Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III  (gelezen 42702 keer)

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #45 Gepost op: 18 februari 2022, 00:46:23 »
Dank voor je bericht Ed. Ja, eten lukt nog wel hoor. En het is een beetje grijs gebied tussen keuken en woonkamer.

Hoi Dennis,

Klein maar fijn  :)
Maar gaat het passen met de klimspiraal vooraan op de foto? Dit spoor moet op dezelfde hoogte blijven als het bovenste niveau totdat het over het "kronkelende" spoortje dat beneden loopt is, dan moet er op die plek minstens een stuk uit de bovenste plaat, denk dat de klimspiraal ook nog niet voldoende gezakt is op de plek waar nu het stationsgebouw staat?
Hopelijk zie ik het verkeerd.

Groeten,
Ron

Hallo Ron,

Nou, het bezorgt mij ook al een beetje hoofdpijn de hele avond. Precies dit punt. Zag wel bij het nog beter lezen van het tijdschrift (ook ik zondig soms door alleen de plaatjes te kijken) dat de hoogte van het +1 niveau op 14cm ligt in de versie die in de Anlagenbau staat. Ik maak daar 15cm van in verband met de kurk. Met dat in het achterhoofd ga ik eens proberen hoe ver ik kom. Moet ook nog even nieuwe schroeven halen want de 12mm is te kort en de 40mm is te lang.

In het tijdschrift staat trouwens ook nog dit:

Citaat
Daher sind die Steigungen, obwohl ich jeden Millimeter ausgenützt habe, nicht gerade vorbildgerecht. Da auf der Anlage aufgrund ihres Themas zwangsläufig kurze Nebenbahngarnituren vorgesehen waren, konnte man die Steigungen akzeptieren und durchaus ein Auge zudrücken.

Ik red het in ieder geval niet met 5%. Maar zoals al eerder geschreven rijden er alleen maar treintjes van een centimetertje of 60-70, dus zal dat geen probleem opleveren.

Met vriendelijke groet,
Dennis

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #46 Gepost op: 19 februari 2022, 12:52:18 »
Oeps, spannend!
Neem aan dat de lokdecoders de treinen ondanks de grote hellingen toch op snelheid houden.
Maar het moet wel passen natuurlijk.
Wellicht je stationplaat iets hoger monteren?

grt

HJ
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #47 Gepost op: 19 februari 2022, 15:28:55 »
Dank voor je mooie bruggetje Hendrikjan, want ik ben inderdaad druk bezig met de volgende stap die dit weekend plaats moet vinden :P : de stationsplaat plaatsen en de hellingsbaan/klimspiraal maken. En ik moet zeggen dat het nog wel een beetje tegenviel. Het lukte me niet om die klimspiraal in een voor mij mooie hellingshoek te krijgen die dan ook nog goed verliep.

Uiteindelijk het boekje er nog eens bij gepakt en daar stond dat het station op 14cm hoogte ligt. Ik heb nog een centimeter kurk dus heb mijn stationsplaat dan maar op 15cm hoogte gemaakt.

Allereerst heb ik voor de klimspiraal/hellingsbaan een stuk uitgefreesd. Mijn constructie is 12mm multiplex en de klimgedeelten 6mm. Dus heb met de bovenfrees 6mm uitgefreesd zoals te zien is op onderstaande foto. Zo krijg je een mooie geleidelijke stijging. Overigens heb ik later nog een stuk extra aan de rechterzijde uitgefreesd omdat hij nog iets te stijl opliep. Later komt er uiteraard nog kurk op, dus zal het nog netter verlopen.





En daarna de beurt aan de stationsplaat. Eerst heb ik de plaatsen afgetekend waar ondersteuning moet komen. Er gaat later aan de achterzijde nog een stuk van de plaat af en aan de voorzijde komt nog een multiplex afdekplaat waar hij ook mee vast komt te zitten. Maar goed, omdat ik al kurk verlijmd heb moesten daar wat stukjes uitgehaald worden. Netjes met stanleymes uitgesneden en daarna eruit gehaald. Waar veel lijm zat heb ik mijn smalle houtbeitel gebruikt.



In alle gaten heb ik vervolgens eerst gaatjes geboord. Zo zie ik aan de onderzijde waar geschroefd moet worden. Daarna de op maat gemaakte stukjes erin en vanaf onderen vastgeschroefd.



En tot slot kan dan de stationsplaat erop.



Eigenlijk moet ik nu de hellingsbaan en klimspiraal helemaal af maken en vastzetten, maar ik had de stukken hout met koppelstukjes geschroefd en dat beviel me niet goed. Dus ben het nu alsnog aan het verlijmen maar dat zal ik later laten zien. Ik heb een soort houtlijm-kit en die moet 6 uur gefixeerd worden en 24 uur uitharden dus ben dit weekend nog wel even bezig met alle stukken netjes aan elkaar zetten.

Nu ter ontspanning maar even een toiletgebouwtje in elkaar zetten ::).

Met vriendelijke groet,
Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #48 Gepost op: 19 februari 2022, 18:44:23 »
Misschien wel geluk dat je met korte treintjes rijdt, want da's een aardig hoogteverschil... Als ik je sporenplan bekijk; klim is nog geen 2.5m lang..? Op het oog is het 20cm hoogte? Lees net 15, maar 't lijkt hoger. En ook met 15 goeie steilrampe... Misschien een keer proberen met de langste trein :angel:
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2022, 18:49:03 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #49 Gepost op: 19 februari 2022, 19:16:39 »
Moeten er zoveel centimeters tussen de 2 verdiepingen zitten? Ik zou die zo klein mogelijk houden om een al te grote steiging te vermijden.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #50 Gepost op: 19 februari 2022, 19:25:20 »
Ik snap die 15 cm niet.
Op niveau 0 ligt toch ook kurk?
Dan blijft het hoogteverschil 14 cm.

Ik zou het hoogteverschil echt zoveel mogelijk beperken.
Een te steile helling is een ramp (Rampe ;))
Je wilt niet dat je treinen de helling niet kunnen nemen.
Testen dus (wat Vincent ook al zei)!

Succes.
Het is wel een heel mooi plan (y)

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2022, 19:27:19 door wob »

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #51 Gepost op: 19 februari 2022, 22:28:34 »
Hallo Vincent, Harm en Bas,

Het is inderdaad een behoorlijke klim, maar het probleem is het stukje spoor dat eerst over zichzelf heen gaat en daarna onder niveau 1. Zie de rode pijlen op dit plaatje. Als je in plaats van 15 bijvoorbeeld 10 cm neemt dan wordt het een soort achtbaan met vrije val daar.



Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook had verkeken op de uitdagingen die dit kleine baantje in zich heeft ::). Zo krijg je als je hierboven wilt realiseren (en dat probeer ik) ook een uitdaging met het water, want dat stroomt eigenlijk op niveau -1 omdat het onder het spoor door gaat wat in de v-vorm ligt. Hierboven is daar een soort onderdoorgang van beton gemaakt, maar ik wil een stenen brug en dan krijg je al wat meer hoogteverschil.

Met vriendelijke groet,
Dennis

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #52 Gepost op: 19 februari 2022, 23:51:27 »
Hey Dennis,

Eigenlijk heb je dus 3 lagen nodig:
station op nivo 0
de brug bij de pijlen op -1
en het schaduwstation op -2

Als je een nivoverschil dan op bv 7cm houdt, heb je 14cm verschil tussen 0 en -2.
Wel moet je bij het verlaten van het station links direct de helling naar beneden beginnen.
Als je een kwart ronde wacht ben je te laat.

Op mijn nieuwe baan blijft gelukkig alles gelijkvloers ;)
Maar ik heb dan ook geen schaduwstation.

grt

HJ


modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #53 Gepost op: 20 februari 2022, 08:48:55 »
Was mij eerder niet opgevallen, maar in een halve bocht onder jezelf doorrijden is krap.. Valt mij nu ook op dat het h0 ontwerp wat klein bemeten is; de n-baan waar je eerder naar linkte is 'al' 159 x 80 cm: https://www.mm-xtra.de/p13-eussenheim/ 
Met de verhoudingen van schaal n en h0 zou je horizontaal ook een verschaling van zeg 160 /87 ~ 1,8 verwachten.
Maar het was toch een bestaand h0-plan uit de Miba..? Dan zou het moeten werken.

Gewoon een soortgelijke helling met bocht (!) testen met de langste trein die je wilt laten rijden; antislipbandjes kunnen veel... ;D
Maar beter om er nu achter te komen dan als het helemaal in elkaar zit.

EDIT: of een beetje google'n...
https://www.stummiforum.de/t86917f64-H-Anlage-Eu-enheim-auf-x-cm.html
Bericht #12: "Alle Zuggarnituren laufen und schaffen auch die Steigungen problemlos.(y)

« Laatst bewerkt op: 20 februari 2022, 08:57:04 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #54 Gepost op: 20 februari 2022, 08:56:58 »
Hallo Hendrikjan,

Ja, direct na het laatste wissel van het station begint de hellingbaan. Aan de linkerzijde is wel eerst nog (half op het wissel) een spoorwegovergang gepland.

Hallo Vincent,

Ja, het is krap maar de baan in de 1x1 Anlagenbau van het plaatje hierboven is 180 bij 80cm. Ik heb mijn van dus al iets langer maar dat was ook wel noodzakelijk vanwege de iets slankere wissels van Piko A gleis.

Ik maak me vooralsnog geen zorgen om de treintjes. De railbus en lokale trein die ik al eerder heb laten zien is ongeveer het langste dat hier komt te rijden. Er komt ook nog een goederentrein maar ook daar heb je het maar over 4 kleine wagons.

Met vriendelijke groet,
Dennis
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2022, 10:54:47 door Dennis1984 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #55 Gepost op: 20 februari 2022, 12:35:42 »

Je kan spoor ook nog verleggen zoals ik met de rode streep heb aangegeven.
Dan plant je het bos(gele cirkel) ervoor op de plek van die rare zwabber in het spoor en dus deels aan weerszijde van t viaduct,heb je nog een soort kort verdwijn puntje.
Dat geeft misschien meer ruimte om die hoogte aan te passen  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #56 Gepost op: 20 februari 2022, 19:41:42 »
Hallo Floris,

Alles kan, maar feit is dat ik de plaat al heb uitgezaagd op dit baanplan én kurk heb verlijmd én ik een treinbaan heb die over iets meer dan een maand grotendeels klaar moet zijn. Dus het is even zoals het is.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #57 Gepost op: 21 februari 2022, 10:46:46 »
Ik heb nog twee vragen aan de meelezers hier:

1) Heeft iemand toevallig de MIBA Report Mechanische Stellwerke (deel 2!)? En staan daar aanwijzingen/instructies in hoe ik precies voorbeeldgetrouw kabelgoten moet aanleggen?

2) Ik moet op de stationsplaat de weg gaan aftekenen. Bij het zoeken naar de juiste wegbreedte kwam ik al dit topic tegen. Voor mijn tijdperk en het feit dat het een rustig weggetje is leek me net onder de 7cm breedte prima. Dan kom ik ook uit met de spoorwegovergang die ik heb gepland. Klopt dit of mis ik nog iets?

Met vriendelijke groet,
Dennis

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #58 Gepost op: 21 februari 2022, 10:52:53 »
In de suggestie van Floris mis je ook weer een railstuk daling. toch 4mm oid. Al vind ik de suggestie niet slecht en ligt de baan al klaar.

Mooi hè, dat een simpel plan grote uitdagingen in zich heeft? Daar zei Goethe iets over.

Groet, Sicco Jan

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III
« Reactie #59 Gepost op: 21 februari 2022, 11:17:30 »
1) Heeft iemand toevallig de MIBA Report Mechanische Stellwerke (deel 2!)? En staan daar aanwijzingen/instructies in hoe ik precies voorbeeldgetrouw kabelgoten moet aanleggen?

Lees dit draadje anders door: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=101858.msg3222290240#msg3222290240
Zelfde vraag  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn