Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 20:31:11
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 80365 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #195 Gepost op: 10 February 2022, 13:34:27 »
Jij hebt het al draaiend gezien?

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #196 Gepost op: 10 February 2022, 14:12:55 »
Ik heb de verschoven draaipunt oplossing bij genoeg modellen gezien en de draaistel hoeken en assen komen heel onnatuurlijk onder de bak vandaan.
Daarom graag verstelbare draaipunt in bak en draaistel zodat ieder voor zich kan bepalen afhankelijk van zijn boogstralen.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #197 Gepost op: 10 February 2022, 14:50:34 »
Als assen en draaistel onder de bak uit komen is het per definitie niet realistisch, op bogen die op schaal zijn ga je ze niet onder de bak uit zien komen en zal het minimaal zichtbaar zijn.

Groeten Edwin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #198 Gepost op: 10 February 2022, 14:58:40 »
Terwijl je ook op realistischer bogen wel kan zien dat treeplanken een beetje raar met het draaistel meebewegen. Want dat is het alternatief.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #199 Gepost op: 10 February 2022, 15:18:37 »
Als assen en draaistel onder de bak uit komen is het per definitie niet realistisch, op bogen die op schaal zijn ga je ze niet onder de bak uit zien komen en zal het minimaal zichtbaar zijn.

Groeten Edwin.

Bogen op schaal?? :laugh: Heb jij die?  :o

Bart

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #200 Gepost op: 10 February 2022, 15:25:26 »
Het draaipunt naar buiten zorgt er juist voor dat de trapjes op de uiteinden worden ontzien omdat daar dan minder uitslag van het draaistel is.

Daar sneuvelen de trapjes meestal ook niet door. In/uitpakken, aanrijdingen en ontsporingen zijn grotere boosdoeners.
Bij een losse trap kun je zelfs ervoor kiezen om een flexibeler kunststof te gebruiken.
Vast aan de kap is op zich wel oké, mits niet aangegoten maar als los opzet deel.

Bart

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #201 Gepost op: 10 February 2022, 15:26:44 »
Bogen op schaal... ;D

Ik denk dat het een kwestie is van 'Kies je compromis'. Ik vind meedraaiende trappetjes bijvoorbeeld erg raar. Dingen die vast horen te zitten aan een rijtuig mogen m.i. niet bewegen en dingen die horen te bewegen mogen best wat anders bewegen dan in werkelijkheid.
Ik krijg door de verplaatst-draaipunt-truc mijn DJH 6300 door een boog van 1 meter (R=87 m in werkelijkheid...  ::)  ;D ), maar die boog is niet zichtbaar voor publiek. Als hetzelfde ding door een wissel gaat zie je de achterste as van het voorste draaistel iets meer uitzwenken dan de voorste, max een millimeter. 
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #202 Gepost op: 10 February 2022, 15:28:55 »
Verschoven draaipunt ziet er niet uit!
Zo'n rijtuig door een boogstraal kleiner dan R20 persen ziet er ook niet uit!
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #203 Gepost op: 10 February 2022, 15:32:47 »
Bogen op schaal?? :laugh: Heb jij die?  :o

Bart

Op het aangeklede deel van de baan wel. Dat is toch niet zo vreemd?
De rest is schaduwstation en daar kan het me niet meer schelen hoe het eruit ziet.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #204 Gepost op: 10 February 2022, 16:06:43 »
Nou, heb even het artikel in RM gezien, ziet er puik uit hoor. Ik zie echt nooit waar een draaipunt precies zit. Ik vind het innovatief en een uit te leggen keuze.

Misschien toch een stammetje.....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #205 Gepost op: 10 February 2022, 18:19:02 »
Daar sneuvelen de trapjes meestal ook niet door.

Het verschoven draaipunt is helemaal niet om te voorkomen dat de trapjes niet sneuvelen maar om er voor te zorgen dat het draaistel de benodigde uitslag kan maken in krappe bochten....................
Groet Frits

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #206 Gepost op: 10 February 2022, 20:32:14 »
Bogen op schaal?? :laugh: Heb jij die?  :o

Bart

Dat is helemaal mijn punt niet of ook weer wel, bijna niemand heeft realistische bogen. Zeggen dat draaistellen onrealistisch onder de bak uit komen is natuurlijk de grootste kolder, want dat is per definitie niet realistisch.

Mijn punt is meer, de fabrikant moet/wil compromissen en keuzes maken om het door R1 te kunnen jagen en dat compromis is zo goed als niet zichtbaar bij die weinige die wel realistisch bogen hebben en die zullen denk ik juist blijer zijn met de trappen aan de bak, dan het andere compromis, aan ‘t draaistel, wat veel zichtbaarder is.

Groeten Edwin.

piet keppel

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
  • groentewagon
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #207 Gepost op: 10 February 2022, 20:38:15 »
Wij hebben het rijtuig door meerdere afgelopen 1,5 maand laten testen en uitdrukkelijk gevraagd of het storend was mbt het uitslaan van de draaistellen. Het viel ze niet eens op was de terugkoppeling. Bij railmagazine was de terugkoppeling dat ze nog niet veel wagens hadden gezien die zo stevig en mooi reed door bogen en wissels. Er is getest op wisselstroom diverse rails en wissels en gelijkstroom door meerdere personen onafhankelijk van elkaar. Terugkoppeling was eenduidig niet wijzigen.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #208 Gepost op: 10 February 2022, 20:43:43 »
Het verschoven draaipunt is helemaal niet om te voorkomen dat de trapjes niet sneuvelen maar om er voor te zorgen dat het draaistel de benodigde uitslag kan maken in krappe bochten....................

Waar heb ik iets geschreven dat het draaipunt iets met het afbreken van de trapjes te maken zou hebben?

Bart

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #209 Gepost op: 10 February 2022, 22:30:03 »
hoho, jij begon met de verwarring Bart.  Stephans woord 'ontzien'

Het draaipunt naar buiten zorgt er juist voor dat de trapjes op de uiteinden worden ontzien omdat daar dan minder uitslag van het draaistel is.

... werd door jou gekoppeld aan en geïnterpreteerd als 'sneuvelen'

Daar sneuvelen de trapjes meestal ook niet door.

Dus de suggestie heb je wel degelijk gewekt.


Ik interpreteerde  'ontzien'  als 'niet worden geraakt' en dat was volgens mij Stephans bedoeling. als de trapjes niet worden geraakt door het draaistel zal het rijtuig rustiger rijden en dat heeft niks met sneuvelen te maken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.