Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 31109 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #180 Gepost op: 16 november 2022, 09:25:04 »
Op zoek naar voorbeelden, kwam ik Markt Erlbach tegen; wellicht eerder besproken.


https://www.stummiforum.de/t136017f35-Signale-im-Nebenbahn-Endbahnhof-Epoche.html

Wissels aan inritzijde zijn voorzien van sleutels, maar alleen een Gleissperre voorhanden vanaf het spoor in de binnenbocht. Vermoedelijk reden is dat de machinist van een binnenkomende trein slecht zicht heeft op dit spoor. Dan zou ik bij Kibronn er zelfs voor kunnen pleiten om alleen de wissel 3 en 4 (hieronder) van Schlüsselabhängigkeit te voorzien; aangezien de trein onder een viaduct binnenkomt, is zicht op het station en deze handwissels in de binnenbocht beperkt. De wissels aan het einde zou ik gezien de lage snelheid en zichtbaarheid zelfs allemaal zonder beveiliging kunnen laten. Bij Markt Erlberg is het slecht te zien, maar lijkt het of daar alleen een Grundstellung is aangegeven.
First world problems... ;D

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Bf Kibronn
« Reactie #181 Gepost op: 16 november 2022, 14:03:02 »
De wissels aan het einde zou ik gezien de lage snelheid en zichtbaarheid zelfs allemaal zonder beveiliging kunnen laten.
In de Duitse logica is er een groot verschil tussen treinritten en rangeerbewegingen. Bij treinritten moet de rijweg technisch gegarandeerd zijn, bij rangeerbewegingen hoeft dat niet.

Voor een binnenkomende trein eindigt de treinrit bij het H bord. Daarna (na een stop!) gaat het verder als rangeerbeweging die dus geen vergrendeling van rijwegen/wissels nodig heeft. Dat zie je dus ook terug in de schets. Links bij de inrit is alles vergendelbaar. Rechts bij de uiteinden is alles vrij bedienbaar.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #182 Gepost op: 16 november 2022, 14:50:11 »
Dat verschil is duidelijk. En nu je het zegt.. Het is moeilijk te zien, maar Markt Erlbach heeft inderdaad een H-bord; zie de bevestiging hieronder.
Ik zie trouwens nu pas dat het een eilandperron is, het eerste spoor was dus ook een perronspoor en de sleutel naar dit spoor lijkt mij dan recent.
H-bord voor dit spoor staat iets voor het overpad naar het perron. Dus bij nader inzien inderdaad een weinig uitzonderlijke opstelling...
 

http://www.lokschuppen-dominik.de/Vorbildfotos/Deutschland/Bahnhoefe/Markt%20Erlbach/Bahnhof%20(2).jpg
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #183 Gepost op: 16 november 2022, 18:36:27 »
Die stummiforum-link kwam me al bekend voor.... Ik heb er ook nog wat in geschreven/gevraagd. Duitse beveiliging, dat betekent altijd een zoektocht naar wat er nou wel/niet mag danwel verplicht is danwel normaliter gebruikelijk danwel superknetterhard echt-altijd-verplicht is.

3 en 4: daar kan ik inkomen. Alleen zullen de andere wissels van die koppeltjes (6 en 8  respectievelijk) dan ook een sleutel hebben (sleutel van 6 die vrijkomt als je 3 omlegd, enz). Hoe uitgebreid je dat wil doen hangt af van je aansturing. Met één slot kan je desnoods van beide wissels de aandrijving/knop/weetikwattus blokkeren, da's wel zo makkelijk. De geest en de letter van de wet.

Wat Edgar zegt is duidelijk, maar zijn alle conclusies ook duidelijk? Er was dacht ik wat discussie aan het begin van het draadje. Als de rijweg op spoor I en II vóór de wissels a/h eind v/h perron eindigd, prima. Dan mogen die als pure rangeerwissel gewoon "los" zonder beveiliging. Maar dan mag theoretisch de lok ook niet bij het binnenrijden alvast een stukkie doorrijden tot op het wissel "omdat er toch plek is" en ik dacht dat je dat soms van plan was.
Idem de vierkante rode rechthoek (hoe heet dat ding ook al weer...) waar je Ia en IIa mee afsluit, daar zou ik nog even naar de exacte definitie kijken, want ik dacht dat dat een afsluiting van een rijweg was, niet een puur rangeergedeelte, wat die sporen met handbediening van hun wissel weer zou worden.

(De voorraad potten van Pandora wordt weer stevig aangesproken :) )

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #184 Gepost op: 16 november 2022, 18:39:36 »
Zo'n sleutelkastje met verschuifbare balk (zoals je bovenaan laat zien) is wel superleuk trouwens.... Je ziet wat er gebeurd, en da's een meerwaarde als je een keer bezoekers hebt. Het staat super-profi.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #185 Gepost op: 17 november 2022, 08:40:38 »
3 en 4: daar kan ik inkomen. Alleen zullen de andere wissels van die koppeltjes (6 en 8  respectievelijk) dan ook een sleutel hebben (sleutel van 6 die vrijkomt als je 3 omlegd, enz).

Die is duidelijk; ik heb het niet voor niets over Schlüsselabhängigkeit...  :angel: Overigens is 4/8 afstandbediend, uit vroeg tijden; zie paar berichten terug.

Wat Edgar zegt is duidelijk, maar zijn alle conclusies ook duidelijk?
....
Idem de vierkante rode rechthoek (hoe heet dat ding ook al weer...) waar je Ia en IIa mee afsluit, daar zou ik nog even naar de exacte definitie kijken, want ik dacht dat dat een afsluiting van een rijweg was, niet een puur rangeergedeelte, wat die sporen met handbediening van hun wissel weer zou worden.

Aangezien het station relatief kort is, had ik de fahrweg doorgetrokken tot het stootblok door middel van dat-ding-heet-Sh2: einde Fahrweg. Laatste moest ik ook weer opzoeken..  :D Gedachte was dat langere (goederen-)treinen naar de aansluiting dan kunnen doorrijden tot stootblok, zodat inrijwissel naar andere spoor vrij blijft. Maar ik realiseer mij wel dat omlopen dusdanig ingewikkeld wordt dat dit wellicht niet geloofwaardig is om het reguliere spoorbedrijf daarop in te richten.. Dus maar met kortere treintjes rijden :)  En de incidentele lange goederentrein naar de aansluiting wordt dan afgehandeld als uitzondering, met een dienstbefehl. Of alleen spoor 2 inrichten voor lange treinen; dan kan wissel 12 afstandbedienbaar worden. Enkele riegel of direct wissel aanturen is om het even; beide 1 hendel. Is ook wel leuk...  :)

[/url]

PS ik vind de opstelling zo wel leuk; net wat 'spannender' met afstandbediend wissel en die rode Sh2 is namelijk ook wel decoratief. Ik hou 'm zo!
Eigenlijk zou wissel 15 ook vergrendeld moeten zijn, maar aangezien wissel 12 omgelegd moet worden voor omlopen, is het zeer onwaarschijnlijk dat een lok vanaf spoor 1a het verbindingswissel oprijdt terwijl tegelijk een lange trein binnenkomt. Zoals ze in het Duits zeggen: da verzichte ich auf...

PS2 misschien toch Bad Kibronn van maken; ik zie lange Touropa- en Scharnow vakantietreinen..  :)

PS3 toch een beetje in m'n maag met die omlopende lok. Dat alvast oprijden naar wissel 12 zie ik nog wel gebeuren.. En een Riegel doorverbinden is niet zo spannend, aangezien die beide op 1 hendel kunnen. Dan kan ik het net zo goed laten zoals het was! Aantal (afhankelijke) sleutels verandert ook niet ::) Alleen aan het einde van spoor 1a wijzigt Sh2 naar Sh1...


« Laatst bewerkt op: 17 november 2022, 18:43:07 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #186 Gepost op: 25 februari 2023, 12:31:14 »
Testplankje Schlüsselabhängigkeit voor de 'eerste' wissel van een verbinding...  Jullie mogen zelf uitzoeken hoe het werkt :)

Rechter sleutel (gezien aan sleutelgatzijde) is 'eerste' sleutel, wissel kan worden bediend zodra rechter slot is vrijgemaakt. Zowel rechter als linker sleutel kan niet worden gedraaid of verwijderd als de andere sleutel is 'omgedraaid'. Ter verduidelijking: aangezien de spaak/stelstang verderop in via kroonsteen verbonden is met wisselarm en op die manier door parallele gaten gaat, kan deze niet draaien en blijft de dubbele hoek in deze stand staan t.o.v. schoot/grendel.







PS ik had mijzelf het inkepen van de grendel voor de 2e sleutel kunnen besparen door de sloten vertrapt (onder of boven elkaar) te plaatsen. Maar dan liggen de sleutels niet meer in lijn en dat kan mijn-autistische-ik niet aan...

« Laatst bewerkt op: 25 februari 2023, 19:12:31 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #187 Gepost op: 02 maart 2023, 20:14:49 »
Waarmee heb je zo'n nette sleuf in dat slot gekregen? Ik moet bij twee van mijn sloten idealiter een hoekje verwijderen en heb destijds wat met een ijzerzaagje geprobeerd, maar kreeg niet goed vat of het wilde niet of ik weet het niet meer, maar ik had in ieder geval het idee dat er grof geweld nodig zou zijn. Wat me niet bevorderlijk leek voor de soepele werking van het slot.

Enfin: hoe heb jij het zo netjes voor elkaar gekregen (en het slot heelgehouden)?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #188 Gepost op: 02 maart 2023, 20:53:34 »
Met stukje hout grendel geblokkeerd in de uitgeschoven stand, gaatje geboord en toen met Dremel 2 snedes gemaakt
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #189 Gepost op: 02 maart 2023, 21:22:08 »
(y) boel met wat hout intern stabiliseren, klinkt als een goed idee! Dat ga ik binnenkort eens uittesten.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #190 Gepost op: 04 maart 2023, 11:04:24 »
@Reinout: voordat je een berg sloten koopt en/of gaat boren... Ik kom er net achter dat van de 6 sloten die ik nodig had voor 2 'gesleutelde' verbindingen, de helft niet bruikbaar is; de schoot/blad/grendel wordt eenvoudig teruggeduwd door het tegenoverliggende slot. De sloten zijn voorzien van een vergrendeling die dit zou moeten voorkomen, maar gezien de lage kwaliteit van dit soort sloten, is dit zo crapy gemaakt dat dit bij de helft dus niet functioneert en ook niet makkelijk te corrigeren is.

Dus wie wil er nog 6 meubelsloten..? ;D Aangezien de kwaliteit van de sloten zo twijfelachtig is, twijfel ik of het inbouwen van de versleutelde verbinding mij plezier of ergenis gaat opleveren; aangezien het de laatste waren in het rek bij de Gamma, heeft ruilen of bestellen vermoedelijk ook weinig zin. Wellicht zie ik er vanaf aangezien ik toch geen volledige Hebelbank voor ogen had..   

Eerste wisselarmen zitten ondertussen op hun plek :) Steldraad 0.8 bleek uiteindelijk te zwak om vanaf de kroonsteen bij de schakelaar de kortere, en daardoor stijvere, wisseltongen van een 12 gradenwissel om te zetten. Dus daar is een kroonsteen aan toegevoegd die het bovendien makkelijker maakt de steldraad aan te passen/vervangen. De stelstang rechts wordt uiteraard verlengd tot buiten de bak.


« Laatst bewerkt op: 04 maart 2023, 11:06:19 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #191 Gepost op: 04 maart 2023, 16:30:10 »
Ik heb al genoeg sloten :) Degene waar ik aan wil zagen zijn van de Karwei (toen die nog in N'gein centrum zat), de overige van de Hornbach. Ik zal eens kijken hoe stevig die zijn qua terugduwen. Die van de Hornbach leken nog best aardig.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #192 Gepost op: 04 maart 2023, 16:44:19 »
Die van de Hornbach even gefotografeerd:



Waar m'n cocktailprikker naartoe wijst, daar zit stuk verenstaal in de weg voor het nokje op het bewegende deel. Geen speling te ontdekken. Ik heb flink lopen drukken en 'ie bleef keurig op z'n plek. Merk weet ik niet meer, ik heb ze allemaal uit de verpakking gehaald. Iets van zes euro per stuk? Een geel/oranje/rood/groen logo geloof ik.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #193 Gepost op: 04 maart 2023, 16:58:22 »
Die van de Gamma hebben dezelfde nok, maar je drukt die gewoon langs/onder het nokje wat 'm zou moeten blokkeren... Kan het inbouwen van de stelstangen buiten de modulekast nog wel uitstellen; misschien toch ff langs de Hornbach dan ;)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #194 Gepost op: 06 maart 2023, 12:26:09 »
Rechtse module met de kopsporen en verbindingswissels is bedraad...  :) Alles lekker bouwmarkt en analoog... Schoonheidsprijs wint het niet, maar het werkt. Deel zit overigens provisorisch aangesloten, aangezien ik nog niet weet welke sporen ik eventueel geschakeld wil maken. En de eerder besproken wisselsloten volgen wellicht dus ook nog...



Kwam nog een paar kleine foutjes tegen; bijv dat spoor IIIa per abuis met een metalen verbindingsmof aan het hartstuk van de wissel was verbonden. Aangezien het een kopspoortje is, dacht ik in eerste instantie dat dit geen punt is. Echter, als je ook digitaal/geluid rijdt, verlies je stroom op dit spoor als de wissel omzet. Niet waarschijnlijk de er hier een lok staat, en dat een tweede moet omlopen via spoor III, maar ik kon er niet mee leven; spoor eraf getrokken en opnieuw gelegd.

Ook een denkfout gemaakt; spoor is 'slechts' enkel geisoleerd, maar dit is de verste zijde. Als ik schakelaars aan wat normaal de voorzijde is wil plaatsen, moet ik alle draden van achter naar voor trekken. Afijn.. Then again; als ik er ooit mee op een beurs ga staan, zit het wel goed. Wisselstangen zijn eenvoudig naar andere kant te leggen  :angel:

Nog 2 modules en 7 wissels te gaan..  (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn