Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III  (gelezen 42705 keer)

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #60 Gepost op: 21 februari 2022, 11:34:01 »
Lees dit draadje anders door: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=101858.msg3222290240#msg3222290240
Zelfde vraag  :)
Ah top Vincent, dank! Die had ik helemaal over het hoofd gezien!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #61 Gepost op: 21 februari 2022, 11:53:35 »
Uit draadje:
Er zijn genoeg bronnen te vinden en een beknopte:
https://weinert-modellbau.de/wm_pdf/stellwerk.pdf

Weinert maakt hier overigens ook kant en klaar spul voor, zoals Spannwerke, Kabelafdekkingen, rollen, etc.

Di's wel een handig pamflet over hoe het eruit ziet. En goedkoper alternatief voor Weinert: Auhagen of Noch levert ook dergelijk spul.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #62 Gepost op: 21 februari 2022, 14:17:19 »
Uit draadje:
Di's wel een handig pamflet over hoe het eruit ziet. En goedkoper alternatief voor Weinert: Auhagen of Noch levert ook dergelijk spul.

Ja inderdaad goed stuk. Heb nog wel dit tijdschrift besteld: hoop daar ook wat tips in te vinden. Overigens vind ik die kabelkanalen van Auhagen redelijk modern ogen.

Met vriendelijke groet,
Dennis

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #63 Gepost op: 21 februari 2022, 15:26:48 »
Hey Dennis,






Staat idd veel in over dit onderwerp.
Volgens mij begint het altijd bij het seinhuis.  ;D
Is er iets dat je speciaal wil weten?

grt

HJ


modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #64 Gepost op: 21 februari 2022, 15:33:04 »
Haha!

Nou, allereerst heb ik geen seinhuis (alleen een spoorwegovergang-bedieningspost). Denkbeeldig zit mijn 'seinhuis' in het stationsgebouw (al is daar geen aparte ruimte voor). Maar ik denk dat dat het meest logisch is.

Wat ik eigenlijk wil weten is welke (Weinert) onderdelen ik waar moet plaatsen. Het artikel hierboven gaf daar al een beetje inzicht in, maar waar moet ik nu mijn Signalspannwerk en Weichenspannwerk plaatsen? Wanneer waren de kabels boven en wanneer onder de grond?

Dit is wat ik zo snel even kan bedenken :).

Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #65 Gepost op: 21 februari 2022, 15:49:36 »
Wil je armsignalen? Of maw: rijdt het harder dan 60 km/uur? Da's eigenlijk de (vega*-)hamvraag..

)* = Vegetarier  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #66 Gepost op: 21 februari 2022, 15:56:25 »
Ja, armsignalen.

In een notendop: één uitrijsein voor beide sporen en per stationsspoor een rangeersein.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #67 Gepost op: 21 februari 2022, 16:11:37 »
Ah, een zogeheten Gruppenausfahrtsignal.. Maar wordt eigenlijk niet gedaan op doorgaande sporen. Maar voor alles is uiteraard een uitzondering... Regels laten het wellicht toe als alle treinen stoppen op het station.

Ff graven waarom dit niet gedaan wordt.. Kom ik op terug. Of wellicht weet iemand het antwoord?

EDIT1: eerste gedachte: als alle treinen in het station stoppen, is het een relatief kostbaar om het uitrijden met dekkingseinen te regelen. Dat zou dan net zo makkelijk met mondelinge opdracht van Fahrdienstleiter kunnen.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2022, 16:26:37 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #68 Gepost op: 21 februari 2022, 16:28:19 »
De trekdraden liepen zoveel mogelijk recht langs het spoor, buiten het profiel van vrije ruimte (tbv onderhoud), zo veel mogelijk gebundeld met zo min mogelijk haakse afbuigingen.
De gebruikelijke spoorafstand in stations van 4,5m is te weinig voor de opstelling van trekdraden, daar moest gelopen kunnen worden.

Alle trekdraden hadden spaninrichtingen. Het had de voorkeur deze direct onder de hebelbank te plaatsen. Als de bediening vanuit het station gedaan werd, kon dat niet en dan werden aparte spanwerken in de openlucht geplaatst (jouw situatie). Wel liefst zo dicht mogelijk bij de stelinrichting. Als het voor seinen was echter zo dicht mogelijk bij deze seinen.

Voorkeur hadden bovengrondse trekdraden alleen daar waar het voor de veiligheid nodig was ging men ondergronds. Dan werden meestal blikken kanaaldeksels gebruikt en soms ook betonnen.

Over de Weinert onderdelen kan ik je niks vertellen.

grt

HJ

 
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #69 Gepost op: 21 februari 2022, 16:42:47 »
De gebruikelijke spoorafstand in stations van 4,5m is te weinig voor de opstelling van trekdraden, daar moest gelopen kunnen worden.

Volgens mij zijn er genoeg voorbeelden dat dit met een deksel prima gaat..? Zie hieronder Bernkastel-Kues. Uiteraard heeft buitenom zonder deksels voorkeur wegens (veilige) bereikbaarheid, minder risico op struikelgevaar, schade bij ontsporingen, kosten, etc

Als het voor seinen was echter zo dicht mogelijk bij deze seinen.

Die regel kom ik vaker tegen, maar in praktijk zie je dat weinig.. En zie ook je eerste regel: bij spannwerke staan ze onderin seinhuis, dan kraait daar ook geen haan naar..


https://www.fotocommunity.de/photo/bahnhof-bernkastel-kues-1980-christiane-b-3/4238915
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2022, 17:04:04 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #70 Gepost op: 21 februari 2022, 17:44:57 »
Ah, een zogeheten Gruppenausfahrtsignal.. Maar wordt eigenlijk niet gedaan op doorgaande sporen.

Volgens mij is de crux dat dekkingssignalen (zoals rangeerseinen) corresponderen met lage snelheden, aangezien hiervoor geldt 'rijden op zicht'; voor dekkingsseinen past men ook geen flankbeveiliging toe. Als je op een doorgaand spoor het verkeer zou regelen met een dekkingssein , houdt dit volgens de voorschriften in dat je een snelheidsbeperking zou moeten opleggen. Maar als je een snelheidsbeperking op het doorgaande spoor oplegt (<60 km/uur), hoef je geen armseinen meer te plaatsen. Beetje kip en ei...  :angel: Als je inderdaad voorschrijft dat alle treinen stoppen op het station, zijn dekkingsseinen weer kapitaalvernietiging aangezien je ze alleen gebruikt voor vertrek en dat kan ook mondeling. Overigens rangeersein an sich is geen opdracht tot rijden; dan moet je nog klein wit ruitje op mast plaatsen. Maar 'k geef toe, het is nog niet helemaal sluitend; ik zoek nog ff verder...

EDIT: ik geef het antwoord net zelf: Sperrsignal is geen opdracht tot rijden, dat moet altijd nog gegeven worden. Dan kan je het sperrsignal dus net zo goed weglaten en vervangen door een Halte-tafel. Het genoemde ruitje geldt namelijk volgens mij alleen voor rangierfahrten, niet treinbewegingen.

EDIT2: Herstel.. ! 't Is niet gebruikelijk, maar 't gebeurd wel: zie bijv Schongau. Vermoedelijk wel met voorschrift dat alle treinen stoppen in dit station!


https://doku-des-alltags.de/BDMuenchen/Pfaffenwinkel%20Fuchstal/Schongau%201.html


« Laatst bewerkt op: 21 februari 2022, 18:34:38 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #71 Gepost op: 21 februari 2022, 20:32:24 »
Dank Vincent en Hendrikjan voor jullie mooie discussie, voorbeelden en informatie! (y)

Ter informatie, dit is wat ik oorspronkelijk in gedachten had:



Waarbij: rood-groen = hauptsignal, zwart = sperrsignal, oranje = wartesignal.

Als dat niet voorbeeldgetrouw is voor de nevenlijntjes dan moet ik maar de sperrsignale schrappen en overstappen op hauptsignale in het station.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #72 Gepost op: 21 februari 2022, 20:46:48 »
Als je al snelheidsbeperking hebt op station en alles stopt, is wellicht sperrsignale en groepsuitrijsignaal voor 2 passeersporen wat veel van het goeie .. Alhoewel; 4 volledige ausfahrtsignale gaat de Bundesbahn ook niet in de koude kleren zitten...  ;D
Wartesignaal is iig niet nodig; dat gebruik je eigenlijk alleen als een spoor snel weer vrij moet zijn. Je kan (lees: moet) in plaats daarvan wel een gleissperre plaatsen, in kopspoortje links. Rechts heb je al flankdekking door wissel naar loods. Beide posities zal je wel moeten beveiligen/vergrendelen met sleutels, eventueel een zogeheten riegel (afstandbediende wisselvergrendeling). Laatste is wel overdreven op een dergelijk klein stationnetje; maar ik zeg niets.. Kibronn heeft ook een gekoppelde riegel ;D

Om iets meer lengte te krijgen zou ik de uitrijseinen verder naar buiten schuiven, dan heb je wat meer lengte; maakt niet uit dat een trein op een wissel staat. Plus de seinen staan dan iets minder in elkaars verlengde (achter elkaar); dit kan voor verwarring zorgen op het buitenste spoor.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2022, 21:22:28 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #73 Gepost op: 21 februari 2022, 22:53:28 »
Ja, de treintjes moeten op dit baantje sowieso niet te hard rijden want dan zijn ze helemaal binnen 4 seconden weer terug in het schaduwstation ;D. Ook is het plan om alles altijd te laten stoppen, zelfs de goederentrein.

Maar begrijp ik nou goed dat jouw advies toch is om 4 'reguliere' ausfahrsignale te plaatsen? Of bedoel je handhaven van wat ik nu heb ingetekend (met uitzondering van de wartesignale) en alleen de sperrsignale verder naar voren zetten?

Treinen die op de wissels staan vind ik wel leuk idee, maar las eerder juist (ergens anders) dat dat helemaal niet mag ???. Ik heb nu overigens geen detectie ingepland op de wissels dus het is moeilijk de computer de trein op dat punt te laten stoppen.

Met vriendelijke groet,
Dennis

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #74 Gepost op: 21 februari 2022, 22:59:13 »
Beste Vincent,
Ik was inderdaad in mijn verhaal 2 essentiële dingen vergeten:
1) voor alle regels is een reden (minstens 1, zie Carstens)
2) op alle regels/situaties zijn uitzonderingen

oftwel: anything goes
Maar het is wel leuk als je het voorbeeld een beetje herkent in wat je ziet als toeschouwer. Althans dat vind ik.

Hallo Dennis,
Ik zou in zo'n klein stationnetje (2 sporen) helemaal geen sperrsignalen plaatsen. Alle rangeeropdrachten konden makkelijk mondeling worden gegeven. Dat hoefde helemaal niet perse met een sein.
Maar als je het leuk vindt, zou ik het gewoon doen. Het kan wel natuurlijk.
Waarschijnlijk heb je wel een Gleissperre nodig voor de spooraansluiting.

Bewegende armseintjes zijn leuk! Net als overwegbomen, al stoor ik me vaak aan die houterige beweging in model, zelfs in de grotere schalen.

groet en succes

Hendrikjan

PS ik wil ooit ook nog eens zo'n bescheiden H0 baantje bouwen incl automatisering  ;D
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!