Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door becasse
Vandaag om 13:28:39
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:21:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:17:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:16:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
Vandaag om 10:29:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 July 2025, 20:20:42
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
5 juli SSN Bello festival express door Seinhuis
04 July 2025, 16:53:46
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
04 July 2025, 13:31:30
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
04 July 2025, 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door marco
04 July 2025, 07:58:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
04 July 2025, 00:04:12
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
03 July 2025, 23:42:21
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
03 July 2025, 21:47:40
  

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 51619 keer)

becasse

  • Online Online
  • Berichten: 1021
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Bf Kibronn
« Reactie #210 Gepost op: 19 January 2024, 23:08:35 »
Hmmm…geinig draadje.niet mijn schaal, wel mijn ouwe tijdperk en interesse. Ga dit volgen…succes!

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1167
Re: Bf Kibronn
« Reactie #211 Gepost op: 20 January 2024, 10:32:59 »
Hallo Vincent.

Die twee V 100's zijn verschillende typen. Die van Roco is een V 100.20 (212), die van Piko een V 100.10 (211). De eerste is 20 cm langer (in 1:1) en de opbouw is in detail wat anders. Dus niet helemaal met elkaar te vergelijken. Hier nog een link over die twee uitvoeringen: https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_V_100

Succes met je experimenten.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #212 Gepost op: 20 January 2024, 11:25:24 »
Verschil 211/212 is mij bekend, en er is ook nog een 213 :angel: had in de gauwigheid niet gezien dat ik een 212 op rails had gezet :P maar voor de verschillen tussen de modellen Roco/Piko maakt het weinig uit.

Voor de volledigheid: realiseer mij nu dat, aangezien de hulpmotor bij de 213 is verwijderd om plaats te maken voor een hydraudynamische rem en andere overbrengingskast, deze de genoemde Auspuff niet heeft.

PS en ik heb denk ik net verzonnen hoe ik de wissels ga bedienen; volgt!
« Laatst bewerkt op: 20 January 2024, 11:28:05 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

becasse

  • Online Online
  • Berichten: 1021
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Bf Kibronn
« Reactie #213 Gepost op: 20 January 2024, 12:35:41 »
Die roco 212  kan echt niet meekomen met die van Piko zo te zien. Veel scherpere gravures en ook de roosters zijn mooi.

Ik bedien mijn wissels met het outbus-systeem van M.Meiburg. Erg leuk, fraai en hendig. Ook met sperrsignale die je op slot kan doen etc.
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #214 Gepost op: 20 January 2024, 12:58:30 »
Geinig, dat Outbus-systeem; schroefspindel had ik ook over nagedacht, wist niet dat het kant-en-klaar bestond.

PS de "geschweißter Blechsandkasten für Roco BR 50 in H0" kende ik dan weer wel, maar die heb ik ondertussen zelf een keer geknutseld voor een DÜkD ;D

Die roco 212  kan echt niet meekomen met die van Piko zo te zien. Veel scherpere gravures en ook de roosters zijn mooi.

Niet mee eens :angel: is mijns inziens een 'totaalplaatje'; voor 1/3 van de prijs van de piko krijg 2e hands je een heel fatsoenlijk model of voor een analoge Piko een Roco met sound :)  Maar uiteraard ieder zijn eigen voorkeur!
« Laatst bewerkt op: 20 January 2024, 13:00:55 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Bf Kibronn
« Reactie #215 Gepost op: 20 January 2024, 13:00:34 »
Verschil 211/212 is mij bekend, en er is ook nog een 213 :angel: had in de gauwigheid niet gezien dat ik een 212 op rails had gezet :P maar voor de verschillen tussen de modellen Roco/Piko maakt het weinig uit.

Voor de volledigheid: realiseer mij nu dat, aangezien de hulpmotor bij de 213 is verwijderd om plaats te maken voor een hydraudynamische rem en andere overbrengingskast, deze de genoemde Auspuff niet heeft.

PS en ik heb denk ik net verzonnen hoe ik de wissels ga bedienen; volgt!

Om over de gerenoveerde varianten maar niet te beginnen.

De Piko is heeeel mooi en heeft bepaalde digitale gimmicks waar de Roco eigenlijk vrij weinig heeft.
Maar in een floot van uitsluitend Roco's (waar mee gereden wordt bij mij.) zou de Piko een oogzeer zijn.
Dus hier blijft het voorlopig bij Roco's. ;D ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #216 Gepost op: 24 January 2024, 22:32:31 »
Prototype #1...



Beweging keert door arm om en stand bedienstang (door plankje rechts) komt nu overeen met stand wissel. Wissel wordt verbonden met stang aan bovenzijde.

- 'scharnier' is samengesteld uit onderdelen van een Duitstalige bouwmarkt;
- arm is houten profiel 12*18;
- door de verschillende afstanden tot scharnierpunt, is bedienkracht verhoudingsgewijs ook minder;
- bedienstang gaat door arm en neemt arm mee met haakje; op deze manier komt de stang meer in het midden van de hoogte van de modulezijkanten uit;
- aangezien de 'stang' in de arm alleen om een enkele as scharniert, zou ik mijn eerdere extra armpje op wisselmechanisme kunnen laten vervallen...
- op de bedienstang moet nog een knop komen;
- Eventueel kan ik als geleiding nog een paar oogscroefjes gebruiken;

Nu de vraag: ga ik 9 van (een nettere versie van) deze maken, of nog iets simpelers verzinnen? Voor de 'Fernbediente' wissels heb ik sowieso iets anders in gedachten :)

PS voor de duidelijkheid: 'n schetsje...




« Laatst bewerkt op: 25 January 2024, 09:12:27 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #217 Gepost op: 31 January 2024, 22:15:46 »
Ik ben begonnen aan de lokloods.. En 'het begon al' met de grondplaat: had al eerder gezien dat de hoogte van de bodemplaat uitgelegd was op M-gleis, dus dat moest worden aangepast. En bedacht mij direct na dat ik met een nijptang de rand had afgeknabbeld: ik had ook gewoon het foamboard lokaal kunnen verwijderen...  ::) Afijn, dit werk ook. Bovendien dan was ‘tie weer te laag gekomen en had ik het moeten uitvullen; meerdere wegen naar... Kibronn ;D

Verder liep ik er ook gelijk tegen aan dat er 1001 manieren zijn om te voegen en te weatheren... Veel bomen en geen bos; uit pure balorigheid, ben ik daarom gewoon gaan bouwen. Dat voegen en vervuilen kan later ook nog; ik denk aan drybrushen en voegen met verdunde acryl. Tijdens het bouwen bedacht ik mij ook dat je vanaf modulerand op Preiser-hoogte een aardig eindje in de loods kijkt, dus de binnenzijde moest een stuk toonbaarder worden. Na wat gepuzzel over een geloofwaardige, logische constructie, eerst aan de binnenzijde de naden van de planken ingesneden en daarna met styreen kolommen en dakbalken gemaakt. 

En toen was het styreen op... Zie hieronder het resultaat tot dusver. Moet uiteraar allemaal nog houtkleurig worden :angel:

   
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Bf Kibronn
« Reactie #218 Gepost op: 01 February 2024, 00:04:41 »
Oei wat een Jetser van een stomer !!! maarum well done.. so far !  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #219 Gepost op: 01 February 2024, 07:42:15 »
Ja, dat was een eerder knutselproject ;D Soms bedenkt een mens zich dat 'tie een DÜkD br50 'nodig' heeft...

https://bundesbahnzeit.de/seite.php?id=602
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #220 Gepost op: 02 February 2024, 22:45:10 »
Alle balken zitten erin; voor de zekerheid dak zelf ook nog van wat spanten/gordingen voorzien en planken ingesneden, al verwacht ik dat je die alleen met veel moeite ziet. Na het snijden vroeg ik mij ook pas af wat het meest logisch zou zijn: een gordingen- of spantendak...  haha. Afijn... Voor de zekerheid alles zwart geverfd voor ik het een houtkleurtje geef :angel: Wie nog wit ziet mag het zeggen! Intereur moet uiteraard nog verder afgewerkt worden.



En een vraag: weet iemand een goeie techniek (of link naar) voor bitumen immitatie..? Het dak zit een belijning op, maar die staat haaks op de dakhelling; mij lijkt het waarschijnlijker dat de rollen parallel op het dak werden uitgerold. Dan kan je ze dakpansgewijs leggen en heb je minder naden langs de helling. Ik weet van schuurpapier, maar ben bang dat dit snel grof wordt :-\   

Oei wat een Jetser van een stomer !!!

PS Lees net dat de loods van Markt Wald twee afgedekte gaten in de deur had, zodat er nog net een br64 op het korte spoor paste. Wellicht geinig detail zodat ik nog een br50 in mijn loods kwijt kan :)
https://shop.vgbahn.info/media/pdf/Vorschau/Vorschau_519307.pdf
« Laatst bewerkt op: 02 February 2024, 22:51:55 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
  • Klaar voor vertrek
Re: Bf Kibronn
« Reactie #221 Gepost op: 02 February 2024, 22:55:28 »
Forumgenoot Ronald69 gebruikt inderdaad schuurpapier voor zijn Bahnbetriebswerk "Altendorf", dat ziet er best goed uit. Of had je dat al gezien?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Bf Kibronn
« Reactie #222 Gepost op: 02 February 2024, 23:15:31 »

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #223 Gepost op: 02 February 2024, 23:55:49 »
Altendorf ken ik, maar mijns inziens te grof, misschien met een iets fijner schuurpapier..?

Die terminus link is leuk :) overigens kende ik de tissues alleen als stoffen dak vor goederenwagons, van Sebb: https://youtu.be/K-0bOzdBWxY?si=_gZYTq6yVNfEC_Zz
Vraag mij af of het voor bitumen niet te vezelig is, maar resultaat bij terminus ziet er wel goed uit.

Zie trouwens net dat Sebb ook een filmpje heeft over bitumen daken; morgen kijken... (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 4966
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #224 Gepost op: 06 February 2024, 11:11:34 »
Weet iemand wat dit zijn..? Heb tot nu maar 1 exact voorbeeld gevonden, op een lokloods: in Graal-Müritz, en iets soortgelijks in Herrenberg. Wat mij ook doet vermoeden dat het wellicht typisch (D)DR is. Maar vraag mij vooral af wat het moet voorstellen; vermoedelijk een kraag om trek te bevorderen..? Of zit er 1:1 een fan in?

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn