BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Sobat Kras => Topic gestart door: Hans Reints op 24 januari 2022, 14:21:01

Titel: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: Hans Reints op 24 januari 2022, 14:21:01
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0001-61eea539250de.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0001-61eea539250de.jpg)

0001 De Blauwe Engel 37 in de zomer van 1957 te Alphen a/d Rijn

Tijdens een van de vergaderingen die de Commissie NS 150 jaar in 1985 heeft gehouden, is besloten dat in het jubileum jaar het spoorwegbedrijf zich breed aan het grote publiek wil presenteren. Dit wil men doen met o.a. een grote materieelshow, stoom rondritten met een internationaal karakter waarvan een bedrijfsvaardige NS 3737 zal uitmaken. Verder een onder stoom staande de “Arend” op breedspoor die zijn rondjes op het Jaarbeursplein mag draaien en indien mogelijk, een dienstvaardige DE 1, de z.g.n. “Blauwe Engel”. Tussen neus en lippen door zal ook getracht worden de uit het spoorwegmuseum afkomstige locomotor NS 103 mede rijvaardig te maken voor dienst in het NSM. Door al deze ambitieuze plannen moet helaas het ex NCS inspectierijtuig no 1,wat ook op de nominatie stond om gerestaureerd te worden, het veld ruimen. Zij kreeg een enkele reis naar Koek in Mijdrecht. In juli 1986 is NS in Roosendaal en Tilburg daadwerkelijk gestart met de renovatie van voornoemde projecten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0002-61eea57535391.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0002-61eea57535391.jpg)
0002 NS 3737 met stikstof in de ketel, na de in graduatierit opgeborgen te Roosendaal


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0003-61eea59e88343.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0003-61eea59e88343.jpg)
0003 De Arend tijdens de proefritten op 300 meter breedspoor


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0004-61eea5c69c2b6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0004-61eea5c69c2b6.jpg)
0004 De uiterlijk opgeknapte NS 252 voorlopig onderdak bij Philips


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0005-61eea5e1c843d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0005-61eea5e1c843d.jpg)
0005 Het voormalige NCS inspectierijtuig A2 ex NS 6001 klaar voor haar laatste rit naar Mijdrecht.

Een goede relatie met Nico Vermeer, de toenmalige Chef werkplaats Roosendaal, stelde mij instaat om van zowel de Arend als de werkzaamheden aan de DEI van dichtbij te volgen en op beeld vast te leggen.  Dat de renovatie van de DEI en die van de Eld 252 en NS 103 tot een groot succes zijn geworden is mede te danken aan de tomeloze inspanning van mensen zoals, zonder anderen te kort te doen, Meindert Mulder, Hans Altena en Kees Mooij van de STIBANS. Onder hun bezielde leiding is in de “opstartfase” van het diesel projecten veel werk verzet en zijn vele reserve-onderdelen uit andere terzijdestaande voertuigen/stellen verzameld en veilig gesteld. Hierdoor werd het mogelijk om een DE I en een halve Eld 525 weer in hun oorspronkelijke staat te herstellen. Zonder de inspanning van al die STIBANS vrijwilligers was dit niet mogelijk geweest. De NS, bij monde van de heer Andreole, voorzitter van de NS 150 jaar commissie,  had in het begin van de voorbereidingen totaal geen belangstelling voor die “Oude troep“ wat opgeslagen stond in de Hoge Loods. Het is voor de Blauwe Engel en locomotor 103 een goede zaak geweest dat NS het toen overgenomen heeft, zeker daar er bij de NS toen nog de nodige kennis over het te renoveren materiaal in huis had. Door de beperkte financiële middelen van de STIBANS-werkgroep schoot het restaureren indertijd niet op. Heel veel tijd was er niet om de drie projecten weer toonbaar te maken wat helaas voor de DEI niet zo goed uit kwam.



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/006-PICT0159-61eea60b1bdae.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/006-PICT0159-61eea60b1bdae.jpg)
006 DE1 29 of 30 als sloopstel langs de loods in Roosendaal. Wat een verschil is er tussen de op het buitenterrein staande rode stellen en de binnen staande DEI 41.  Een jonge Kras kijkt of er nog wat “te lenen” valt


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/007-PICT0161-61eea62a458db.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007-PICT0161-61eea62a458db.jpg)
007. De 41 net binnengehaald voor de ombouw. De 41 heeft net als de Kameel en de DE3 de status gekregen van Museumstel. Hierdoor zal een enkele reis Koek mislopen. Een plaatje  om stil van te worden. Rsd 30 juli 1985


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/008-PICT0163-61eea64839d48.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/008-PICT0163-61eea64839d48.jpg)
008 Na een betrekkelijke rust werd dan eindelijk een begin gemaakt met de verbouwing Vier vijzels zijn er nodig om alles onder de 41 weg te halen en te demonteren


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/009-61eea66fa8de5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/009-61eea66fa8de5.jpg)
009 Hier is duidelijk te zien dat de hele onderrand er uit geslepen is en er nieuw plaatwerk is in gezet. De STIBANS 252 mat 36 kijk stiekem mee


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/010-61eea695eff7a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/010-61eea695eff7a.jpg)
010 De andere zijde. Hier is duidelijk waar de zwakke plekken in de opbouw zaten. Zijn er dan ook uit geslepen en opnieuw in gevuld


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/011-61eea6ae9d713.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/011-61eea6ae9d713.jpg)
011 Niet alleen de buitenkant is aangepakt maar ook het interieur moest er aan geloven.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/012-61eea6ce8205f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/012-61eea6ce8205f.jpg)
012 Een kijkje op de uitgenomen stuurstand


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/013-PICT0162-61eea6e91d05e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/013-PICT0162-61eea6e91d05e.jpg)
013 Soms had ik wel eens mijn bedenkingen over de stabiliteit bij het zien van die iele paaltjes!


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/014-PICT0176-61eea70104a1d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/014-PICT0176-61eea70104a1d.jpg)
014 Kijkje door de deur in het bagagecompartiment.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/015-PICT0179-61eea71c14fc8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/015-PICT0179-61eea71c14fc8.jpg)
015 Let op het vakkundig ingelaste plaatwerk aan de onderzijde van de wand.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/016-PICT0168-61eea7349aace.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/016-PICT0168-61eea7349aace.jpg)
016 Hij staat echt maar op vier van die paaltjes!!


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/017-PICT0167-61eea74f46d4d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/017-PICT0167-61eea74f46d4d.jpg)
017 Stuurstand


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/018-PICT0166-61eea76d92b0c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/018-PICT0166-61eea76d92b0c.jpg)
018 Bagagecompartiment


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/019-61eea78b3cbc8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/019-61eea78b3cbc8.jpg)
019 De draaistellen zijn onder de bak vandaan en worden gereed gemaakt voor transport naar Tilburg.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/020-img956-161089-61eea7aa1f0c8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/020-img956-161089-61eea7aa1f0c8.jpg)
020 De draaistellen opgeladen voor een revisiebeurt in Tilburg.

Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in vijf delen
Bericht door: Mischa op 24 januari 2022, 16:28:48
Geweldige foto's  (y)
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in vijf delen
Bericht door: klusser op 24 januari 2022, 17:30:52
Prachtig dat je de plaatjes met ons deelt ,te gekke platen!  (y)
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in vijf delen
Bericht door: Hans Reints op 24 januari 2022, 17:51:06
Deel 2

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/021-PICT0178-61eed7df0080d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/021-PICT0178-61eed7df0080d.jpg)
021 De restauratie werd ook aan de binnenzijde grondig aangepakt Zoals te zien bleef er niet van het oorspronkelijke interieur weinig over.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/022-PICT0180-61eed7df386a7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/022-PICT0180-61eed7df386a7.jpg)
022 Lopen door het stel vereiste een haast circusachtige aanpak
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/023-61eed7df6b1e6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/023-61eed7df6b1e6.jpg)
023 Detail van de opengelegde vloer. Al het ijzerwerk  moet grondig schoongemaakt worden om het te kunnen concerveren
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/024-PICT0008-61eed7dfb2962.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/024-PICT0008-61eed7dfb2962.jpg)
024 Detail van de brievenkast in de bagageruimte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/025-61eed7df97936.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/025-61eed7df97936.jpg)
025 Stuurstand van een sloop DE 1 ontdaan van alle bruikbare delen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/026-61eed7dff31ed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/026-61eed7dff31ed.jpg)
026 Hardhouten lijsten gebundeld en klaar om later weer op hun geëigende plaats in het rijtuig te worden aangebracht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/027-61eed7e009247.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/027-61eed7e009247.jpg)
027 Kisten vol met onderdelen Alle bruikbare onderdelen van de “41” werden zorgvuldig genummerd en opgeslagen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/028-PICT0171-61eed7e072835.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/028-PICT0171-61eed7e072835.jpg)
028 Een van de twee motoren voorzien van een label en klaar om in Tilburg gerevideerd te worden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/029-61eed7e07d1d1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/029-61eed7e07d1d1.jpg)
029 Wat er niet meer was werd bij besteld, hier de ontbrekende ramen en raamlijsten

op naar deel 3
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in vijf delen
Bericht door: R v/d Hoven op 24 januari 2022, 18:03:30
Het Spoorwegmuseum wou de 41 niet bewaren na buitendienst stelling in zomer 1985. En net zoals dat voor de 1010 geldt, heeft de Stibans toen wel de 41 bewaard. Voor de werkzaamheden werd een werkgroep opgericht. De meeste tijd is gaan zitten in het verzamelen van onderdelen uit sloopstellen en het ontroesten van het casco.

In 1987 heeft "de NS" de werkzaamheden "overgenomen" ten behoeve van NS-150 en in Roosendaal een 'neven-vestiging' van wpl Tilburg ingericht. Op de foto's 008 en verder zijn dus geen Stibans-medewerkers aan het werk. Sterker nog: "Wij" mochten niet eens meer aan het stel werken... Ik weet niet of de 41 is overgedragen of weggegeven. Op de werkvloer werd gewerkt, niet ge.... over bestuurszaken. Na NS-150 zal het onder de hoede van het NSM zijn komen te vallen. Toen 'opeens' wel.

De foto 0004 is van ná (!) NS-150. Als dank voor de inspanningen van de Stibans om het stel toonbaar op de tentoonstelling te krijgen werd medegedeeld dat na augustus 1989 het stel 'zo snel mogelijk van het NS-net dient te verdwijnen"...

Over de teksten ga ik niets zeggen. "Halve 525" zal een tikfout zijn.

Groet, Raymond van den Hoven, lid van "Stibans werkgroep 41 vanaf dag 1". Ten bewijze een scan van dia uit eigen archief van 19 mei 1986 toen ik, samen met Nico Lollinga †, bezig was om een van de draaistellen van troep en roest (in die volgorde) te ontdaan. Die ronde gaten zien er fraai uit, maar ze zijn een drama om aan te werken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AL31-1986-05-19-Middel-61eed78b7c277.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AL31-1986-05-19-Middel-61eed78b7c277.jpg)
Na het wegvallen van "mijn" project, de energie gestoken in overig materieel, al dan niet van de Stibans te Roosendaal en later op andere plekken.
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in vijf delen
Bericht door: Jeff op 24 januari 2022, 18:17:50
In die ronde gaten bleef je staalborstel klem zitten.
Zijn lastige draaistellen om aan te werken. Heb ook nog een poos aan de 41 zitten krabben en meegeholpen onderdelen te verzamelen uit sloopstellen.
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in vijf delen
Bericht door: Hans Reints op 25 januari 2022, 11:07:25
Deel 3
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/036-521-61efc8d307a53.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/036-521-61efc8d307a53.jpg)
030 Voor dat de 41 van zijn wielen ging, en hij nog rood was is geprobeerd hen over te schilderen. Dit gaf niet het gewenste resultaat en daarom is besloten de bak helemaal kaal te maken en hem blauw te maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/031-PICT0182-61efc8d123bcd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/031-PICT0182-61efc8d123bcd.jpg)
031 Het grote moment was daar, de hele bak moest geheel kaal gemaakt worden. Dat was voor de schilders uit Tilburg heel wat werk wat normaal niet meer gedaan werd bij treinstellen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/032-61efc8d1bd9ec.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/032-61efc8d1bd9ec.jpg)
032 Op het zelfde spoor als de 41 word de 103 grondig met echte hogedruk schoon gespoten. Vuil, verf, roest en onderdelen vlogen je om de oren. Slechte zaak voor je fototoestel!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/030-PICT0181-61efc8d12911e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/030-PICT0181-61efc8d12911e.jpg)
036 Na het kaal maken en gronden moest de hele bak afgestreken en afgereden worden met twee componenten plamuur. Na droging het geheel glad schuren en weer opnieuw plamuren en schuren.(lijkt wel modelbouw) Na het afstrijken kwamen de eerste lagen primer op de bak.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/033-PICT0184-61efc8d212942.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/033-PICT0184-61efc8d212942.jpg)
033 De eerste laag grondverf word aangebracht

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/034-PICT0185-61efc8d27c43b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/034-PICT0185-61efc8d27c43b.jpg)
034 Even een blaasje pikken tijdens het gronden van de bak

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/035-PICT0198-61efc8d2c5653.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/035-PICT0198-61efc8d2c5653.jpg)
035 Iedere dag zo tussen 15 en 1600 uur werd het doodstil in de loods. De mannen van Tilburg maakten zich dan op om met de trein naar huis te gaan. Zij moesten wel, daar er op deze projecten geen overwerk gemaakt mocht worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/037-61efc8d320722.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/037-61efc8d320722.jpg)
037 Strakwerk, de nieuwe vloer is hier duidelijk te zien

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/038-61efc8d33d505.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/038-61efc8d33d505.jpg)
038 Het interieur van het bagageruim met paktafel en deur naar de cabine.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/039-61efc8d36acb7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/039-61efc8d36acb7.jpg)
039 Deurgat naar de cabine. Het begint al iets te worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/040-PICT0009-61efc8d3b6712.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/040-PICT0009-61efc8d3b6712.jpg)
040 Zo strak zag de onderlaag er uit

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/041-PICT0186-61efc8d3d8dcd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/041-PICT0186-61efc8d3d8dcd.jpg)
041 Na het drogen werd de bak volgehangen met technische tekeningen wat het werken onder de bak een stuk gemakkelijker maakten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/042-PICT0192-61efc8d45e70e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/042-PICT0192-61efc8d45e70e.jpg)
042 Hier is men bezig om de raamlijsten, welke om de 2cm geklonken zaten, te verwijderen. 20 jaar later is exact het zelfde gedaan bij de tweede restauratie in HTMU. Alle raamlijsten waren in Roosendaal door “Tilburg” gelijmd op de bak. Om die reden is men in Utrecht, bij de HTMU bijna 2 jaar lang bezig geweest om dit opnieuw in te lijmen, maar nu met betere lijm en op een betere manier. Bij de manier die is toegepast in Rsd kon er namelijk vocht tussen de raamlijsten en de bak komen, wat na een nacht vorst ervoor zorgde dat de gehele lijst los zat. Gelijk zijn toen zaken aangepakt die historisch niet correct waren zodat het er nu weer historisch correct uitziet, zoals het hoort.

Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in vijf delen
Bericht door: janw op 25 januari 2022, 15:57:15
Het Spoorwegmuseum wou de 41 niet bewaren na buitendienst stelling in zomer 1985. En net zoals dat voor de 1010 geldt, heeft de Stibans toen wel de 41 bewaard. Voor de werkzaamheden werd een werkgroep opgericht. De meeste tijd is gaan zitten in het verzamelen van onderdelen uit sloopstellen en het ontroesten van het casco.

In 1987 heeft "de NS" de werkzaamheden "overgenomen" ten behoeve van NS-150 en in Roosendaal een 'neven-vestiging' van wpl Tilburg ingericht. Op de foto's 008 en verder zijn dus geen Stibans-medewerkers aan het werk. Sterker nog: "Wij" mochten niet eens meer aan het stel werken... Ik weet niet of de 41 is overgedragen of weggegeven. Op de werkvloer werd gewerkt, niet ge.... over bestuurszaken. Na NS-150 zal het onder de hoede van het NSM zijn komen te vallen. Toen 'opeens' wel.

De foto 0004 is van ná (!) NS-150. Als dank voor de inspanningen van de Stibans om het stel toonbaar op de tentoonstelling te krijgen werd medegedeeld dat na augustus 1989 het stel 'zo snel mogelijk van het NS-net dient te verdwijnen"...


Groet, Raymond van den Hoven

@Hans en Raymond, Mooie foto's en (vooral) mooie herinneringen. Ik zat ook in die werkgroep, als scholier nog. Elke drie weken een zaterdag in Roosendaal met de staalborstel en de schroevendraaier, en kroketten uit de frietpan van Nico Vermeer bij de lunch. Hoe ver we zouden zijn gekomen is inderdaad maar de vraag, ondanks al het werk dat er door genoemde personen in de Stibans voor werd verzet, en waarzonder de 41 er niet meer zou zijn. Maar de irritatie over de opstelling van het NS management die hierboven wordt verwoord herinner ik me heel goed, en die was ook terecht. Gelukkig waren er ook veel andere NS' ers!
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: Rob Ellerman op 25 januari 2022, 20:44:22
Machtig goed Hans, dat je al die foto’s plus bijbehorende verhalen nog eens laat zien. Dat is destijds geen kattepis geweest en het is goed om de moeite van de Stibans nog eens onder de aandacht te brengen. (y) (y) (y)

Rob
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: Reinout van Rees op 26 januari 2022, 19:24:02
Ja, gaaf om de foto's zo te zien.

Reinout
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: Hans Reints op 26 januari 2022, 20:38:47
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/043-61f1a1c94d7f0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/043-61f1a1c94d7f0.jpg)
043 Zoals eerder gemeld is de vloer van de 41 geheel vernieuwd. De voegen in de gootjesplaat werden met opmaat gesneden kurk ingelegd ter opvulling en isolatie/geluiddemping van het interieur. De niet geïsoleerde en open zijwanden laten duidelijk zien waar het mechanisme voor het open en dicht draaien van de ramen Zit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/044-61f1a1c94d982.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/044-61f1a1c94d982.jpg)
044 Helaas een niet zo’n duidelijke foto. Over het kurk van de vloer kwam een extra isolatielaag die afgedekt word door platen Playwood, of hoe dat spul ook mag heten. Duidelijk is te zien dat er in de nieuwe vloer de nodige gaten gezaagd moesten worden voor inspectieluiken en voor diverse andere technische obstakels. Hier is te zien dat het onderdeks (plafon) ook niet af is en de nodige aandacht vraag.!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/045-61f1a1c9a8e74.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/045-61f1a1c9a8e74.jpg)
045 Zicht door de tussendeur op een technische ruimte. Het eerste frame voor de banken staat er al als voorbeeld voor wat komen gaat!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/046-61f1a1c9adae5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/046-61f1a1c9adae5.jpg)
046 Een flinke wagenlading “Is over” is nodig om het onderdeks en staande werk van het rijtuig van isolatie te voorzien. ISOVER uit Etten-Leur leverde het isolatie materiaal voor de wanden en onderdeks in grote pakketten aan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/047-61f1a1ca2057a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/047-61f1a1ca2057a.jpg)
047 Het Isover zit keurig achter de afgewerkte wanden en het onderdeks van de 41 opgesloten. In de langskokers tussen vloer en staande werk zitten o.a. de buizen (pijpen) voor de verwarming weg gewerkt. De ramen zijn geplaatst en als laatste is het linoleum aan de beurt om de vloer compleet te maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/048-61f1a1ca1d003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/048-61f1a1ca1d003.jpg)
048 Wie het weet mag het zeggen kist! Je hou altijd wel wat over!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/049-61f1a1ca77cbb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/049-61f1a1ca77cbb.jpg)
049 De door STIBANS verzamelde frames. Deze keurig in de lage loods veilig opgesteld frames worden de banken en stoelen die het interieur gaan vullen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/050-61f1a1ca80fef.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/050-61f1a1ca80fef.jpg)
050 Nog meer banken in alle maten en soorten voor later gebruik
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: Hans Reints op 27 januari 2022, 15:58:40

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/051-61f2b07430c41.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/051-61f2b07430c41.jpg)
051 De kop netjes geplamuurd en in de grondverf gezet. Let wel, dit verven is door de vakmensen van Tilburg ouderwets op de kwast gedaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/052-61f2b07439d21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/052-61f2b07439d21.jpg)
052 De Blauwe Engel in het grijs krijgt al aardig de vorm van een DEI. Voorlopig moet er nog heel wat gebeuren voor de de 41 zelfstandig de baan op kan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/053-61f2b0746e742.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/053-61f2b0746e742.jpg)
053 Je kan bij de bagagedeuren zien dat er strak vakwerk is geleverd. De deuren worden in een later stadium ingehangen daar nu inhangen meer last als gemak opleveren, en het is alleen maar lastig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/054-61f2b0749855f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/054-61f2b0749855f.jpg)
054 Er zijn nog heel wat puzzelstukjes uit te zoeken

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/055-61f2b07543080.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/055-61f2b07543080.jpg)
055 Het halve interieur ligt nog op straat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/056-PICT0111-61f2b0754fba4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/056-PICT0111-61f2b0754fba4.jpg)
056 Waar behoord dit nu allemaal nog te zitten. Zoals je ziet moet je een goede puzzelaar zijn om het juiste op de juiste plaats te krijgen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/057-PICT0194-61f2b075cd498.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/057-PICT0194-61f2b075cd498.jpg)
057 Nog meer onderdelen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/058-61f2b075b7ef2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/058-61f2b075b7ef2.jpg)
058 Latjes en nog eens latjes die een plaats moeten krijgen in het interieur van de 41

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/059-PICT0188-61f2b076498e4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/059-PICT0188-61f2b076498e4.jpg)
059 Waar een vorkheftruck al niet goed voor is. De eerste gereviseerde motor word op zijn plaats gereden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/060-PICT0189-61f2b07664ce5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/060-PICT0189-61f2b07664ce5.jpg)
060 Een van de motoren zit weer op zijn plaats dank zij de hulp van de vorkheftruck uit het vorige plaatje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/061-PICT0187-61f2b07703731.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/061-PICT0187-61f2b07703731.jpg)
061 De gereviseerde schakelwals onder de wagen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/062-61f2b076da4b7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/062-61f2b076da4b7.jpg)
062 De stuurstanden vorderen ook al aardig

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/063-61f2b07713416.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/063-61f2b07713416.jpg)
063 Op de voorgrond links, ligt het onderdeel wat de carrière van de 41 op NS150 sterk zal beïnvloeden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/064-61f2b0778c61a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/064-61f2b0778c61a.jpg)
064 En dan...op een mooie dag gaan de deuren van spoor 96 open. Er gaat wat gebeuren daar op spoor 96. Wij hebben heel veel mannetjes in een blauw ketelpak met heel veel zwaar gereedschap zien zeulen.
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: Reinout van Rees op 27 januari 2022, 17:36:33
Tromgeroffel..... Spanning!

Reinout
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: tijgernootje op 28 januari 2022, 14:55:58
Fraaie reportage tot zover  (y)
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: robin binsbergen op 28 januari 2022, 20:40:56
het blijven pracht foto's (y)
(de foto's 11, 12 en 47 staan in spiegelbeeld ;))

Als extra op dit verhaal: 2 weken geleden zijn de motoren met goed gevolg beproeft onder de NS-41 na een motorrevisie uitgevoerd door de DSP uit Tilburg.

mvg,
Robin
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: Hans Reints op 29 januari 2022, 19:25:32








(https://images.beneluxspoor.net/bnls/065-61f5832e7d8e7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/065-61f5832e7d8e7.jpg)
065 wachten op de dingen die komen gaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/066-61f5832e92e44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/066-61f5832e92e44.jpg)
066 En dan...op een mooie dag gaan de deuren van spoor 96 open. De opgebokte DEI 41 staat wat onwezenlijk naar buiten te staren. Zij weet dat er vandaag grote dingen staan te gebeuren op spoor 96. Er zijn heel veel mannetjes in een blauw ketelpak waargenomen die met heel veel zwaar gereedschap lopen te zeulen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/067-61f5832ed507b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/067-61f5832ed507b.jpg)
067 Sik 307 met o.a. Nico Vermeer op de voetplank, zorgt er voor dat de draaistellen voor de 41 netjes op tijd bij de voordeur worden afgeleverd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/068-PIC41-61f5832f42c95.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/068-PIC41-61f5832f42c95.jpg)
068 De draaistellen staan netjes klaar voor de 41 zodat de mannen van de “hersporingsploeg Tilburg” door kunnen gaan met de voorbereidingen voor het opvijzelen van de 41. De ruimte onder de bokken is te beperkt om de draaistellen veilig op hun plaats te manoeuvreren

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/069-61f5832ef1c6e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/069-61f5832ef1c6e.jpg)
069 Als de vijzels zijn geplaatst en aangesloten op het hydraulisch systeem, kunnen de bokken verdwijnen en de bak worden opgetild zodat de draaistellen er op handkracht onderdoor geschoven kunnen worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/070-219-61f5832f6301f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/070-219-61f5832f6301f.jpg)
070 Het is goed passen en meten! Het draaistel gaat maar net onder de evenaar van de Jack-up door. Het is nu een fluitje van een cent voor de mannen van de “Hersporingsgroep Tilburg” om het werk af te maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/071-PIC44-61f5832ff3a4f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/071-PIC44-61f5832ff3a4f.jpg)
071 Zo bouw je een vijzel op!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/072-61f5832fd61c0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/072-61f5832fd61c0.jpg)
072 De beide draaistellen staan op hun plaats onder de bak. Het is nu zaak om de bak zachtjes op de wiegbalken te laten zakken

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/073-61f5833043f3d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/073-61f5833043f3d.jpg)
073 Nu de 41 op eigen benen staat kan met de afwerking begonnen worden. Het dak staat nog in de menie en moet wit worden, maar de body staat in de eerste laag groenblauw.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/074-61f583306ea3d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/074-61f583306ea3d.jpg)
074 Ondertussen heeft de DEI 41 gezelschap gekregen van een oude bekende. De 3737 zal later een grote rol gaan spelen in NS 150 jaar

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/075-61f58330a377c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/075-61f58330a377c.jpg)
075 Het dak is wit, de koplampen komen nu ook beter door en er zijn ramen geplaats in de kop die van een eerste blauwe laklaag is voorzien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/076-61f58330bc066.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/076-61f58330bc066.jpg)
076 Glimmend blauw met witte koplampen en een nieuwe deur (uit een donor sloopstel) staat de Blauwe Engel tussen de NS 3737 en 103 te wachten op een nieuw leven, Tussen de bedrijven door werd ook hard aan de 103 van het NSM gewerkt om hem op tijd bedrijfsvaardig te hebben. (wie nu een bezoek aan het museum brengt vraagt zich echt af waar dat nu voor nodig was?).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/077-61f58330b6f64.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/077-61f58330b6f64.jpg)
077 Strak in de verf, maar zonder eigen motorvermogen, samen wachten met enkele lotgenoten op de dingen die komen gaan.

Daar er brood op de plank moest komen, moest er door mij ook wel eens gevaren worden. Helaas moest ik het toneel voor minimaal 5 weken verlaten en heb dan ook geen plaatjes van het vervolg van de DEI 41 kunnen maken. In de volgende aflevering gaat het over enkele lot genoten die in en om de loods stonden.

Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: Hans Reints op 04 februari 2022, 12:56:56
Wat er zoal in en rondom de loods te zien was ten tijde van de aanloop naar NS 150 jaar. Een klein overzichtje!



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002-61fd14614b978.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002-61fd14614b978.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001-61fd146151233.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001-61fd146151233.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004-61fd1461cd7a3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/004-61fd1461cd7a3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003-61fd146225f77.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/003-61fd146225f77.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/005-61fd1462400d8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/005-61fd1462400d8.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/008-61fd146296816.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/008-61fd146296816.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/010-61fd146300ce1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/010-61fd146300ce1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/009-2-61fd1462df9d6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/009-2-61fd1462df9d6.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/012-61fd14635f31f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/012-61fd14635f31f.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/011-61fd14638972e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/011-61fd14638972e.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/014-103-5-61fd146412d3a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/014-103-5-61fd146412d3a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/550-61fd1464656c3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/550-61fd1464656c3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/551-61fd14647a2de.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/551-61fd14647a2de.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/555-2-61fd146486b89.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/555-2-61fd146486b89.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/013-PICT0091-61fd146423a51.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/013-PICT0091-61fd146423a51.jpg)
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: Rob Ellerman op 04 februari 2022, 16:31:42
Mooie geschiedschrijving Hans. Was er voor de 2498 toen al beslist dat ie naar museum ging?

Rob
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: Hans Reints op 04 februari 2022, 16:35:28
Nee nog niet , had op dat moment NINT als bestemming.
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: Rob Ellerman op 04 februari 2022, 17:10:46
Dan had je toen toch al een wat vooruitziende blik… ;)

Rob
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: spoorzeven op 04 februari 2022, 17:13:36
Mooie geschiedschrijving Hans. Was er voor de 2498 toen al beslist dat ie naar museum ging?

Rob
Ja, de loc zou naar het NINT in Amsterdam gaan, ook een museum. Dat ging uiteindelijk niet door en toen is de loc richting NSM gestuurd.
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: mamory op 04 februari 2022, 17:31:56
Zeer mooi draadje over de mooiste lijn aan materieel van de NS (als je het mij vraagt ;))
Enorm gaaf dat er nog een rijdend exemplaar behouden is, tegenwoordig is de variatie op het spoor toch al niet zo groot meer.

Enige dat er nog ontbreekt bij het spoorwegmuseum is een rode (originele) DE2, die zou niet misstaan in de collectie naast de DE2 en DE3 die er al staat.

Ik zal dit draadje zeker blijven volgen.

Gr. Mario
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: tijgernootje op 05 februari 2022, 13:24:22
Dat is wel een beetje te veel van het goede,een 2e DE2 met als enigste verschil een andere jas.
Dan zou men net zo goed de huidige is een keer kunnen overschilderen,da's veel goedkoper  ;)
(overigens,je vind al nergens meer een exemplaar ter overname,de paar die er nog zijn,die zijn allemaal vergeven)

Dit blijft wel een mooi draadje om te volgen  (y)
Hoeveel van dat rijdend materieel er momenteel te zien in het Spoorwegmuseum eigenlijk ?
(hoeveel is uberhaupt nog in de collectie van het NSM  ??? )
Ben er al erg lang niet meer geweest,vandaar de vraag.
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: mamory op 05 februari 2022, 18:10:44
Hoi Floris,

Volgens mij heeft het Spoorwegmuseum op dit moment geen DE2 in het bezit.
Hoe dan ook......ik vind het jammer dat er maar weinig over zijn.

In Twekkelo staat nog een (niet rijdende) DE2, die men in rode uitvoering gevonden heeft in een loods een aantal jaren geleden.
Jammer genoeg is deze nu in dezelfde kleurstelling als de DE1 41. Er is nu nergens meer een rode DE2 te zien.
In Simpelveld staat in een remise DE2 - Plan X 179 waarover hier ook een apart draadje loopt/ liep.

(@Railhopper, de stand van zaken is niet gewijzigd sinds 2012 toen je ernaar vroeg)

Plannen van de ZLSM zijn onbekend. Wat ik weet (van mensen van de ZLSM) is dat er eerder aan gewerkt is, maar dit was niet vakkundig. Nu staat het project blijkbaar stil (helaas)
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: T.Spat op 05 februari 2022, 20:42:59
Gelukkig is er de 186, die in fraaie staat nog zo nu en dan op pad gaat vanuit Winterswijk :D
Ja, geel...ook mooi :) Ik hoop eveneens dat de 179 ooit nog eens weer in volle glorie de baan op gaat,
die blijft dan ook waarschijnlijk geel, met dakkoelinstallaties, want juist op de Miljoenenlijn waren
deze koelers hard nodig blij de klim langs de Eyserberg... 8)
Vriendelijke groet, Tis
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: Hans Reints op 08 februari 2022, 08:09:23
robin binsbergen

Citaat van: Hans Reints op 02 februari 2022, 11:19:11
Buiten het museummaterieel om is ook gedacht om het mat’24, het Blokkendoosstel, uit te breiden en aan het opnieuw in dienst stellen van een De I of DE II. Deze laatsten behoren  nu net niet tot het museum bestand maar staan in het kader van de buitendienststelling van dit materieel in Roosendaal afgesteld. De STIBANS had zijn oog al op een DE I stel laten vallen en dit veilig gesteld. Dit was in eerste instantie niet de 41 maar de 36. Bij nader onderzoek bleek de 41 toch de beste papieren te hebben om voor restauratie in aanmerking te komen.

Om het verhaal compleet te houden:
De NS-41 is nimmer van de Stibans geweest, echter was er al vanaf 1985 sprake van dat de NS-41 tot de museumcollectie toegevoegd zou worden. Door niet bekende redenen werd de NS-41 pas in 1987 overgedragen door NS aan het Spoorwegmuseum. Wat mij niet bekend is, of dit om een symbolisch bedrag zou gaan, of om niet, dat vertellen de papieren niet.

mvg,
Robin

Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: Hans Reints op 08 februari 2022, 08:11:08
Eelco Storm

Is dat zo? Raymond vd Hoven vertelt een ander verhaal:
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: Hans Reints op 08 februari 2022, 08:11:40
Robin Binsbergen
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 01:01:54 »

Uit de documentatie die ik heb blijkt dt de NS-41 voor 1987 nimmer door NS overgedragen is aan wie dan ook, en dat het daarna direct geregeld is. Enige vraagstuk op dat moment was alleen of het om niet kon, of voor een symbolisch bedrag. De uitkomst hiervan ben ik niet van op de hoogte.

In eerdere documenten wordt nergens gesproken over de Stibans, alleen over het Spoorwegmuseum. Als dat wel zo zijn geweest, dan had deze eveneens van de NS sporen gemoeten lijkt mij zo? gelijk aan de 1010.

Volgens mij is de NS-41 altijd in een soort van bruikleen bij de Stibans geweest, op de zelfde manier als de mat46 NS-273.

In die zelfde documenten wordt ook nergens gesproken over de 36, behalve over sloop ervan.

mvg,
Robin
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in vijf delen
Bericht door: Hans Reints op 08 februari 2022, 12:30:05
Het Spoorwegmuseum wou de 41 niet bewaren na buitendienst stelling in zomer 1985. En net zoals dat voor de 1010 geldt, heeft de STIBANS toen wel de 41 bewaard. Voor de werkzaamheden werd een werkgroep opgericht. De meeste tijd is gaan zitten in het verzamelen van onderdelen uit sloopstellen en het ontroesten van het casco.

In 1987 heeft "de NS" de werkzaamheden "overgenomen" ten behoeve van NS-150 en in Roosendaal een 'neven-vestiging' van wpl Tilburg ingericht. Op de foto's 008 en verder zijn dus geen STIBANS-medewerkers aan het werk. Sterker nog: "Wij" mochten niet eens meer aan het stel werken... Ik weet niet of de 41 is overgedragen of weggegeven. Op de werkvloer werd gewerkt, niet ge.... over bestuurszaken. Na NS-150 zal het onder de hoede van het NSM zijn komen te vallen. Toen 'opeens' wel.

Groet, Raymond van den Hoven, lid van "Stibans werkgroep 41 vanaf dag 1".
Ten bewijze een scan van dia uit eigen archief van 19 mei 1986 toen ik, samen met Nico Lollinga †, bezig was om een van de draaistellen van troep en roest (in die volgorde) te ontdaan. Die ronde gaten zien er fraai uit, maar ze zijn een drama om aan te werken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AL31-1986-05-19-Middel-61eed78b7c277.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AL31-1986-05-19-Middel-61eed78b7c277.jpg)
Na het wegvallen van "mijn" project, de energie gestoken in overig materieel, al dan niet van de Stibans te Roosendaal en later op andere plekken.
Titel: Re: Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen
Bericht door: robin binsbergen op 10 februari 2022, 01:45:45
Wat tussen het begin bij de stibans en het opnemen in de collectie gebeurd is, dat weet ik niet. Feit is dat uit de stukken blijkt dat het motorrijtuig in 1987 nog op naam van NS stond, en toen overgeschreven/overgedragen aan het spoorwegmuseum.

Mvg,
Robin