Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59

Auteur Topic: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?  (gelezen 302865 keer)

spoorzeven

• Offline Offline
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #690 Gepost op: 17 December 2022, 23:03:28 »
Volgens mij zit er een rare vertekening in de foto. De ramen van het bovenste rijtuig divergeren: naar links lijken ze hoger te worden.
Groet, Frank

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
Re: ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
« Reactie #691 Gepost op: 17 December 2022, 23:06:12 »
Leuk die Zilverrail.... die heb ik in der tijd ook nog eens door het land mogen slepen.  Waren allemaal BKD's geloof ik.

Ook 1 A rijtuig.
Ooit aangekondigd door LS Models maar nooit uitgebracht. Mooie kans voor 1 van de andere fabrikanten

https://www.nlinmodel.nl/?ff5=176&ff1=35&sd=zilverrail

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Bennie66

• Offline Offline
« Reactie #692 Gepost op: 18 December 2022, 00:51:04 »
Deze stond vandaag in Zutphen op de beurs....vond zelf echt mooi uitzien

eichddraig

• Offline Offline
« Reactie #693 Gepost op: 18 December 2022, 09:39:46 »
Misschien kan Sander. eens de rolmaat tegen een echte aangooien en de hoogte van de gekleurde banen opmeten alsmede de maat tussen onderkant bak en onderkant raam en dan ook meteen de hoogte van een raam.
Dan heb je gegevens en kan je gedeeld door 87 op je model kijken of iets klopt of niet.
gr. Ed

Erik Mijd

• Offline Offline
    • flickr
« Reactie #694 Gepost op: 18 December 2022, 10:23:42 »
Zal ik een voorspelling doen, ik denk dat PIKO ICR rijtuigen de ICR rijtuigen van ET en LSM gaat verslaan, PB neem ik niet mee in de glazen bol, die heb ik nog niet gezien, maar de PIKO ICR rijtuigen zijn echt veel belovend, 1 min puntje misschien, de handvat had iets mooier gekund. Maar dat is mijn voorspelling uit mijn ICR glazenbol  :D :D

€58,- ? In Zevenhuizen hanteren ze andere prijzen. Pik in,'t is winter.

97631 Piko ICR 2. Kl. NS tijdperk IV                €49.50

Sander.

• Offline Offline
« Reactie #695 Gepost op: 18 December 2022, 11:38:07 »
BKD rijtuigen hebben zowel tweedelige als driedelige roosters. Beide gevallen gaat het om rijtuig BKD 82-70 921. De bovenste is gemaakt in januari 2005, de onderste in oktober 2005.

Beiden zijn eigen foto's

Op de bovenste foto kun je trouwens goed zien hoever de gele band gezakt is van ICR naar ICRm. Wat in die tijd regelmatig voor kwam is dat ICR met ICRm deuren rond reed. (De voorraad deuren zal al wel allemaal ICRm beschildering gehad hebben naar ik aanneem.)

Als er behoefte aan is wil ik best de rolmaat een keer tegen ICR houden. Geen punt.

Als er iemand handig is met fotoshop oid....: denk als je de gele band van het ET rijtuig een fractie hoger maakt en de gele bies juist twee fracties dunner....  denk dat het rijtuig dan prima uit de verf komt.
De verhouding (hoogte) tussen de vensters en de ramen in de deuren lijkt ET beter voor elkaar te hebben dan LSM

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #696 Gepost op: 18 December 2022, 11:51:19 »
Het gaat behalve om de millimeters ook om de algemene indruk, de NS heeft blijkbaar de raampartij in het midden van de blauwe baan bedacht en dat klinkt vrij logisch. Als dat dan anders wordt weergegeven op een model valt het op dat er iets niet helemaal lekker zit.
De vorige Nederlandse rijtuigen van ET hadden ook een aantal afwijkingen met de bedrukking e.d., dat werd dan wel bij de volgende batch hersteld dus misschien doen ze dat hiermee ook.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 18 December 2022, 11:52:51 door prutser »

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #697 Gepost op: 18 December 2022, 12:13:30 »
Volgens mij zit er een rare vertekening in de foto. De ramen van het bovenste rijtuig divergeren: naar links lijken ze hoger te worden.

Klopt, moet je eens kijken wat er gebeurt als je het bovenste rijtuig naar links verplaatst! De foto is absoluut vertekend.

Sander.

• Offline Offline
« Reactie #698 Gepost op: 18 December 2022, 12:55:38 »
Ik heb net een foto van een ICRm opgeblazen.
Als ik de blauwe band onder de ramen meet op 2cm, dan meet de blauwe band boven de ramen 1,9cm
Beide rijtuigen (ET en LSM) wijken daarvan af. Beide in de andere richting, wat het optisch verschil tussen de rijtuigen nog groter maakt.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Noud

• Offline Offline
« Reactie #699 Gepost op: 18 December 2022, 14:07:28 »
Het grootste verschil bij de modellen van LS en ET is de bovenzijde van de blauwe baan. Deze moet opties gezien tpv de deuren, halverwege de bovenzijde deuren en het grijs van het dak zitten. Dit is bij bovengenoemde merken onjuist. Bij foto’s van de Piko-modellen is dit wel goed aangebracht. Ik ben benieuwd hoe die de productiemodellen van PB eruit gaan zien, hun handmonsters zien er niet verkeerd uit.
« Laatst bewerkt op: 18 December 2022, 15:22:29 door Noud »

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #700 Gepost op: 18 December 2022, 15:38:17 »

Foto is door glas gemaakt. Dat verklaart het denk ik.

Noud

• Offline Offline
« Reactie #701 Gepost op: 18 December 2022, 16:07:37 »
De vertekening door het glas lijkt me zeer gering.

Bij het bovenste (LS) rijtuig is de blauwe baan in hoogte min of meer gecentreerd over de ramen, zoals het hoort. Het grijze dak tov de bovenzijde deur, onderzijde rooster, wijkt af van de werkelijkheid. Dit zou iets lager moeten beginnen. Dit verklaart ook het ogenschijnlijk te platte dak van het LS rijtuig.

Bij het onderste ET rijtuig is de bovenzijde van de blauwe baan OVERduidelijk te laag gepositioneerd. De gehele blauwe baan is in hoogte gezien NIET gecentreerd over de ramen.

Voor zover ik nu kan oordelen:
LS: het grijze dak moet iets lager beginnen, net onder het rooster.
ET: blauwe baan aan de bovenzijde te laag aangebracht en blauwe baan, mede daardoor, fors uit verhouding niet meer in hoogte gecentreerd over de ramen. Ook duidelijk te zien boven de deuren.
PB: de kleursamples op de website van PB zien het er wel correct uit.
Piko: de foto’s van de rijtuigen zien er voor wat betreft de plaatsing van de blauwe baan ook correct uit.

Duvel

• Offline Offline
« Reactie #702 Gepost op: 18 December 2022, 17:29:41 »
Heb je de foto's gezien van hoe het geel is aangebracht? https://www.piko-shop.de/de/artikel/personenwagen-icr-1.-klasse-ns-iv-36378.html
En dan met name de derde foto, beweeg met muis over foto voor details. En op de tweede foto kun je het verschil zien tussen het geel op zij- en kopse kant.
Het handvat, tja och...

Wel leuk dat Piko "ronde" prijzen hanteert. 58 euro, boem knal!
Het irritantste, en eenvoudigst te voorkomen, is het gebruik van het verkeerde lettertype.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #703 Gepost op: 18 December 2022, 17:43:17 »
Ik zie er niet echt iets fouts in.

Bart

Noud

• Offline Offline
« Reactie #704 Gepost op: 18 December 2022, 17:53:23 »
Ik zie daar ook niets fouts in.
Let ook op: het lettertype op ICR is niet hetzelfde als op de gemoderniseerde ICRm.
Zo op het eerste gezicht te zien gaat dat bij de diverse merken goed