Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 21:48:29
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Ronald Halma
Vandaag om 21:46:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door LMX
Vandaag om 21:38:20
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:36:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 21:29:17
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 53966 keer)

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #255 Gepost op: 26 February 2024, 20:18:29 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #256 Gepost op: 26 February 2024, 21:06:58 »
Heb ik net gedaan, nogmaals:

Vincent vraagt:

Citaat
Weet iemand wat dit zijn..?

Vincent antwoordt:

Citaat
vermoedelijk een kraag om trek te bevorderen..?

En 'Rogier antwoordt ook, even later:

Ik vermoed dat beide buizen zijn voor de afvoer van de rookgassen van de stoomloc. Aanvoer van verse lucht zal niet via deze buizen gaan, maar via de reguliere verversing (de ramen of de kieren in de deuren  ;)). Ik vermoed dat er vaak een draaischijf in de buurt was (zodat er maar 1 rij schoorstenen nodig was) of dat de locloods aan beide zijdes van schoorstenen werd voorzien. Maar daarvoor ken ik de voorbeelden helaas niet in detail.

En dan jij weer:

??? Heb ik een vraag gemist? Of vanwaar de uitleg..?  :angel:
en

Vertel, vertel!

Tja, waar ging het ook weer over? Ik dacht dat het plaatje in de vorige post er mee te maken had, maar ik ben nu ook de weg kwijt, sorry voor de bemoeienis.
Ik heb al een trein

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #257 Gepost op: 26 February 2024, 21:21:41 »
Maar wat is dan " beide buizen"..?
Wat Rogier beschrijft doet iedere schoorsteen. Aanvoer van verse lucht is eerder door Bas geopperd, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Op foto's zie ik een verdikking, maar wat daar in zit? Ik zou zelf niet weten hoe een kort stukje dubbelwandige buis de trek bevorderd?

En "het plaatje in de vorige post": de schoorscheen zoals die origineel bij het bouwpakket zit, met de verdikking, of de foto van mijn creatie...? 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #258 Gepost op: 27 February 2024, 08:05:49 »
Ik dacht dat Rogier ook daar op doelde, op beide bredere, korte buizen op de eerdere foto van het echte voorbeeld. Maar nee, na herlezen blijkt dat hij uitlegt wat 'jouw' zelfgemaakte buizen doen. Inderdaad een beetje vreemd en nu snap ik ook je vraag: "vanwaar de uitleg?". Ik dacht dat ik het snapte, maar nee, ik had het mis.

Terug naar je zelfbouwbuizen, ik had nog niet gezegd dat ik ze ontzettend goed gelukt vind, evenals het dak en de bevestiging van de buizen, inclusief goed gelukte verwering.  (y)
Ik heb al een trein

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #259 Gepost op: 27 February 2024, 09:08:27 »
Uh sorry, blijkbaar heb ik meer verwarring veroorzaakt dan wat kunnen uitleggen  ::).

Ik was het topic (was voor mij nieuw) aan het doorspitten toen ik de vraag over de functie van de buizen las. Ik dacht te zien dat het nog over de buizen ging en dacht dat mijn reactie wat zou toevoegen. Maar dat deed het dus niet echt  ;D. Mijn uitleg ging niet echt over de verdikking, dat lijkt mij meer een methode om inregenen te voorkomen. Hoe dat precies intern zit, dat weet ik niet.

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #260 Gepost op: 27 February 2024, 09:28:33 »
@Huub: dank! :)

@Rogier: mocht je nog een ingeving hebben, laat maar weten! (y) Ik denk zelf dus dat er ergens een Emotor met fan zit, en dat het mechanische afzuiging is. Maar hoe die motor dan in de buis zit..? Alles wat ik kan verzinnen is beetje omslachtig...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #261 Gepost op: 27 February 2024, 10:46:44 »
Zou de ventilater helemaal bovenin zitten, horizontaal? Onderin lijkt mij praktischer ivm electra, onderhoud etc. Het enige wat ik kan bedenken is dat de rookgassen te warm zijn, waardoor een horizontale ventilator bovenin beter zou zijn. Maar scheelt die pak m beet ene meter afstand veel in de warmte?

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #262 Gepost op: 27 February 2024, 12:32:55 »
Wellicht bingo; een hedendaagse variant...

https://www.poujoulat.nl/onze-oplossingen/eengezinswoning/de-prestaties-van-uw-toestel-verbeteren/static/

PS gewoon een variant van een trekkap dus...
PS Zo'n ding heet daar blijkbaar een Kaminhut: https://www.youtube.com/watch?v=lI-640-PGQ4
« Laatst bewerkt op: 27 February 2024, 15:42:58 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #263 Gepost op: 20 May 2024, 13:04:39 »
Aangezien hier al eerder leuk heen-en-weer is gegaan over “Mechanische Stellwerken”; voor de liefhebbers.. Ik kwam recent langs het station Wilsenroth, hieronder mijn schets van het sporenplan. Alles nog mechanisch :) Maar: vanaf spoor 1 vertrek je met een Sperrsignal… ? Volgens de zeer vriendelijke Stellwerkmitarbeiter omdat spoor 2 voor het uitrijsein al samenkomt met spoor 1. Ik kan mij voorstellen dat je bij binnenkomen vanaf Niederzeuzheim, de wisselstand geborgd is met het halt-tonend uitrijsein N1. Maar waarom hebben de sporen 1 en 2 dan niet hetzelfde type uitrijsein? Ik kwam er bni niet uit... Wellicht heeft iemand hier ideeën over..? Overigens is deze situatie al jaren zo; ook op foto’s uit de Bundesbahn-tijd. Zie ook een foto van het Hebelbank, genomen met toestemming  :angel:) Ik vermoed dat Rz het Sperrsignal is; ik weet niet of deze ook wordt meegenomen in de Fahrwegprüfung...? En een foto van de situatie buiten.

PS Wellicht dat spoor 2 een gekoppeld armsein heeft richting Westerburg, omdat je over een afbuigend wissel vertrekt..?

« Laatst bewerkt op: 20 May 2024, 13:55:35 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #264 Gepost op: 20 May 2024, 21:25:59 »
Leuk puzzeltje, ken de situatie totaal niet daar dus zomaar een paar vragen..

1: komen hier nog veel lange goederentreinen langs?
2: zie ik daar nu een aantal van die "schwerlastwagens" staan waar pantservoertuigen op gaan vanaf de laderampe?
3: wat doet dat "omgekeerde" sein op het perron daar? is die voor de voormalige aftakkende lijn of zo?

Ik vermoed dat het sperrsignaal daar staat als "zwischensignal".
Normaal met de kruisende personentreinen is er niets aan de hand. Trein komt binnen van rechts op spoor 2 en andere trein komt binnen vanaf links of spoor 1. beiden krijgen hun weg weer te vervolgen via het uitrijsignaal.

Nu komt er een kruising van laaaaange goederentreinen. Van rechts gaat over spoor 3, maar van links is meer lengte nodig. daarom moet men kunnen doorrijden tot aan de uitrijder.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

MaraNCS

• niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
« Reactie #265 Gepost op: 20 May 2024, 21:32:08 »
Sfeervol daar zeg. Niet alleen om na te bouwen maar ook als reiziger om lekker in de voorjaarszon op het perron op de trein te wachten. Een beetje alsof je de tijd stilzet.
Station Baarn HIJSM

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #266 Gepost op: 20 May 2024, 23:06:45 »
Volgens de Stellwerkmitarbeiter komt er één keer per jaar een goederentrein langs ;D verder kruisen ieder half uur moderne, korte boemels. Neemt niet weg dat het origineel ingericht kan zijn op langere treinen, maar dat beantwoort niet de vraag: waarom vertrek je vanaf spoor 1 met een Sperrsignal...? Je kan net zoals bij spoor 2 vertrekken langs twee opvolgende armseinen, en voor een vertrekspoor oogt dit logischer.. wellicht dat spoor 2 het doorgaande spoor is? Ter info: bij de kruisende treinen die ik zag komt de eerste van links binnen op spoor 1 en stopt voor "Rz". Tweede van rechts komt dus binnen op spoor 2. Logisch ivm risico voor reizigers. Kan zijn dat het een Sperrsignal is, dat de wissel nog omgelegd kan worden? Maar dat zou alle andere volgorde's uitsluiten...?

PS geen schwerlast, maar gewoon container/multimodaal wagons, vermoedelijk opslag. En gespiegelde sein is museaal; van vereniging die daar een Köf, Umbau- en Hilfspäckwagen heeft staan op het voormalig loodsspoor
« Laatst bewerkt op: 20 May 2024, 23:11:53 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #267 Gepost op: 21 May 2024, 07:42:02 »
Als er een rangeersein staat is dat misschien omdat er gerangeerd werd ;). Kan het zijn dat er altijd over spoor twee werd omgelopen, met de locomotief van de trein uit Niederzeuzheim? En dat dat nooit gebeurde met treinen uit Westburg? Is die doorgaande verbinding er misschien niet altijd geweest?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #268 Gepost op: 21 May 2024, 08:35:55 »
Allemaal wat ver gezocht  :angel: Het Sperrsignaal wordt duidelijk gebruikt als vertreksein. Ik neig ernaar dat het Sperrsignaal bewust is gebruikt, om duidelijk aan te geven dat die niet is meegenomen in de Fahrwegprüfung... maar nu nog ff de theorie ;D

PS de Fahrwegprüfung.. officieel uiteraard: Fahrstraßenhebel.
PS2 valt mij nu pas op: Sperrsignaal lijkt te worden meegenomen, alleen heet tie anders: n1/ Hs1

« Laatst bewerkt op: 21 May 2024, 08:58:25 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #269 Gepost op: 22 May 2024, 00:03:58 »
Interessant probleem ja!

De oplossing zit er misschien in dat zo'n sperrsignaal een rangeersignaal is dat alleen geldig is voor rangeerbewegingen? Dan kan een rangerend treindeel op spoor 1 tegengehouden worden terwijl er iets vanaf spoor twee vertrekt.

- Als er een trein op spoor 1 is (voor of na het sperrsignal) moet het sein van 2 op rood staan.
- Negeren kan je leren: op spoor 1 negeer je het sperrsignal, wat geldt is het uiteindelijke uitrijsignaal.
- Blijft beetje vaag dat je vanaf spoor 2 "twee uitrijsignalen" hebt, maar 't zal eerder zijn dat je een trein op spoor 2 wilt kunnen binnennemen terwijl er al eentje op spoor 1 staat. En die op spoor 2 moet voor een echt hoofdsein stoppen, daar geldt zo'n rangeersein niet voor.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)