Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 22:05:33
Sfeer op je modelbaan door grove den
Vandaag om 22:00:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
Vandaag om 21:48:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:38:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:35:16
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
  

Auteur Topic: Toen en nu  (gelezen 6271 keer)

C-rails

  • Gast
Toen en nu
« Gepost op: 22 January 2022, 18:24:23 »
Even voor mijn beeldvorming:

Toen:
Regelbare trafo, die de spanning op de baan verhoogde/verlaagde en zodoende wisselende snelheden

Nu:
stabiele spanning op de baan en decoders, die reageren op hoogfrequente pulsen en daardoor oa. snelheidsaanpassingen

Klopt mijn beeld?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Toen en nu
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2022, 19:54:59 »
Citaat
Klopt mijn beeld?

Voor toen: Ja

Voor nu: in hele grove lijnen.
Die pulserende spanning bevat een (grote) hoeveelheid gecodeerde informatie die ter plaatse waar die nodig is, locomotiefdecoder, wisseldecoder, seindecoder etc. etc. wordt uitgelezen en vertaald naar verschillende opdrachten voorr de op de desbetreffende decoder aangesloten onderdelen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Gast
Re: Toen en nu
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2022, 09:50:54 »
Thx Eric,

Even verder denken:
-Staat er een stabiele spanning op de rail(s)?
- Zijn de pulsen blokspanningen?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Toen en nu
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2022, 09:59:46 »
Ik kan nu een heel verhaal gaan typen, maar dat is al eens gedaan ;)

Terzijde van dit forum staat een redelijk uitgebreide encyclopedie, ik verwacht dat de pagina Inleiding baanbesturing en de daaropvolgende pagina's veel van je vragen kunnen beantwoorden C-rails.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Gast
Re: Toen en nu
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2022, 15:09:33 »
Thx. Leerzaam.

Nu:
- vaste spanning op de rail(s) van plusminus 18V
- digitale info via PWM in de vorm van blokspanningen.
- PWM wordt door decoder in de locomotief vertaald naar 'wat te doen'.

Conclusie:
Oud spul kan de kliko in.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Toen en nu
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2022, 16:28:16 »
Nou ... dat is wel erg kort door de boog.
Lees dan eerst even de pagina Stappenplan decoderinbouw
Verder is hier op het forum en op het www nog veel meer informatie te vinden over het digitaliseren van (ouder) analoog materieel.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Gast
Re: Toen en nu
« Reactie #6 Gepost op: 24 January 2022, 10:54:05 »
Wederom dank.

Kort door de bocht valt wel mee. Letterlijk kapot gespeeld, diverse verhuizingen meegemaakt en vervolgens aan het lot overgelaten in een vochtige schuur. Spul uit de jaren 60.
Stappenplan decoder inbouw is niet relevant. Loc 89 (€90 en DHG 500 (€85), ombouw €45. Nieuw kopen is beter, aangezien van de oude de kappen 'overgekliederd' zijn.
M-rails zwaar verroest, verbogen, enz. en een blauwe trafo.
Deze ellende gaat gewoon afgevoerd worden.

Eerst nog maar meer inlezen, alvorens verder te beslissen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Toen en nu
« Reactie #7 Gepost op: 24 January 2022, 16:45:19 »
Maar dat had je er nog niet verteld  ;D

Lekker verder lezen en oriënteren op wat er heden ten dage mogelijk en te koop is.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Gast
Re: Toen en nu
« Reactie #8 Gepost op: 24 January 2022, 19:00:43 »
Ach, alles weten maakt niet zalig. Alles willen weten slechts nieuwsgierig. ;)

In ieder geval is schaalkeuze geen probleem. Ik blijf op H0. Volgende keuze schijnt 2-rail of 3-rail te zijn. ;D

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Toen en nu
« Reactie #9 Gepost op: 24 January 2022, 19:06:22 »
De eeuwige discussie  ;D
Die veelal ook nog eens verkeerd gevoerd wordt ... Märklin H0 is namelijk geen 3-rail, maar 2-rail met puntcontacten.
Trix Express was H0 3-rail, maar dat is al jaren van het toneel verdwenen als nieuw geleverd product.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Gast
Re: Toen en nu
« Reactie #10 Gepost op: 25 January 2022, 16:30:45 »
Daar heb je een terecht punt. Die Trix kan ik mij nog wel herinneren van een vriendje van vroeger, die stinkend jaloers was op mijn m-rail met puntcontacten. ;D

Dus de verbeterde keuze tussen 2 rail en 2-rail met puntcontacten  :angel:

We leren weer iets bij. 8)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Toen en nu
« Reactie #11 Gepost op: 25 January 2022, 17:17:14 »
En dan komt de grote vraag wat wil je? ...
Gewoon lekker met treintjes rijden? Een bepaald thema uitbeelden? Voor een bepaald tijdperk kiezen? Voor een bepaald land of bepaalde maatschappij kiezen? Een mix van het eerder genoemde? Keuzes, keuzes, keuzes  ;D

Zelf ben ik ooit begonnen met een ovaaltje op een opklapbare vlakke plaat aan de muur, zonder echt thema of tijdperk.
Later ooit begonnen aan een te groot project (Station Weesp inclusief de Vechtbruggen) in tijdperk V.
Afgekapt, doorstart gemaakt met iets wat op Zandvoort moest gaan lijken in hetzelfde tijdperk.
Inmiddels helemaal om naar tijdperk III en met stukjes en beetjes aan het werk aan een weergave van het station van mijn geboorteplaats Obdam tussen 1950 en 1968. En daaromheen ontstaat langzaam een verzameling van vooral NS materieel uit die periode.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

C-rails

  • Gast
Re: Toen en nu
« Reactie #12 Gepost op: 25 January 2022, 21:11:18 »
Die grote vraag ga ik nog maar even uit de weg. Wel heb ik zo struinend door fora gelezen, dat er meer in het hoofd past, dan in de beschikbare ruimte. Dus klein beginnen staat met stip op de tweede plaats.

C-rails

  • Gast
Re: Toen en nu
« Reactie #13 Gepost op: 25 February 2022, 14:32:08 »
Toch eerst maar verder met de puko-rails. Flink gelezen over de c-rails. Tafelbaantje ontworpen in Anyrail. Ingelezen over massadetectie en aan de slag. Ik zal voor het vervolg een ander topic openen.

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 242
  • Marco Roede
Re: Toen en nu
« Reactie #14 Gepost op: 25 February 2022, 14:59:28 »
Märklin H0 is namelijk geen 3-rail, maar 2-rail met puntcontacten.

Marklin rails met de puko’s wordt wel degelijk 3-rails genoemd. De puko’s voor de rode draad (1), een spoorstaaf voor de bruine draad (2) en de andere spoorstaaf voor de massa terugmeldingen (3).

Jouw omschrijving heb ik in > 20 jaar 3-rail digitaal rijden nog nooit gehoord.

M.vr.gr. Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.