Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:19:11
Bouw van mijn LTM-Garrat in spoor-0 door guus43
Vandaag om 13:14:09
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Arjan6511
Vandaag om 13:12:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 13:11:42
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Huup
Vandaag om 12:52:49
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door cor_b
Vandaag om 12:36:15
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Ellerman
Vandaag om 12:36:02
Nieuwe baan 30/4 door Jan Koelewijn
Vandaag om 12:35:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 12:33:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 12:12:11
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:09:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:06:25
Rijtuigen CIWL groot en klein door Paulus
Vandaag om 11:57:57
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
Vandaag om 11:41:31
Decals en vernis, advies nodig door Eelco Storm
Vandaag om 11:09:32
treinongeluk duitsland donderdag door Arjen-V
Vandaag om 10:45:08
Roco 2021, 71948/71949/(79949) functies door ceuleer
Vandaag om 10:02:47
De Hoekse Lijn open door hrp
Vandaag om 09:46:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 09:36:19
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door VAM65
Vandaag om 08:45:56
functiemappen decoder Doehler & Haass door VAM65
Vandaag om 08:18:57
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door ad.M
Vandaag om 00:15:17
Solderen van messing modellen door Carel Ruysink
21 mei 2022, 23:47:05
ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino door richmond
21 mei 2022, 23:23:07
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
21 mei 2022, 22:30:42
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
21 mei 2022, 22:00:58
Genzelbahn verdwijnt van Nienoord door Seinhuis
21 mei 2022, 21:53:41
Cranicher Altbahn door adritechniman
21 mei 2022, 21:50:52
Oneindige Overslag 0e RC door Huup
21 mei 2022, 20:47:23
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Maurice K
21 mei 2022, 20:15:17
  

Auteur Topic: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 24010 keer)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4858
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #75 Gepost op: 15 januari 2022, 08:16:15 »
Wanneer werde de drie-delige schuiframen vervangen voor de twee-delige?

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3078
    • Flickr
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #76 Gepost op: 15 januari 2022, 08:34:09 »
Bij V1-3? Eind jaren tachtig/begin jaren negentig bij de revisie waarbij ook de koersrollen werden aangepast, vignet werd verplaatst en interieur groen werd
NS, NMBS, DB, SNCF, CFL, IR en BR

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3097
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #77 Gepost op: 15 januari 2022, 08:34:26 »
Dank!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3078
    • Flickr
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #78 Gepost op: 15 januari 2022, 08:39:06 »

Klopt, Lemke heeft deze 3 sets van LS Models al een aardige tijd aangekondigd staan. Maar ik denk wel dat ze ooit gaan komen.

https://lemkecollection.de/product/rheingold-ic-set-1-kl-abteilwagen-1-kl-grossraumwag-ep-ivb/
https://lemkecollection.de/product/rheingold-ic-zug-set-2x1-kl-abteilwagen-speiswagen-ep-ivb/
https://lemkecollection.de/product/rheingold-ic-set-1-kl-abteilwagen-1-kl-grossraumw-clubw-ivb/

Jein. Het zijn zo te zien oude referenties van LS Models en die zullen vermoedelijk niet meer komen. Dat wil niet zeggen dat ze niet gemaakt gaan worden, maar dan eerder als volledige set in het Models World gamma
NS, NMBS, DB, SNCF, CFL, IR en BR

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4858
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #79 Gepost op: 15 januari 2022, 08:39:35 »
Bij V1-3? Eind jaren tachtig/begin jaren negentig bij de revisie waarbij ook de koersrollen werden aangepast, vignet werd verplaatst en interieur groen werd

Dank! Dus is de versie zoals misschien door Roco geleverd wordt inzetbaar van medio '80 tot eind '80 jaren.....

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3078
    • Flickr
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #80 Gepost op: 15 januari 2022, 08:41:54 »
We moeten even afwachten van wat Roco er nu van gaat maken qua combinatie van zaken. Vorig jaar dachten we eruit te zijn na een flinke discussie, nu is er weer verwarring door de oude foto. Ik probeer me er vanaf de relatieve zijlijn een beetje tegenaan te bemoeien, maar dat is niet eenvoudig. Wordt vervolgd

Het was of de versie met driedelige ramen, grote koersrollen en oud interieur die inzetbaar is 1982-1989 of de versie met kleine koersrollen, Sprinterramen en groen interieur die inzetbaar is 1989-1996. Het nummer zou 434 zijn. Dat is de info van vorig jaar.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2022, 08:45:55 door Sicco Dierdorp »
NS, NMBS, DB, SNCF, CFL, IR en BR

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7803
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #81 Gepost op: 15 januari 2022, 12:26:40 »
Jein. Het zijn zo te zien oude referenties van LS Models en die zullen vermoedelijk niet meer komen. Dat wil niet zeggen dat ze niet gemaakt gaan worden, maar dan eerder als volledige set in het Models World gamma


Zou ik niet zeker durven zeggen hoor. Deze referenties stonden nog in de Lemke aankondigingen van 2020. De afgelopen jaren zijn de sets met de Ostsee-Express, de Hannover-Messe zug en de DB Pop-rijtuigsets ook uitgekomen zoals aangekondigd. Dus je weet het nooit  ;)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5208
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #82 Gepost op: 15 januari 2022, 12:31:06 »
Even een stukje geschiedenis dan (met dank aan Wikipedia):

Om de Rheingold in oude glans te herstellen gaf de DB aan de industrie opdracht om een serie luxerijtuigen voor de Rheingold te ontwikkelen. Dit resulteerde in 1962 in vier verschillende rijtuigen: Coupérijtuig Av 4 üm, Salonrijtuig Ap 4 üm, Uitzichtrijtuig AD 4 üm en Restauratierijtuig WR 4 üm. In 1963 werd een vervolgserie van dezelfde rijtuigen gebouwd, met de toevoeging üm-63, voor de Rheinpfeil. De treinen reden nu als aparte trein door het Rijndal waarbij rijtuigen werden uitgewisseld in Duisburg. Hierdoor kon ook van Bazel naar Dortmund en van Amsterdam naar München gereisd worden zonder overstappen. Als locomotief voor het Duitse traject werd een speciaal aangepaste E10, de E10.13 gebouwd, waarmee als eerste Duitse trein 160 km/u volgens dienstregeling gereden kon worden. Locomotief en rijtuigen waren blauw/beige geschilderd, een verwijzing naar de kleuren van de MITROPA Rheingold.

In 1965 werd de Rheinpfeil als TEE 21/22 in het TEE-net opgenomen, waarbij het hele traject binnen Duitsland bleef. Al op 26 september 1971 is de trein gedegradeerd tot Intercity omdat er voor een zelfstandige TEE naast de Rheingold te weinig reizigers waren.
Het rollend materieel werd na 1965 overgeschilderd in de TEE kleuren rood/beige.

Route en dienstregeling

Net als de D-trein Rheinpfeil kende ook de TEE Rheinpfeil een uitwisseling van rijtuigen in Duisburg. In Duisburg werden één rijtuig uit Amsterdam en twee rijtuigen, waaronder het restauratierijtuig, uit Hoek van Holland overgenomen van de TEE Rheingold en vier rijtuigen, waaronder het panoramarijtuig en het restauratierijtuig, met de TEE Rheingold meegegeven. Op 23 mei 1971 werd de TEE Rheinpfeil vernummerd, noordwaarts in TEE 26 en zuidwaarts in TEE 27. De uitwisseling van rijtuigen is ook na 26 september 1971 nog tot 3 juni 1973 gehandhaafd. In zuidelijke richting reed de Rheinpfeil 5 minuten achter de Rheingold, in noordelijke richting 5 minuten voor de Rheingold.

Vanaf 26 september 1971 is de treindienst voortgezet als IC 106/107.Tot 3 juni 1973 bleef de rijtuig uitwisseling met de Rheingold bestaan. Daarna werd tot 27 mei 1979 nog een rijtuig uit Dortmund meegeven met de Rheingold voor de richting Milaan, maar werden geen rijtuigen meer van de Rheingold overgenomen. De Rheinpfeil reed vanaf toen zelf door naar Basel en niet meer naar München. In noordelijke richting werd toen ook de route tot Hamburg verlengd. Op 2 juni 1985 volgde een nieuwe routewijziging, de zuidkant werd verlengd tot Zürich en aan de noordkant werd voortaan uit Hannover in plaats van Hamburg gereden.

Op 31 mei 1987 werd de Rheinpfeil in het EuroCity net opgenomen, waarbij tevens de route aan de zuidkant werd verlengd tot Chur. De Rheinpfeil reed op 1 juni 1991 voor het laatst, op 2 juni 1991 werd de dienst voortgezet door een ICE.

Tot zover een stukje ‘Rheinpfeil’ geschiedenis.

Rob

Edit: wat die domecars betreft: de exemplaren voor de Rheingold kregen de naam RHEINGOLD op de zijkant, de exemplaren voor de Rheinpfeil kregen het opschrift Deutsche BUNDESBAHN. In Duisburg werden de rijtuigen regelmatig onderling gewoon uitgewisseld. Je zult ook zien, dat de rijtuigen die in de set zitten twee verschillende koersborden hebben.
Bedankt Rob voor deze uitleg. Als ik het dan goed interpreteer is het raar dat Roco deze set nu in crème blauw uitbrengt als Rheinpfeil. die dan maximaal  één jaar in deze kleur hebben gereden en daarna in crème rood. Hadden ze beter de Rheingold (nog) een keer kunnen uitbrengen, want dat hebben ze een tijd geleden al eens gedaan in sets van 4 rijtuigen.

Bedankt Martijn voor de 909 verklaring ipv 303. Die logica was mij ontgaan :) .

Ik ga overigens wel deze bestellen en ik verzin wel iets voor Rheingold ipv Rheinpfeil. Wachten op LS-models is wel een extreme uitdaging geworden.

 
mvg,
Ivo

*

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18369
  • Krenten of kaas.....
    • Het Groterdam Project
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #83 Gepost op: 15 januari 2022, 14:41:05 »
Navraag bij Roco leert ons dat de Plan V zoals ze in de folder staat niet de juiste is en de Plan V die nu te zien is op de Roco site onder dat nummer correct is.

Dus onderbroken eerste klasse streep en kleine cabine deuren.

bron : Roco.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2022, 15:02:10 door Chris »

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3078
    • Flickr
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #84 Gepost op: 15 januari 2022, 14:51:18 »
Mooi, dat is dus de 1982-1989 variant  (y)
NS, NMBS, DB, SNCF, CFL, IR en BR

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 346
  • NS TP IVb/Va (1994)
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #85 Gepost op: 15 januari 2022, 14:55:42 »
Dus niet de variant van 1989-1996 met sprinterramen etc wat eerder wel gezegd is  :-\
Gelijkstroom 1:87 NS 1994

Artitec Wensenlijst 202??
Artitec NS 1300 gerenoveerd
Artitec NS Plan P grote coach
Artitec NS Plan Q
Artitec NS DD-AR

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 877
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #86 Gepost op: 15 januari 2022, 14:57:13 »
Navraag bij Roco leert ons dat de Plan V zoals ze in de folder staat niet de juiste is en de Plan V die nu te zien is op de Roco site onder dat nummer correct is.

Dus onderbroken reclamebanen en kleine cabine deuren.
bron : Roco.


Dat is -behalve voor m'n portomonnaie- goed nieuws!

Nog een vraag: met twee-of driedelige ramen?
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2022, 07:47:27 door ES44C4 »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2390
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #87 Gepost op: 15 januari 2022, 15:12:11 »
Zoals ondertussen van Roco gewend een boel dat ze vorige jaren aangekondigd hebben maar nog niet uitgebracht nu terug in de neuheiten.
Zo is het makkelijk om meer dan 200 paginas te vullen met neuheiten  :D

De BR18.4 lijkt hard op diegene die ze in een digitale set onlangs hebben uitgebracht. Blijft in enkel geval een schoonheid.

Leuk dat men ook een aantal "speciale" treinen uitbrengt zoals ze vroeger echt gereden hebben, zoals de Br50 stomer met de zandwagons.

Ook leuk voor de verzamelaars Vectrons in de minder gekende paintings, zoals die van WLC, WRS, SETG, EGP etc.
De blauw-grijze PKP Cargo Vectron moet ik eens over nadenken, de rood grijze toenertijd was ik ook geen fan van, al vind ik het ondertussen een mooie kleurstelling.

De BR186 met 2 verschillende zijkanten voor de Railpin is ook een mooie verschijning.

MRCE Taurus met 3 pantos is ook een zonderling. Wist niet dat ze ook met 3 pantos bestonden, enkel met 2 of 4.

Ook leuk is dat Roco net als Acme nu echt begint met het uitbrengen van echte treinsamenstellingen bestaande uit verschillende sets, zodat je de trein kan samenstellen naargelang de lengte van je eigen baan door de sets met 3, 3 en 2 wagons aan te schaffen.
Mooi voorbeeld de sets voor de EC7 Hamburg-Chur, EC24 Erasmus Amsterdam-Innsbruck

De Rheinpfeil vind ik ook een leuke combinatie dat die terug komt, ook al heeft ie inderdaad maar even in deze samenstelling en kleur gereden. Misschien juist daarom zo'n must-have model ?

BR401 ICE : gemiste kans me dunkt dat ze die in 1/93,5 uitbrengen.

Natuurlijk weer een boel containerwagons in allerlei uitvoeringen/modellen.
De nieuw ontwikkelde silowagon trekken ze financieel gezien slim door direct in een boel uitvoeringen, wel niet mijn ding, maar vermoed genoeg interesse hiervoor aangezien het merendeel oost europese uitvoeringen zijn.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15181
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #88 Gepost op: 15 januari 2022, 15:42:36 »
Geweldig ook dat ze nòg een keer komen met een 012!
Zouden ze proberen alle 55 uit te brengen?

Die "DC 913 Münsterland" vind ik dan wel weer leuk. Een "bijbehorende" 012er heb ik al  ;D

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #89 Gepost op: 15 januari 2022, 15:52:38 »
Bedankt Rob voor deze uitleg. Als ik het dan goed interpreteer is het raar dat Roco deze set nu in crème blauw uitbrengt als Rheinpfeil. die dan maximaal  één jaar in deze kleur hebben gereden en daarna in crème rood. Hadden ze beter de Rheingold (nog) een keer kunnen uitbrengen, want dat hebben ze een tijd geleden al eens gedaan in sets van 4 rijtuigen.

Bedankt Martijn voor de 909 verklaring ipv 303. Die logica was mij ontgaan :) .

Ik ga overigens wel deze bestellen en ik verzin wel iets voor Rheingold ipv Rheinpfeil. Wachten op LS-models is wel een extreme uitdaging geworden.

@Ivo tB. De eerste Rheingold set 45923 bevatte het panorama met 8 vensterrijen en RHEINGOLD opschrift. DE nieuwe set heeft het panoramarijtuig met 4 vensterrijen. De andere rijtuigen zijn in feite identiek aan die uit set 45923. Voor mij is het nieuwe panoramarijtuig interessant.

De Rheingold 1983 serie met de oranje belijning is alleen door Ade op 1: 87 lengteschaal uitgebracht. Lemke / LS Models hebben een aantal jaren de handmonsters uit de Modern Gala tijd op beurzen getoond. In de brochure van Lemke uit 2018 zijn de Rheingold 1983 rijtuigen in de sets LS46271-LS46273 opgenomen (4 x Avmz 11.1, 2 x Apmz 122, WGmh 804 en WRmh 132).

Rob