Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-11-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Omruilen kap piko NS 2000 en NS600 door Luc2000
Vandaag om 09:58:41
PB speculaas... door KNed
Vandaag om 09:51:09
NS 2400 serie in spoor 0 door Huup
Vandaag om 09:44:42
Artitec DE 2 AC Rijd niet meer door René 4312
Vandaag om 09:44:25
BiensBacherWalt door Robs Biensbacherwalt
Vandaag om 09:38:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:04:04
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Ellerman
Vandaag om 09:01:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:47:12
NS DE-5 en ELD5 op basis van Lima Mat'46. door Mispoes
Vandaag om 08:44:38
Van Fleischmann wrak naar NS Krupp spoorkraan door Besselspoor
Vandaag om 08:36:58
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door piet keppel
Vandaag om 08:36:34
NS 6000 (in schaal 0) door peterha
Vandaag om 08:34:40
Decal verwijderen van een locomotief door RBlok
Vandaag om 08:20:48
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door NS264
Vandaag om 08:16:12
Een soort modules voor onder de bank door Bjor
Vandaag om 08:04:08
Rijnstraat door C-rails
Vandaag om 07:18:30
Raadplaatje door Martin Hornis
Vandaag om 00:50:06
30-11-2022: ICNG laat nog langer op zich wachten door Thom
01 december 2022, 23:56:39
inbouwen Digirail DR100 verlichting door joespoor
01 december 2022, 23:28:44
Tillig 86112 aansturen met welke decoder? door BAD
01 december 2022, 23:22:27
welke borden/tekens waar op het station? door Eric v C
01 december 2022, 22:27:51
Loconet noodstop, knop of schakeling die geschikt is? door Monobrachius
01 december 2022, 22:17:01
Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol door jandcargo
01 december 2022, 22:12:16
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door Noordernet
01 december 2022, 21:56:42
Zelf gemaakte Power Pack met Step-up regulator. door Eric v C
01 december 2022, 21:56:24
Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor door Matthijsfh
01 december 2022, 21:54:16
Museumdepot Beekbergen in H0 door Ronald69
01 december 2022, 21:12:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
01 december 2022, 21:04:30
DR4024 overweg aansturing door Bert_Apd
01 december 2022, 20:51:21
De terugkeer van het Eiland Waan door RobK
01 december 2022, 20:20:34
  

Auteur Topic: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III  (gelezen 34563 keer)

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #75 Gepost op: 21 februari 2022, 23:04:48 »

Treinen die op de wissels staan vind ik wel leuk idee, maar las eerder juist (ergens anders) dat dat helemaal niet mag ???. Ik heb nu overigens geen detectie ingepland op de wissels dus het is moeilijk de computer de trein op dat punt te laten stoppen.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Ja hoor, een trein mag best op een wissel staan. Dat je blokindeling dan in de war komt, snap ik wel. Volgens mij is het ook niet nodig want je moet vanwege de bogen, hellingen en korte rijtijden toch met korte treintjes rijden.
grt
HJ
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2711
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #76 Gepost op: 22 februari 2022, 08:28:26 »
Maar het is wel leuk als je het voorbeeld een beetje herkent in wat je ziet als toeschouwer. Althans dat vind ik.

Helemaal mee eens, maar naar mijn mening zijn kabelafdekkingen tussen sporen en alle spanngewichten aan 'hebelbank-zijde' niet zo exotisch als jij suggereert :angel:

Alle rangeeropdrachten konden makkelijk mondeling worden gegeven. Dat hoefde helemaal niet perse met een sein.

Het gaat hier niet alleen om rangeerbewegingen, maar met name om treinbewegingen. Lees aub terug: plan is gruppenausfahrsignal met dekkingsseinen.

Je opmerkingen (HJ) sluiten wel aan bij mijn punt met de seinen; voor een station van deze maat is mechanische beveiliging al luxe, en om er dan ook nog een exotische variant van te maken...  Alles kan, maar het is niet heel waarschijnlijk. Het genoemde Schongau is vermoedelijk zeer rustig, maar relatief groot; daar zijn de sperrsignale gebruikt omdat mondelinge opdrachten lastig worden. Vermoedelijk is gekozen voor sperrsignale omdat er relatief weinig treinbewegigingen zijn, dus Fdl kan overzicht houden en dan is dit goedkoper dan ieder spoor een uitrijsein. Bij twee passeersporen met weinig verkeer en lage snelheden, zijn mondelinge opdrachten voldoende. Maar armseinen zijn inderdaad wel leuk! Zelf zou ik het dan denk ik als volgt (geloofwaardig?) oplossen:



Per richting 1 uitrijsein, en H-borden waar de trein dient te stoppen. Op spoor 1 (?) zo opstellen dat het overpad naar spoor 2 vrij blijft. Kopspoortjes met sloten en de flankdekking (links gleissperre, rechts wissel naar loods) afhankelijk. Dit laatste is conform werkelijkheid, maar kan je er in model alleen maar bij denken..  :) al zijn er ook mensen die sleutelbeveiliging nabouwen in hun bediening.
 
Laatste punt: die H-tafeln kan alleen als je langste (goederen)treinen niet langer zijn dan je perrons. Of je moet meerdere borden plaatsen en per bord treinlengtes weergeven; voor alles een oplossing... (y)
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2022, 08:58:19 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #77 Gepost op: 22 februari 2022, 09:52:56 »
Hallo Dennis,
Ik zou in zo'n klein stationnetje (2 sporen) helemaal geen sperrsignalen plaatsen. Alle rangeeropdrachten konden makkelijk mondeling worden gegeven. Dat hoefde helemaal niet perse met een sein.
Maar als je het leuk vindt, zou ik het gewoon doen. Het kan wel natuurlijk.
Waarschijnlijk heb je wel een Gleissperre nodig voor de spooraansluiting.

Bewegende armseintjes zijn leuk! Net als overwegbomen, al stoor ik me vaak aan die houterige beweging in model, zelfs in de grotere schalen.

Duidelijk verhaal. Ik vind het wel leuk maar moet ook een beetje aan het budget denken ;). Dus als het niet nodig is doen we het denk ik niet. Verder met je eens dat van die houterige overwegbomen vreselijk is. Ik wil Weinert schranken gebruiken en daar zit een Fulgurex motor bij dus geen servo: dat zou vloeiender moeten gaan.

Citaat
PS ik wil ooit ook nog eens zo'n bescheiden H0 baantje bouwen incl automatisering  ;D

Je bent van harte welkom hier langs te komen als je te zijner tijd wil kijken! (y)

Zelf zou ik het dan denk ik als volgt (geloofwaardig?) oplossen:



Per richting 1 uitrijsein, en H-borden waar de trein dient te stoppen. Op spoor 1 (?) zo opstellen dat het overpad naar spoor 2 vrij blijft. Kopspoortjes met sloten en de flankdekking (links gleissperre, rechts wissel naar loods) afhankelijk. Dit laatste is conform werkelijkheid, maar kan je er in model alleen maar bij denken..  :) al zijn er ook mensen die sleutelbeveiliging nabouwen in hun bediening.
 
Laatste punt: die H-tafeln kan alleen als je langste (goederen)treinen niet langer zijn dan je perrons. Of je moet meerdere borden plaatsen en per bord treinlengtes weergeven; voor alles een oplossing... (y)

Duidelijk verhaal. Moet dan dus nog wel uitrijseinen plaatsen aan beide zijdes. Ik heb nu één 'gewoon' sein besteld maar op zich is dat prima want dan kan ik daarmee mooi oefenen om te zien of ik zo'n Weinert ding een beetje in elkaar kan lijmen enzo. En heb ik ook meteen de maten van zo'n ding.

Geen sperrsignale en dus ook geen wartesignale. Op zich jammer want vind een paar seintjes wel leuk op de baan (hoewel nu misschien wat budgetruimte overblijft voor hier en daar een voorsein langs de vrije baan). Zo'n gleissperre is van Weinert verkrijgbaar (ook voor code 100 rails) had ik al gezien dus dat is op zich ook wel weer leuk.

Ik denk dat de goederentreinen wel klein blijven. Voorlopig is het één goederentrein met 4 kleine wagonnetjes en een V36 met twee kleine wagonnetjes voor rangeren bij het station. Ik kan dan dus volstaan met H-borden.

Dank voor jullie hulp zo ver, fijn dat ik zulke goede antwoorden op mijn vragen krijg :).

Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2711
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #78 Gepost op: 22 februari 2022, 10:09:29 »
Waarom gelijk voor Weinert gegaan en niet bijv Viessmann seinen..? Weinert is prachtig, maar duur en zeker als bouwpakket verre van kant-en-klare oplossing. En met alle respect; die mate van realisme heb je toch niet nodig.. ? Uiteraard: als je het mooier vind, doe je ding  (y)

Wat bedoel je trouwens met 'gewoon' sein? 1 arm? Dat gebruiken ze in Schongau blijkbaar ook als Gruppenausfahrt, zie foto; kan hier rechts ook wel mijns inziens, ook al is bocht zelfde radius als wissel. Ik neem aan dat het buitenliggende spoor het 'doorgaande' spoor is? Naar links vertrek je van beide sporen over een afbuigend wissel, dus zou 2-armen (gekoppeld) vanzelfsprekender zijn:

« Laatst bewerkt op: 22 februari 2022, 10:13:56 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #79 Gepost op: 22 februari 2022, 11:04:27 »
Waarom gelijk voor Weinert gegaan en niet bijv Viessmann seinen..? Weinert is prachtig, maar duur en zeker als bouwpakket verre van kant-en-klare oplossing. En met alle respect; die mate van realisme heb je toch niet nodig.. ? Uiteraard: als je het mooier vind, doe je ding  (y)

Zo duur is het niet hoor van Weinert, veel werk wel inderdaad. Ik worstel een beetje met kwaliteit, want ik lees op internet heel veel slechte ervaringen met de Viessmann aandrijvingen van de formsignale. Er wordt dan geadviseerd om er zelf servo's onder te zetten, alleen kan ik dan naar mijn idee net zo goed meteen een goedkopere Weinert nemen (met servo). Märklin zou ook nog een optie zijn, maar die voet van hun seinen is wel gigantisch!

Citaat
Wat bedoel je trouwens met 'gewoon' sein? 1 arm? Dat gebruiken ze in Schongau blijkbaar ook als Gruppenausfahrt, zie foto; kan hier rechts ook wel mijns inziens, ook al is bocht zelfde radius als wissel. Ik neem aan dat het buitenliggende spoor het 'doorgaande' spoor is? Naar links vertrek je van beide sporen over een afbuigend wissel, dus zou 2-armen (gekoppeld) vanzelfsprekender zijn:



Ik bedoel inderdaad één arm. Ik weet niet of er een 'doorgaand' spoor is, voor mij zijn de twee sporen een beetje identiek :P. Wel bedankt voor je plaatje trouwens! Zo moeten we het dan maar gaan maken :).

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #80 Gepost op: 22 februari 2022, 11:05:28 »
Oh en laatste kleine vraag. Rangeren op de vrije baan een stukje, kan dat nu ook of moet er dan wél nog iets extra's komen?

Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2711
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #81 Gepost op: 22 februari 2022, 11:08:39 »
Ja, mag; met toestemming, tot het Ra10 bord. Inrijseinen en Ra10 heb ik niet weergegeven.

http://www.tf-ausbildung.de/SignalbuchOnline/ra10.htm
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #82 Gepost op: 22 februari 2022, 11:12:04 »
Super!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2711
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #83 Gepost op: 22 februari 2022, 11:13:36 »
Inrijseinen en Ra10 zou je nog net kunnen opstellen; remweg en zichtlijnen zoals in werkelijkheid negerend..  ;D
Geeft je wel weer meer seinen, als je dat leuk vindt.


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #84 Gepost op: 22 februari 2022, 21:04:22 »
Hallo Dennis,

Even nog ter aanvulling.
Het doel van ieder sein is om bepaalde concrete gevaarlijke situaties te voorkomen. Als die situaties sowieso niet kunnen optreden dan is een sein niet nodig en ook niet realistisch.

Voorbeeld: als iedere trein stopt in jouw station en je baanvaksnelheid is laag dan hoef je zeker geen 2 vleugelige uitrijseinen te plaatsen. De kans dat een vertrekkende trein op de wisselstraat al harder dan 40 rijdt is zeer klein.
Gewoon enkelvleugelig dus.

Stel je baan is onderdeel van een enkelsporige pendelbaan dan heb je helemaal geen hoofdseinen nodig. Dan kan je met een trajectsleutel toe die de machinisten bij zich dragen en overdragen op passeerplaatsen aan de tegemoetkomende trein.

Voor de show is het wel leuk om aan iedere kant van het station 2 uitrijseinen te plaatsen. De toeschouwer ziet dan een sein bewegen en denkt hé, er gaat wat gebeuren: kijk papa die trein gaat rijden!
Maja dat is wel 4 stuks. Terwijl 2 groepsuitrijseinen in principe voldoende kan zijn.

Omdat jij met blokken werkt is het wellicht ook leuk om inrijseinen te plaatsen. Een trein die voor het station moet wachten voordat hij binnen mag lopen, staat dan met een zichtbare reden stil op de baan. Seinarmpje omhoog en karren maar. Dat is het leuke van automatisering.

Fazit: nul seinen is mogelijk of helemaal dichtgeplakt, wat je wilt  ;)

Ik heb met een tentoonstellingsbaan rondgereisd ruim voorzien van werkende seinen en ik kreeg op dat onderdeel eigenlijk maar weinig reacties van het publiek. Maar wee de bediener die een trein per ongeluk door een rood sein laat rijden, dan breekt de pleuris uit en verlies je in de ogen van veel mensen direct je geloofwaardigheid.
Niemand weet hoe het moet maar als ze iets zien dat niet klopt ben je de sjaak.  ;D

Bedankt voor je uitnodiging! Lijkt met leuk tzt!

groet
Hendrikjan
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2711
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #85 Gepost op: 22 februari 2022, 21:36:08 »
De kans dat een vertrekkende trein op de wisselstraat al harder dan 40 rijdt is zeer klein.

Ook tot 60km/uur met vereenvoudigde expoitatie is vertrek over aftakkende eind van wissel in genoeg gevallen met 2-armig; en het is geen kans, die snelheid wordt juist voorgeschreven door dat sein. Alleen dat verdomde Schongau is dus een geval apart; had ik nooit moeten noemen! ;D Alternatief: geen seinen en een permanente snelheidsbeperking voor het station of hele traject.

Stel je baan is onderdeel van een enkelsporige pendelbaan dan heb je helemaal geen hoofdseinen nodig. Dan kan je met een trajectsleutel toe die de machinisten bij zich dragen en overdragen op passeerplaatsen aan de tegemoetkomende trein.

Voor de show is het wel leuk ...

Maar hij wil seinen.. En (Gruppen)ausfahrsignale is niks te show: genoeg voorbeelden in de praktijk...

Neem Daaden; eindstationnetje.. Alle twee de vertreksporen een sein! In tijdperk IV..



Gruppenausfahrsignal in Peissenberg: 2-armen, over een Y-wissel..


https://doku-des-alltags.de/BDMuenchen/Pfaffenwinkel%20Fuchstal/Peissenberg%201.html

Ook een leuke uit "Expoitatie & Seinen" van Schuyt&Co: Kirchheim/Teck-ötlingen, <60kmu en zelfs permanente snelheidsbeperking voor bocht, met vormsignalen... Het H-bord voorbij N2 is een beetje dubieus ???



« Laatst bewerkt op: 22 februari 2022, 22:37:36 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #86 Gepost op: 23 februari 2022, 00:03:30 »
Hallo Hendrikjan,

Dank voor je lange betoog! Ik hou het denk ik toch maar even bij de 2 seinen voorlopig. Dit baantje is al een veel te duur grapje geworden. Al die gebouwen, bruggen, seinen dus, verf, installatiematerialen en vooral niet te vergeten de preisertjes maken het iets duurder dan ik vooraf had ingeschat :P. De bedoeling is trouwens rustig treinverkeer met korte treintjes en ik wil ook juist leuk andere dingen op de baan plaatsen die het interessant maken om naar te kijken.

En Vincent bedankt voor de interessante foto's en tekeningen weer.

Afgelopen weekend heb ik de hellingbanen helemaal af gemaakt. Voor aankomend weekend staat wissels testen met servo (nog nooit eerder gedaan) en alle elektronica plaatsen op de baan op het programma. En misschien als er nog tijd over is de rails aansluiten (solderen van kabels en aansluiten op bezetmelders).

Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2711
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #87 Gepost op: 23 februari 2022, 07:46:13 »
En terwijl wij over seinen bakkeleien, bouw jij in rap tempo gestaag door...  ;D (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #88 Gepost op: 23 februari 2022, 09:53:26 »
In dat kader misschien goed om weer eens iets te laten zien qua voortgang. Ik schreef hier eerder al dat ik klaar was met het maken van de hellingbanen. Met een zelfgemaakte passer van een houten latje heb ik de bogen afgetekend. Eerst had ik een breedte van 5cm, maar dat was te weinig. Ik heb nu 7cm en moest op één plek een stukje inkorten met de decoupeerzaag.

Waar de bogen aan elkaar komen werk ik met koppelingsstukjes van eveneens 6mm waarbij ik voornemens was om die vast te schroeven, maar ik kreeg de schroeven er niet goed in en/of ze staken aan de onderkant uit. Uiteindelijk besloten om het maar te gaan verlijmen, maar wat voor (sterke) lijm gebruik je dan? Immers: er komt toch een beetje spanning op te staan als gevolg van dat je een helling hebt.

Na wat zoeken kwam ik uit op Woodmax. Ik heb een elektrische kitspuit dus heb die gebruikt, hoewel dat bij dit spul niet nodig is. Het verwerkt op zich vrij makkelijk maar is wel behoorlijk vloeibaar en vloeit nog lang na.



Na verwerking moet het 6 uur worden geklemd en na 24 uur is het uitgehard. Omdat het iets weg heeft van silicone is het in zekere zin elastisch. Het is in ieder geval reuze sterk en zelfs bij wat extreme tests die ik heb gedaan blijft het keurig vastzitten (heb eerder het gevoel dat het hout breekt, dan dat de verbinding loslaat).





Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2711
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #89 Gepost op: 23 februari 2022, 10:04:21 »
Je ging toch maar met korte treintjes rijden..? En gewicht van treinen schaal ook, hè..  ;D
Mosterd na de maaltijd, maar voor je kosten: als je toch kan klemmen en het is vlak, kom je met witte houtlijm een heel eind.

En respect voor je voor je voortgang; ik ben bijna klaar met de ruwbouw van de modules van Kibronn..  :angel:
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2022, 10:07:00 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn