Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 31104 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
« Gepost op: 22 januari 2022, 15:37:38 »
Le roi est mort, vive le roi! Ik heb mijn vorige draadje Quiberon beëindigd, voor het eigenlijk begonnen was… Hier nogmaals de reden: het was bedacht als een leuk excuus om op beperkte ruimte geloofwaardig te spelen met door grote lijndiesels getrokken treinen. Bij nader inzien is het als ‘side-project’ te groot maar bovendien te eenzijdig: ik was huiverig dat omlopen met die dagelijkse slaaptrein in bijna dezelfde samenstelling zou gaan vervelen.. En rangeren met die paar wagons die sporadisch arriveren; met slechts 1 van beide kanten te bereiken losspoor is Quiberon daarvoor niet heel spannend. Quiberon is mijns inziens ook te herkenbaar; dat maakt inzet van ander materieel minder geloofwaardig.

Bovendien; het plan Quiberon is geboren toen ik met mijn ‘vaste’ Arlberg-baan een beetje vast zat.. En dan zoek je ander vermaak. Na een paar ingrijpende aanpassingen aan de laatste, merk ik dat ik het (door)rijden met lange en ook verschillende treinen gewoon het leukst vindt. Ook merk ik bij mijn vaste baan weer dat bouwen niet altijd snel gaat; dus je kan het aantal verschillende projecten maar beter beperken.. En Franse treinen zijn prachtig, maar ik dwaal in gedachten toch vaak af naar zo’n typisch Drehscheibe-Online-niet-geëlektrificeerde-nebenbahn-Epoche-IV-Bundesbahn sfeertje… Dus... Er blijft dus een side project! Dit dus... Overigens heb ik ook een plan voor een niet-geëlektrificeerde- Epoche-IV Bundesbahn thema op mijn vaste baan, daarover wellicht ooit meer.

Maar dus toch gezwicht voor de nebenbahn-idylle: echter, het moet niet te tuttig worden… En het wordt sowieso epoche IV. Als ik kijk naar wat ik altijd geweldig gave banen/diarama’s heb gevonden, denk ik aan de Staudenbahn van Dieter Rothenfusser en Vierheim, die laatste is hier ook een draadje. Dus het wordt Duits-ig, eventueel Oostenrijks; met de voorlopige werktitel “Bf Kibronn”. Ja, een vrijvertaald Germanisme van het oude plan :) Het wordt een tegenhanger van mijn vaste baan: daar denderen lange zware treinen voorbij, dit wordt meer een ‘speelbaantje’. Overigens gaat het hier zoals bij zoveel gevallen ook om kwaliteit; het moet wel realistisch blijven.. Het wordt een typisch kopstation aan het einde van een relatief drukke zijlijn. Een thema zoals al door zoveel mensen gebouwd, zeker in Duitsland. Maar ja, is ook leuk..



Zie hierboven het sporenplan. Het spoor komt van links, onderdoor een een klein viaduct, voor licht wegverkeer; treinen komen binnen op spoor 1 of 2, dit zijn ook de perronsporen. Ik wilde graag nog wat vrije baan tussen het eerste wissel en het verdwijnpunt, zodat loks of treinen bij omlopen/rangeren iig gedeeltelijk zichtbaar blijven. De sporen zijn daarom relatief kort; omlopen kan op deze sporen tot bijna 2m; lijkt veel, maar in werkelijkheid 175m oftewel max 6 UIC 26,4m rijtuigen.  Getrokken reizigersmaterieel komt normaliter binnen op spoor 1, indien langer dan 120m (meer dan 4x UIC + lok), wordt spoor 2 gebruikt. Het tussenperron is bereikbaar met overpaden; het voorste pad is zo neergelegd dat een binnenkomende trein van 120m nog net hierachter op spoor 1 langs het perron kan stoppen. Als de lok is rondgelopen, moet deze de trein iets terugduwen om het overpad vrij te houden; maar voor instappen is bereikbaarheid van de laatste deur minder bezwaarlijk, dit is immers bereikbaar door het rijtuig.

Een veelheid aan aansluitingen maakt het goederenbedrijf en treinbewegingen op het station relatief divers; een goederenloods, een los/laadspoor, een loskade, een agrarische groothandel en Freiladestrasse. Ergens wil ik nog een kolen/oliehandel neerzetten, om ook met ketelwagens te rijden; vermoedelijk aan het spoor bij de groothandel. Het oogt wat druk, maar ik denk dat dit in werkelijkheid wel mee zal vallen; gebouwen zijn in het echt slanker dan het getekende kader en bedenk ook dat dit nog altijd meer dan 3,5m is.. Het rangeren gebeurd met de treinlok; een köf hier stationeren loont niet. Voor verdere afwisseling is er eventueel links buiten beeld nog een aansluiting naar een fabriek, zagerij of steengroeve, wie weet.

Het speelt zich ergens af midden ’70 tot zeg ’95. Dus de laatste Dampf tot Orientrot; niet door elkaar uiteraard. Het getrokken personenverkeer wordt afgehandeld met br50/23/86, later de bekende diesels 211/212 en 215/216/218, samen met de bekende Umbauwagen, Silberlinge, Mitteleinstiegwagen, etc. Ook worden er uiteraard Triebwagen ingezet: Schienenbus, 515. Misschien sporadisch een 624? Misschien na die Wende ook nog wat ex-DR? Of dus Oostenrijks.. Kortom: wat ik in mijn bezit heb, waar ik zin in heb en wat leuk en geloofwaardig smoelt.
De lokloods is niet meer in gebruik; het is een relatief korte zijlijn, dus sinds de stoomloks efficiënter zijn geworden is de noodzaak voor volledige ‘fourage’ er niet meer. Ook is sinds de jaren ’70 is steeds meer tractiematerieel voorzien van Frostschutz en kan dus overnachten in de buitenlucht. Aangezien de loods weinig gebruikt werd is de DKW midden ’60 verwijderd; het wissel voor de loods en de loksporen liggen er nog. De loods is nu in gebruik als bedrijfsopslag. Het ‘Schlackengleis’ is nog wel voorhanden; hier kan ik eventueel nog een tankstelle maken. Lees tussen de regels door: Tillig Elite heeft geen 9° kruiswissel, dus met deze smoes heb ik die ook niet nodig… (ja, ik weet het: Weinert heeft een DKW 8.6°, a 250,- per stuk) Zelf maken ga ik niet aan beginnen... Voor de beveiliging is er een enkel uitrijsein, en onzichtbaar buiten beeld, een inrijsein; uiteraard geen uitrijvoorsein. De seinen worden mechnisch bediend vanaf een Bahnhofsstellwerk in de EG. Opdracht tot rijden of toestemming om te rangeren komt van de Fahrdienstleiter.

Aangezien ik niet gebonden ben aan het ‘concept’ van mijn vaste baan, heb ik besloten om met kortere modules te werken; dit geeft wat meer overgangen, maar dit stationnetje wil ik wellicht wat vaker versjouwen tussen baanzolder en eigen huis, of andere locatie. De bijna 2,5m modules van mijn vaste baan is beslist minder praktisch… Over lengte gesproken: een realistische baan bereik je makkelijker met relatief slanke wissels, maar de benodigde lengte daarvoor is altijd weer indrukwekkend. Ik heb besloten voor een middenweg: Tillig EW3 wissels en een EW5 inrijwissel; dit spul heb ik ook grotendeels al liggen. Het spoor is standaard Tillig Elite; de bij Quiberon besproken 'travelage' is voor Duitse zijlijnen minder specifiek, eventueel gebruik ik nog stukjes met stalen biels. De wissels wil ik mechanisch aandrijven; al eerder gebruik gemaakt van een spaak, kroonsteentje en een schakelaar voor de polarisatie en dat beviel wel.

Hieronder alvast 2 fototjes van het uitleggen van wat rails om te kijken hoe het smoelt:



« Laatst bewerkt op: 22 januari 2022, 15:58:22 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
  • La vie est belle...
Re: Bf Kibronn
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2022, 20:35:40 »
Ik zit er klaar voor.... ;D
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2022, 23:01:18 »
Ik zal m'n best doen jullie niet nóg 'n keer teleur te stellen.... (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Bf Kibronn
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2022, 10:23:42 »
Vincent,

Je hebt een heel mooi ontwerp gemaakt. Een heel mooi vloeiend sporenplan, alles zit er in.

Mag ik vragen met welk programma je dit hebt gemaakt?

Enige opmerking zou zijn dat het allemaal wat evenwijdig aan de module rand loopt, maar gegeven de module breedtes kan dat ook niet anders.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Bf Kibronn
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2022, 10:39:02 »
Mooi plan... idee om tussen het bouwen van je vaste baan een kleiner, verplaatsbaar project te gaan maken heb ik ook geregeld gehad. Ben zelf alleen nog niet zover.....  ben benieuwd naar het vervolg van dit project.

Groeten, Frank

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2022, 12:03:42 »
Mag ik vragen met welk programma je dit hebt gemaakt?

Autocad. En over het parallel aan randen leggen; is ook kwestie smaak, ik heb er geen moeite me en bij dergelijk ondiepe modules wordt het inderdaad al snel krap tussen spoor en rand. Ergens stukje rails op mm's van modulerand vind ik zelf weer snel storend...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Bf Kibronn
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2022, 12:23:31 »
Heb zelf ook niet schuin… wilde ook maximaal gebruik maken van de ruimte.

Ladegleis loopt wel (ingebed in stelconplaten) direct bij de rand.

En nu maar bouwen Vincent

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2022, 12:47:57 »
Die stelcom platen wil ik oa neerleggen bij de loods; tzt ff bij jouw draadje spieken... volgens mij had jij daar een goeie truc voor?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2022, 09:48:18 »
Nog ff gepuzzeld op de beveiliging: zie hieronder een schematische weergave zoals deze in het Stellwerk aan de muur zou hangen.

 
Treinbewegingen zijn beveiligd door slechts twee armseinen: een inrijsein en een uitrijsein. Dit is overigens overdreven: in de meeste gevallen zou een station van dergelijke omvang vermoedelijk alleen beveiligd zijn met vaste indicaties. Echter, gezien het dubbele perron en de veelheid aan rangeersporen heeft de toenmalig Reichsbahndirektion besloten het station uit te rusten met een eenvoudig mechanisch Stellwerk.



Het inrijsein voorzien van een Snelheidsaanduiding Zs 3; treinen komen het station met max 30 kmh binnen; in model net geen 10 cm/s. Het inrijwissel is op afstand te bedienen, de overige wissels zijn zoals dat heet ‘Ortsgestelld’. Gezien de lage snelheid is een vergendeling (‘riegel’) van het inrijwissel niet nodig. Beide rangeerwissels aan inrijzijde welke met tongen in inrijrichting kunnen alleen omgelegd worden met een rangeersleutel. Dit is om per abuis binnenkomen op de Ladestrasse te voorkomen; gezien de lage snelheid is flankbescherming niet nodig. Verder zijn er nog de nodige hulpseinen: Ne5 Haltesein waar de treinen normaliter stoppen, aanduidingen voor einde spoor en evenals het inrijsein buitenbeeld, een Ra10 „Halt für Rangierfahrten“.

Ik ben niet van plan om de beveiliging in model na te bouwen, maar wel leuk om op te puzzelen...  :angel:
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2022, 12:04:06 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: Bf Kibronn
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2022, 10:20:44 »
Hoi Vincent,

Lijkt mij een leuk project , en het tijdperk spreekt mij ook enorm aan .

je hebt er een volger bij.


Mvgr Evert en Bas

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2022, 10:22:10 »
 (y)

En een kijkersvraag; wie weet dit? Als ik foto’s van (Duitse) stations bekijk, valt op dat de sporen relatief diep liggen; de bovenzijde biels liggen vaak gelijk met de omliggende grond. Ik kan mij voorstellen dat er voor de aanleg van een station een stuk grond werd geëgaliseerd, eventueel werd voorzien van een zandbed en hier bovenop dan een ballastbed met sporen. Bij zijlijnen kan ik mij voorstellen dat de biels direct op het zandbed werden gelegd en er alleen omheen werd geballast om het spoor op z’n plek te houden. Maar werd de grond tussen de sporen dan opgevuld? Ingraven lijkt mij relatief kapitaal en arbeidsintensief, verzakken lijkt mij ook onwaarschijnlijk..?



De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2022, 14:14:29 »
Ik denk dat je vooral moet kijken naar waterafvoer. Het emplacement als geheel moet water kunnen afvoeren als het lekker regent. Als er tussen de sporen (klein) grind ligt dan kan het water wel richting de sloot (of de putten in het emplacement, als het groot genoeg is). Dus: niet van zand "dijkjes" aan gaan leggen tussen de sporen. :) Tenminste, dat is de richting waar ik op zou kijken.

Tweede punt is dat er vaak tussen de sporen gelopen gaat worden door personeel: dus een beetje plat is handig. Meestal is het wat kleiner grind zodat je makkelijker kan lopen.

Qua beveiliging ook twee punten. De H-tafel aan het eind van het perron, die was ik ook van plan, maar ik kreeg toendertijd op m'n tijdelijke cocktailprikker-bordjes wat commentaar: "dat hoort toch niet aan het eind van het perron op een kopstation?". Ik heb toendertijd gekeken en vond het op sommige stations wèl en andere niet. Dus: het mag gewoon, maar het hoeft niet. Voor het geval iemand er bij jou commentaar op heeft :)

Als tweede de signalen bij de stootblokken. In jouw laatste foto zit er een "Sh0" wit bordje met zwarte balk op het stootblok. Prima, dat is een zijspoortje. Bij stootblokken die een spoor afsluiten dat door treinbewegingen gebruikt wordt (Ia en IIa bij jou) is het vaak een Sh2, zo'n rode rechthoek. (zie wikipedia). Je hebt in je beveiligingstekening twee Sh0 bordjes èn een Sh2. Daar misschien nog even naar kijken.

Waarschijnlijk is dit wel zo'n puntje dat nogal eens anders werd gedaan, want de definitie lijkt samen te hangen met "Fahrstrasse", dus of de ingestelde rijweg doorloopt tot aan het stootblok. Als de trein altijd ruim ervoor moet stoppen.... Dan mag het een Sh0 zijn. Indien de trein bij het binnenrijden voorbij/op de omloopwissel terecht mag komen, dan zou het Sh2 moeten worden. Maar.... dan zijn de omloopwissels deel van de rijweg en moeten die dus ook vastgelegd zijn voordat de rijweg ingesteld mag worden en moeten die "dus" ook een slotje hebben. Waarschijnlijk :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2022, 14:18:47 door Reinout van Rees. Reden: Bericht afgemaakt »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Bf Kibronn
« Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2022, 15:09:38 »
Die stelcom platen wil ik oa neerleggen bij de loods; tzt ff bij jouw draadje spieken... volgens mij had jij daar een goeie truc voor?

Vincent, ik rij met 3-rail systeem en daar moest ik creatief omgaan met de noodzakelijkheid van puntcontacten.

Ronald Koerts heeft daarom voor mij een versie op maat gemaakt met extra gaatjes waar ik een hoop piko railspijkers doorheen heb gehamerd. Onder de stelcon platen heb ik een koperplaat verwerkt die is aangesloten op de ene pool van de baanspanning (rail is de ander pool). Spijker maakt contact met de koperplaat en dus heb ik punt contacten voor de sleper.

Heb jij allemaal geen last van. Wil je gebruik maken van Ronald zijn product, kun je hem rustig via dit forum een PB sturen als je een speciale maat wilt.
Standaard overweg maten zijn te vinden bij Bentink

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2022, 15:11:14 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2022, 15:11:28 »
Jelmer, ik vergis mij; ik dacht dat jij een realistische versie van foam had verzonnen..

Reinout, dank voor de uitgebreide reactie! En interessante punten  (y)

De Ne5 tafeln kom je vaak tegen op eindstations, zeker als het perron niet doorloopt tot het prellbock; neem hieronder bijv Cronenberg. Dus dat iemand daarover valt verbaasd mij...


http://www.bahnen-wuppertal.de/html/bahnhof-cronenberg.html

Over de Sh0 of Sh2; naar mijn beleving is er altijd één spoor het officiele 'einde traject'. Meerdere in een dergelijk geval is nieuw voor mij.. Ellende is dat hulpseinen vaak niet worden aangegeven op een sporenplan, maar ik zal nog eens zoeken naar de regel of voorbeelden. En over het wel of niet vergrendelden van de omloopwissels: ik heb mijn plan gebaseerd op een voorbeeld in Cartens MibaReport 10 over mechanische beveiliging. Ik kan mij voorstellen dat bij de genoemde lage snelheiden flankbeveiliging niet aan orde is; de kans dan de trein doorschiet is klein, en de kans dat er toevallig dan ook nog iets op het wissel staat is ook klein, samen verwaarloosbaar. Dus kan mij voorstellen dat het dan niet uit maakt in welke stand het wissel staat.. (lees; kan besparen op vergrendeling)

Ik vergat trouwens dat ik eerder nog de mogelijkheid van een Gleisanschluss of Gleisanschlussstelle buiten beeld noemde! En dat maakt de variatie in wagons weer wat groter... Suikerfabriek, zwaarladingwagons, kalkwerk, Holzverladerampe (ook gebruikt voor modderige suikerbietenoverslag!)... En ook wel aantrekkelijk omdat treinen daarvoor doorrijden naar het eindstation om de sleutel te halen ivm de blokbeveiliging, en/of om te lopen.  Dus bij dezen:



En over de hoogten op het emplacement; ik denk bij nader inzien dat het na het leggen van de ballast opgevuld wordt, met zoals jij zegt kleiner grind. Denk ook dat het 'vlakke' ten dele optisch is. Aan de randen van het emplacement zie je het zeer flauwe talud naar de hoogte van de biels niet en tussen de sporen is er sowieso nauwelijks talud omdat het grind de 'goot' tussen beide ballastbedden uitvult. Zoiets als dit dus:



EDIT: over SH2.. De eerste voorschriften die ik tegenkom zeggen dit:
Es wird als Abschlusssignal von Stumpfgleisen verwendet. Bei Hauptgleisen können sie Ziel einer Fahrstraße sein, wenn diese sich bis zum Prellbock erstrecken soll. https://de.wikipedia.org/wiki/Schutzsignal
- Diese Tafel gebietet Halt und ersetzt ein haltzeigendes Hauptsignal. http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/sh.html

Dat zou zou suggereren dat indien het perron (en dus Fahstrasse) niet bij het prellblock einidigt, het Sh2 bord helemaal niet gebruikt hoeft te worden.. Alleen de vraag waarom een Ne5 daar dan niet volstaat? Ik kan mij voorstellen dat het niet-bestaande vervolg traject van een eindstation theoretisch als permanent geblokkeerd traject wordt gezien; dan zou een enkel bord volstaan, als 'vaste' vervanging van groepsuitrijsein hp0.

 
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2022, 15:46:34 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Bf Kibronn
« Reactie #14 Gepost op: 24 januari 2022, 15:50:11 »
Vincent,

Geeft niet, vergissen is menselijk is de uitdrukking.
Er zijn meerdere wegen naar Rome, zo kun je hier een stelcon omzetting met foam nalezen.

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2022, 21:45:56 door Reinout van Rees. Reden: url tag gefixt »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel