Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ritten Hoogovens Excursietrein opgeschort vanwege stikstofproblematiek (2022) door Benelux795
Vandaag om 11:31:51
H0 Rangeerbaanplan: Groezel door Benelux795
Vandaag om 11:24:13
DIESEL RAILROAD TUGBOATS – VOLUME 1: EAST COAST BOOK door Carel Ruysink
Vandaag om 11:02:14
NS 6000 (in schaal 0) door 1795
Vandaag om 10:46:39
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 10:45:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Duikeend
Vandaag om 10:37:20
Notificaties door Jeronimos
Vandaag om 10:22:55
Roco NS plan V door VulcanRaven
Vandaag om 10:12:41
Beweging op de treinbaan door puntenglijder
Vandaag om 10:01:22
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door MOVisser
Vandaag om 09:50:15
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Huup
Vandaag om 09:36:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:35:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 08:41:26
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:29:08
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 08:15:22
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Stedahult
Vandaag om 08:10:59
vreemd gedrag decoder door VAM65
Vandaag om 07:18:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 07:12:19
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 03:26:56
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
Vandaag om 00:02:32
Rotsformaties van boomschors door charp
15 mei 2022, 22:15:20
EifelBurgenBahn door Hendrik Jan
15 mei 2022, 21:44:59
Ermehuizen anno 1974 door DavidNS400 Grote sik
15 mei 2022, 20:45:59
Ade-wagens, Pop-wagens door brutus1
15 mei 2022, 20:41:28
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 mei 2022, 20:09:05
Labbern in Rotzbach Allerlei door ex44
15 mei 2022, 18:45:21
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Edsko Hekman
15 mei 2022, 18:40:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Sven
15 mei 2022, 18:38:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
15 mei 2022, 17:57:13
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
15 mei 2022, 17:22:50
  

Auteur Topic: Toen en nu  (gelezen 3642 keer)

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • Gerenomeerde dwarsligger, maar niet van beton
Toen en nu
« Gepost op: 22 januari 2022, 18:24:23 »
Even voor mijn beeldvorming:

Toen:
Regelbare trafo, die de spanning op de baan verhoogde/verlaagde en zodoende wisselende snelheden

Nu:
stabiele spanning op de baan en decoders, die reageren op hoogfrequente pulsen en daardoor oa. snelheidsaanpassingen

Klopt mijn beeld?
Mvg.

Cor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5242
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Toen en nu
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2022, 19:54:59 »
Citaat
Klopt mijn beeld?

Voor toen: Ja

Voor nu: in hele grove lijnen.
Die pulserende spanning bevat een (grote) hoeveelheid gecodeerde informatie die ter plaatse waar die nodig is, locomotiefdecoder, wisseldecoder, seindecoder etc. etc. wordt uitgelezen en vertaald naar verschillende opdrachten voorr de op de desbetreffende decoder aangesloten onderdelen.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • Gerenomeerde dwarsligger, maar niet van beton
Re: Toen en nu
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2022, 09:50:54 »
Thx Eric,

Even verder denken:
-Staat er een stabiele spanning op de rail(s)?
- Zijn de pulsen blokspanningen?
Mvg.

Cor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5242
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Toen en nu
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2022, 09:59:46 »
Ik kan nu een heel verhaal gaan typen, maar dat is al eens gedaan ;)

Terzijde van dit forum staat een redelijk uitgebreide encyclopedie, ik verwacht dat de pagina Inleiding baanbesturing en de daaropvolgende pagina's veel van je vragen kunnen beantwoorden C-rails.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • Gerenomeerde dwarsligger, maar niet van beton
Re: Toen en nu
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2022, 15:09:33 »
Thx. Leerzaam.

Nu:
- vaste spanning op de rail(s) van plusminus 18V
- digitale info via PWM in de vorm van blokspanningen.
- PWM wordt door decoder in de locomotief vertaald naar 'wat te doen'.

Conclusie:
Oud spul kan de kliko in.
Mvg.

Cor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5242
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Toen en nu
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2022, 16:28:16 »
Nou ... dat is wel erg kort door de boog.
Lees dan eerst even de pagina Stappenplan decoderinbouw
Verder is hier op het forum en op het www nog veel meer informatie te vinden over het digitaliseren van (ouder) analoog materieel.

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • Gerenomeerde dwarsligger, maar niet van beton
Re: Toen en nu
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2022, 10:54:05 »
Wederom dank.

Kort door de bocht valt wel mee. Letterlijk kapot gespeeld, diverse verhuizingen meegemaakt en vervolgens aan het lot overgelaten in een vochtige schuur. Spul uit de jaren 60.
Stappenplan decoder inbouw is niet relevant. Loc 89 (€90 en DHG 500 (€85), ombouw €45. Nieuw kopen is beter, aangezien van de oude de kappen 'overgekliederd' zijn.
M-rails zwaar verroest, verbogen, enz. en een blauwe trafo.
Deze ellende gaat gewoon afgevoerd worden.

Eerst nog maar meer inlezen, alvorens verder te beslissen.
Mvg.

Cor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5242
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Toen en nu
« Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2022, 16:45:19 »
Maar dat had je er nog niet verteld  ;D

Lekker verder lezen en oriënteren op wat er heden ten dage mogelijk en te koop is.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • Gerenomeerde dwarsligger, maar niet van beton
Re: Toen en nu
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2022, 19:00:43 »
Ach, alles weten maakt niet zalig. Alles willen weten slechts nieuwsgierig. ;)

In ieder geval is schaalkeuze geen probleem. Ik blijf op H0. Volgende keuze schijnt 2-rail of 3-rail te zijn. ;D
Mvg.

Cor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5242
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Toen en nu
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2022, 19:06:22 »
De eeuwige discussie  ;D
Die veelal ook nog eens verkeerd gevoerd wordt ... Märklin H0 is namelijk geen 3-rail, maar 2-rail met puntcontacten.
Trix Express was H0 3-rail, maar dat is al jaren van het toneel verdwenen als nieuw geleverd product.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • Gerenomeerde dwarsligger, maar niet van beton
Re: Toen en nu
« Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2022, 16:30:45 »
Daar heb je een terecht punt. Die Trix kan ik mij nog wel herinneren van een vriendje van vroeger, die stinkend jaloers was op mijn m-rail met puntcontacten. ;D

Dus de verbeterde keuze tussen 2 rail en 2-rail met puntcontacten  :angel:

We leren weer iets bij. 8)
Mvg.

Cor

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5242
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Toen en nu
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2022, 17:17:14 »
En dan komt de grote vraag wat wil je? ...
Gewoon lekker met treintjes rijden? Een bepaald thema uitbeelden? Voor een bepaald tijdperk kiezen? Voor een bepaald land of bepaalde maatschappij kiezen? Een mix van het eerder genoemde? Keuzes, keuzes, keuzes  ;D

Zelf ben ik ooit begonnen met een ovaaltje op een opklapbare vlakke plaat aan de muur, zonder echt thema of tijdperk.
Later ooit begonnen aan een te groot project (Station Weesp inclusief de Vechtbruggen) in tijdperk V.
Afgekapt, doorstart gemaakt met iets wat op Zandvoort moest gaan lijken in hetzelfde tijdperk.
Inmiddels helemaal om naar tijdperk III en met stukjes en beetjes aan het werk aan een weergave van het station van mijn geboorteplaats Obdam tussen 1950 en 1968. En daaromheen ontstaat langzaam een verzameling van vooral NS materieel uit die periode.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • Gerenomeerde dwarsligger, maar niet van beton
Re: Toen en nu
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2022, 21:11:18 »
Die grote vraag ga ik nog maar even uit de weg. Wel heb ik zo struinend door fora gelezen, dat er meer in het hoofd past, dan in de beschikbare ruimte. Dus klein beginnen staat met stip op de tweede plaats.
Mvg.

Cor

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • Gerenomeerde dwarsligger, maar niet van beton
Re: Toen en nu
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2022, 14:32:08 »
Toch eerst maar verder met de puko-rails. Flink gelezen over de c-rails. Tafelbaantje ontworpen in Anyrail. Ingelezen over massadetectie en aan de slag. Ik zal voor het vervolg een ander topic openen.
Mvg.

Cor

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • Marco Roede
Re: Toen en nu
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2022, 14:59:28 »
Märklin H0 is namelijk geen 3-rail, maar 2-rail met puntcontacten.

Marklin rails met de puko’s wordt wel degelijk 3-rails genoemd. De puko’s voor de rode draad (1), een spoorstaaf voor de bruine draad (2) en de andere spoorstaaf voor de massa terugmeldingen (3).

Jouw omschrijving heb ik in > 20 jaar 3-rail digitaal rijden nog nooit gehoord.

M.vr.gr. Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.