Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?  (gelezen 229044 keer)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #1170 Gepost op: 26 januari 2023, 14:52:11 »
Stoelen van de deur af gericht, klopt volgens mij wel:
https://cdn.webshopapp.com/shops/64861/files/75132998/800x1024x2/nvm-2005026-intercity-buurlandrijtuig-bkd-type-icr.jpg

Saai interieur, als je het naast de andere ziet; snel kap er weer op! Zie je die conducteursruimte ook niet :)

Ik zie het ook niet meer, want het betreffende Piko rijtuig is gemolesteerd.  ;D :D



Ik vroeg me het alleen af, want de LS rijtuigen hebben dit namelijk niet.
Je denkt toch niet dat ik een duur LS-Models rijtuig naar de verdoemenis ga helpen om er een fietsenrijtuig van te maken.
(Er loopt trouwens ook een topic over deze verbouwing)


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #1171 Gepost op: 26 januari 2023, 14:54:30 »
Jos, net even de tekening bekeken. De ICR BKD (het model van PIKO) had oorspronkelijk geen conducteursruimte. Die is er later pas ingebouwd, bij de ombouw tot BDs denk ik. Ik denk dus dat PIKO een oorspronkelijk rijtuig met een nieuw interieur heeft gecombineerd: foutje dus zou ik zeggen. Misschien dat kenners (Martijn Haman) hier nog wat aan hebben toe te voegen.
         

Lijkt mij stug dat het interieur van de BDs hierbij gebruikt is.
De BDs had immers geen keukentje, de BKD had dit wel.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #1172 Gepost op: 26 januari 2023, 15:00:45 »
Op de tekeningen die ik heb is te zien dat de oorspronkelijk BKD uit ICR-1 inderdaad geen conducteursruimte had. Op foto's zie ik dat de BKF-rijtuigen van ICR-4 wel een conducteursruimte hebben. Die is een raam breed, maar minder diep dan het interieur van het Piko-model. Als je dat weet is het goed te zien op de foto in deze bijdrage: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105856.msg3222367259#msg3222367259
De Benelux-BKD-rijtuigen (ICR-3) hadden voor zover ik weet wel een conducteursruimte die even diep was als de bagageruimte.
Ik weet het niet zeker, maar denk dat het dus niet te maken heeft met de modernisering, maar met de bouwserie.

@Rick: de stoelen rechtsboven staan wel goed. Vanwege de zijgang staat de laatste rij stoelen daar met de rug naartoe.

Martijn

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #1173 Gepost op: 26 januari 2023, 15:06:56 »
Man, man, man, nu klopt de Benelux BKD weer niet.
Tjongejonge,  weer werk aan de winkel, moet daar weer een conducteursruimte bij, pffffffffffff. :-\

Het is toch een ellende met die 👹🤬💩☠️💀🤯 ICR rijtuigen.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #1174 Gepost op: 26 januari 2023, 15:15:45 »
@Jos: diepte van de conducteursruimte komt overeen met de breedte van de rij een dubbele stoelen. Succes!

Martijn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #1175 Gepost op: 26 januari 2023, 15:29:55 »
Ja, ik dacht op de tekening te zien dat de stoelen de gang inkeken maar dat is dus niet zo.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #1176 Gepost op: 26 januari 2023, 19:47:27 »
@Martijn, dan krijg je zoiets...







Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #1177 Gepost op: 26 januari 2023, 20:43:20 »


Fragment van een tekening waarop de kleine hc ruimte staat ingetekend. Dat helpt je vast om de indeling te kunnen maken.

Martijn

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #1178 Gepost op: 26 januari 2023, 20:56:48 »
Dat klopt dus vrij goed zo te zien.
Alleen dat wandje van de P.T.T. ruimte nog doortrekken, en hij klopt.

Ik ga nu geen foto's meer hier posten van de ombouw van dit rijtuig,  dat zou het draadje alleen maar meer uit zijn verband trekken.

De ombouw zelf is te klein om een nieuw draadje van te maken.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2023, 01:07:23 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #1179 Gepost op: 27 januari 2023, 00:56:02 »
Ik had er geen actieve herinnering meer aan, maar nu ik dit allemaal lees, komt mij langzaam weer voor de geest dat de conducteursruimte aanvankelijk op het balkon van het rijtuig gesitueerd was, dus waar bij ICR zich normaal ook de toiletten bevinden. Maar al gauw begonnen de heren en dames conducteur zich te beklagen dat die conducteursruimte te krap was om daar met zijn tweeën in te zitten (klaverjassen, etc.). Toen heeft NS al vrij snel besloten om maar liefst vier zitplaatsen in de reizigersafdeling op te offeren voor een nieuw ruimer conducteurshok.

4020 281-4

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #1180 Gepost op: 27 januari 2023, 20:00:11 »
Stilletjes(?) toegevoegd aan de website van ExactTrain. Een tweede Hispeed set met een stuurstandrijtuig. Of ik heb de aankondiging eerder gemist ???

EX11130 B (Endwagen)
EX11131 A
EX11132 B
EX11133 BD
EX11134 A
EX11135 B
EX11136 B (Endwagen)
EX11137 Bds
Met vriendelijke groet, Christiaan

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #1181 Gepost op: 28 januari 2023, 00:28:17 »
Maar al gauw begonnen de heren en dames conducteur zich te beklagen dat die conducteursruimte te krap was om daar met zijn tweeën in te zitten (klaverjassen, etc.). Toen heeft NS al vrij snel besloten om maar liefst vier zitplaatsen in de reizigersafdeling op te offeren
Logisch toch, klaverjassen doe je immers met z'n vieren!

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #1182 Gepost op: 30 januari 2023, 12:23:50 »
Stilletjes(?) toegevoegd aan de website van ExactTrain. Een tweede Hispeed set met een stuurstandrijtuig. Of ik heb de aankondiging eerder gemist ???

EX11130 B (Endwagen)
EX11131 A
EX11132 B
EX11133 BD
EX11134 A
EX11135 B
EX11136 B (Endwagen)
EX11137 Bds

Die zijn inderdaad later toegevoegd.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #1183 Gepost op: 30 januari 2023, 12:58:19 »
EX11130 was toch al bekend?  :-\

Dat is EX11030  ;D
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2023, 13:23:00 door eichddraig »
gr. Ed

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #1184 Gepost op: 30 januari 2023, 13:28:16 »
Ik heb ergens tweede helft vorig jaar het hele overzicht van alle fabrikanten compleet gemaakt voor m'n website (www.nlinmodel.nl). Aan de hand van alle aankondigingen op internet en ook papieren folders.
Op dat moment had ET al wat meer op de website staan dan hun papieren folder. Maar deze stonden daar toen nog niet bij.
Kan zijn dat ze dat toen kort daarna toegevoegd hebben. Ik zit niet elke dag hun website te checken :)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch