Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III  (gelezen 42755 keer)

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #75 Gepost op: 21 februari 2022, 23:04:48 »

Treinen die op de wissels staan vind ik wel leuk idee, maar las eerder juist (ergens anders) dat dat helemaal niet mag ???. Ik heb nu overigens geen detectie ingepland op de wissels dus het is moeilijk de computer de trein op dat punt te laten stoppen.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Ja hoor, een trein mag best op een wissel staan. Dat je blokindeling dan in de war komt, snap ik wel. Volgens mij is het ook niet nodig want je moet vanwege de bogen, hellingen en korte rijtijden toch met korte treintjes rijden.
grt
HJ
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #76 Gepost op: 22 februari 2022, 08:28:26 »
Maar het is wel leuk als je het voorbeeld een beetje herkent in wat je ziet als toeschouwer. Althans dat vind ik.

Helemaal mee eens, maar naar mijn mening zijn kabelafdekkingen tussen sporen en alle spanngewichten aan 'hebelbank-zijde' niet zo exotisch als jij suggereert :angel:

Alle rangeeropdrachten konden makkelijk mondeling worden gegeven. Dat hoefde helemaal niet perse met een sein.

Het gaat hier niet alleen om rangeerbewegingen, maar met name om treinbewegingen. Lees aub terug: plan is gruppenausfahrsignal met dekkingsseinen.

Je opmerkingen (HJ) sluiten wel aan bij mijn punt met de seinen; voor een station van deze maat is mechanische beveiliging al luxe, en om er dan ook nog een exotische variant van te maken...  Alles kan, maar het is niet heel waarschijnlijk. Het genoemde Schongau is vermoedelijk zeer rustig, maar relatief groot; daar zijn de sperrsignale gebruikt omdat mondelinge opdrachten lastig worden. Vermoedelijk is gekozen voor sperrsignale omdat er relatief weinig treinbewegigingen zijn, dus Fdl kan overzicht houden en dan is dit goedkoper dan ieder spoor een uitrijsein. Bij twee passeersporen met weinig verkeer en lage snelheden, zijn mondelinge opdrachten voldoende. Maar armseinen zijn inderdaad wel leuk! Zelf zou ik het dan denk ik als volgt (geloofwaardig?) oplossen:



Per richting 1 uitrijsein, en H-borden waar de trein dient te stoppen. Op spoor 1 (?) zo opstellen dat het overpad naar spoor 2 vrij blijft. Kopspoortjes met sloten en de flankdekking (links gleissperre, rechts wissel naar loods) afhankelijk. Dit laatste is conform werkelijkheid, maar kan je er in model alleen maar bij denken..  :) al zijn er ook mensen die sleutelbeveiliging nabouwen in hun bediening.
 
Laatste punt: die H-tafeln kan alleen als je langste (goederen)treinen niet langer zijn dan je perrons. Of je moet meerdere borden plaatsen en per bord treinlengtes weergeven; voor alles een oplossing... (y)
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2022, 08:58:19 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #77 Gepost op: 22 februari 2022, 09:52:56 »
Hallo Dennis,
Ik zou in zo'n klein stationnetje (2 sporen) helemaal geen sperrsignalen plaatsen. Alle rangeeropdrachten konden makkelijk mondeling worden gegeven. Dat hoefde helemaal niet perse met een sein.
Maar als je het leuk vindt, zou ik het gewoon doen. Het kan wel natuurlijk.
Waarschijnlijk heb je wel een Gleissperre nodig voor de spooraansluiting.

Bewegende armseintjes zijn leuk! Net als overwegbomen, al stoor ik me vaak aan die houterige beweging in model, zelfs in de grotere schalen.

Duidelijk verhaal. Ik vind het wel leuk maar moet ook een beetje aan het budget denken ;). Dus als het niet nodig is doen we het denk ik niet. Verder met je eens dat van die houterige overwegbomen vreselijk is. Ik wil Weinert schranken gebruiken en daar zit een Fulgurex motor bij dus geen servo: dat zou vloeiender moeten gaan.

Citaat
PS ik wil ooit ook nog eens zo'n bescheiden H0 baantje bouwen incl automatisering  ;D

Je bent van harte welkom hier langs te komen als je te zijner tijd wil kijken! (y)

Zelf zou ik het dan denk ik als volgt (geloofwaardig?) oplossen:



Per richting 1 uitrijsein, en H-borden waar de trein dient te stoppen. Op spoor 1 (?) zo opstellen dat het overpad naar spoor 2 vrij blijft. Kopspoortjes met sloten en de flankdekking (links gleissperre, rechts wissel naar loods) afhankelijk. Dit laatste is conform werkelijkheid, maar kan je er in model alleen maar bij denken..  :) al zijn er ook mensen die sleutelbeveiliging nabouwen in hun bediening.
 
Laatste punt: die H-tafeln kan alleen als je langste (goederen)treinen niet langer zijn dan je perrons. Of je moet meerdere borden plaatsen en per bord treinlengtes weergeven; voor alles een oplossing... (y)

Duidelijk verhaal. Moet dan dus nog wel uitrijseinen plaatsen aan beide zijdes. Ik heb nu één 'gewoon' sein besteld maar op zich is dat prima want dan kan ik daarmee mooi oefenen om te zien of ik zo'n Weinert ding een beetje in elkaar kan lijmen enzo. En heb ik ook meteen de maten van zo'n ding.

Geen sperrsignale en dus ook geen wartesignale. Op zich jammer want vind een paar seintjes wel leuk op de baan (hoewel nu misschien wat budgetruimte overblijft voor hier en daar een voorsein langs de vrije baan). Zo'n gleissperre is van Weinert verkrijgbaar (ook voor code 100 rails) had ik al gezien dus dat is op zich ook wel weer leuk.

Ik denk dat de goederentreinen wel klein blijven. Voorlopig is het één goederentrein met 4 kleine wagonnetjes en een V36 met twee kleine wagonnetjes voor rangeren bij het station. Ik kan dan dus volstaan met H-borden.

Dank voor jullie hulp zo ver, fijn dat ik zulke goede antwoorden op mijn vragen krijg :).

Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #78 Gepost op: 22 februari 2022, 10:09:29 »
Waarom gelijk voor Weinert gegaan en niet bijv Viessmann seinen..? Weinert is prachtig, maar duur en zeker als bouwpakket verre van kant-en-klare oplossing. En met alle respect; die mate van realisme heb je toch niet nodig.. ? Uiteraard: als je het mooier vind, doe je ding  (y)

Wat bedoel je trouwens met 'gewoon' sein? 1 arm? Dat gebruiken ze in Schongau blijkbaar ook als Gruppenausfahrt, zie foto; kan hier rechts ook wel mijns inziens, ook al is bocht zelfde radius als wissel. Ik neem aan dat het buitenliggende spoor het 'doorgaande' spoor is? Naar links vertrek je van beide sporen over een afbuigend wissel, dus zou 2-armen (gekoppeld) vanzelfsprekender zijn:

« Laatst bewerkt op: 22 februari 2022, 10:13:56 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #79 Gepost op: 22 februari 2022, 11:04:27 »
Waarom gelijk voor Weinert gegaan en niet bijv Viessmann seinen..? Weinert is prachtig, maar duur en zeker als bouwpakket verre van kant-en-klare oplossing. En met alle respect; die mate van realisme heb je toch niet nodig.. ? Uiteraard: als je het mooier vind, doe je ding  (y)

Zo duur is het niet hoor van Weinert, veel werk wel inderdaad. Ik worstel een beetje met kwaliteit, want ik lees op internet heel veel slechte ervaringen met de Viessmann aandrijvingen van de formsignale. Er wordt dan geadviseerd om er zelf servo's onder te zetten, alleen kan ik dan naar mijn idee net zo goed meteen een goedkopere Weinert nemen (met servo). Märklin zou ook nog een optie zijn, maar die voet van hun seinen is wel gigantisch!

Citaat
Wat bedoel je trouwens met 'gewoon' sein? 1 arm? Dat gebruiken ze in Schongau blijkbaar ook als Gruppenausfahrt, zie foto; kan hier rechts ook wel mijns inziens, ook al is bocht zelfde radius als wissel. Ik neem aan dat het buitenliggende spoor het 'doorgaande' spoor is? Naar links vertrek je van beide sporen over een afbuigend wissel, dus zou 2-armen (gekoppeld) vanzelfsprekender zijn:



Ik bedoel inderdaad één arm. Ik weet niet of er een 'doorgaand' spoor is, voor mij zijn de twee sporen een beetje identiek :P. Wel bedankt voor je plaatje trouwens! Zo moeten we het dan maar gaan maken :).

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #80 Gepost op: 22 februari 2022, 11:05:28 »
Oh en laatste kleine vraag. Rangeren op de vrije baan een stukje, kan dat nu ook of moet er dan wél nog iets extra's komen?

Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #81 Gepost op: 22 februari 2022, 11:08:39 »
Ja, mag; met toestemming, tot het Ra10 bord. Inrijseinen en Ra10 heb ik niet weergegeven.

http://www.tf-ausbildung.de/SignalbuchOnline/ra10.htm
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #82 Gepost op: 22 februari 2022, 11:12:04 »
Super!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #83 Gepost op: 22 februari 2022, 11:13:36 »
Inrijseinen en Ra10 zou je nog net kunnen opstellen; remweg en zichtlijnen zoals in werkelijkheid negerend..  ;D
Geeft je wel weer meer seinen, als je dat leuk vindt.


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #84 Gepost op: 22 februari 2022, 21:04:22 »
Hallo Dennis,

Even nog ter aanvulling.
Het doel van ieder sein is om bepaalde concrete gevaarlijke situaties te voorkomen. Als die situaties sowieso niet kunnen optreden dan is een sein niet nodig en ook niet realistisch.

Voorbeeld: als iedere trein stopt in jouw station en je baanvaksnelheid is laag dan hoef je zeker geen 2 vleugelige uitrijseinen te plaatsen. De kans dat een vertrekkende trein op de wisselstraat al harder dan 40 rijdt is zeer klein.
Gewoon enkelvleugelig dus.

Stel je baan is onderdeel van een enkelsporige pendelbaan dan heb je helemaal geen hoofdseinen nodig. Dan kan je met een trajectsleutel toe die de machinisten bij zich dragen en overdragen op passeerplaatsen aan de tegemoetkomende trein.

Voor de show is het wel leuk om aan iedere kant van het station 2 uitrijseinen te plaatsen. De toeschouwer ziet dan een sein bewegen en denkt hé, er gaat wat gebeuren: kijk papa die trein gaat rijden!
Maja dat is wel 4 stuks. Terwijl 2 groepsuitrijseinen in principe voldoende kan zijn.

Omdat jij met blokken werkt is het wellicht ook leuk om inrijseinen te plaatsen. Een trein die voor het station moet wachten voordat hij binnen mag lopen, staat dan met een zichtbare reden stil op de baan. Seinarmpje omhoog en karren maar. Dat is het leuke van automatisering.

Fazit: nul seinen is mogelijk of helemaal dichtgeplakt, wat je wilt  ;)

Ik heb met een tentoonstellingsbaan rondgereisd ruim voorzien van werkende seinen en ik kreeg op dat onderdeel eigenlijk maar weinig reacties van het publiek. Maar wee de bediener die een trein per ongeluk door een rood sein laat rijden, dan breekt de pleuris uit en verlies je in de ogen van veel mensen direct je geloofwaardigheid.
Niemand weet hoe het moet maar als ze iets zien dat niet klopt ben je de sjaak.  ;D

Bedankt voor je uitnodiging! Lijkt met leuk tzt!

groet
Hendrikjan
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #85 Gepost op: 22 februari 2022, 21:36:08 »
De kans dat een vertrekkende trein op de wisselstraat al harder dan 40 rijdt is zeer klein.

Ook tot 60km/uur met vereenvoudigde expoitatie is vertrek over aftakkende eind van wissel in genoeg gevallen met 2-armig; en het is geen kans, die snelheid wordt juist voorgeschreven door dat sein. Alleen dat verdomde Schongau is dus een geval apart; had ik nooit moeten noemen! ;D Alternatief: geen seinen en een permanente snelheidsbeperking voor het station of hele traject.

Stel je baan is onderdeel van een enkelsporige pendelbaan dan heb je helemaal geen hoofdseinen nodig. Dan kan je met een trajectsleutel toe die de machinisten bij zich dragen en overdragen op passeerplaatsen aan de tegemoetkomende trein.

Voor de show is het wel leuk ...

Maar hij wil seinen.. En (Gruppen)ausfahrsignale is niks te show: genoeg voorbeelden in de praktijk...

Neem Daaden; eindstationnetje.. Alle twee de vertreksporen een sein! In tijdperk IV..



Gruppenausfahrsignal in Peissenberg: 2-armen, over een Y-wissel..


https://doku-des-alltags.de/BDMuenchen/Pfaffenwinkel%20Fuchstal/Peissenberg%201.html

Ook een leuke uit "Expoitatie & Seinen" van Schuyt&Co: Kirchheim/Teck-ötlingen, <60kmu en zelfs permanente snelheidsbeperking voor bocht, met vormsignalen... Het H-bord voorbij N2 is een beetje dubieus ???



« Laatst bewerkt op: 22 februari 2022, 22:37:36 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #86 Gepost op: 23 februari 2022, 00:03:30 »
Hallo Hendrikjan,

Dank voor je lange betoog! Ik hou het denk ik toch maar even bij de 2 seinen voorlopig. Dit baantje is al een veel te duur grapje geworden. Al die gebouwen, bruggen, seinen dus, verf, installatiematerialen en vooral niet te vergeten de preisertjes maken het iets duurder dan ik vooraf had ingeschat :P. De bedoeling is trouwens rustig treinverkeer met korte treintjes en ik wil ook juist leuk andere dingen op de baan plaatsen die het interessant maken om naar te kijken.

En Vincent bedankt voor de interessante foto's en tekeningen weer.

Afgelopen weekend heb ik de hellingbanen helemaal af gemaakt. Voor aankomend weekend staat wissels testen met servo (nog nooit eerder gedaan) en alle elektronica plaatsen op de baan op het programma. En misschien als er nog tijd over is de rails aansluiten (solderen van kabels en aansluiten op bezetmelders).

Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #87 Gepost op: 23 februari 2022, 07:46:13 »
En terwijl wij over seinen bakkeleien, bouw jij in rap tempo gestaag door...  ;D (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #88 Gepost op: 23 februari 2022, 09:53:26 »
In dat kader misschien goed om weer eens iets te laten zien qua voortgang. Ik schreef hier eerder al dat ik klaar was met het maken van de hellingbanen. Met een zelfgemaakte passer van een houten latje heb ik de bogen afgetekend. Eerst had ik een breedte van 5cm, maar dat was te weinig. Ik heb nu 7cm en moest op één plek een stukje inkorten met de decoupeerzaag.

Waar de bogen aan elkaar komen werk ik met koppelingsstukjes van eveneens 6mm waarbij ik voornemens was om die vast te schroeven, maar ik kreeg de schroeven er niet goed in en/of ze staken aan de onderkant uit. Uiteindelijk besloten om het maar te gaan verlijmen, maar wat voor (sterke) lijm gebruik je dan? Immers: er komt toch een beetje spanning op te staan als gevolg van dat je een helling hebt.

Na wat zoeken kwam ik uit op Woodmax. Ik heb een elektrische kitspuit dus heb die gebruikt, hoewel dat bij dit spul niet nodig is. Het verwerkt op zich vrij makkelijk maar is wel behoorlijk vloeibaar en vloeit nog lang na.



Na verwerking moet het 6 uur worden geklemd en na 24 uur is het uitgehard. Omdat het iets weg heeft van silicone is het in zekere zin elastisch. Het is in ieder geval reuze sterk en zelfs bij wat extreme tests die ik heb gedaan blijft het keurig vastzitten (heb eerder het gevoel dat het hout breekt, dan dat de verbinding loslaat).





Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #89 Gepost op: 23 februari 2022, 10:04:21 »
Je ging toch maar met korte treintjes rijden..? En gewicht van treinen schaal ook, hè..  ;D
Mosterd na de maaltijd, maar voor je kosten: als je toch kan klemmen en het is vlak, kom je met witte houtlijm een heel eind.

En respect voor je voor je voortgang; ik ben bijna klaar met de ruwbouw van de modules van Kibronn..  :angel:
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2022, 10:07:00 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn