Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
  

Auteur Topic: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 78795 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #195 Gepost op: 10 February 2022, 13:34:27 »
Jij hebt het al draaiend gezien?

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #196 Gepost op: 10 February 2022, 14:12:55 »
Ik heb de verschoven draaipunt oplossing bij genoeg modellen gezien en de draaistel hoeken en assen komen heel onnatuurlijk onder de bak vandaan.
Daarom graag verstelbare draaipunt in bak en draaistel zodat ieder voor zich kan bepalen afhankelijk van zijn boogstralen.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #197 Gepost op: 10 February 2022, 14:50:34 »
Als assen en draaistel onder de bak uit komen is het per definitie niet realistisch, op bogen die op schaal zijn ga je ze niet onder de bak uit zien komen en zal het minimaal zichtbaar zijn.

Groeten Edwin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #198 Gepost op: 10 February 2022, 14:58:40 »
Terwijl je ook op realistischer bogen wel kan zien dat treeplanken een beetje raar met het draaistel meebewegen. Want dat is het alternatief.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1743
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #199 Gepost op: 10 February 2022, 15:18:37 »
Als assen en draaistel onder de bak uit komen is het per definitie niet realistisch, op bogen die op schaal zijn ga je ze niet onder de bak uit zien komen en zal het minimaal zichtbaar zijn.

Groeten Edwin.

Bogen op schaal?? :laugh: Heb jij die?  :o

Bart

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1743
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #200 Gepost op: 10 February 2022, 15:25:26 »
Het draaipunt naar buiten zorgt er juist voor dat de trapjes op de uiteinden worden ontzien omdat daar dan minder uitslag van het draaistel is.

Daar sneuvelen de trapjes meestal ook niet door. In/uitpakken, aanrijdingen en ontsporingen zijn grotere boosdoeners.
Bij een losse trap kun je zelfs ervoor kiezen om een flexibeler kunststof te gebruiken.
Vast aan de kap is op zich wel oké, mits niet aangegoten maar als los opzet deel.

Bart

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #201 Gepost op: 10 February 2022, 15:26:44 »
Bogen op schaal... ;D

Ik denk dat het een kwestie is van 'Kies je compromis'. Ik vind meedraaiende trappetjes bijvoorbeeld erg raar. Dingen die vast horen te zitten aan een rijtuig mogen m.i. niet bewegen en dingen die horen te bewegen mogen best wat anders bewegen dan in werkelijkheid.
Ik krijg door de verplaatst-draaipunt-truc mijn DJH 6300 door een boog van 1 meter (R=87 m in werkelijkheid...  ::)  ;D ), maar die boog is niet zichtbaar voor publiek. Als hetzelfde ding door een wissel gaat zie je de achterste as van het voorste draaistel iets meer uitzwenken dan de voorste, max een millimeter. 
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #202 Gepost op: 10 February 2022, 15:28:55 »
Verschoven draaipunt ziet er niet uit!
Zo'n rijtuig door een boogstraal kleiner dan R20 persen ziet er ook niet uit!
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #203 Gepost op: 10 February 2022, 15:32:47 »
Bogen op schaal?? :laugh: Heb jij die?  :o

Bart

Op het aangeklede deel van de baan wel. Dat is toch niet zo vreemd?
De rest is schaduwstation en daar kan het me niet meer schelen hoe het eruit ziet.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4250
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #204 Gepost op: 10 February 2022, 16:06:43 »
Nou, heb even het artikel in RM gezien, ziet er puik uit hoor. Ik zie echt nooit waar een draaipunt precies zit. Ik vind het innovatief en een uit te leggen keuze.

Misschien toch een stammetje.....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #205 Gepost op: 10 February 2022, 18:19:02 »
Daar sneuvelen de trapjes meestal ook niet door.

Het verschoven draaipunt is helemaal niet om te voorkomen dat de trapjes niet sneuvelen maar om er voor te zorgen dat het draaistel de benodigde uitslag kan maken in krappe bochten....................
Groet Frits

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #206 Gepost op: 10 February 2022, 20:32:14 »
Bogen op schaal?? :laugh: Heb jij die?  :o

Bart

Dat is helemaal mijn punt niet of ook weer wel, bijna niemand heeft realistische bogen. Zeggen dat draaistellen onrealistisch onder de bak uit komen is natuurlijk de grootste kolder, want dat is per definitie niet realistisch.

Mijn punt is meer, de fabrikant moet/wil compromissen en keuzes maken om het door R1 te kunnen jagen en dat compromis is zo goed als niet zichtbaar bij die weinige die wel realistisch bogen hebben en die zullen denk ik juist blijer zijn met de trappen aan de bak, dan het andere compromis, aan ‘t draaistel, wat veel zichtbaarder is.

Groeten Edwin.

piet keppel

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • groentewagon
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #207 Gepost op: 10 February 2022, 20:38:15 »
Wij hebben het rijtuig door meerdere afgelopen 1,5 maand laten testen en uitdrukkelijk gevraagd of het storend was mbt het uitslaan van de draaistellen. Het viel ze niet eens op was de terugkoppeling. Bij railmagazine was de terugkoppeling dat ze nog niet veel wagens hadden gezien die zo stevig en mooi reed door bogen en wissels. Er is getest op wisselstroom diverse rails en wissels en gelijkstroom door meerdere personen onafhankelijk van elkaar. Terugkoppeling was eenduidig niet wijzigen.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1743
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #208 Gepost op: 10 February 2022, 20:43:43 »
Het verschoven draaipunt is helemaal niet om te voorkomen dat de trapjes niet sneuvelen maar om er voor te zorgen dat het draaistel de benodigde uitslag kan maken in krappe bochten....................

Waar heb ik iets geschreven dat het draaipunt iets met het afbreken van de trapjes te maken zou hebben?

Bart

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #209 Gepost op: 10 February 2022, 22:30:03 »
hoho, jij begon met de verwarring Bart.  Stephans woord 'ontzien'

Het draaipunt naar buiten zorgt er juist voor dat de trapjes op de uiteinden worden ontzien omdat daar dan minder uitslag van het draaistel is.

... werd door jou gekoppeld aan en geïnterpreteerd als 'sneuvelen'

Daar sneuvelen de trapjes meestal ook niet door.

Dus de suggestie heb je wel degelijk gewekt.


Ik interpreteerde  'ontzien'  als 'niet worden geraakt' en dat was volgens mij Stephans bedoeling. als de trapjes niet worden geraakt door het draaistel zal het rijtuig rustiger rijden en dat heeft niks met sneuvelen te maken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.