Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 01:55:34
wisselaandrijving MTB door saskia
Vandaag om 00:06:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
06 July 2025, 23:40:49
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
06 July 2025, 23:10:36
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
06 July 2025, 22:54:36
NS stoomlocomotief serie boeken door Modellbahnwagen
06 July 2025, 22:45:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
06 July 2025, 22:39:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 July 2025, 22:21:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 July 2025, 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
06 July 2025, 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
06 July 2025, 21:38:50
Yet Another Servo Decoder door AP3737
06 July 2025, 21:34:33
Station Roodeschool door Torikoos
06 July 2025, 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
06 July 2025, 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
06 July 2025, 20:51:12
Roco Plan T door henk
06 July 2025, 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
06 July 2025, 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
06 July 2025, 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
06 July 2025, 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 July 2025, 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
06 July 2025, 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
06 July 2025, 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
06 July 2025, 18:32:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
06 July 2025, 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
06 July 2025, 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
06 July 2025, 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
06 July 2025, 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
06 July 2025, 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
06 July 2025, 15:05:42
  

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 51654 keer)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Bf Kibronn
« Reactie #225 Gepost op: 06 February 2024, 13:20:20 »
Als het goed is zit het ook op jouw dak als uiteinde van de CV-ketel. Zit dat er niet op dan gaat je CV-ketel uit bij het opwarmen van water, door gebrek van zuurstof en overvloed aan CO en Co2.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #226 Gepost op: 06 February 2024, 17:02:08 »
 ??? Een rookgasafvoer van een CV is gecombineerd met de aanvoer voor verbrandingslucht en is daarom uitgevoerd als dubbelwandige pijp (en verhoogt het rendement dus ook door de aanvoer op te warmen met de warmte van de passerende afvoer).

Waarom zou dat nodig zijn voor een schoorsteen op een lokloods..? of bedoel je iets anders..?

PS zou een fan kunnen zijn; want realiseerde mij later dat als een (stoom)lok met de uitlaat ver van de afvoer staat gepositineerd, die als losse opening met natuurlijke trek weinig doet.. Uche, uche :-X.
« Laatst bewerkt op: 06 February 2024, 17:24:13 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Bf Kibronn
« Reactie #227 Gepost op: 06 February 2024, 17:21:44 »
Ik doe slechts een schot voor de boeg.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #228 Gepost op: 06 February 2024, 17:42:43 »
En ik geef alleen aan waarom ik denk dat dat onwaarschijnlijk is  :angel:

En over mijn suggestie dat het een fan kan zijn; dan zou ik verwachten hier wel meer voorbeelden van te kunnen vinden...  :-\

PS trouwens een nog 'n voorbeeld gevonden: Radebeul Ost. Duidelijke foto's maar durf nog niet te zeggen waar ik naar kijk... Gezien het conus vormige dakje zit er vermoedelijk een fan onder.
« Laatst bewerkt op: 06 February 2024, 17:51:31 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #229 Gepost op: 07 February 2024, 11:34:08 »
Het uiteindelijke oordeel na de schoorsteen anatomie is dat dit tè typisch is voor Oost-Duitsland en in de BRD niet/weinig werd gebruikt, en daarmee niet bruikbaar. En het lost zichzelf op; ben het spruitstuk met die kapjes kwijt, dus er moet toch iets anders komen… :D

Edit en over de anatomie: gezien bijna alle loodsen andere schoorstenen hebben op andere posities, maakt het volgens mij weinig uit wat je erop zet. Ik kan mij bijv ook niet voorstellen dat kleine loodsen met een schoorsteen aan één uiteinde, rookvangkappen en kanalen hebben aan beide uiteinden, terwijl loks met schoorsteen voor of achterin kunnen staan. Ik denk dat de voornaamste taak is het afvoeren van de hitte en dat als het dak maar hoog genoeg is, de rook wel volgt.

Hieronder de loods tot dusver… op een paar klungeligheden na, niet geheel ontevreden :) En je ziet van de balken helemaal niets haha (voor de liefhebber: zie onderaan.



Voor het dak kwam ik uiteindelijk terecht op Duitse fora; daar werd nog crêpepapier en Malerband, in goed Nederlands afplaktape, genoemd. Nadat ik de eerste had gekocht toch besloten voor de laatste; een beetje standaard bitumen rol is blijkbaar 1x6m, in model wordt dit ca 12*70mm, en dat is heel veel crêpepapier nauwkeurig knippen.. Bovendien afplaktape is 12mm breed te krijgen! Voor duur, dus het werd 24mm die ik op een glasplaatje heb ‘gehalveerd’.

Voor dit project ook maar eens acrylverf gebruikt in plaats van die enamel potjes; werkt veel prettiger! Paar tube’s van Talens Amsterdam. De houtwand heb ik na eindelijkloze youtube filmpjes met acrylverf gedrybrusht. Het metselwerk eerst apart gekleurd en daarna ‘gevoegd’ met een wash; bij het afvegen is helaas volgens mij wel een boel van de eerdere kleuren meegenomen ??? Na 2 dagen drogen? Kan dit een te groot drupje afwasmiddel in de wash zijn geweest?

Voor het dak las ik nog ergens een tip om dit in te smeren met secondenlijm; iemand ervaring mee? Bij mij is schilderstape hoe langer het zit, hoe moeilijker te verwijderen; dus dat moet goedkomen :) Hierna nog dak grijs, bitumenrand schilderen, meer weatheren, interieur, mat spuiten, ramen, rails, etc. etc.


« Laatst bewerkt op: 07 February 2024, 12:07:18 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: Bf Kibronn
« Reactie #230 Gepost op: 07 February 2024, 12:00:23 »
Als ik ga voegen, of iets anders waarbij ik ga vegen, is het met acrylverf is het altijd wel fijn om de onderliggende kleuren eerst te sealen met een laagje matte vernis. Gebruik zelf meestal een spuitbusje van Tamiya. Die spuit hele fijne nevel en het droogt lekker snel en hard op. Dan kan je naar hartelust boenen zonder de verf eronder weg te vegen  :)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #231 Gepost op: 07 February 2024, 17:37:17 »
Twijfelde ik over; heb een bus Vallejo matte vernis, maar die laat in de meeste gevallen witte waas achter.. Welke Tamiya is dat?
Uiteindelijk de rand trouwens wel voorzien van een laagje secondenlijm; wellicht houdt dat beter? En daarna dak kleurtje gegeven, maar mij nog iets te licht... En er moeten uiteraard nog wat accenten op.


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: Bf Kibronn
« Reactie #232 Gepost op: 07 February 2024, 17:41:25 »
TS-79 TS-80  :angel:

Witte waas is me niet opgevallen. Aan de andere kant vaak hebben kleuren in model teveel saturatie, dus ik vind het zelf eigenlijk juist altijd wel prettig als het allemaal wat vlakker en bleker wordt.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2024, 18:49:43 door Sikko »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #233 Gepost op: 07 February 2024, 17:53:39 »
Met Vallejo is het niet meer vlak en bleek.. ;D als ik google mag geloven heet het 'frosting' en is het een onvoorspelbaar fenomeen, ongeacht of je koud/warm/vochtig/droog spuit... Of ik ben onkundig in mat spuiten, ook heel goed mogelijk :angel: Zie hieronder ook de witte vlekken, bijna schubben, op mijn 110 300-1 Versuchlok.

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: Bf Kibronn
« Reactie #234 Gepost op: 07 February 2024, 18:37:11 »
 :o

Jemig. Nee, Tamiya geeft wel echt een véél strakker resultaat.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #235 Gepost op: 07 February 2024, 18:41:55 »
Zie wel dat de TS-79 een semi-gloss is; waarmee maak je het dan weer mat..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: Bf Kibronn
« Reactie #236 Gepost op: 07 February 2024, 18:48:46 »
Zei ik 79, ik bedoelde natuurlijk 80  :angel:

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #237 Gepost op: 07 February 2024, 19:19:40 »
Misschien dan ff busje halen om resultaat tot dusver te sealen (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #238 Gepost op: 07 February 2024, 21:00:35 »
Dat gedrag had ik ook met vallejo toen ik m'n railbus ermee bewerkte. Ik had ook een ander merk gebruikt, daar had ik hetzelfde mee. Mijn aanname was dat ik zelf de fout was: te dik of te dun of te dichtbij of te veraf spuiten ofzo.
Het was voor mij een reden om op een gegeven moment hier op het forum een tweedehands verfspuit over te nemen om dáármee te gaan spuiten. Dat werkte wel, de ene keer dat ik het tot nu toe heb gedaan.

Qua schoorsteenplaatsing: ik heb het gevoel dat ze wel echt de schoorsteen van de lok onder de dakschoorsteen wilden hebben. Ik zou het bij zijlijntjes met lokloodsen met "enkelzijdige" schoorsteen eerder zoeken in het feit dat op doodlopende zijlijntjes de loks nogal eens met de schoorsteen een vaste kant op stonden. Bij "mijn" eifelquerbahn ging het bergop, bergaf, daar maakte het niet uit. Maar tussen Koblenz en Mayen reden de stoomloks volgens voorschrift altijd met de schoorsteen vooruit. Dat wil zeggen heuvelop, zodat het waterniveau boven de vuurkist het hoogst bleef.
Zijlijntjes lopen nogal eens geleidelijk vanuit een dal omhoog de heuvels in, vandaar dat het niet raar zou zijn dat er nogal eens lokloodsjes met een schoorsteen aan één kant zijn.

Geen 100% zekerheid, maar hou het in het achterhoofd. Mooi loodsje trouwens!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4965
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #239 Gepost op: 07 February 2024, 21:57:35 »
Ik zou het bij zijlijntjes met lokloodsen met "enkelzijdige" schoorsteen eerder zoeken in het feit dat op doodlopende zijlijntjes de loks nogal eens met de schoorsteen een vaste kant op stonden.

Die had ook overwogen, maar leek mij toch dat de logistiek erg lastig zou worden; stel dat de lok na een revisie verkeerd om is teruggestuurd, zijn de rapen gaar.. Of hij moet ergens een draaischijf opzoeken. Die bergop is nog wel een factor van betekenis, al lijkt mij dat het ketelontwerp rekening houdt met een helling  ;) Ik dacht de hellinghypothese te toetsen door te kijken naar Boppard; géén schoorsteen... haha.
Maar inderdaad niet ondenkbaar dat er een voorkeursopstelling van de lok was.
En dank :)

PS Gelukkig staat mijn loods dan goed voor einde hellingtraject (y)
PS2 denk dat je gelijk hebt, ook los van hellingsituatie; dat loodsen inderdaad op een vaste richting van lok werden gebouwd. Die logistiek viel in een tijd met draaischijven in de alle knooppunten wel mee en het is niet zo dat die lok snel van 'oriëntatie-richting' veranderd... Dan zou ik ook nog paar trechters kunnen ophangen 😀
« Laatst bewerkt op: 07 February 2024, 22:46:19 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn