Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?  (gelezen 302908 keer)

Met een sik

• NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • mekkerend het leven door
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #930 Gepost op: 30 December 2022, 21:43:37 »
En deze "gedachtenwisseling" alleen omdat ik een link deel.

Laten we ons realiseren dat objectiviteit niet bestaat. Frits Friskorn heeft ooit de (ongeveer) deze uitspraak gedaan: Een model moet op de werkelijkheid lijken en daartoe ga je niet elk onderdeel 87 maal verkleinen.

Weet dat de flensen van de wielen niet kloppen en de breedte van de wielen ook te groot is, dat allemaal om door "objectief" te kleine bogen te rijden.
 Nou ja zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik vind het fijn als storende afwijkingen t.o.v de werkelijkheid worden gesignaleerd, en dan heb ik het niet over trapjes die aan de draaistellen vastzitten
Groet,

Gerard

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #931 Gepost op: 30 December 2022, 22:11:29 »
Net zoveel als dat jij LS models bij een Exact Train bespreking haalt. Het enige vergelijk wat ie aanhaalt is met de oude serie van LS.
Daarnaast is het ook geen recensie maar een product presentatie.
Precies

Met alle respect, maar je kan ook niet verwachten dat een winkelier zich tot in het detail inleest in elk materieel dat hij aan de man wilt brengen. Het hélpt als ze liefhebber zijn, maar om een echte recensie te geven moet je wel wat meer zijn/doen dan dat. Manuel geeft aan wat hij ziet aan kwaliteit van het product. De zaken waar hij een objectief oordeel over kán geven. De (eventuele) fouten noemt hij niet, ofwel omdat hij ze niet ziet, ofwel omdat hij ze niet kan staven.
Tijdschriften ligt wat moeilijker, als die pretenderen een accurate recensie te geven. Ik las vandaag de besprekingen in de nieuwste Railhobby en die waren puur beschrijvend, zonder jubel. Dat is correct voor een bespreking denk ik, het is te voorzichtig om een recensie te zijn en dat is eigenlijk een goed iets.. De mensen die de fouten zien (waar ik er in sommige gevallen één van kan zijn) kunnen dan wel eens gefrustreerd raken van: waarom zien ze dit nou niet. Dat kan dan leiden tot het idee bevooroordeeld te zijn. Dat hoeft helemaal niet. Ook een tijdschrift zou voor een echte recensie eigenlijk telkens ál het werk moeten doen dat de fabrikanten ook gedaan hebben, in veel meer tijd. Dat kan eigenlijk niet. Ik denk dat daar vandaan komt dat gezegd wordt dat niemand objectief is. Natuurlijk zit er ergens een grens waarbij verwacht zou kunnen worden van iemand dat het gezien en dus besproken wordt.

En ja, ik ben inderdaad een stuk milder geworden in dit soort zaken  ;D

De meest objectieve plek is misschien nog wel een forum als deze, omdat hier iedereen evenveel recht en mogelijkheid heeft zijn mening te geven, feiten te staven of te weerleggen. En uiteindelijk zit er een hoop kennis, meer dan verwacht kan worden van een modeltreinwinkelier of zelfs een tijdschrift.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2022, 22:19:00 door Sicco Dierdorp »

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #932 Gepost op: 31 December 2022, 01:17:25 »
Daarnaast denk ik dat Manuel redelijk een PB models model zou kunnen bespreken omdat ik Manuel zoals ik hem ken eerder een liefhebber als een handelaar vind.

Beste allen op de valreep van dit jaar,

Ik heb Manuel nog niet eerder gesproken en neem aan dat hij een modelspoorliefhebber in hart en nieren is. Ben je niet door dit virus geïnfecteerd dan ben je eigenlijk te laat geboren. In vroeger tijden kwam dat vaker voor dat omzet maatgevend was en een bezoek aan de speelgoedbeurs een leuk uitje was en je de oude vrienden weer zag. Dat was in de tijd dat ik tijdens een zakenreis in Neurenberg belandde en met vertoon van mijn paspoort de beurs mocht bezoeken en destijds voor de modelspoorclub Spijkspoor het snelste Neurenbergverslag presenteerde.

In het gememoreerde webshop bericht geeft Manuel aan dat er plots niets meer van LS Models kwam en er ook geen informatie over een rerun beschikbaar was. Pipelines (en ook anderen) hebben in die periode òf onder een steen gelegen dan wel de problemen in de modelbouwmarkt niet goed gevolgd. Het plotselinge faillissement van Modern Gala heeft voor heel veel firma’s grote gevolgen gehad. Vanzelfsprekend zoek je dan naar mogelijkheden om je productie elders onder te brengen maar dan kom je in een moeras van eigendomsaanspraken terecht aan wie de spuitgiet matrijzen toebehoren. Om dit vast te leggen kost niet alleen veel tijd maar ook veel juridische kosten. En als die matrijzen al die tijd niet geconserveerd in de schappen liggen dan wordt de kwaliteit er ook niet beter op.
Nadat LS Models weer enigszins kon produceren heeft men uit economisch oogpunt eerst de modellen geproduceerd waar men direct omzet kon maken. Daar hoorde Nederland maar ook Duitsland niet bij.

Begin 2020, net voor de Corona uitbraak, gaf Daniel Piron mij aan dat de reparatie van de tooling voor de ICR rijtuigen zich in een laatste stadium bevond en dat er ook nog aan een loc gewerkt werd. Het is derhalve niet vreemd dat men in het licht van de aankondigingen van de andere producenten een serie rijtuigen in de markt gezet heeft. Vraag mij niet waarom het zo lang na 2020 geduurd heeft. Waarschijnlijk heeft het met meerdere redenen te maken. Zelf ben ik benieuwd naar het SBB RBe4/4 model en de DB ET 403.

In het webshop bericht zijn ook de ICR  rijtuigen van PB Models opgenomen met de vermelding dat deze alleen rechtstreeks bij PB Models verkrijgbaar zijn. Dat vind ik heel netjes en het tekent het hart van een modelspoorder annex handelaar.

Ik wens jullie allen hier een voorspoedig en gezond 2023.
Gr, Rob. 

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #933 Gepost op: 31 December 2022, 12:08:37 »
ok, zoals dus door meerdere melders aangegeven ontspoort dir draadje een beetje ;) dus even een slotje voor overleg
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #934 Gepost op: 31 December 2022, 17:08:33 »
Zo, even een groot deel van de off-topic berichten van de afgelopen paar pagina's weggeveegt. Veel ging over taalfouten, snode plannen, winkeliers, aannames, enz. En niet over welk merk je gaat kopen...

Morgenochtend gaat het draadje vast weer open, ik hou het nog even dicht en ga oliebollen bakken.
Vanwege de oliebollen is de opruiming ook wat snel, met een grove hark, gebeurd, zonder detailwerk. Dus niet te hard zoeken naar jouw ene berichtje als het off-topic was a.u.b. :)

Reinout-als-moderator

Update: weer open (voor on-topic bijdrages :) )
« Laatst bewerkt op: 01 January 2023, 23:28:31 door Reinout van Rees. Reden: weer open »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ed-tjuh

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #935 Gepost op: 02 January 2023, 22:31:31 »
Zelf heb ik gekozen voor aanschaf van de ICR's van Piko vanwege de prijs\kwaliteitsverhouding.
Ik vind ze heel erg mooi, de rijeigenschappen zijn zeer goed en ben er heel blij mee, een aanwinst voor op de baan!
En ja, als ik met mijn neus boven de rijtuigen hang met mijn leesbril met +2 en een zaklamp app die er op schijnt zie je geel\oranje korrels,
maar dat is niet de manier waarop ik normaal naar een trein kijk die zijn rondjes doet op de baan.
Dus kijk je er naar op een normale manier dan zien de rijtuigen er prima uit.
ik ga er zeker meer bestellen..
hieronder 2 pic's met de piko 1100 er voor.

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #936 Gepost op: 03 January 2023, 07:34:44 »
Mooi

Mooi begin van het nieuwe jaar
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #937 Gepost op: 03 January 2023, 07:50:37 »
Zelf heb ik gekozen voor aanschaf van de ICR's van Piko vanwege de prijs\kwaliteitsverhouding.
Ik vind ze heel erg mooi, de rijeigenschappen zijn zeer goed en ben er heel blij mee, een aanwinst voor op de baan!

Kijk, en daar gaat het om! Een tevreden koper! Hartstikke mooi, zeker i.c.m. die 1100, gefeliciteerd!
« Laatst bewerkt op: 03 January 2023, 21:10:49 door Reinout van Rees. Reden: Citaat flink ingekort »

VvKan

• Gast
« Reactie #938 Gepost op: 03 January 2023, 08:48:13 »
hieronder 2 pic's met de piko 1100 er voor.
Ik heb ook een leesbril, maar het vreemde is, dat ik juist op grond van je foto's grote twijfel heb. 
Ik zou een andere 1100 kopen, andere rijtuigen kopen, of de 1100 over laten spuiten.
Met als uitslag:  geen van drie.

Noud

• Offline Offline
« Reactie #939 Gepost op: 03 January 2023, 08:58:34 »
Met kleurverschil tussen locs en rijtuigen zoals hier de 1100 en ICR is niets mis. In het grootbedrijf komt dit standaard voor. Zelfs tussen de NS werkplaatsen onderling kwamen dergelijke kleurafwijkingen voor.
Ik heb deze combinatie ook. Ziet er zeer overtuigend uit en zowel de loc als de rijtuigen rijden bijzonder goed.
« Laatst bewerkt op: 03 January 2023, 09:01:43 door Noud »

henk

• Online Online
« Reactie #940 Gepost op: 03 January 2023, 09:01:43 »
Niet in die mate hoor. Het lijkt er toch sterk op dat Piko per ongeluk de moderne IC-kleur erop heeft gezet.
Maar Edje is tevreden en daar gaat het voor hem persoonlijk maar om.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjen B.

• Offline Offline
« Reactie #941 Gepost op: 03 January 2023, 09:08:20 »
Zelf heb ik onlangs twee sets van Exact-train aangeschaft voor de dienst Den Haag - Eindhoven. Mooie, robuuste modellen vind ik het. De kleuren zijn goed getroffen, het spuitwerk is zeer strak, maar qua totaalindruk vind ik het toch nèt niet. En waar ligt dat nou aan? Mogelijk lijken de ramen iets te laag. De blauwe band die niet helemaal goed gepositioneerd zou zijn valt niet op als de rijtuigen op de baan staan, althans ik vind het niet storend.

Van de tot nu toe verschenen modellen vind ik de PIKO eigenlijk de beste als ik de totaalindruk in ogenschouw neem: dit smoelt gewoon als een ICR, zó hoort een ICR te zijn (geldt trouwens ook voor LS Models). Maar door het korrelgeel en de te laag geplaatste logo's heb ik PIKO toch niet genomen. Zoals iemand laatst tegen mij zei: eigenlijk is PIKO de grootste concurrent van zichzelf. Op de kopse zijden is het spuitwerk immers wel gewoon tiptop in orde. Als PIKO bij een volgende oplage het drukproces aanpast en de NS-logo's op de juiste hoogte zet, dan heb ik geen reden meer om de PIKO's te laten staan.

Groeten,
Arjen

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #942 Gepost op: 03 January 2023, 09:12:40 »
Ik zag laatst een scherpe foto van de Exacttrain ICR's in de Railmagazine recht van de zijkant en ook naar mijn gevoel oogden de ramen écht niet ok (te smal, te laag of beide). Als ik zou moeten zeggen wat de factor is die velen doet zeggen dat het niet als ICR smoelt is dat het wel.

ES44C4

• Offline Offline
« Reactie #943 Gepost op: 03 January 2023, 09:15:46 »
Daarom ben ik erg benieuwd naar de tijdperk IV ICR van Exacttrain.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #944 Gepost op: 03 January 2023, 09:32:43 »
De vorm is uitstekend van de Piko's en de band zit op de goede hoogte. Maar dat geel is echt niet in orde, net zo erg als de 1e generatie Märklin ICR in de jaren '80.

Bron: sporen-met-rob-n

Er zitten best tintverschillen in het geel, maar niet zo extreem.
RETROBAHN A.G.