Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
Vandaag om 09:44:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 09:40:13
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
Het betere bochtenwerk door grossraumwagen
Vandaag om 09:11:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:09:31
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 09:03:25
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 08:52:08
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 31563 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #165 Gepost op: 11 november 2022, 21:48:58 »
Sleuteltjes zijn erg leuk... Lekker simpel speelgoed dat niet verveelt.

Ik heb rood en rood/zwarte loks. Des te meer geniet ik van blauw/witte op andermans baan. Blijft toch een mooie kleurstelling. Tenminste, op de 211/212 vind ik 'em gaaf . Op de 215/6/8 net iets minder.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2295
  • DB Tijdperk III
Re: Bf Kibronn
« Reactie #166 Gepost op: 11 november 2022, 22:56:05 »
Het beige is wat overdadig op een 215/6/8. Dat past beter op een E 10.12 ;)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #167 Gepost op: 11 november 2022, 23:21:55 »
Had mij eerder nooit bewust gerealiseerd dat een 212 meer Ozeanblau is, en de 216/218 meer Beige; misschien omdat ik het voor beide een mooi jasje vindt.

Soms heb ik namelijk ook het idee dat hoe langer je er naar kijkt, hoe minder het stoort; het wordt dan toch meer een tijdsbeeld dan een enkele lok. Zelfs de 118 en 221 in Blau-Beige vind ik ondertussen steeds mooier..  ;)

Dremel bolfrees heeft nog weinig meerwaarde; solderen van de eerste wissel was nog steeds bron van enige frustratie...  :)

EDIT: iets netter werken helpt enorm  :angel: maar blijft dat het soms werkt met het gemak van secondelijm, en soms gewoon echt weigert te plakken...  >:(
« Laatst bewerkt op: 12 november 2022, 10:28:31 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: Bf Kibronn
« Reactie #168 Gepost op: 12 november 2022, 12:37:29 »
Als je wilt gaan sleutelen moet je eens hier kijken

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #169 Gepost op: 12 november 2022, 15:27:33 »
Die kende ik al :) Heel jammer dat de bouw van Epterode gestangneerd is...

Da's inderdaad ook een geslaagde opzet;  ik heb zelf een idee hoe ik de sleutels direct naast de wisselhendel kan maken.
Als ik er aan toe kom tzt, volgt er uiteraard een schetsje en/of foto's.

En over jasjes: deze is mijns inziens ook heel geslaagd!


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #170 Gepost op: 12 november 2022, 16:58:07 »
Ladies and gentleman, I give you: de spaak-kroonsteenwisselhendel! Of kroonsteen-spaakwisselhendel... ? :) (Hier overigens provisorisch voor de module gehouden om een idee te geven)



Dit is uiteraard niet nieuw; ik heb ze meer gezien, in andere vormen. Ik heb deze opzet uitgedacht voor een eerder project , nadat het mij tegen ging staan elektrische onder-tafel aandrijvingen vaak duur en vooral traag zijn. Werking lijkt mij duidelijk; met de spaak duw of trek je wissel in gewenste stand; de schakelaar is voor de polarisatie van het puntstuk en fungeert ook als 'arrestor' voor de spaakbeweging. Doordat de spaak en steldraad parallel door het blokje glijden, voorkom je dat die laatste kantelt.

Ik wil deze gebruiken voor alle 'handwissels'. Dit is overigens weer een eerste grove opzet; het werkt, maar er zit mijns inziens teveel speling in de gaten voor de spaak en draad naar de 'stelbiel'. Zoals in een eerdere bericht aangegeven, worden de inrit- en verbindingswissels afstandbediend; of ik die stiekem electrisch of daar ook iets mechanisch ga doen, weet ik nog niet..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #171 Gepost op: 12 november 2022, 21:48:49 »
Wel weer een leuke en nette variant van de standaardoplossing. Basisprincipe is vaak hetzelfde, maar iedereen klust lekker zelf een eigen versie. En terecht. Dit is lekker kluswerk.

Qua speling: een kroonsteentje van "drie breed" gebruiken? De extra breedte geeft alvast wat meer stabiliteit. Misschien scheelt dat al genoeg?
Voor het verenstaal is misschien ook een nauwsluitend plastic buisje een idee? Dat kan je makkelijk vastlijmen in het gat in het houten blokje. Daar wordt het wel weer wat complexer van.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #172 Gepost op: 12 november 2022, 22:00:35 »
De speling wordt veroorzaakt door het ruime gat, niet de korte 'arm' tussen de twee gaten. Hij werkt op deze manier ook, maar voelt wat meer gammel.

Ik moet de steldraad overigens sowieso vervangen; ik had voor de vorm een stuk ijzerdraad gebruikt, maar dat is te dik voor het gat in de stelbiel. Om voldoende stijfheid te krijgen, gebruik ik een dun buisje en steek hier thv het wissel een dunnere draad in. Het buisje voor strakke geleiding van de steldraad twijfelde ik over; mocht ik er met boren niet uitkomen, doe ik die inderdaad.

Op de 215/6/8 net iets minder.

Zag net pas dat ik in de gauwigheid de (in het echt) enige Blau-Beige 210 had gepakt..  :)
« Laatst bewerkt op: 12 november 2022, 22:03:33 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #173 Gepost op: 15 november 2022, 09:33:48 »
Aangezien Reinoud ook over onderhoudskosten van mechnische beveiligingen begon...  ;)

Ik ben aan het twijfelen om iets minder sleutels (lees: beveiliging) te gebruiken in Kibronn... Bij het opnieuw doorbladeren van Karstens Signale I Mechanische Stellwerke, kwam een voorbeeld voorbij van het kleine eindstation hieronder, waarbij de (rangeer-/opstel-) sporen die aansluiten op de Fahrstrasseniet zijn beveiligd met flankdekking, bijv een Gleissperre.


S. Carstens (1980) / MIBA REPORT 10 Mechanische Stellwerke/ Miba Verlag Nurnberg

Dit verbaasde mij 'n beetje en riep nieuwe vragen op.. Is bij lage snelheid in de Fahrstrasse, flankdekking niet noodzakelijk?Ik kan mij voorstellen dat door de lage snelheid, een trein op tijd kan stoppen mocht de machinist zien dat er een wagon over het wissel staat.  Er zijn overigens genoeg voorbeelden te vinden met flankdekking naar bijv inhaalsporen die met minder dan 40 of 60 km/uur worden bereden. En ik kan mij ook voorstellen dat remmen en een wagon terugduwen (of rangeren!), zeer vertragend werkt.. In dit verband, voor Gleissperre of Schutzweiche; moeten deze bij <40 km/uur ook versleuteld zijn, of is een instructie om ze altijd in Grundstelling terug te zetten voldoende? Let wel: een sleutel geeft geen flankdekking!

Een eenduidige regel kan ik niet ontdekken, of ben ik weer vergeten? Iemand?

« Laatst bewerkt op: 15 november 2022, 22:05:33 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2295
  • DB Tijdperk III
Re: Bf Kibronn
« Reactie #174 Gepost op: 15 november 2022, 14:48:29 »
Even voor mij als leek; wat wordt er bedoelt met flankdekking?
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #175 Gepost op: 15 november 2022, 15:19:54 »
Google Flankenschutz  :) dat een passerende of stilstaande trein op een wissel niet in de flank kan worden gereden door een andere trein of losse lok/wagon/rijtuig. Flankdekking bereik je met voldoende afstand tot wissel of specifieke instructies, of een fysieke beveiliging: een tegenovergesteld liggende Schutzweiche of een Gleissperre. Ik gooi ff de Duitse termen erin, aangezien ik niet altijd de Nederlandse weet...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2295
  • DB Tijdperk III
Re: Bf Kibronn
« Reactie #176 Gepost op: 15 november 2022, 19:53:05 »
 (y) (y) Ik vermoedde al zoiets. Dank voor het antwoord :)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #177 Gepost op: 15 november 2022, 21:20:55 »
Ik greep al naar de "Signale 1" die je noemde, maar 't was "Mechanische Stellwerke 1" (zoals ook in het onderschrift van je plaatje staat, maar dat zag ik later). Maar... grappig, hoe je door elk goed voorbeeld weer achter je oren gaat krabben:

- Eh, waarom een hp0/hp2 inrijsein? Het max-30-km/u bordje maakt een hp0/hp1 afdoende.

- En inderdaad: waar zijn de stopontspoorblokken???

Ik snap dat je dat laatste afvraagt. Ik heb daar geen antwoord op. Misschien ligt het station keurig vlak horizontaal zodat er weinig risico is op wegrollen van materieel? Misschien extra strenge regels voor het neerleggen van remschoenen?
In de tekst wordt trouwens wel genoemd dat wissels 2 en 3 een slot hebben waarvan de sleutel bij het instellen van een Fahrstrasse ingeklemd zit in een Hebelbankschloss.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #178 Gepost op: 15 november 2022, 21:51:23 »
Oh, eh, ja! "Exploitatie en seinen". Die heb ik in de oorspronkelijke Duitse uitvoering in m'n boekenkast staan. Daarin zie ik net nog wat interessants over "Flankenschutz" dat ik zo bij Vincent in z'n Kibronn-draadje even ga melden...

Bij deze. Bij Flankenschutz wordt dit gezegd:

Citaat
Trotz aller Regeln muß aber noch dafür gesorgt werden, daß über die Fahrwege/Fahr-straßen auch dann ein sicherer Betrieb möglich ist, wenn Mensch oder Maschine versa-gen. Deshalb folgen nun einige Erläuterungen zur grundsätzlichen Sicherung der Fahrwege.
Diese Grundsätze gelten sowohl für Haupt-bahnen als auch für Nebenbahnen, auf denen Geschwindigkeiten von mehr als 60 km/h zulässig sind. Auf anderen Nebenbahnen gelten sie mit Einschränkungen bzw. Erleichterungen, die den einfacheren Betriebsverhältnissen Rechnung tragen.

Dus... kopstationnetje met max 30 km/u: dan mag je wat soepeler zijn, kennelijk.

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #179 Gepost op: 15 november 2022, 22:23:40 »
Tja.. Da's toch een wat mager antwoord. Eigen smaak en inzicht gaat mijns inziens toch slecht samen met Deutsche Gründlichkeit...

Ik vraag mij ook opnieuw af hoe geloofwaardig de afstandbedienbare riegel bij de verbindingswissels aan de kopsporen is. Da's toch ook een kostenpost! Stel dat ik deze wissels ook met sleutels beveilig... Het overgeven van een sleutel lijkt mij zelfs bij een langzaam rijdende trein een beetje link, dus een binnenkomende trein rijdt vermoedelijk altijd door tot einde Fahrweg. Iemand van het treinpersoneel moet dan teruglopen om de sleutel te halen. Stel dat het druk is en er volgt direct een tweede trein, kan de sleutel niet verwijderd worden. De loks van beide treinen kunnen vervolgens niet omlopen, immers zijn beide binnenkomende sporen dan bezet. Dus 1 van beide treinen moet worden weggezet om ruimte te maken voor omlopen van de eerste trein. Of de dienstregeling moet een Schienenbus of goederentrein voorschrijven, maar dat werkt erg beperkend. Het (snel) omlopen van de lok voor het binnenkomen van de tweede trein is dus eigenlijk best zinvol. Bovendien is de eerste trein dan direct weer gereed is voor vertrek.
Ik laat de afstandbedienbare Riegel voorlopig nog ff zitten ...  :angel: 

PS ook een leuk DB tp IV eindstation..  :) https://www.youtube.com/watch?v=riurkKHzH7E
« Laatst bewerkt op: 16 november 2022, 08:37:07 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn