Treinen die op de wissels staan vind ik wel leuk idee, maar las eerder juist (ergens anders) dat dat helemaal niet mag . Ik heb nu overigens geen detectie ingepland op de wissels dus het is moeilijk de computer de trein op dat punt te laten stoppen. Met vriendelijke groet, Dennis
Maar het is wel leuk als je het voorbeeld een beetje herkent in wat je ziet als toeschouwer. Althans dat vind ik.
Alle rangeeropdrachten konden makkelijk mondeling worden gegeven. Dat hoefde helemaal niet perse met een sein.
Hallo Dennis,Ik zou in zo'n klein stationnetje (2 sporen) helemaal geen sperrsignalen plaatsen. Alle rangeeropdrachten konden makkelijk mondeling worden gegeven. Dat hoefde helemaal niet perse met een sein.Maar als je het leuk vindt, zou ik het gewoon doen. Het kan wel natuurlijk.Waarschijnlijk heb je wel een Gleissperre nodig voor de spooraansluiting.Bewegende armseintjes zijn leuk! Net als overwegbomen, al stoor ik me vaak aan die houterige beweging in model, zelfs in de grotere schalen.
PS ik wil ooit ook nog eens zo'n bescheiden H0 baantje bouwen incl automatisering
Zelf zou ik het dan denk ik als volgt (geloofwaardig?) oplossen:Per richting 1 uitrijsein, en H-borden waar de trein dient te stoppen. Op spoor 1 (?) zo opstellen dat het overpad naar spoor 2 vrij blijft. Kopspoortjes met sloten en de flankdekking (links gleissperre, rechts wissel naar loods) afhankelijk. Dit laatste is conform werkelijkheid, maar kan je er in model alleen maar bij denken.. al zijn er ook mensen die sleutelbeveiliging nabouwen in hun bediening. Laatste punt: die H-tafeln kan alleen als je langste (goederen)treinen niet langer zijn dan je perrons. Of je moet meerdere borden plaatsen en per bord treinlengtes weergeven; voor alles een oplossing...
Waarom gelijk voor Weinert gegaan en niet bijv Viessmann seinen..? Weinert is prachtig, maar duur en zeker als bouwpakket verre van kant-en-klare oplossing. En met alle respect; die mate van realisme heb je toch niet nodig.. ? Uiteraard: als je het mooier vind, doe je ding
Wat bedoel je trouwens met 'gewoon' sein? 1 arm? Dat gebruiken ze in Schongau blijkbaar ook als Gruppenausfahrt, zie foto; kan hier rechts ook wel mijns inziens, ook al is bocht zelfde radius als wissel. Ik neem aan dat het buitenliggende spoor het 'doorgaande' spoor is? Naar links vertrek je van beide sporen over een afbuigend wissel, dus zou 2-armen (gekoppeld) vanzelfsprekender zijn:
De kans dat een vertrekkende trein op de wisselstraat al harder dan 40 rijdt is zeer klein.
Stel je baan is onderdeel van een enkelsporige pendelbaan dan heb je helemaal geen hoofdseinen nodig. Dan kan je met een trajectsleutel toe die de machinisten bij zich dragen en overdragen op passeerplaatsen aan de tegemoetkomende trein.Voor de show is het wel leuk ...