BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: C-rails op 22 januari 2022, 18:24:23

Titel: Toen en nu
Bericht door: C-rails op 22 januari 2022, 18:24:23
Even voor mijn beeldvorming:

Toen:
Regelbare trafo, die de spanning op de baan verhoogde/verlaagde en zodoende wisselende snelheden

Nu:
stabiele spanning op de baan en decoders, die reageren op hoogfrequente pulsen en daardoor oa. snelheidsaanpassingen

Klopt mijn beeld?
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: Eric B op 22 januari 2022, 19:54:59
Citaat
Klopt mijn beeld?

Voor toen: Ja

Voor nu: in hele grove lijnen.
Die pulserende spanning bevat een (grote) hoeveelheid gecodeerde informatie die ter plaatse waar die nodig is, locomotiefdecoder, wisseldecoder, seindecoder etc. etc. wordt uitgelezen en vertaald naar verschillende opdrachten voorr de op de desbetreffende decoder aangesloten onderdelen.
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: C-rails op 23 januari 2022, 09:50:54
Thx Eric,

Even verder denken:
-Staat er een stabiele spanning op de rail(s)?
- Zijn de pulsen blokspanningen?
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: Eric B op 23 januari 2022, 09:59:46
Ik kan nu een heel verhaal gaan typen, maar dat is al eens gedaan ;)

Terzijde van dit forum staat een redelijk uitgebreide encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Hoofdpagina), ik verwacht dat de pagina Inleiding baanbesturing (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Inleiding_baanbesturing) en de daaropvolgende pagina's veel van je vragen kunnen beantwoorden C-rails.
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: C-rails op 23 januari 2022, 15:09:33
Thx. Leerzaam.

Nu:
- vaste spanning op de rail(s) van plusminus 18V
- digitale info via PWM in de vorm van blokspanningen.
- PWM wordt door decoder in de locomotief vertaald naar 'wat te doen'.

Conclusie:
Oud spul kan de kliko in.
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: Eric B op 23 januari 2022, 16:28:16
Nou ... dat is wel erg kort door de boog.
Lees dan eerst even de pagina Stappenplan decoderinbouw (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Stappenplan_decoderinbouw)
Verder is hier op het forum en op het www nog veel meer informatie te vinden over het digitaliseren van (ouder) analoog materieel.

Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: C-rails op 24 januari 2022, 10:54:05
Wederom dank.

Kort door de bocht valt wel mee. Letterlijk kapot gespeeld, diverse verhuizingen meegemaakt en vervolgens aan het lot overgelaten in een vochtige schuur. Spul uit de jaren 60.
Stappenplan decoder inbouw is niet relevant. Loc 89 (€90 en DHG 500 (€85), ombouw €45. Nieuw kopen is beter, aangezien van de oude de kappen 'overgekliederd' zijn.
M-rails zwaar verroest, verbogen, enz. en een blauwe trafo.
Deze ellende gaat gewoon afgevoerd worden.

Eerst nog maar meer inlezen, alvorens verder te beslissen.
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: Eric B op 24 januari 2022, 16:45:19
Maar dat had je er nog niet verteld  ;D

Lekker verder lezen en oriënteren op wat er heden ten dage mogelijk en te koop is.
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: C-rails op 24 januari 2022, 19:00:43
Ach, alles weten maakt niet zalig. Alles willen weten slechts nieuwsgierig. ;)

In ieder geval is schaalkeuze geen probleem. Ik blijf op H0. Volgende keuze schijnt 2-rail of 3-rail te zijn. ;D
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: Eric B op 24 januari 2022, 19:06:22
De eeuwige discussie  ;D
Die veelal ook nog eens verkeerd gevoerd wordt ... Märklin H0 is namelijk geen 3-rail, maar 2-rail met puntcontacten.
Trix Express was H0 3-rail, maar dat is al jaren van het toneel verdwenen als nieuw geleverd product.
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: C-rails op 25 januari 2022, 16:30:45
Daar heb je een terecht punt. Die Trix kan ik mij nog wel herinneren van een vriendje van vroeger, die stinkend jaloers was op mijn m-rail met puntcontacten. ;D

Dus de verbeterde keuze tussen 2 rail en 2-rail met puntcontacten  :angel:

We leren weer iets bij. 8)
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: Eric B op 25 januari 2022, 17:17:14
En dan komt de grote vraag wat wil je? ...
Gewoon lekker met treintjes rijden? Een bepaald thema uitbeelden? Voor een bepaald tijdperk kiezen? Voor een bepaald land of bepaalde maatschappij kiezen? Een mix van het eerder genoemde? Keuzes, keuzes, keuzes  ;D

Zelf ben ik ooit begonnen met een ovaaltje op een opklapbare vlakke plaat aan de muur, zonder echt thema of tijdperk.
Later ooit begonnen aan een te groot project (Station Weesp inclusief de Vechtbruggen) in tijdperk V.
Afgekapt, doorstart gemaakt met iets wat op Zandvoort moest gaan lijken in hetzelfde tijdperk.
Inmiddels helemaal om naar tijdperk III en met stukjes en beetjes aan het werk aan een weergave van het station van mijn geboorteplaats Obdam tussen 1950 en 1968. En daaromheen ontstaat langzaam een verzameling van vooral NS materieel uit die periode.
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: C-rails op 25 januari 2022, 21:11:18
Die grote vraag ga ik nog maar even uit de weg. Wel heb ik zo struinend door fora gelezen, dat er meer in het hoofd past, dan in de beschikbare ruimte. Dus klein beginnen staat met stip op de tweede plaats.
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: C-rails op 25 februari 2022, 14:32:08
Toch eerst maar verder met de puko-rails. Flink gelezen over de c-rails. Tafelbaantje ontworpen in Anyrail. Ingelezen over massadetectie en aan de slag. Ik zal voor het vervolg een ander topic openen.
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: MRdirect op 25 februari 2022, 14:59:28
Märklin H0 is namelijk geen 3-rail, maar 2-rail met puntcontacten.

Marklin rails met de puko’s wordt wel degelijk 3-rails genoemd. De puko’s voor de rode draad (1), een spoorstaaf voor de bruine draad (2) en de andere spoorstaaf voor de massa terugmeldingen (3).

Jouw omschrijving heb ik in > 20 jaar 3-rail digitaal rijden nog nooit gehoord.

M.vr.gr. Marco
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: spoorzeven op 25 februari 2022, 15:29:34
Nee, ik ook niet. Toch is de omschrijving van Eric veel correcter.....
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: MRdirect op 25 februari 2022, 16:27:46
Het gaat er niet om of het correcter is maar om duidelijkheid.
Nieuwe omschrijvingen moet je zeker bij herintreders nooit gebruiken. Die vragen zich dan af wat bedoeld wordt als ze 3-rail als beschrijving tegenkomen.

Groet, Marco
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: C-rails op 25 februari 2022, 17:13:49
Het is natuurlijk allemaal 'Point of view".

Als je op zoek gaat naar de definitie van rail, dan kom je op: lange smalle metalen baan waarlangs iets rijdt of glijdt, ook wel spoorstaaf.
In die gedachte kun je puntcontacten zien als een lange smalle metalen baan waarlangs iets glijdt en is de term 3-rail dus niet onjuist.

Als je uitsluitend de gedachte van spoorstaaf wil gaan handhaven, dan is het oude Trix materiaal 3-rail en de rest 2-rail, al dan niet met puntcontacten.

Bekijk je het 'elektrisch', dan is alles 2-rail.

Hoe als het 'beestje' heet, maakt mij niet uit, het principe is wel duidelijk.
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: basjuh1981 op 25 februari 2022, 17:23:22
Het gaat er niet om of het correcter is maar om duidelijkheid.
Nieuwe omschrijvingen moet je zeker bij herintreders nooit gebruiken. Die vragen zich dan af wat bedoeld wordt als ze 3-rail als beschrijving tegenkomen.
En het buurforum moet z'n naam gaan aanpassen ;D ;D
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: Eric B op 26 februari 2022, 09:52:39
Ik heb hem zeker niet zelf verzonnen, ik verwacht dat ik hem ergens in de jaren '70-'80 ergens heb gelezen.
3-rail is sowieso geen juiste benaming, zowel bij Märklin als bij Trix Express is het géén rail.
2-rail met middengeleider is een betere aanduiding.
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: MRdirect op 26 februari 2022, 10:28:31
Ja hoor je hebt gelijk!
Ik haak af.
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 februari 2022, 10:37:13
3-rail is sowieso geen juiste benaming, zowel bij Märklin als bij Trix Express is het géén rail.
Laat ik me hier ook eens in mengen. ;D
Hoezo is het geen rail? Zoals eerder gesteld, een rail is een staaf, en bij Trix Express zie ik toch echt 3 staven.
Märklin had oorspronkelijk ook 3 staven, maar vanaf 1954 hebben ze de middelste staaf ondergronds gebracht en die steekt zijn tenen door de dwarsliggers omhoog.
En waarom zou je de gangbare benamingen 2-rail en 3-rail vervangen door andere omschrijvingen waarbij je moet gaan bedenken wat er wordt bedoeld?
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: MRdirect op 26 februari 2022, 10:49:56
En waarom zou je de gangbare benamingen 2-rail en 3-rail vervangen door andere omschrijvingen waarbij je moet gaan bedenken wat er wordt bedoeld?

Klaas helemaal mee eens, dat was ook mijn insteek.
2-rail en 3-rail is voor beginners / herintreders al lastig genoeg.
En dan over PWM durven te spreken. Het digitale signaal kent maar twee puls-breedten en twee ‘pauze’ breedten, dus niks Modulatie! Kunnen we hier ook weer over gaan steggelen ?

Groet, Marco
(Nog net niet afgehaakt)

Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 februari 2022, 11:07:26
Marco, over digitaal wilde ik niet eens beginnen. Daarover bestaat zo veel onkunde dat je de meest wonderlijke omschrijvingen tegenkomt.
Voor wie het basisprincipe wil kennen, dat staat op mijn webstek.
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: Eric B op 26 februari 2022, 12:47:25
Ik wist dat ik het niet zelf had verzonnen ...
Citaat
2-rail met puntcontacten (Märklin H0)
Bron (http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Railsystemen)

Maar goed er zijn ook veel mensen die beweren dat er stroom op het stopcontact staat  ;)
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: Marc tramt op 26 februari 2022, 13:13:29
“Wordt nog aan geklust!”
Staat er onder….  :-\
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: Eric B op 26 februari 2022, 15:13:48
Aan 1-rails ja, dat staat er.
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: hrp op 26 februari 2022, 17:06:35
Eric, stroom op stopcontact is foutfout. ;)

Spanning.
Wandcontactdoos.

Groet.
Ronald
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: Fransx op 26 februari 2022, 21:31:28
Hoi
Ja er staat spanning op het stopcontact, aansluiten van een gebruiker dan is er sprake van een stroom.
Neem de waterkraan als voorbeeld, kraandicht maar wel water druk (is de spanning), kraan open, water loopt uit de kraan, (is de stroom).

DCC is niet hoog frequent, signaal is blokvormige wisselstroom van 8000 hertz ofwel 8khz, laag frequent, kan er niet meer van maken.

groeten Frans
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: C-rails op 26 februari 2022, 21:45:49
In tegenstelling tot Marco, haak ik wel af. Geen zin in afdwalen en 'discuzeuren'.
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 februari 2022, 17:03:07
DCC is niet hoog frequent, signaal is blokvormige wisselstroom van 8000 hertz ofwel 8khz, laag frequent, kan er niet meer van maken.
Het is geen vaste frequentie. Het zijn pulsen van 2 verschillende lengtes en die lengtes bepalen de digitale informatie.
Titel: Re: Toen en nu
Bericht door: Fransx op 28 februari 2022, 19:31:22
Hoi
Dat weet ik ook wel maar die digitale informatie wordt eenmaal positief gestuurd en dezelfde informatie nogmaals negatief gestuurd.
De frequentie is +/- 8khz en dat is zeker geen hoogfrequent signaal.
Voor een leek moet het duidelijk zijn dat het zeker geen hoogfrequent signaal is en dat bedoelde ik ook zo.