Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 40090 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #60 Gepost op: 14 januari 2022, 15:31:42 »
Maar goed, dat was tien jaar geleden ook al vrij apart. Kon en kan er niet mee zitten. Sterker, ik hoop dat de aandrijving identiek is. Dat maakt het koppelen met mijn plan t echt een stuk gemakkelijker.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #61 Gepost op: 14 januari 2022, 16:39:00 »
Met die aandrijftechniek van 10 jaar geleden was niks mis. Het elektrische gedeelte, zoals hiervoor benoemd met decoder in het aangedreven deel en een functiedecoder in het andere is >> achterhaald. Laten we hopen dat het een slip of the pen is van Roco en dat er op de burelen in Oostenrijk inmiddels gewerkt wordt aan een nieuw type print met ruimte voor een Plux22 decoder met voldoende functieuitgangen. Het resultaat zien we in de loop van het jaar tegemoet…

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #62 Gepost op: 14 januari 2022, 17:42:07 »
dan denk ik dat je van een koude kermis thuis komt. Hooguit een Strukton 1800 of zo, lekker makkelijke kleurvariant.
voor de 1200 met A-sein werden we eerst lekker gemaakt (cad tekeningen), maar blijkbaar ziet roco er geen brood in, helaas

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #63 Gepost op: 14 januari 2022, 17:43:18 »
Het elektrische gedeelte, zoals hiervoor benoemd met decoder in het aangedreven deel en een functiedecoder in het andere is >> achterhaald.

Maar was tien jaar geleden bij een nieuw ontwikkeld model ook al apart. Heeft niets met achterhaald te maken. Persoonlijk heb ik er ook geen problemen mee. Juist de vaak kwetsbare tig-polige koppelingen vind ik minder.
We gaan het zien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #64 Gepost op: 14 januari 2022, 18:17:44 »
Er zit niet zoveel tussen voor mij. Heb al 5 vectron en nr. 6 staat nog in bestelling bij de bekende treinenwinkel in Aken.

Kijken wanneer de traxx3 gaat komen, ooit aangekondigt nog voordat de vectron er kwam maar ook weer met stille trom verdwenen.

Verder wel Ekol trailers maar helaas op een Wascosa T3000, voor mij zouden die op zwarte Kombiverkehr wagens moeten staan.
Eigenlijk zou roco de trailers ook los moeten verkopen.
Nu maar hopen om Kombimodell.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #65 Gepost op: 14 januari 2022, 19:21:33 »
Ben wel blij met nieuwe USATC-varianten qua goederenwagens (een tweede S160 gaat er niet komen, hier). Jammer dat Roco (nog) niet inziet dat je zowel van de gesloten wagens (CHAW) als van de ketelwagens, elk jaar wel weer een opschriften-variant kunt uitbrengen. Tip 2: de lage aangekondigde wagen reden na de oorlog ook bij de NS met dito opschriften (GZAW). Tip 3: Ook de grote gesloten koelwagen reed door Nederland (en België en Duitsland). Maar daar is geen NS-variant van te maken. Dat dan wel weer niet.

Ik moet nog wel goed nadenken over de EC "Erasmus".
Voor: maar 2 sets nodig (de trein was korter in Nederland) en ik heb er velen jaren in meegereden naar vakantie in het Zillertal (in- en uitstappen te Jenbach).
Tegen: veel te modern voor mijn huidige collectie... En ik heb geen vitrine waar 1 loc + 6 rijtuigen achter elkaar passen. Is toch wel een must om zo'n set dan alsnog aan te schaffen.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #66 Gepost op: 14 januari 2022, 19:52:21 »
Is wel goed dat ze de blauw / crème rijtuigen voor de Rheingold weer uitbrengen. Wordt door Roco hier wel Rheinpfeil genoemd, maar deze reden toch echt ook in de Rheingold. Ik zie alleen niet of ze op lengte zijn. De lengte moet dan volgens mij 303 zijn. Is interessant voor Arnhem - Amsterdam tot 1965 oid.
mvg,
Ivo

*

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #67 Gepost op: 14 januari 2022, 20:56:40 »


Ja hoor. Totaallengte 909 mm dus 303 mm per rijtuig  :)
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2022, 00:15:45 door Bert van Gelder. Reden: Citaat overbodig.. »

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #68 Gepost op: 14 januari 2022, 21:10:28 »
Is wel goed dat ze de blauw / crème rijtuigen voor de Rheingold weer uitbrengen. Wordt door Roco hier wel Rheinpfeil genoemd, maar deze reden toch echt ook in de Rheingold. Ik zie alleen niet of ze op lengte zijn. De lengte moet dan volgens mij 303 zijn. Is interessant voor Arnhem - Amsterdam tot 1965 oid.

Zeker interessant Ivo! Maar dan hoort er op de bugelwagen Rheingold te staan toch? Op deze set staat Deutsche Bundesbahn als ik het goed zag. Rheinpfeil en Rheingold trajecten lijken heel erg op elkaar, maar volgens mij is dit een prominent verschil?

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #69 Gepost op: 14 januari 2022, 21:28:35 »
Even een stukje geschiedenis dan (met dank aan Wikipedia):

Om de Rheingold in oude glans te herstellen gaf de DB aan de industrie opdracht om een serie luxerijtuigen voor de Rheingold te ontwikkelen. Dit resulteerde in 1962 in vier verschillende rijtuigen: Coupérijtuig Av 4 üm, Salonrijtuig Ap 4 üm, Uitzichtrijtuig AD 4 üm en Restauratierijtuig WR 4 üm. In 1963 werd een vervolgserie van dezelfde rijtuigen gebouwd, met de toevoeging üm-63, voor de Rheinpfeil. De treinen reden nu als aparte trein door het Rijndal waarbij rijtuigen werden uitgewisseld in Duisburg. Hierdoor kon ook van Bazel naar Dortmund en van Amsterdam naar München gereisd worden zonder overstappen. Als locomotief voor het Duitse traject werd een speciaal aangepaste E10, de E10.13 gebouwd, waarmee als eerste Duitse trein 160 km/u volgens dienstregeling gereden kon worden. Locomotief en rijtuigen waren blauw/beige geschilderd, een verwijzing naar de kleuren van de MITROPA Rheingold.

In 1965 werd de Rheinpfeil als TEE 21/22 in het TEE-net opgenomen, waarbij het hele traject binnen Duitsland bleef. Al op 26 september 1971 is de trein gedegradeerd tot Intercity omdat er voor een zelfstandige TEE naast de Rheingold te weinig reizigers waren.
Het rollend materieel werd na 1965 overgeschilderd in de TEE kleuren rood/beige.

Route en dienstregeling

Net als de D-trein Rheinpfeil kende ook de TEE Rheinpfeil een uitwisseling van rijtuigen in Duisburg. In Duisburg werden één rijtuig uit Amsterdam en twee rijtuigen, waaronder het restauratierijtuig, uit Hoek van Holland overgenomen van de TEE Rheingold en vier rijtuigen, waaronder het panoramarijtuig en het restauratierijtuig, met de TEE Rheingold meegegeven. Op 23 mei 1971 werd de TEE Rheinpfeil vernummerd, noordwaarts in TEE 26 en zuidwaarts in TEE 27. De uitwisseling van rijtuigen is ook na 26 september 1971 nog tot 3 juni 1973 gehandhaafd. In zuidelijke richting reed de Rheinpfeil 5 minuten achter de Rheingold, in noordelijke richting 5 minuten voor de Rheingold.

Vanaf 26 september 1971 is de treindienst voortgezet als IC 106/107.Tot 3 juni 1973 bleef de rijtuig uitwisseling met de Rheingold bestaan. Daarna werd tot 27 mei 1979 nog een rijtuig uit Dortmund meegeven met de Rheingold voor de richting Milaan, maar werden geen rijtuigen meer van de Rheingold overgenomen. De Rheinpfeil reed vanaf toen zelf door naar Basel en niet meer naar München. In noordelijke richting werd toen ook de route tot Hamburg verlengd. Op 2 juni 1985 volgde een nieuwe routewijziging, de zuidkant werd verlengd tot Zürich en aan de noordkant werd voortaan uit Hannover in plaats van Hamburg gereden.

Op 31 mei 1987 werd de Rheinpfeil in het EuroCity net opgenomen, waarbij tevens de route aan de zuidkant werd verlengd tot Chur. De Rheinpfeil reed op 1 juni 1991 voor het laatst, op 2 juni 1991 werd de dienst voortgezet door een ICE.

Tot zover een stukje ‘Rheinpfeil’ geschiedenis.

Rob

Edit: wat die domecars betreft: de exemplaren voor de Rheingold kregen de naam RHEINGOLD op de zijkant, de exemplaren voor de Rheinpfeil kregen het opschrift Deutsche BUNDESBAHN. In Duisburg werden de rijtuigen regelmatig onderling gewoon uitgewisseld. Je zult ook zien, dat de rijtuigen die in de set zitten twee verschillende koersborden hebben.

« Laatst bewerkt op: 14 januari 2022, 21:41:19 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #70 Gepost op: 14 januari 2022, 22:47:15 »
Dankjewel Rob!   (y)

Welke sets moet ik hebben voor het samenstellen van de Rheingold in Nederland zoals hij voor het laatst in de jaren tachtig reed?

Bor

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #71 Gepost op: 14 januari 2022, 22:55:51 »
Die zijn er (nog) niet voor zover ik weet. Er staat me bij dat LS Models met die dingen wil komen, maar pin me er niet op vast. In ieder geval waren de laatste Rheingold rijtuigen (eind jaren zeventig-begin tachtig) te herkennen aan een oranje bies midden over de lengte van de rijtuigen… De modellen die Roco een jaar of tien-twaalf geleden heeft uitgebracht (2x Rheingold in blauw crème en in TEE - en 1x Rheinpfeil in TEE kleuren) en de Rheinpfeil die nu aangekondigd is) zijn allemaal modellen van de types die in 1962/63 geleverd zijn.

Rob
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2022, 23:00:20 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #72 Gepost op: 14 januari 2022, 23:18:10 »
Hi, in welke periode is deze nieuwe plan V in te zetten en in welke de vorige?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #73 Gepost op: 14 januari 2022, 23:57:07 »
Die zijn er (nog) niet voor zover ik weet. Er staat me bij dat LS Models met die dingen wil komen, maar pin me er niet op vast. In ieder geval waren de laatste Rheingold rijtuigen (eind jaren zeventig-begin tachtig) te herkennen aan een oranje bies midden over de lengte van de rijtuigen… ....


Klopt, Lemke heeft deze 3 sets van LS Models al een aardige tijd aangekondigd staan. Maar ik denk wel dat ze ooit gaan komen.

https://lemkecollection.de/product/rheingold-ic-set-1-kl-abteilwagen-1-kl-grossraumwag-ep-ivb/
https://lemkecollection.de/product/rheingold-ic-zug-set-2x1-kl-abteilwagen-speiswagen-ep-ivb/
https://lemkecollection.de/product/rheingold-ic-set-1-kl-abteilwagen-1-kl-grossraumw-clubw-ivb/

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #74 Gepost op: 15 januari 2022, 07:02:54 »
Hi, in welke periode is deze nieuwe plan V in te zetten en in welke de vorige?

De Plan V met het lange raam in de cabinedeuren is inzetbaar in periode IV, van 1968 tot ergens medio jaren ‘80. Bij de revisie werden de cabinedeuren toen vervangen.

De Plan V met het kleine raampje in de cabinedeuren is inzetbaar in periode V van medio jaren ‘80 tot halverwege de jaren ‘90, toen bij de revisie van deze deelseries (Plan V1- V3) de bagage-afdeling werd verbouwd tot ruimte met klapzittingen en daarbij de bagagedeuren werden verwijderd.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974