Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:29:39
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Lodewickshaven door Sikko
04 November 2025, 23:49:47
US diorama in H0 door Frank 123
04 November 2025, 23:07:48
Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
04 November 2025, 22:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Casmir
04 November 2025, 22:27:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
04 November 2025, 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
04 November 2025, 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
04 November 2025, 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
04 November 2025, 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
04 November 2025, 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
04 November 2025, 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
04 November 2025, 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
04 November 2025, 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 November 2025, 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
04 November 2025, 16:13:07
  

Auteur Topic: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 82617 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3652
    • Flickr
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #165 Gepost op: 30 January 2022, 21:45:18 »
Ik zei niet dat het een eenmalige inzet was, maar wel één rijtuig dat gedurende een periode (van een aantal maanden) proef meegereden heeft
Zou een oude HOV moeten opzoeken voor het nummer en de precieze hoe of wat

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3346
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #166 Gepost op: 30 January 2022, 22:00:17 »
Fijn als je dat in die oude stencil bladen wil nazoeken (y) interesse is er waarschijnlijk wel.
Groeten,
Richard

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3652
    • Flickr
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #167 Gepost op: 30 January 2022, 22:08:49 »
Het betreft de 20-70 821 die van juli 1984 op proef meereed in de oude BNL. Duurde tot 7 maart 1986. Daarna kwamen de nieuwe BNL-rijtuigen en werd met nieuwe stammen proefgereden. Bron HOV 1984-8 en 1986-4
Het rijtuig was daartoe uiteraard aangepast, want in 1984 waren er nog geen ICR's met trekduwbekabeling

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3346
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #168 Gepost op: 30 January 2022, 22:47:41 »
Dank voor de info, heb ik destijds X maal hetzelfde rijtuig gezien in de trekduwtrein.. :laugh: staat dus los van de in die periode beginnende vervanging van de oude trekduw-Benelux met andere rijtuigen.

Die 821 is dus echt een gave variant om uit te brengen wat inzetbaarheid betreft.  (y)
« Laatst bewerkt op: 30 January 2022, 22:50:33 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #169 Gepost op: 31 January 2022, 07:06:29 »
Slechts één BKD lijkt me overigens nogal mager; naar Köln was de laatste jaren om mij niet bekende reden inzet van twee BKD's gebruikelijk.
Dat kwam door een tekort aan B-rijtuigen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5491
  • Modelspoor is emotie...
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #170 Gepost op: 31 January 2022, 10:04:42 »
Toch wel leuk om te zien dat er op deze manier hele bijzondere informatie boven tafel komt  (y). De Bro’s kunnen weer even vooruit met het plannen van varianten….

Rob
« Laatst bewerkt op: 31 January 2022, 10:10:22 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #171 Gepost op: 04 February 2022, 15:33:23 »
In de laatste RailMagazine wat foto's van een ongespoten kap met onderstel. Dan lijkt het model toch wel weer een paar stappen gedetailleerder dan die van LSM. Mij vallen in ieder geval de fraaie geëtste opstaptreden op die ook gewoon aan de bak zijn gemonteerd. Dat is dan weer mogelijk doordat het draaipunt niet precies in het midden van de draaistellen ligt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #172 Gepost op: 04 February 2022, 15:45:16 »
.... doordat het draaipunt niet precies in het midden van de draaistellen ligt.

Dat is dan voor mij een reden om de rijtuigen niet te kopen.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11733
    • Mijn fotoarchief
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #173 Gepost op: 04 February 2022, 16:07:47 »
Want?

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #174 Gepost op: 04 February 2022, 16:10:42 »
Dat is dan voor mij een reden om de rijtuigen niet te kopen.

 ;D die draait er niet om heen  ::)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
    • Mijn fotosite
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #175 Gepost op: 04 February 2022, 16:18:13 »
Op zich kan dat een goede oplossing zijn, een draaistel met een excentriek draaipunt. De ene as slaat dan in een boog wat meer uit zodat de andere wat minder hoeft uit te slaan en dus geen treden raakt. Dat verschil in uitslag tussen de ene en de andere as zie je waarschijnlijk alleen in een hele krappe boog en dat komt sowieso niet natuurlijk over. Als je in rechtstand niet ziet dat het draaipunt niet in het midden zit, dan lijkt me dat er geen probleem is.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #176 Gepost op: 04 February 2022, 16:21:53 »
Want?

Ik heb, liever gezegd had,  een AC6000 locomotief van BLI waar het draaipunt ook niet in het draaistel gecentreerd was,  dat vind ik er persoonlijk in bochten niet uitzien.

Marklin pas dit ook regelmatig toe bij zijn rijtuigen.
Nu heb ik daar geen problemen mee want ik koop geen verkorte rijtuigen, maar dat is een andere discussie.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5491
  • Modelspoor is emotie...
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #177 Gepost op: 04 February 2022, 16:25:51 »
Ik meen me te herinneren dat Rivarossi dit ook ooit toepaste bij o.a. hun CIWL rijtuigen met ook trapjes bij de koppen… Functioneerde prima.

Rob
Tbinnebarretije…

Eriktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #178 Gepost op: 04 February 2022, 16:28:31 »
Ik ben ook benieuwd hoe dat er in de bochten uitziet. Vandaag een prototype in handen gehad maar daar niet op gelet. Het zal een afweging zijn tussen rij-eigenschappen, plaatsing van de trappetjes (aan het draaistel of de kap) etc. Voordeel van ET is in ieder geval dat je in de winkel kan beoordelen wat de doorslag geeft om wel of niet voor ET te kiezen.
Erik

NS jaren 80/90, 2-rail DCC, Z21 en iTrain

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4571
Re: Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #179 Gepost op: 04 February 2022, 17:01:05 »
Waarschijnlijk om ze door 360mm bogen te laten rijden. Alleen is dat een oplossing voor een oplossing zoeken bij het materieel en niet bij de rails.
Zou het zoveel afzet schelen als die mensen die R1 gebruiken en die rijtuigen willen, niet mee kunnen doen vraag ik me dan af.