijven bevinden) Hierdoor treedt er dus geen extra wrijving op en heb je toch stroomafname op alle wielen  ;D




Citaat van: ES44C4
Wat ik me nog afvraag: zijn de assen makkelijk te verwisselen?
Ik rijd namelijk met 088 RP25-wielen, die wil ik er graag onder zetten.

Zo te zien zijn het, ten behoeve van stroomafnane, wielen met gedeelde assen.

Zoals op de tekening te zien, zijn de assen niet zomaar te verwisselen. Wat wel kan, is de wielen van de as-helften te trekken en RP 25/088 NIET geisoleerde wielen op te persen.
De wielen hebben het gebruikelijke, standaard 2mm asgat.

Citaat van: prutser
Misschien is de vraag al gesteld maar werkt de elektronica in het rijtuig ook op pulsbreedte regelaars?

Nog niet getest, maar uit het verleden weet ik dat dit ontwerp daar goed mee omgaat ;) Wel al getest: dubbelzijdig gelijktgerichte gelijkspanning zonder afvlakking en kale wisselspanning, beide 50Hz.
Bedankt voor de tip Stephan (y)


Groet,

YaMoRC
Yet another ModelRailroad Company

Een merk van DD&C

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #313 Gepost op: 16 April 2022, 17:18:22 »
Wat PBM voor mij al ( buiten dat de modellen er prachtig uitzien) als dikke plus heeft,
er komt meteen reactie op vragen!

Beter dan LSM die gewoon niet het fatsoen hebben om überhaupt ergens op te reageren…..
( en ik ben LSM-fan hoor)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #314 Gepost op: 16 April 2022, 18:53:54 »
Aangaande de assen is dit ook toegepast op de wadloper?

Verstuurd vanaf mijn SM-A326B met Tapatalk

Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.