Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kruising Blauwkapel verdwijnt door VAM65
Vandaag om 15:01:43
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door kar
Vandaag om 15:00:04
Roco 1600, versie 2022 door Huup
Vandaag om 14:49:51
Locomotief voor nieuwe Piko ICR rijtuigen(12/2022) door 1200blauw
Vandaag om 14:42:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:37:51
Bestaat de Kirow EDK-6 in model H0? door Eegtrain
Vandaag om 14:36:10
Roco 2242 rijdt belabberd door VAM65
Vandaag om 14:34:02
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:30:27
Rondom Charlois door Peter Kleton
Vandaag om 13:56:59
afmetingen reddingshuisje Vlieland door Tom Z.
Vandaag om 13:46:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:36:58
“Dordt in Stoom” 2022 inclusief Modelbouwshow door ATB
Vandaag om 13:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 12:36:24
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door NS264
Vandaag om 12:34:12
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:20:22
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ronald Halma
Vandaag om 11:16:10
NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022 door Beached
Vandaag om 11:06:23
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 09:42:03
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Remunj
Vandaag om 09:23:40
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door MOVisser
Vandaag om 09:03:35
Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig? door Remunj
Vandaag om 09:02:03
Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb door MOVisser
Vandaag om 08:58:42
TEE RAm of DE4 door henk
Vandaag om 08:48:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MOVisser
Vandaag om 08:45:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 08:29:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:58:19
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Duikeend
Vandaag om 00:01:05
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Tomasso
24 mei 2022, 23:22:08
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
24 mei 2022, 23:00:46
NTM goederenwagens in Spoor-0 door RutgerSHM
24 mei 2022, 22:37:43
  

Auteur Topic: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen  (gelezen 4990 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11620
    • sleutelspoor
Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Gepost op: 24 januari 2022, 14:21:01 »


0001 De Blauwe Engel 37 in de zomer van 1957 te Alphen a/d Rijn

Tijdens een van de vergaderingen die de Commissie NS 150 jaar in 1985 heeft gehouden, is besloten dat in het jubileum jaar het spoorwegbedrijf zich breed aan het grote publiek wil presenteren. Dit wil men doen met o.a. een grote materieelshow, stoom rondritten met een internationaal karakter waarvan een bedrijfsvaardige NS 3737 zal uitmaken. Verder een onder stoom staande de “Arend” op breedspoor die zijn rondjes op het Jaarbeursplein mag draaien en indien mogelijk, een dienstvaardige DE 1, de z.g.n. “Blauwe Engel”. Tussen neus en lippen door zal ook getracht worden de uit het spoorwegmuseum afkomstige locomotor NS 103 mede rijvaardig te maken voor dienst in het NSM. Door al deze ambitieuze plannen moet helaas het ex NCS inspectierijtuig no 1,wat ook op de nominatie stond om gerestaureerd te worden, het veld ruimen. Zij kreeg een enkele reis naar Koek in Mijdrecht. In juli 1986 is NS in Roosendaal en Tilburg daadwerkelijk gestart met de renovatie van voornoemde projecten.


0002 NS 3737 met stikstof in de ketel, na de in graduatierit opgeborgen te Roosendaal



0003 De Arend tijdens de proefritten op 300 meter breedspoor



0004 De uiterlijk opgeknapte NS 252 voorlopig onderdak bij Philips



0005 Het voormalige NCS inspectierijtuig A2 ex NS 6001 klaar voor haar laatste rit naar Mijdrecht.

Een goede relatie met Nico Vermeer, de toenmalige Chef werkplaats Roosendaal, stelde mij instaat om van zowel de Arend als de werkzaamheden aan de DEI van dichtbij te volgen en op beeld vast te leggen.  Dat de renovatie van de DEI en die van de Eld 252 en NS 103 tot een groot succes zijn geworden is mede te danken aan de tomeloze inspanning van mensen zoals, zonder anderen te kort te doen, Meindert Mulder, Hans Altena en Kees Mooij van de STIBANS. Onder hun bezielde leiding is in de “opstartfase” van het diesel projecten veel werk verzet en zijn vele reserve-onderdelen uit andere terzijdestaande voertuigen/stellen verzameld en veilig gesteld. Hierdoor werd het mogelijk om een DE I en een halve Eld 525 weer in hun oorspronkelijke staat te herstellen. Zonder de inspanning van al die STIBANS vrijwilligers was dit niet mogelijk geweest. De NS, bij monde van de heer Andreole, voorzitter van de NS 150 jaar commissie,  had in het begin van de voorbereidingen totaal geen belangstelling voor die “Oude troep“ wat opgeslagen stond in de Hoge Loods. Het is voor de Blauwe Engel en locomotor 103 een goede zaak geweest dat NS het toen overgenomen heeft, zeker daar er bij de NS toen nog de nodige kennis over het te renoveren materiaal in huis had. Door de beperkte financiële middelen van de STIBANS-werkgroep schoot het restaureren indertijd niet op. Heel veel tijd was er niet om de drie projecten weer toonbaar te maken wat helaas voor de DEI niet zo goed uit kwam.




006 DE1 29 of 30 als sloopstel langs de loods in Roosendaal. Wat een verschil is er tussen de op het buitenterrein staande rode stellen en de binnen staande DEI 41.  Een jonge Kras kijkt of er nog wat “te lenen” valt



007. De 41 net binnengehaald voor de ombouw. De 41 heeft net als de Kameel en de DE3 de status gekregen van Museumstel. Hierdoor zal een enkele reis Koek mislopen. Een plaatje  om stil van te worden. Rsd 30 juli 1985



008 Na een betrekkelijke rust werd dan eindelijk een begin gemaakt met de verbouwing Vier vijzels zijn er nodig om alles onder de 41 weg te halen en te demonteren



009 Hier is duidelijk te zien dat de hele onderrand er uit geslepen is en er nieuw plaatwerk is in gezet. De STIBANS 252 mat 36 kijk stiekem mee



010 De andere zijde. Hier is duidelijk waar de zwakke plekken in de opbouw zaten. Zijn er dan ook uit geslepen en opnieuw in gevuld



011 Niet alleen de buitenkant is aangepakt maar ook het interieur moest er aan geloven.



012 Een kijkje op de uitgenomen stuurstand



013 Soms had ik wel eens mijn bedenkingen over de stabiliteit bij het zien van die iele paaltjes!



014 Kijkje door de deur in het bagagecompartiment.



015 Let op het vakkundig ingelaste plaatwerk aan de onderzijde van de wand.



016 Hij staat echt maar op vier van die paaltjes!!



017 Stuurstand



018 Bagagecompartiment



019 De draaistellen zijn onder de bak vandaan en worden gereed gemaakt voor transport naar Tilburg.



020 De draaistellen opgeladen voor een revisiebeurt in Tilburg.

« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 11:12:42 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in vijf delen
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2022, 16:28:48 »
Geweldige foto's  (y)
Mischa

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 928
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in vijf delen
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2022, 17:30:52 »
Prachtig dat je de plaatjes met ons deelt ,te gekke platen!  (y)
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11620
    • sleutelspoor
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in vijf delen
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2022, 17:51:06 »
Deel 2


021 De restauratie werd ook aan de binnenzijde grondig aangepakt Zoals te zien bleef er niet van het oorspronkelijke interieur weinig over.

022 Lopen door het stel vereiste een haast circusachtige aanpak

023 Detail van de opengelegde vloer. Al het ijzerwerk  moet grondig schoongemaakt worden om het te kunnen concerveren

024 Detail van de brievenkast in de bagageruimte.

025 Stuurstand van een sloop DE 1 ontdaan van alle bruikbare delen.

026 Hardhouten lijsten gebundeld en klaar om later weer op hun geëigende plaats in het rijtuig te worden aangebracht

027 Kisten vol met onderdelen Alle bruikbare onderdelen van de “41” werden zorgvuldig genummerd en opgeslagen.

028 Een van de twee motoren voorzien van een label en klaar om in Tilburg gerevideerd te worden

029 Wat er niet meer was werd bij besteld, hier de ontbrekende ramen en raamlijsten

op naar deel 3
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in vijf delen
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2022, 18:03:30 »
Het Spoorwegmuseum wou de 41 niet bewaren na buitendienst stelling in zomer 1985. En net zoals dat voor de 1010 geldt, heeft de Stibans toen wel de 41 bewaard. Voor de werkzaamheden werd een werkgroep opgericht. De meeste tijd is gaan zitten in het verzamelen van onderdelen uit sloopstellen en het ontroesten van het casco.

In 1987 heeft "de NS" de werkzaamheden "overgenomen" ten behoeve van NS-150 en in Roosendaal een 'neven-vestiging' van wpl Tilburg ingericht. Op de foto's 008 en verder zijn dus geen Stibans-medewerkers aan het werk. Sterker nog: "Wij" mochten niet eens meer aan het stel werken... Ik weet niet of de 41 is overgedragen of weggegeven. Op de werkvloer werd gewerkt, niet ge.... over bestuurszaken. Na NS-150 zal het onder de hoede van het NSM zijn komen te vallen. Toen 'opeens' wel.

De foto 0004 is van ná (!) NS-150. Als dank voor de inspanningen van de Stibans om het stel toonbaar op de tentoonstelling te krijgen werd medegedeeld dat na augustus 1989 het stel 'zo snel mogelijk van het NS-net dient te verdwijnen"...

Over de teksten ga ik niets zeggen. "Halve 525" zal een tikfout zijn.

Groet, Raymond van den Hoven, lid van "Stibans werkgroep 41 vanaf dag 1". Ten bewijze een scan van dia uit eigen archief van 19 mei 1986 toen ik, samen met Nico Lollinga †, bezig was om een van de draaistellen van troep en roest (in die volgorde) te ontdaan. Die ronde gaten zien er fraai uit, maar ze zijn een drama om aan te werken.

Na het wegvallen van "mijn" project, de energie gestoken in overig materieel, al dan niet van de Stibans te Roosendaal en later op andere plekken.
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in vijf delen
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2022, 18:17:50 »
In die ronde gaten bleef je staalborstel klem zitten.
Zijn lastige draaistellen om aan te werken. Heb ook nog een poos aan de 41 zitten krabben en meegeholpen onderdelen te verzamelen uit sloopstellen.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11620
    • sleutelspoor
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in vijf delen
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2022, 11:07:25 »
Deel 3

030 Voor dat de 41 van zijn wielen ging, en hij nog rood was is geprobeerd hen over te schilderen. Dit gaf niet het gewenste resultaat en daarom is besloten de bak helemaal kaal te maken en hem blauw te maken.


031 Het grote moment was daar, de hele bak moest geheel kaal gemaakt worden. Dat was voor de schilders uit Tilburg heel wat werk wat normaal niet meer gedaan werd bij treinstellen.


032 Op het zelfde spoor als de 41 word de 103 grondig met echte hogedruk schoon gespoten. Vuil, verf, roest en onderdelen vlogen je om de oren. Slechte zaak voor je fototoestel!


036 Na het kaal maken en gronden moest de hele bak afgestreken en afgereden worden met twee componenten plamuur. Na droging het geheel glad schuren en weer opnieuw plamuren en schuren.(lijkt wel modelbouw) Na het afstrijken kwamen de eerste lagen primer op de bak.


033 De eerste laag grondverf word aangebracht


034 Even een blaasje pikken tijdens het gronden van de bak


035 Iedere dag zo tussen 15 en 1600 uur werd het doodstil in de loods. De mannen van Tilburg maakten zich dan op om met de trein naar huis te gaan. Zij moesten wel, daar er op deze projecten geen overwerk gemaakt mocht worden.


037 Strakwerk, de nieuwe vloer is hier duidelijk te zien


038 Het interieur van het bagageruim met paktafel en deur naar de cabine.


039 Deurgat naar de cabine. Het begint al iets te worden.


040 Zo strak zag de onderlaag er uit


041 Na het drogen werd de bak volgehangen met technische tekeningen wat het werken onder de bak een stuk gemakkelijker maakten.


042 Hier is men bezig om de raamlijsten, welke om de 2cm geklonken zaten, te verwijderen. 20 jaar later is exact het zelfde gedaan bij de tweede restauratie in HTMU. Alle raamlijsten waren in Roosendaal door “Tilburg” gelijmd op de bak. Om die reden is men in Utrecht, bij de HTMU bijna 2 jaar lang bezig geweest om dit opnieuw in te lijmen, maar nu met betere lijm en op een betere manier. Bij de manier die is toegepast in Rsd kon er namelijk vocht tussen de raamlijsten en de bak komen, wat na een nacht vorst ervoor zorgde dat de gehele lijst los zat. Gelijk zijn toen zaken aangepakt die historisch niet correct waren zodat het er nu weer historisch correct uitziet, zoals het hoort.

« Laatst bewerkt op: 27 januari 2022, 19:44:32 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2064
  • Bruggen-IG:
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in vijf delen
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2022, 15:57:15 »
Het Spoorwegmuseum wou de 41 niet bewaren na buitendienst stelling in zomer 1985. En net zoals dat voor de 1010 geldt, heeft de Stibans toen wel de 41 bewaard. Voor de werkzaamheden werd een werkgroep opgericht. De meeste tijd is gaan zitten in het verzamelen van onderdelen uit sloopstellen en het ontroesten van het casco.

In 1987 heeft "de NS" de werkzaamheden "overgenomen" ten behoeve van NS-150 en in Roosendaal een 'neven-vestiging' van wpl Tilburg ingericht. Op de foto's 008 en verder zijn dus geen Stibans-medewerkers aan het werk. Sterker nog: "Wij" mochten niet eens meer aan het stel werken... Ik weet niet of de 41 is overgedragen of weggegeven. Op de werkvloer werd gewerkt, niet ge.... over bestuurszaken. Na NS-150 zal het onder de hoede van het NSM zijn komen te vallen. Toen 'opeens' wel.

De foto 0004 is van ná (!) NS-150. Als dank voor de inspanningen van de Stibans om het stel toonbaar op de tentoonstelling te krijgen werd medegedeeld dat na augustus 1989 het stel 'zo snel mogelijk van het NS-net dient te verdwijnen"...


Groet, Raymond van den Hoven

@Hans en Raymond, Mooie foto's en (vooral) mooie herinneringen. Ik zat ook in die werkgroep, als scholier nog. Elke drie weken een zaterdag in Roosendaal met de staalborstel en de schroevendraaier, en kroketten uit de frietpan van Nico Vermeer bij de lunch. Hoe ver we zouden zijn gekomen is inderdaad maar de vraag, ondanks al het werk dat er door genoemde personen in de Stibans voor werd verzet, en waarzonder de 41 er niet meer zou zijn. Maar de irritatie over de opstelling van het NS management die hierboven wordt verwoord herinner ik me heel goed, en die was ook terecht. Gelukkig waren er ook veel andere NS' ers!
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 16:00:25 door janw »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3810
  • Modelspoor is emotie...
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2022, 20:44:22 »
Machtig goed Hans, dat je al die foto’s plus bijbehorende verhalen nog eens laat zien. Dat is destijds geen kattepis geweest en het is goed om de moeite van de Stibans nog eens onder de aandacht te brengen. (y) (y) (y)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6605
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2022, 19:24:02 »
Ja, gaaf om de foto's zo te zien.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11620
    • sleutelspoor
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2022, 20:38:47 »

043 Zoals eerder gemeld is de vloer van de 41 geheel vernieuwd. De voegen in de gootjesplaat werden met opmaat gesneden kurk ingelegd ter opvulling en isolatie/geluiddemping van het interieur. De niet geïsoleerde en open zijwanden laten duidelijk zien waar het mechanisme voor het open en dicht draaien van de ramen Zit.


044 Helaas een niet zo’n duidelijke foto. Over het kurk van de vloer kwam een extra isolatielaag die afgedekt word door platen Playwood, of hoe dat spul ook mag heten. Duidelijk is te zien dat er in de nieuwe vloer de nodige gaten gezaagd moesten worden voor inspectieluiken en voor diverse andere technische obstakels. Hier is te zien dat het onderdeks (plafon) ook niet af is en de nodige aandacht vraag.!


045 Zicht door de tussendeur op een technische ruimte. Het eerste frame voor de banken staat er al als voorbeeld voor wat komen gaat!


046 Een flinke wagenlading “Is over” is nodig om het onderdeks en staande werk van het rijtuig van isolatie te voorzien. ISOVER uit Etten-Leur leverde het isolatie materiaal voor de wanden en onderdeks in grote pakketten aan.


047 Het Isover zit keurig achter de afgewerkte wanden en het onderdeks van de 41 opgesloten. In de langskokers tussen vloer en staande werk zitten o.a. de buizen (pijpen) voor de verwarming weg gewerkt. De ramen zijn geplaatst en als laatste is het linoleum aan de beurt om de vloer compleet te maken.


048 Wie het weet mag het zeggen kist! Je hou altijd wel wat over!


049 De door STIBANS verzamelde frames. Deze keurig in de lage loods veilig opgesteld frames worden de banken en stoelen die het interieur gaan vullen.


050 Nog meer banken in alle maten en soorten voor later gebruik
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11620
    • sleutelspoor
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2022, 15:58:40 »


051 De kop netjes geplamuurd en in de grondverf gezet. Let wel, dit verven is door de vakmensen van Tilburg ouderwets op de kwast gedaan.


052 De Blauwe Engel in het grijs krijgt al aardig de vorm van een DEI. Voorlopig moet er nog heel wat gebeuren voor de de 41 zelfstandig de baan op kan.


053 Je kan bij de bagagedeuren zien dat er strak vakwerk is geleverd. De deuren worden in een later stadium ingehangen daar nu inhangen meer last als gemak opleveren, en het is alleen maar lastig.


054 Er zijn nog heel wat puzzelstukjes uit te zoeken


055 Het halve interieur ligt nog op straat.


056 Waar behoord dit nu allemaal nog te zitten. Zoals je ziet moet je een goede puzzelaar zijn om het juiste op de juiste plaats te krijgen.


057 Nog meer onderdelen


058 Latjes en nog eens latjes die een plaats moeten krijgen in het interieur van de 41


059 Waar een vorkheftruck al niet goed voor is. De eerste gereviseerde motor word op zijn plaats gereden.


060 Een van de motoren zit weer op zijn plaats dank zij de hulp van de vorkheftruck uit het vorige plaatje.


061 De gereviseerde schakelwals onder de wagen


062 De stuurstanden vorderen ook al aardig


063 Op de voorgrond links, ligt het onderdeel wat de carrière van de 41 op NS150 sterk zal beïnvloeden.


064 En dan...op een mooie dag gaan de deuren van spoor 96 open. Er gaat wat gebeuren daar op spoor 96. Wij hebben heel veel mannetjes in een blauw ketelpak met heel veel zwaar gereedschap zien zeulen.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2022, 16:02:19 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6605
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2022, 17:36:33 »
Tromgeroffel..... Spanning!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #13 Gepost op: 28 januari 2022, 14:55:58 »
Fraaie reportage tot zover  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 998
Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
« Reactie #14 Gepost op: 28 januari 2022, 20:40:56 »
het blijven pracht foto's (y)
(de foto's 11, 12 en 47 staan in spiegelbeeld ;))

Als extra op dit verhaal: 2 weken geleden zijn de motoren met goed gevolg beproeft onder de NS-41 na een motorrevisie uitgevoerd door de DSP uit Tilburg.

mvg,
Robin