BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Neurenberg => H0 => Topic gestart door: Wilma1970 op 11 januari 2022, 22:38:44

Titel: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Wilma1970 op 11 januari 2022, 22:38:44
Nu Neurenberg 2022 niet doorgaat weet iemand wanneer ROCO de Neuheiten folder bekend maakt?
Titel: Re: ROCO 2022
Bericht door: Bor de Wolf op 11 januari 2022, 22:48:16
De Spielwarenmesse gaat vooralsnog door. Roco is er evenwel niet bij. En zoals altijd worden de folders enige tijd voor de beurs al op internet gezet, dus dat zal nu niet anders zijn. Waarschijnlijk ergens deze of volgende week.

Bor
Titel: Re: ROCO 2022
Bericht door: Chris op 11 januari 2022, 22:58:58
Fleischmann dan ook trouwens  ;)
Maar goed, Roco dus 25 januari

Titel: Re: ROCO 2022
Bericht door: Wilma1970 op 12 januari 2022, 00:59:17


Zo dat duurt nog wel even, maar aller belangrijkste is al aangekondigd, ok viel nog onder 2021, maar beter dan de 1600 kan het haast niet meer worden.
Titel: Re: ROCO 2022
Bericht door: Stefan88 op 12 januari 2022, 06:48:15

ben geen NS rijder maar dat die 1600 volledig opnieuw uitgebracht wordt is wel goud
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: 4020 281-4 op 13 januari 2022, 12:26:23
Die Neuheiten von ROCO und Fleischmann werden morgen Freitag, den 14. Jän. 2022 um 10 Uhr bekanntgegeben. Sie dürften sich schon mal vorfreuen!

Bron: Mostviertler-ModellBahnhof
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Silvolde op 13 januari 2022, 19:29:07
Ik denk een 1600  ;D
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Floris op 13 januari 2022, 20:06:52
hoeveel jaar is het inmiddels geleden dat ons een 1200 van voor de renovatie met A-frontsein werd beloofd???
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Bert van Gelder op 13 januari 2022, 23:02:06
Beste allen,

Vriendelijk verzoek het NIET als wensendraadje te gaan gebruiken, alleen het echte nieuws van de fabrikant hier plaatsen a.u.b.

Gr, Bert
Team moderatoren.
Titel: Re: ROCO 2022
Bericht door: fissy op 14 januari 2022, 06:52:53
Bij een winkelier hoorde ik van een turkooise 1200. Hoop dat hij gelijk heeft.
Zou zonde zijn, hebben ze toch voor jaren Iers van aleen verkrijgbaar in een exclusief setje  :-\

Groet Bernd
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Modellbahnwagen op 14 januari 2022, 08:38:53
Zelf was ik toen nog niet met NS elocs bezig en heb het model achteraf nog niet kunnen bemachtigen dus voor mij zou een heruitgave fijn zijn, in jou geval kan ik me wel voorstellen dat je teleurgesteld ben doordat je dacht iets éénmaligs in handen te hebben.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: VAM65 op 14 januari 2022, 09:36:04
Eerst maar eens zien óf hij bij de nieuwigheden zit!
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: VAM65 op 14 januari 2022, 10:01:09
Zo te zien loopt bij Roco de klok achter ;D
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: VAM65 op 14 januari 2022, 10:02:51
https://www.mostviertler-modellbahnhof.at/roco-fleischmann-fruehjahrsneuheiten-2022/

Wel een 1600, geen 1200!
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Falkenberg op 14 januari 2022, 10:03:35
plan v dus
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Sicco Dierdorp op 14 januari 2022, 10:06:13
RFO 1829, net nu RFO een mooiere variant in die kleur heeft opgeleverd  ;D
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Sicco Dierdorp op 14 januari 2022, 10:09:10
plan v dus

Is de reeds aangekondigde (63138)
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: VAM65 op 14 januari 2022, 10:15:10
Ja, al lang, maar daar heb ik niets aan  :)

Betrof  reactie op post over kalkwagen Tal van Sicco die al weer verwijderd was... ;D)
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Floris op 14 januari 2022, 10:15:48
voor de liefhebbers van NL toegankelijke Vectrons; DE TXL Pferde Vectron en de DBC Strong Cargo
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Rob Ellerman op 14 januari 2022, 10:16:08
mag weg

Er daar dan de ombouwklus op los laten zoals een aantal jaren gelden beschreven in RM? (betr. reactie op post over kalkwagen Tal van Sicco die al weer verwijderd was... ;D)
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Sicco Dierdorp op 14 januari 2022, 10:17:25
Ik had me al gerealiseerd dat het mogelijk dezelfde wagens zullen zijn als de eerder uitgegeven, dus dat het enthousiasme wellicht voorbarig is (iets met geen valse hoop wekken)  ;D
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: rail4marcel op 14 januari 2022, 10:25:46
voor de liefhebbers van NL toegankelijke Vectrons; DE TXL Pferde Vectron en de DBC Strong Cargo
Dat ligt er maar net aan of ze de versie maken na ombouw of voor ombouw. De 193 657 is in dienst gekomen zonder NL toelating.
Verder nog een kansje op een PKP Vectron met NL toelating mits men de 513-515 maakt.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Sicco Dierdorp op 14 januari 2022, 10:26:57
https://www.mostviertler-modellbahnhof.at/wp-content/uploads/2022/01/20220114_ROCO_Neuheitenkatalog2022_DE.pdf

De Fransen gaan al volledig los op dat ze wéér een blauwe CC 72000 maken met reliëfnummers, de zoveelste al, in plaats van met de latere logo's
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Floris op 14 januari 2022, 10:37:52
Verder nog een kansje op een PKP Vectron met NL toelating mits men de 513-515 maakt.

Helaas; na Piko kiest ook Roco voor een verkeerde nummervariant :(
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: rail4marcel op 14 januari 2022, 10:39:00
@Floris ongekend inderdaad ik zag het ook. Tevens de Paardenloc op de foto heeft geen NL pantograaf dus is van vóór de ombouw. Maar goed wie weet passen ze dat nog aan. Kleine moeite groot plezier. Zeker omdat hij daarmee ook in Zwitserland toegelaten werd en dat is een grote markt voor Roco. De versie van nu kan alleen in D/A/I.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Rick op 14 januari 2022, 10:39:39
nog niet gevonden
Laat maar, hij staat nu wel op die pagina.  :)
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: CC72067 op 14 januari 2022, 10:42:13

De Fransen gaan al volledig los op dat ze wéér een blauwe CC 72000 maken met reliëfnummers, de zoveelste al, in plaats van met de latere logo's

Dat is inderdaad jammer. Ik wacht zelf al een tijdje op de 72084 met Carmillon logo's. Ieder jaar weer goede hoop, maar het is dus nog weer wat langer wachten  :-\

Groet,
Roderik
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Floris op 14 januari 2022, 10:47:56
De 215-022 kwam via de IJzeren Rijn door Nederland!
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Falkenberg op 14 januari 2022, 10:48:40
Opvallendste Neuheit in H0e zijn de Spantenwagen, eindelijk een alternatief voor de 70er jaren Liliputs
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Sicco Dierdorp op 14 januari 2022, 10:49:22
De 215-022 kwam via de IJzeren Rijn door Nederland!
Nee dus, net niet (215 023-029 hadden Memor)
Hoogstens voor de Memor-verplichting voor België inzet, maar toen waren het meestal de 215 030-032
Zucht Roco...... er lijkt soms wel een afspraak tussen de fabrikanten om gene nummers uit te brengen die in NL kunnen rijden....  ;D

De EC Erasmus is wel weer leuk. En zijn dit nu de Halberstädters van de DR die in de Havelsee etc. zaten?
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: René H op 14 januari 2022, 10:54:20
Ik dacht (en zo had ik hem ook al besteld) dat Roco met de Plan V met kleine ramen en onderbroken blauwe streep zou komen ...  ???

Hebben ze de verkeerde foto of is de Plan V weer aangepast.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Sicco Dierdorp op 14 januari 2022, 10:55:05
Ik denk en hoop gewoon dezelfde verkeerde foto
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Floris op 14 januari 2022, 10:56:02
Nee dus, net niet (215 023-029 hadden Memor)
Hoogstens voor de Memor-verplichting voor België inzet, maar toen waren het meestal de 215 030-032
Zucht Roco...... er lijkt soms wel een afspraak tussen de fabrikanten om gene nummers uit te brengen die in NL kunnen rijden....  ;D


https://www.flickr.com/photos/johnybrauns/15984355923/in/photolist-fMXabM-9WkDgt-2jwQm3V-qmu18v-r6MQkf-RggWDx-r53GnT-c9yyJJ-9nXiXU/

dit is toch echt een foto op de ijzeren rijn.....
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Floris op 14 januari 2022, 10:58:03
nieuw zijn ook de uienwagens, maar die zijn eerder al eens uitgebracht (ik heb ze ook) van Bramos ofzo....
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Sicco Dierdorp op 14 januari 2022, 10:58:18
Kijk aan en zelfs in 1987 nog zie ik op een andere foto.
Toch zou een loc met memor leuker zijn geweest, die kan voor tot diep in de jaren negentig en ook dieper België in

maar hij gaat er nu zeker wel komen  ;D (y)
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: René H op 14 januari 2022, 10:59:48
Ze hebben bij de 1631 gelukkig wel de zijkant van de roosters grijs gemaakt.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Maarten.T op 14 januari 2022, 11:21:08
Ook leuk is de Prorail gladheidbestrijdings container op een Railpro Regs wagen. Heb deze afgelopen najaar wel gereed zien staat te Crailoo maar tot inzet is het volgens mij niet gekomen. Staat op pagina 198 artikel 77686
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Joshua op 14 januari 2022, 11:35:51
Opsomming Smartron /Vectron lijstje uit folder:

1293 200-2 ÖBB Nightjet
193 694-"7 LTE "Moveo Ergo Sum
1193 980-0 Nieuw kleur WLC
475 902-3 Widmer Rail Services
193 736-6 SETG  "Marco Polo"
193 746-5 SETG „Jedermann“
192 103-0 EGP „Dragon" Smartron
193 664-0 MRCE Lokomotion zwart/zilver
193 878-6 TX Logistik "Brennen für ........
193 657-4 TX Logistik "Pferden auf die Schiene“
193 759-8 ELL / NS Int
EU46-520 PKP Cargo "20 jaar PKC"
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Wilma1970 op 14 januari 2022, 11:37:55
De Neuheiten folder is aardig, 98% wisten we al, wel jammer natuurlijk dat ze eerst met Railforce 1800 komen en niet eerst met een NS 1800, maar dat is hun keuze, Plan V staat al jaren in elke Neuheiten folder en de Vectron NS 759 was ook al bekend. Wat wel mooi is de set Eurocity rijtuigen die je samen met een 1600 kan samenstellen.

Conclusie, wel aardig, maar laten ze maar gauw met 1700 komen  :)
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Wim Vink op 14 januari 2022, 11:45:19
Jammer dat de meeste nieuwe items nog niet op de Roco site staan.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Floris op 14 januari 2022, 11:47:55
Opsomming Smartron /Vectron lijstje uit folder:

1293 200-2 ÖBB Nightjet
193 694-"7 LTE "Moveo Ergo Sum
1193 980-0 Nieuw kleur WLC
475 902-3 Widmer Rail Services
193 736-6 SETG  "Marco Polo"
193 746-5 SETG „Jedermann“
192 103-0 EGP „Dragon" Smartron
193 664-0 MRCE Lokomotion zwart/zilver
193 878-6 TX Logistik "Brennen für ........
193 657-4 TX Logistik "Pferden auf die Schiene“
193 759-8 ELL / NS Int
EU46-520 PKP Cargo "20 jaar PKC"

193-368 DB Strong Cargo
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Floris op 14 januari 2022, 11:58:43
Ik dacht (en zo had ik hem ook al besteld) dat Roco met de Plan V met kleine ramen en onderbroken blauwe streep zou komen ...  ???

Hebben ze de verkeerde foto of is de Plan V weer aangepast.

Inderdaad jammer, deze versie werd al eerder geleverd, alleen toen fors goedkoper.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Floris op 14 januari 2022, 11:59:24
Ik had me al gerealiseerd dat het mogelijk dezelfde wagens zullen zijn als de eerder uitgegeven, dus dat het enthousiasme wellicht voorbarig is (iets met geen valse hoop wekken)  ;D

helaas dezelfde wagens
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Wilma1970 op 14 januari 2022, 12:06:07
Foto plan V zal wel verkeerd zijn, deze staat op ROCO.cc

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco-69139-1-61e159f03e849.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco-69139-1-61e159f03e849.jpg)
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Dave....... op 14 januari 2022, 12:38:10
Een ICE1
Helaas de oude te korte Fleischmann  :-\
Nouja alles van 2021 moet nog geleverd worden, dus qua budget fijn voor mij  ;D
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Rob quaedvlieg op 14 januari 2022, 12:47:51
Inderdaad jammer, deze versie werd al eerder geleverd, alleen toen fors goedkoper.
heb de mat 64 ook besteld ook er van uitgaande dat dit de nieuwe versie was  ???
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Dennis94 op 14 januari 2022, 13:05:32
Erg mager voor NL dit jaar. Op Eurosoor staan praten bij Roco waar ik te horen kreeg dat er in 2022 NS 17/1800's zouden komen. Naast de al aangekondigde 1631. Ook had ik wel een Strukton/Volkerrail verwacht. Gelukkig wel de 1829 van RFO :).

Ik hoop trouwens dat de foto van die plan v inderdaad fout is.... eerst de uitleverdatum een jaar vooruit zetten om vervolgens de prijs wat op te schroeven en dan alsnog een andere versie te komen.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Frank 123 op 14 januari 2022, 13:14:08
Er zitten wel wat stoomlocs bij die op de bestellijst gaan (eerste snelle blik, vanavond nog eens rustig bekijken).
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: VAM65 op 14 januari 2022, 13:16:05
Inderdaad jammer, deze versie werd al eerder geleverd, alleen toen fors goedkoper.

Weet je dat zeker? In de tot nu toe geproduceerde plan V’s moest je naast een gewone decoder in de motorwagen, ook nog een functiedecoder in de stuurstand proppen. In de nieuwe is er sprake van plux22, en is de stuurstand dmv de koppeling volledig electronisch verbonden met de motorwagen. Of heb ik dat helemaal mis?
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Sicco Dierdorp op 14 januari 2022, 13:19:23
Erg mager voor NL dit jaar. Op Eurosoor staan praten bij Roco waar ik te horen kreeg dat er in 2022 NS 17/1800's zouden komen. Naast de al aangekondigde 1631. Ook had ik wel een Strukton/Volkerrail verwacht. Gelukkig wel de 1829 van RFO :).

Ik hoop trouwens dat de foto van die plan v inderdaad fout is.... eerst de uitleverdatum een jaar vooruit zetten om vervolgens de prijs wat op te schroeven en dan alsnog een andere versie te komen.

Alles is wat minder dan anders, ongetwijfeld het gevolg van de grote leveringsproblemen bij Roco op het moment - erger dan bij de meeste anderen. Beter realistisch zijn dan opportunistisch. Denk dat we al blij mogen zijn met de nieuwe 1600 in twee varianten, al had ik wel een Sik of 2400 (of 1200) verwacht/gehoopt.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: rail4marcel op 14 januari 2022, 13:43:23
Weet je dat zeker? In de tot nu toe geproduceerde plan V’s moest je naast een gewone decoder in de motorwagen, ook nog een functiedecoder in de stuurstand proppen. In de nieuwe is er sprake van plux22, en is de stuurstand dmv de koppeling volledig electronisch verbonden met de motorwagen. Of heb ik dat helemaal mis?
Volgens mij zou dat niet worden aangepast maar bij Roco weet je het vaak pas zeker als het model in de winkel ligt. Het prijs verschil tussen analoog en sound is ook 144,90 ipv 100 bij andere Roco modellen wat kan duiden op de kosten van een 2de decoder.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Bor de Wolf op 14 januari 2022, 13:55:26
Weet je dat zeker? In de tot nu toe geproduceerde plan V’s moest je naast een gewone decoder in de motorwagen, ook nog een functiedecoder in de stuurstand proppen. In de nieuwe is er sprake van plux22, en is de stuurstand dmv de koppeling volledig electronisch verbonden met de motorwagen. Of heb ik dat helemaal mis?

Op pagina 119 van de folder staat: "In den Digitalversionen mit einem Sound- und einem Funktionsdecoder ausgestattet".

Bor
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Sicco Dierdorp op 14 januari 2022, 13:55:31
215 022 was ook een regelmatige gast in Nijmegen, trouwens  (y)
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: VAM65 op 14 januari 2022, 14:12:32
Volgens mij zou dat niet worden aangepast maar bij Roco weet je het vaak pas zeker als het model in de winkel ligt. Het prijs verschil tussen analoog en sound is ook 144,90 ipv 100 bij andere Roco modellen wat kan duiden op de kosten van een 2de decoder.

Dat is waar. Ach het duurt nog even voor het zover is. Ik denk dat het prijsverschil idd op een 2e decoder duidt, ook wat Bor de Wolf hieronder al aangeeft.

Op pagina 119 van de folder staat: "In den Digitalversionen mit einem Sound- und einem Funktionsdecoder ausgestattet".

Bor

Gemiste kans!
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Rob Ellerman op 14 januari 2022, 14:22:17
Een ICE1
Helaas de oude te korte Fleischmann  :-\
Nouja alles van 2021 moet nog geleverd worden, dus qua budget fijn voor mij  ;D

Lima heeft aangekondigd met een 1:87versie te komen, dus als je een baan met ruime boogstralen hebt…
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Bor de Wolf op 14 januari 2022, 14:34:17
Gemiste kans!

Mee eens, want het duidt op techniek van 10 jaar geleden.

Bor
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Edsko Hekman op 14 januari 2022, 15:05:41
Mee eens, want het duidt op techniek van 10 jaar geleden.
Hoe bedoel je dit? Ik ben er niet (goed) in thuis eerlijk gezegd. Ik laat het me dus graag uitleggen. :)

Gr.

Edsko
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Dave....... op 14 januari 2022, 15:07:04
Lima heeft aangekondigd met een 1:87versie te komen, dus als je een baan met ruime boogstralen hebt…


Die durf ik niet aan, als ik zie hoe hun 503 eruit ziet en in elkaar zit ( die heb ik)
Ik wacht Zeitgeist wel af.
Zij komen met een V,, dus een 1 zal er ook wel komen  ;D
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: VAM65 op 14 januari 2022, 15:13:49
Hoe bedoel je dit? Ik ben er niet (goed) in thuis eerlijk gezegd. Ik laat het me dus graag uitleggen. :)

Gr.

Edsko

Een functiedecoder heb je alleen nodig als je motordecoder niet genoeg functie-uitgangen heeft. Omdat De Roco nu een Plux22 als motordecoder krijgt, heb je voldoende functie-uitgangen voor verlichting in de stuurstandwagen. Die moet je dan uiteraard wel door de koppeling laten lopen, maar ook dat is geen probleem.

Het nadeel van 2 separate decoders is om het treinstel een ander adres te geven. Dat lukt niet in 1 keer, terwijl als je alleen maar een motordecoder hebt, dat vanzelfsprekend geen probleem is.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Bor de Wolf op 14 januari 2022, 15:17:26
Hoe bedoel je dit? Ik ben er niet (goed) in thuis eerlijk gezegd. Ik laat het me dus graag uitleggen. :)

Die functiedecoder is puur bedoeld om de front- en sluitseinen in de motorloze bak aan te sturen. Echter twee decoders in één model wil nog wel eens voor problemen zorgen bij het programmeren. Zoek daar maar eens op, genoeg over te vinden op dit forum.

Thans is zoiets eenvoudig op te lossen door slechts één decoder in het treinstel aan te brengen en met stroomvoerende koppelingen tussen de twee bakken te regelen dat de front- en sluitseinen in de motorloze bak netjes worden aangestuurd. Dat Roco dat kennelijk niet doet, vind ik merkwaardig.

Bor
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: henk op 14 januari 2022, 15:31:42
Maar goed, dat was tien jaar geleden ook al vrij apart. Kon en kan er niet mee zitten. Sterker, ik hoop dat de aandrijving identiek is. Dat maakt het koppelen met mijn plan t echt een stuk gemakkelijker.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Rob Ellerman op 14 januari 2022, 16:39:00
Met die aandrijftechniek van 10 jaar geleden was niks mis. Het elektrische gedeelte, zoals hiervoor benoemd met decoder in het aangedreven deel en een functiedecoder in het andere is >> achterhaald. Laten we hopen dat het een slip of the pen is van Roco en dat er op de burelen in Oostenrijk inmiddels gewerkt wordt aan een nieuw type print met ruimte voor een Plux22 decoder met voldoende functieuitgangen. Het resultaat zien we in de loop van het jaar tegemoet…

Rob
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Floris op 14 januari 2022, 17:42:07
dan denk ik dat je van een koude kermis thuis komt. Hooguit een Strukton 1800 of zo, lekker makkelijke kleurvariant.
voor de 1200 met A-sein werden we eerst lekker gemaakt (cad tekeningen), maar blijkbaar ziet roco er geen brood in, helaas
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: henk op 14 januari 2022, 17:43:18
Het elektrische gedeelte, zoals hiervoor benoemd met decoder in het aangedreven deel en een functiedecoder in het andere is >> achterhaald.

Maar was tien jaar geleden bij een nieuw ontwikkeld model ook al apart. Heeft niets met achterhaald te maken. Persoonlijk heb ik er ook geen problemen mee. Juist de vaak kwetsbare tig-polige koppelingen vind ik minder.
We gaan het zien.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: W. Thomas op 14 januari 2022, 18:17:44
Er zit niet zoveel tussen voor mij. Heb al 5 vectron en nr. 6 staat nog in bestelling bij de bekende treinenwinkel in Aken.

Kijken wanneer de traxx3 gaat komen, ooit aangekondigt nog voordat de vectron er kwam maar ook weer met stille trom verdwenen.

Verder wel Ekol trailers maar helaas op een Wascosa T3000, voor mij zouden die op zwarte Kombiverkehr wagens moeten staan.
Eigenlijk zou roco de trailers ook los moeten verkopen.
Nu maar hopen om Kombimodell.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: R v/d Hoven op 14 januari 2022, 19:21:33
Ben wel blij met nieuwe USATC-varianten qua goederenwagens (een tweede S160 gaat er niet komen, hier). Jammer dat Roco (nog) niet inziet dat je zowel van de gesloten wagens (CHAW) als van de ketelwagens, elk jaar wel weer een opschriften-variant kunt uitbrengen. Tip 2: de lage aangekondigde wagen reden na de oorlog ook bij de NS met dito opschriften (GZAW). Tip 3: Ook de grote gesloten koelwagen reed door Nederland (en België en Duitsland). Maar daar is geen NS-variant van te maken. Dat dan wel weer niet.

Ik moet nog wel goed nadenken over de EC "Erasmus".
Voor: maar 2 sets nodig (de trein was korter in Nederland) en ik heb er velen jaren in meegereden naar vakantie in het Zillertal (in- en uitstappen te Jenbach).
Tegen: veel te modern voor mijn huidige collectie... En ik heb geen vitrine waar 1 loc + 6 rijtuigen achter elkaar passen. Is toch wel een must om zo'n set dan alsnog aan te schaffen.

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Ivo tB op 14 januari 2022, 19:52:21
Is wel goed dat ze de blauw / crème rijtuigen voor de Rheingold weer uitbrengen. Wordt door Roco hier wel Rheinpfeil genoemd, maar deze reden toch echt ook in de Rheingold. Ik zie alleen niet of ze op lengte zijn. De lengte moet dan volgens mij 303 zijn. Is interessant voor Arnhem - Amsterdam tot 1965 oid.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Rondje_HO op 14 januari 2022, 20:56:40


Ja hoor. Totaallengte 909 mm dus 303 mm per rijtuig  :)
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: MathynK op 14 januari 2022, 21:10:28
Is wel goed dat ze de blauw / crème rijtuigen voor de Rheingold weer uitbrengen. Wordt door Roco hier wel Rheinpfeil genoemd, maar deze reden toch echt ook in de Rheingold. Ik zie alleen niet of ze op lengte zijn. De lengte moet dan volgens mij 303 zijn. Is interessant voor Arnhem - Amsterdam tot 1965 oid.

Zeker interessant Ivo! Maar dan hoort er op de bugelwagen Rheingold te staan toch? Op deze set staat Deutsche Bundesbahn als ik het goed zag. Rheinpfeil en Rheingold trajecten lijken heel erg op elkaar, maar volgens mij is dit een prominent verschil?

Gr, Mathyn
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Rob Ellerman op 14 januari 2022, 21:28:35
Even een stukje geschiedenis dan (met dank aan Wikipedia):

Om de Rheingold in oude glans te herstellen gaf de DB aan de industrie opdracht om een serie luxerijtuigen voor de Rheingold te ontwikkelen. Dit resulteerde in 1962 in vier verschillende rijtuigen: Coupérijtuig Av 4 üm, Salonrijtuig Ap 4 üm, Uitzichtrijtuig AD 4 üm en Restauratierijtuig WR 4 üm. In 1963 werd een vervolgserie van dezelfde rijtuigen gebouwd, met de toevoeging üm-63, voor de Rheinpfeil. De treinen reden nu als aparte trein door het Rijndal waarbij rijtuigen werden uitgewisseld in Duisburg. Hierdoor kon ook van Bazel naar Dortmund en van Amsterdam naar München gereisd worden zonder overstappen. Als locomotief voor het Duitse traject werd een speciaal aangepaste E10, de E10.13 gebouwd, waarmee als eerste Duitse trein 160 km/u volgens dienstregeling gereden kon worden. Locomotief en rijtuigen waren blauw/beige geschilderd, een verwijzing naar de kleuren van de MITROPA Rheingold.

In 1965 werd de Rheinpfeil als TEE 21/22 in het TEE-net opgenomen, waarbij het hele traject binnen Duitsland bleef. Al op 26 september 1971 is de trein gedegradeerd tot Intercity omdat er voor een zelfstandige TEE naast de Rheingold te weinig reizigers waren.
Het rollend materieel werd na 1965 overgeschilderd in de TEE kleuren rood/beige.

Route en dienstregeling

Net als de D-trein Rheinpfeil kende ook de TEE Rheinpfeil een uitwisseling van rijtuigen in Duisburg. In Duisburg werden één rijtuig uit Amsterdam en twee rijtuigen, waaronder het restauratierijtuig, uit Hoek van Holland overgenomen van de TEE Rheingold en vier rijtuigen, waaronder het panoramarijtuig en het restauratierijtuig, met de TEE Rheingold meegegeven. Op 23 mei 1971 werd de TEE Rheinpfeil vernummerd, noordwaarts in TEE 26 en zuidwaarts in TEE 27. De uitwisseling van rijtuigen is ook na 26 september 1971 nog tot 3 juni 1973 gehandhaafd. In zuidelijke richting reed de Rheinpfeil 5 minuten achter de Rheingold, in noordelijke richting 5 minuten voor de Rheingold.

Vanaf 26 september 1971 is de treindienst voortgezet als IC 106/107.Tot 3 juni 1973 bleef de rijtuig uitwisseling met de Rheingold bestaan. Daarna werd tot 27 mei 1979 nog een rijtuig uit Dortmund meegeven met de Rheingold voor de richting Milaan, maar werden geen rijtuigen meer van de Rheingold overgenomen. De Rheinpfeil reed vanaf toen zelf door naar Basel en niet meer naar München. In noordelijke richting werd toen ook de route tot Hamburg verlengd. Op 2 juni 1985 volgde een nieuwe routewijziging, de zuidkant werd verlengd tot Zürich en aan de noordkant werd voortaan uit Hannover in plaats van Hamburg gereden.

Op 31 mei 1987 werd de Rheinpfeil in het EuroCity net opgenomen, waarbij tevens de route aan de zuidkant werd verlengd tot Chur. De Rheinpfeil reed op 1 juni 1991 voor het laatst, op 2 juni 1991 werd de dienst voortgezet door een ICE.

Tot zover een stukje ‘Rheinpfeil’ geschiedenis.

Rob

Edit: wat die domecars betreft: de exemplaren voor de Rheingold kregen de naam RHEINGOLD op de zijkant, de exemplaren voor de Rheinpfeil kregen het opschrift Deutsche BUNDESBAHN. In Duisburg werden de rijtuigen regelmatig onderling gewoon uitgewisseld. Je zult ook zien, dat de rijtuigen die in de set zitten twee verschillende koersborden hebben.

Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Bor de Wolf op 14 januari 2022, 22:47:15
Dankjewel Rob!   (y)

Welke sets moet ik hebben voor het samenstellen van de Rheingold in Nederland zoals hij voor het laatst in de jaren tachtig reed?

Bor
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Rob Ellerman op 14 januari 2022, 22:55:51
Die zijn er (nog) niet voor zover ik weet. Er staat me bij dat LS Models met die dingen wil komen, maar pin me er niet op vast. In ieder geval waren de laatste Rheingold rijtuigen (eind jaren zeventig-begin tachtig) te herkennen aan een oranje bies midden over de lengte van de rijtuigen… De modellen die Roco een jaar of tien-twaalf geleden heeft uitgebracht (2x Rheingold in blauw crème en in TEE - en 1x Rheinpfeil in TEE kleuren) en de Rheinpfeil die nu aangekondigd is) zijn allemaal modellen van de types die in 1962/63 geleverd zijn.

Rob
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Martijn193 op 14 januari 2022, 23:18:10
Hi, in welke periode is deze nieuwe plan V in te zetten en in welke de vorige?
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Rondje_HO op 14 januari 2022, 23:57:07
Die zijn er (nog) niet voor zover ik weet. Er staat me bij dat LS Models met die dingen wil komen, maar pin me er niet op vast. In ieder geval waren de laatste Rheingold rijtuigen (eind jaren zeventig-begin tachtig) te herkennen aan een oranje bies midden over de lengte van de rijtuigen… ....


Klopt, Lemke heeft deze 3 sets van LS Models al een aardige tijd aangekondigd staan. Maar ik denk wel dat ze ooit gaan komen.

https://lemkecollection.de/product/rheingold-ic-set-1-kl-abteilwagen-1-kl-grossraumwag-ep-ivb/
https://lemkecollection.de/product/rheingold-ic-zug-set-2x1-kl-abteilwagen-speiswagen-ep-ivb/
https://lemkecollection.de/product/rheingold-ic-set-1-kl-abteilwagen-1-kl-grossraumw-clubw-ivb/
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Jeroen Water op 15 januari 2022, 07:02:54
Hi, in welke periode is deze nieuwe plan V in te zetten en in welke de vorige?

De Plan V met het lange raam in de cabinedeuren is inzetbaar in periode IV, van 1968 tot ergens medio jaren ‘80. Bij de revisie werden de cabinedeuren toen vervangen.

De Plan V met het kleine raampje in de cabinedeuren is inzetbaar in periode V van medio jaren ‘80 tot halverwege de jaren ‘90, toen bij de revisie van deze deelseries (Plan V1- V3) de bagage-afdeling werd verbouwd tot ruimte met klapzittingen en daarbij de bagagedeuren werden verwijderd.

Jeroen
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Floris op 15 januari 2022, 08:16:15
Wanneer werde de drie-delige schuiframen vervangen voor de twee-delige?
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Sicco Dierdorp op 15 januari 2022, 08:34:09
Bij V1-3? Eind jaren tachtig/begin jaren negentig bij de revisie waarbij ook de koersrollen werden aangepast, vignet werd verplaatst en interieur groen werd
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Martijn193 op 15 januari 2022, 08:34:26
Dank!
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Sicco Dierdorp op 15 januari 2022, 08:39:06

Klopt, Lemke heeft deze 3 sets van LS Models al een aardige tijd aangekondigd staan. Maar ik denk wel dat ze ooit gaan komen.

https://lemkecollection.de/product/rheingold-ic-set-1-kl-abteilwagen-1-kl-grossraumwag-ep-ivb/
https://lemkecollection.de/product/rheingold-ic-zug-set-2x1-kl-abteilwagen-speiswagen-ep-ivb/
https://lemkecollection.de/product/rheingold-ic-set-1-kl-abteilwagen-1-kl-grossraumw-clubw-ivb/

Jein. Het zijn zo te zien oude referenties van LS Models en die zullen vermoedelijk niet meer komen. Dat wil niet zeggen dat ze niet gemaakt gaan worden, maar dan eerder als volledige set in het Models World gamma
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Floris op 15 januari 2022, 08:39:35
Bij V1-3? Eind jaren tachtig/begin jaren negentig bij de revisie waarbij ook de koersrollen werden aangepast, vignet werd verplaatst en interieur groen werd

Dank! Dus is de versie zoals misschien door Roco geleverd wordt inzetbaar van medio '80 tot eind '80 jaren.....
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Sicco Dierdorp op 15 januari 2022, 08:41:54
We moeten even afwachten van wat Roco er nu van gaat maken qua combinatie van zaken. Vorig jaar dachten we eruit te zijn na een flinke discussie, nu is er weer verwarring door de oude foto. Ik probeer me er vanaf de relatieve zijlijn een beetje tegenaan te bemoeien, maar dat is niet eenvoudig. Wordt vervolgd

Het was of de versie met driedelige ramen, grote koersrollen en oud interieur die inzetbaar is 1982-1989 of de versie met kleine koersrollen, Sprinterramen en groen interieur die inzetbaar is 1989-1996. Het nummer zou 434 zijn. Dat is de info van vorig jaar.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Rondje_HO op 15 januari 2022, 12:26:40
Jein. Het zijn zo te zien oude referenties van LS Models en die zullen vermoedelijk niet meer komen. Dat wil niet zeggen dat ze niet gemaakt gaan worden, maar dan eerder als volledige set in het Models World gamma


Zou ik niet zeker durven zeggen hoor. Deze referenties stonden nog in de Lemke aankondigingen van 2020. De afgelopen jaren zijn de sets met de Ostsee-Express, de Hannover-Messe zug en de DB Pop-rijtuigsets ook uitgekomen zoals aangekondigd. Dus je weet het nooit  ;)
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Ivo tB op 15 januari 2022, 12:31:06
Even een stukje geschiedenis dan (met dank aan Wikipedia):

Om de Rheingold in oude glans te herstellen gaf de DB aan de industrie opdracht om een serie luxerijtuigen voor de Rheingold te ontwikkelen. Dit resulteerde in 1962 in vier verschillende rijtuigen: Coupérijtuig Av 4 üm, Salonrijtuig Ap 4 üm, Uitzichtrijtuig AD 4 üm en Restauratierijtuig WR 4 üm. In 1963 werd een vervolgserie van dezelfde rijtuigen gebouwd, met de toevoeging üm-63, voor de Rheinpfeil. De treinen reden nu als aparte trein door het Rijndal waarbij rijtuigen werden uitgewisseld in Duisburg. Hierdoor kon ook van Bazel naar Dortmund en van Amsterdam naar München gereisd worden zonder overstappen. Als locomotief voor het Duitse traject werd een speciaal aangepaste E10, de E10.13 gebouwd, waarmee als eerste Duitse trein 160 km/u volgens dienstregeling gereden kon worden. Locomotief en rijtuigen waren blauw/beige geschilderd, een verwijzing naar de kleuren van de MITROPA Rheingold.

In 1965 werd de Rheinpfeil als TEE 21/22 in het TEE-net opgenomen, waarbij het hele traject binnen Duitsland bleef. Al op 26 september 1971 is de trein gedegradeerd tot Intercity omdat er voor een zelfstandige TEE naast de Rheingold te weinig reizigers waren.
Het rollend materieel werd na 1965 overgeschilderd in de TEE kleuren rood/beige.

Route en dienstregeling

Net als de D-trein Rheinpfeil kende ook de TEE Rheinpfeil een uitwisseling van rijtuigen in Duisburg. In Duisburg werden één rijtuig uit Amsterdam en twee rijtuigen, waaronder het restauratierijtuig, uit Hoek van Holland overgenomen van de TEE Rheingold en vier rijtuigen, waaronder het panoramarijtuig en het restauratierijtuig, met de TEE Rheingold meegegeven. Op 23 mei 1971 werd de TEE Rheinpfeil vernummerd, noordwaarts in TEE 26 en zuidwaarts in TEE 27. De uitwisseling van rijtuigen is ook na 26 september 1971 nog tot 3 juni 1973 gehandhaafd. In zuidelijke richting reed de Rheinpfeil 5 minuten achter de Rheingold, in noordelijke richting 5 minuten voor de Rheingold.

Vanaf 26 september 1971 is de treindienst voortgezet als IC 106/107.Tot 3 juni 1973 bleef de rijtuig uitwisseling met de Rheingold bestaan. Daarna werd tot 27 mei 1979 nog een rijtuig uit Dortmund meegeven met de Rheingold voor de richting Milaan, maar werden geen rijtuigen meer van de Rheingold overgenomen. De Rheinpfeil reed vanaf toen zelf door naar Basel en niet meer naar München. In noordelijke richting werd toen ook de route tot Hamburg verlengd. Op 2 juni 1985 volgde een nieuwe routewijziging, de zuidkant werd verlengd tot Zürich en aan de noordkant werd voortaan uit Hannover in plaats van Hamburg gereden.

Op 31 mei 1987 werd de Rheinpfeil in het EuroCity net opgenomen, waarbij tevens de route aan de zuidkant werd verlengd tot Chur. De Rheinpfeil reed op 1 juni 1991 voor het laatst, op 2 juni 1991 werd de dienst voortgezet door een ICE.

Tot zover een stukje ‘Rheinpfeil’ geschiedenis.

Rob

Edit: wat die domecars betreft: de exemplaren voor de Rheingold kregen de naam RHEINGOLD op de zijkant, de exemplaren voor de Rheinpfeil kregen het opschrift Deutsche BUNDESBAHN. In Duisburg werden de rijtuigen regelmatig onderling gewoon uitgewisseld. Je zult ook zien, dat de rijtuigen die in de set zitten twee verschillende koersborden hebben.
Bedankt Rob voor deze uitleg. Als ik het dan goed interpreteer is het raar dat Roco deze set nu in crème blauw uitbrengt als Rheinpfeil. die dan maximaal  één jaar in deze kleur hebben gereden en daarna in crème rood. Hadden ze beter de Rheingold (nog) een keer kunnen uitbrengen, want dat hebben ze een tijd geleden al eens gedaan in sets van 4 rijtuigen.

Bedankt Martijn voor de 909 verklaring ipv 303. Die logica was mij ontgaan :) .

Ik ga overigens wel deze bestellen en ik verzin wel iets voor Rheingold ipv Rheinpfeil. Wachten op LS-models is wel een extreme uitdaging geworden.

 
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Chris op 15 januari 2022, 14:41:05
Navraag bij Roco leert ons dat de Plan V zoals ze in de folder staat niet de juiste is en de Plan V die nu te zien is op de Roco site onder dat nummer correct is.

Dus onderbroken eerste klasse streep en kleine cabine deuren.

bron : Roco.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Sicco Dierdorp op 15 januari 2022, 14:51:18
Mooi, dat is dus de 1982-1989 variant  (y)
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Corné81 op 15 januari 2022, 14:55:42
Dus niet de variant van 1989-1996 met sprinterramen etc wat eerder wel gezegd is  :-\
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: ES44C4 op 15 januari 2022, 14:57:13
Navraag bij Roco leert ons dat de Plan V zoals ze in de folder staat niet de juiste is en de Plan V die nu te zien is op de Roco site onder dat nummer correct is.

Dus onderbroken reclamebanen en kleine cabine deuren.
bron : Roco.


Dat is -behalve voor m'n portomonnaie- goed nieuws!

Nog een vraag: met twee-of driedelige ramen?
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Falcon10 op 15 januari 2022, 15:12:11
Zoals ondertussen van Roco gewend een boel dat ze vorige jaren aangekondigd hebben maar nog niet uitgebracht nu terug in de neuheiten.
Zo is het makkelijk om meer dan 200 paginas te vullen met neuheiten  :D

De BR18.4 lijkt hard op diegene die ze in een digitale set onlangs hebben uitgebracht. Blijft in enkel geval een schoonheid.

Leuk dat men ook een aantal "speciale" treinen uitbrengt zoals ze vroeger echt gereden hebben, zoals de Br50 stomer met de zandwagons.

Ook leuk voor de verzamelaars Vectrons in de minder gekende paintings, zoals die van WLC, WRS, SETG, EGP etc.
De blauw-grijze PKP Cargo Vectron moet ik eens over nadenken, de rood grijze toenertijd was ik ook geen fan van, al vind ik het ondertussen een mooie kleurstelling.

De BR186 met 2 verschillende zijkanten voor de Railpin is ook een mooie verschijning.

MRCE Taurus met 3 pantos is ook een zonderling. Wist niet dat ze ook met 3 pantos bestonden, enkel met 2 of 4.

Ook leuk is dat Roco net als Acme nu echt begint met het uitbrengen van echte treinsamenstellingen bestaande uit verschillende sets, zodat je de trein kan samenstellen naargelang de lengte van je eigen baan door de sets met 3, 3 en 2 wagons aan te schaffen.
Mooi voorbeeld de sets voor de EC7 Hamburg-Chur, EC24 Erasmus Amsterdam-Innsbruck

De Rheinpfeil vind ik ook een leuke combinatie dat die terug komt, ook al heeft ie inderdaad maar even in deze samenstelling en kleur gereden. Misschien juist daarom zo'n must-have model ?

BR401 ICE : gemiste kans me dunkt dat ze die in 1/93,5 uitbrengen.

Natuurlijk weer een boel containerwagons in allerlei uitvoeringen/modellen.
De nieuw ontwikkelde silowagon trekken ze financieel gezien slim door direct in een boel uitvoeringen, wel niet mijn ding, maar vermoed genoeg interesse hiervoor aangezien het merendeel oost europese uitvoeringen zijn.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: ex44 op 15 januari 2022, 15:42:36
Geweldig ook dat ze nòg een keer komen met een 012!
Zouden ze proberen alle 55 uit te brengen?

Die "DC 913 Münsterland" vind ik dan wel weer leuk. Een "bijbehorende" 012er heb ik al  ;D
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Silvolde op 15 januari 2022, 15:52:38
Bedankt Rob voor deze uitleg. Als ik het dan goed interpreteer is het raar dat Roco deze set nu in crème blauw uitbrengt als Rheinpfeil. die dan maximaal  één jaar in deze kleur hebben gereden en daarna in crème rood. Hadden ze beter de Rheingold (nog) een keer kunnen uitbrengen, want dat hebben ze een tijd geleden al eens gedaan in sets van 4 rijtuigen.

Bedankt Martijn voor de 909 verklaring ipv 303. Die logica was mij ontgaan :) .

Ik ga overigens wel deze bestellen en ik verzin wel iets voor Rheingold ipv Rheinpfeil. Wachten op LS-models is wel een extreme uitdaging geworden.

@Ivo tB. De eerste Rheingold set 45923 bevatte het panorama met 8 vensterrijen en RHEINGOLD opschrift. DE nieuwe set heeft het panoramarijtuig met 4 vensterrijen. De andere rijtuigen zijn in feite identiek aan die uit set 45923. Voor mij is het nieuwe panoramarijtuig interessant.

De Rheingold 1983 serie met de oranje belijning is alleen door Ade op 1: 87 lengteschaal uitgebracht. Lemke / LS Models hebben een aantal jaren de handmonsters uit de Modern Gala tijd op beurzen getoond. In de brochure van Lemke uit 2018 zijn de Rheingold 1983 rijtuigen in de sets LS46271-LS46273 opgenomen (4 x Avmz 11.1, 2 x Apmz 122, WGmh 804 en WRmh 132).

Rob
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Kaptein Koek op 15 januari 2022, 16:48:14
Ik ben vooral verrast door de Br 80. Nog altijd zonder verlichting maar wel met plux22. Beetje overkill voor iets zonder extra functies lijkt mij
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: W. Thomas op 15 januari 2022, 18:23:35
Plux16 volgens de folder. maar nog steeds erg veel, terwijl een aantal grote stomers maar een nem652 hebben.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: arentjan op 15 januari 2022, 21:38:37
Dat zal denk ik eerder een ruimte-kwestie zijn dan dat het om de functies gaat
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Chris Westerduin op 16 januari 2022, 09:09:09
Maar Marklin/Trix kunnen in een 80 wel verlichting en geluid plaatsen. Moet je eens horen wat er in een N model kan. Onbegrijpelijk wat Roco doet op dit vlak. Of eigenlijk beter gezegd 'niet doet'...
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: atmosphere op 16 januari 2022, 09:43:26
Deze kost ook maar 86€ (model 2022) bij mijn handelaar (moet zelfs nog 3% bonuspunten af).
Deze BR 80 zit ook in een basic startsetje 51160 voor 122€.
Voor die prijs kan men niet anders verwachten.
En ja ze zouden dit zeker kunnen, maar dan moeten ze een heel nieuw model maken.

Groeten,
Johan
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Arjan6511 op 16 januari 2022, 11:12:09

MRCE Taurus met 3 pantos is ook een zonderling. Wist niet dat ze ook met 3 pantos bestonden, enkel met 2 of 4.


Om door te kunnen rijden in CH, gaan over de Gotthard met containertrein, o.a. met Jan de Rijk-containers. Inzet is voor TXL.

https://rail.pictures/picture/6997
(waarbij miljaar geen JdR is te zien. Ook combi's van 189 + ES64U2 komen voor. Wagens zijn vergelijkbaar met met lage lichtblauwe Brawa-wagens)
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: metpetergaathetbeter op 16 januari 2022, 11:59:27
Deze kost ook maar 86€ (model 2022) bij mijn handelaar (moet zelfs nog 3% bonuspunten af).
Deze BR 80 zit ook in een basic startsetje 51160 voor 122€.
Voor die prijs kan men niet anders verwachten.
En ja ze zouden dit zeker kunnen, maar dan moeten ze een heel nieuw model maken.
tja maar als je een beetje handig bent kan veel, enkele clubleden slaagden een Belgische om te bouwen om zo verlichting in te bouwen, iets wat ze bij Roco ook niet kenden in de Belgische variant(wegens onmogelijk)
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: basjuh1981 op 17 januari 2022, 12:16:03
Ik ga overigens wel deze bestellen en ik verzin wel iets voor Rheingold ipv Rheinpfeil.
Ik ga ze ook bestellen. Märklin heeft ze vorig jaar ook aangekondigd, maar die sets (43881/43882) zijn te kort (1:93,5). Dus ik ben wel blij dat ik ze nu alsnog kan bestellen.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Jeroen Water op 17 januari 2022, 13:49:34
…. een Belgische om te bouwen om zo verlichting in te bouwen …

Ze zeggen altijd dat alles kan tegenwoordig. Van man naar vrouw of andersom etc, etc, maar dat ze nu ook al een Belgische hebben omgebouwd met verlichting, die had ik nog niet meegekregen. 😂😂😂😂

Jeroen
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Bert van Gelder op 17 januari 2022, 20:28:02
Beste allen,

Dit zijn de nieuwsdraadjes van de fabrikant(en). Graag  andere berichten achterwege laten.

Gr, Bert
Team moderatoren.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: ZwolsBas op 18 januari 2022, 14:26:33
Bij V1-3? Eind jaren tachtig/begin jaren negentig bij de revisie waarbij ook de koersrollen werden aangepast, vignet werd verplaatst en interieur groen werd
Huh V1-3 had toch nooit een groen interieur? maar paars met koffieboon patroon?
Of ?
Toen ze aan de kant gingen in 2004? hadden ze een paars interieur, met een grote lege ruimte voor.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Sicco Dierdorp op 18 januari 2022, 14:28:37
Was het paars na de revisie in 1990? Dan vervagen mijn herinneringen echt.... en begin ik echt oud te worden
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: dh3201 op 18 januari 2022, 15:35:10
Zover ik heb gevonden, was het interieur groen in de tweedeklas tot de revisie in 1987/1988, daarna rood tot de volgende revisie in 1995/1997 en sindsdien paars/lila.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: reMARKable op 26 januari 2022, 20:03:08
Wellicht loop ik lichtjaren achter maar kan je op deze Roco wagens de containers uitwisselen of zitten hier nog steeds van de rechthoekige puntjes onder?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco-77432-61f19ab5cb49d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco-77432-61f19ab5cb49d.jpg)
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Marco1044 op 26 januari 2022, 20:41:59
Ik heb een plaatje gevonden van een vergelijkbare wagen van Roco met tanktainers; artikelnummer 77340. Hierop zijn wel de puntjes / nokjes te zien waarop de containers geplaatst moeten worden.
Roco kennende zal wagen 77342 in jouw bericht wel hetzelfde zijn.



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C6B38885-8241-4F0C-BEF0-881863988751-61f1a4b123714.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C6B38885-8241-4F0C-BEF0-881863988751-61f1a4b123714.jpg)
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Dennis94 op 26 januari 2022, 22:41:14
Om even in te haken, de Roco 77340 heb ik al tijden in bestelling staan. Op de Roco site staat dat de uitlevering Q1 2022 zal zijn. Het rare is dat ik op Eurospoor afgelopen oktober dezelfde wagen al kon kopen.... iemand een idee hoe dit kan?
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: reMARKable op 30 januari 2022, 09:49:53
OK, dat betekend dus dat ik, zonder aanpassingen aan de wagon te doen, er geen containers op kwijt kan van Herpa/Igra/Kombimodell etc.
Dan verplaats ik mijn scope maar naar een Trix wagen
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Daan! op 30 januari 2022, 09:58:11
Om even in te haken, de Roco 77340 heb ik al tijden in bestelling staan. Op de Roco site staat dat de uitlevering Q1 2022 zal zijn. Het rare is dat ik op Eurospoor afgelopen oktober dezelfde wagen al kon kopen.... iemand een idee hoe dit kan?

Tweede oplage? De Vectron Backbone is ook al uitgeleverd, maar volgens Roco komt deze in Q1 2022.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Marco1044 op 30 januari 2022, 13:19:49
OK, dat betekend dus dat ik, zonder aanpassingen aan de wagon te doen, er geen containers op kwijt kan van Herpa/Igra/Kombimodell etc.
Dan verplaats ik mijn scope maar naar een Trix wagen

Je zou ook ter hoogte van het nokje op de wagen; aan de onderkant van de container een gaatje kunnen maken waar het nokje invalt. En dan de container vastzetten mbv een stukje dubbelzijdig tape.
Werkt perfect!  (y)
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Arjan6511 op 30 januari 2022, 13:25:24
Of met een combinatietang het nokje elimineren.... Je gaat er toch niet mee rijden, dus beter zo dan een wagen die te hoog op de hoefjes staat.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Marco1044 op 31 januari 2022, 13:46:52
Dat had ik als optie 2  ;D
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: henk op 31 januari 2022, 14:35:50
Ja, zo heb ik ze rondrijden.
De versie van Märklin/Trix heb ik ook gehad. Inderdaad geen nokje, maar verder is het een aanzienlijk grover model dan de Roco.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: reMARKable op 02 februari 2022, 20:28:08
Ja ik wil er eigenlijk 24 ft. tankcontainers op zetten...
Bedankt voor de opmerking over de grofheid van de Trix modellen, is B-models dan een beter alternatief? (die heb ik in het verleden weg gedaan vanwege gebrek aan details) of heeft iemand nog andere suggesties?
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: W. Thomas op 02 februari 2022, 20:34:21
ACME heeft ze ook, alleen nog niet zoveel varianten.
Ik vind de b-models zeker niet slecht.

Of met de pt-trains container bevestigingen, en hele kleine gaatjes boren in de roco wagons.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Wummeke op 23 februari 2022, 15:20:34
Roco heeft gisteren een Neuheiten 2022 filmpje op Youtube gepubliceerd:

https://www.youtube.com/embed/fkWwCTKdccU
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: VAM65 op 23 februari 2022, 16:01:54
Vanaf minuut 8:02 zie je de NS 1600
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Benelux795 op 23 februari 2022, 16:40:09
En de 1600 heeft een apart draadje...

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100694.msg3222293605;topicseen#msg3222293605
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Daan! op 26 februari 2022, 19:33:00
Nieuw in de winkel (https://www.roco.cc/de/product/241900-76631-0-0-0-0-0-003-1/products.html). Roco 76631 met Westerman Containers. Deze containers schijnen Nederlands te zijn. Maar is de combinatie ook inzetbaar in Nederland?
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Rob Ellerman op 26 februari 2022, 19:37:33
De firma heeft domicilie in Hasselt (net boven Zwolle). Bel ze volgende week eens, dan hoor je het uit de eerste hand  ;)

Rob
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Daan! op 26 februari 2022, 20:12:21
Staat zelfs bij "einsatz von den Niederlanden nach Polen"  :-X
Ik ga eens verder zoeken.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Daan! op 26 februari 2022, 20:28:53
En gevonden dat de wagons worden ingezet voor de Katy Shuttle (https://flickr.com/search/?text=Katy%20shuttle). De containers heb ik nog niet gezien.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Alexander op 26 februari 2022, 22:16:02
De "CLIP"wagens heb ik gezien op het rangeer terrein Lage Zwaluwe.

Het bedrijf Clip heeft een grote terminal met eigen warehouses, en tenminste 1 eigen rangeer loc, bij Poznan, Polen.

Dit ter info.

Groeten, Alexander
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: R v/d Hoven op 27 februari 2022, 11:17:01
Als laatste wagen in een containershuttle, getrokken door 193 516-2 van SBB, liep deze wagen + lading mee op 26 februari 2022:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-0893-Middel-621b4e0cb594b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-0893-Middel-621b4e0cb594b.jpg)
Omdat de trein aan de kant werd genomen voor het passeren van de stoptrein naar Dordrecht, kon ik deze wagen bij vertrek alsnog fotograferen. Het deel waar deze "Westerman" op staat, is de helft van een wagenset (3 x 2-assige draaistellen met 2 platforms er tussen), en helaas geen foto van de gehele wagen gemaakt. "Westerman" is dus ook op andere wagens dan de "CLIP"-variant te plaatsen en in Nederland te zien.

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Daan! op 27 februari 2022, 11:26:51
Dit is alleen wel een trailer en geen container, maar toch zeker bedankt voor de info!
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: André82 op 28 februari 2022, 09:16:52
Nieuw in de winkel (https://www.roco.cc/de/product/241900-76631-0-0-0-0-0-003-1/products.html). Roco 76631 met Westerman Containers. Deze containers schijnen Nederlands te zijn. Maar is de combinatie ook inzetbaar in Nederland?
Die hele wagen klopt niet. Het grote voorbeeld is een stukje korter.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Daan! op 28 februari 2022, 09:39:48
Dank Andre. Goed te zien in bijvoorbeeld dit filmpje. (https://www.youtube.com/watch?v=S0YsrMkgfho)
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Benelux795 op 28 februari 2022, 10:29:04
Volgens mij lees ik sggmrss.. Maar gezien de steilere verjonging van de draagbalken van de roco model is het niet deze: https://www.flickr.com/photos/147893510@N05/51303301584

Het model lijkt op een sggrs: https://www.dybas.de/dybas/gw/gw_s_7/g716_2.html
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Edwin2121992 op 28 februari 2022, 22:13:46
Die laatste is ook een Sggmrs(s) alleen een ander type, en in dat geval na wat ombouwen Sggrs geworden, dus dat zegt niet zoveel, maar ik vind ook alleen maar clip wagens op internet van het andere type Sggmrs(s). Tillig heeft in TT wel zo’n wagen van clip. Ben toch wel benieuwd of Roco hier een grootspoor foto naast kan leggen (of iemand anders).

Groeten Edwin.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Rick op 01 maart 2022, 07:09:32
Zijn de technische gegevens van de CLIP-wagens ook goed? https://clip-group.com/en/railway-transport/
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Benelux795 op 01 maart 2022, 08:17:34
Die laatste is ook een Sggmrs(s) alleen een ander type, en in dat geval na wat ombouwen Sggrs geworden, dus dat zegt niet zoveel, maar ik vind ook

Het is inderdaad een ombouw, maar die 2de s kom ik niet tegen..? "Bei den Gelenk-Containertragwagen der Bauart Sggrs 716'' handelt es sich um durch Greenbrier/Astra Rail Industries durchgeführte Umbauten aus Wagen der Bauart Sggmrs 715." Een eventuele aanpassing van s (max 100kmu) naar ss (max 120kmu) zal niet veel voeten in de aarde hebben; maar de ss wagens hebben een duidelijk minder abrupte verjonging.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Edwin2121992 op 01 maart 2022, 19:25:52
Ik werk dagelijks met dergelijke goederenwagens, de aanpassing naar ss of terug naar s is niet heel ingewikkeld en gebeurt soms zelfs nar wens van de klant. Heeft te maken met de remcurve. Maar dat heeft verder niet veel te maken met hoe het frame eruit ziet. Er zijn zat wagens die zo goed als hetzelfde zijn, maar de een is geschikt voor 100 en de ander voor 120. Je moet t net zo zien als bijvoorbeeld Hbis wagens, er zijn onder die zelfde UIC benaming tientallen verschillende types. Vaak wordt daarom de UIC aanduiding gevolgd door kleine cijfers die een bouwserie aanduiden.

Rick, ik denk dat die link wel het antwoord voor 100% geeft, ze hebben 3 type wagens, klik je op more info link dan krijg je tekeningen en technische gegevens. De Sggmrss is duidelijk van een ander type dan de Roco, ik durf bijna te stellen, weer een fantasie model…

Groeten Edwin.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Benelux795 op 01 maart 2022, 19:35:31
Blijkbaar geen snelheidsafhankelijke eisen aan stijfheid en/of sterkte dus..? Weer wat geleerd dan :angel:
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Edwin2121992 op 01 maart 2022, 19:41:10
Het zal ongetwijfeld niet voor alle wagenseries gelden. Maar als een Sggmrss naar Sggmrs wordt omgebouwd kan dat natuurlijk ook weer een Sggmrss worden. Ik moet zeggen dat ik op ‘t moment ook geen Sggmrss vind met de stijle verjonging. Al vond ik wel een documentje over de AAE Sggmrs(s) 104, het voorbeeld van de roco wagen, waar dus wel tussen haakjes een tweede s wordt genoemd. Terug naar de Roco, op hun site staat ook CLIP Sggmrs terwijl CLIP zelf op de website alleen vermeld Sggmrss wagens te hebben. Roco verraad zichzelf dus eigenlijk.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: rail4marcel op 01 maart 2022, 19:43:18
De 6 assige "standaard" containerwagens zijn er oa in 80ft (ACME/Märklin), 90ft (Mehano/ACME/B-Models) en 104 ft (Roco). De 104ft wagen heeft Roco al heel lang in het assortiment zitten maar wordt in het echte verkeer niet heel veel toegepast en zeker in Nederland zie je ze niet heel veel. Ze zaten bijvoorbeeld wel in de Crossrail Ewals trein uit Geleen. De Clip wagen is een 90ft wagen die Roco dus niet kan maken met de huidige mallen maar om hem toch te maken hebben ze er een 104ft wagen van gemaakt.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Benelux795 op 01 maart 2022, 19:53:47

Ik moet zeggen dat ik op ‘t moment ook geen Sggmrss vind met de stijle verjonging.
....
Terug naar de Roco, op hun site staat ook CLIP Sggmrs terwijl CLIP zelf op de website alleen vermeld Sggmrss wagens te hebben. Roco verraad zichzelf dus eigenlijk.

Ik vond er ook geen, vandaar mijn aanname :angel:

En over de roco wagon: er staat volgens mij Sggmrss op.. dus ook weer apart dat dat niet overeen komt met de site. Afijn, conclusie is denk ik duidelijk... fantasie.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Benelux795 op 03 maart 2022, 23:21:17
Gespot op DSO: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,10005970

EDIT: herstel, niets nieuws.. ik zie net dat dit gewoon stills zijn uit het eerdergenoemde filmpje waar de 1600 ook in te zien is.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: spoorzeven op 06 april 2022, 10:36:20
Net nieuw op de markt: een Rs van de NS, beladen met twee containers van USL (artikelnummer 76714). Fijn, denk je dan: een nieuw Nederlands model van Roco, nooit weg. Vervolgens kijk je echter goed naar het plaatje en wat zie je dan? Regiem 31 op de wagen, terwijl de Rs al vanaf 1972 regiem 11 voert, omdat ze allemaal werden ingebracht in de EUROP pool. De wagen is dus alleen inzetbaar door diegene die een baan tussen 1966 en 1972 heeft (tenzij het je niets kan schelen natuurlijk). Detail? Ja, natuurlijk. Toch is een dergelijke misser (dat vind ik het wel) eenvoudig te vermijden. Er zijn genoeg kenners (en dat ben ik niet eens) die op dit punt Roco zouden kunnen helpen. Jammer...
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Rick op 06 april 2022, 10:38:47
Maar wat is de misser dan die Roco heeft gemaakt?
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Rondje_HO op 06 april 2022, 10:56:48
Volgens mij dat Roco met een ander nummertje erop een langere inzet had kunnen creëren voor het model. Zie ook hier:

https://www.martijnhaman.nl/uiccodes.htm

Maar dat moet je inderdaad maar net weten, ik zou het echt niet zien denk ik. Waarschijnlijk is het model genummerd van een foto uit precies die periode.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: spoorzeven op 06 april 2022, 10:59:21
Maar wat is de misser dan die Roco heeft gemaakt?
Verkeerde regiemcode.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: henk op 06 april 2022, 11:03:02
Voor jou misschien, maar toch niet voor mensen die hun baan in laten we zeggen precies 1970 plaatsen?
En al helemaal niet voor de goegemeente denk ik zo.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Rick op 06 april 2022, 11:07:51
Inderdaad, volgens mij is het model zelf gewoon in orde: https://www.roco.cc/en/product/248241-0-0-0-4-400-501-006002-0/products.html
Om het nu een misser te noemen omdat het niet in je tijdperk past gaat wel erg ver...
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: sneek op 06 april 2022, 11:13:14
Past prima bij de eerder uitgebrachte Hbis uit die vroege tijdperk 4 jaren. Dus vast een bewuste keuze van de fabrikant en in die zin geen misser.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: spoorzeven op 06 april 2022, 12:13:25
Wim, waarom zou je bewust kiezen voor een model dat slechts zes jaar inzetbaar is en niet de gehele periode 1972 - 2000?
Nou ja, er zijn vast ook mensen die op een nette wijze de eerste 3 in een 1 en het controle-cijfer 8 in een 2 kunnen wijzigen. Dan is het ook opgelost.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Rob Moerkerken op 06 april 2022, 12:16:12
In een militaire trein uit die jaren past deze Rs ook prima
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Remunj op 06 april 2022, 12:52:34
Dan is het ook opgelost.
Of je zet hem gewoon op de baan en laat hem lekker zijn rondjes rijden. Geen mens die tijdens het rijden de cijfers kan lezen, laat staan beredeneren of het wel klopt.
Behalve dan een enkele nummer fetisjist  ;D
Denk niet dat Roco wakker zal liggen van die "misser".
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Rick op 06 april 2022, 13:32:30
Wim, waarom zou je bewust kiezen voor een model dat slechts zes jaar inzetbaar is en niet de gehele periode 1972 - 2000?
Zodat je nog een tweede model met een ander nummer en zonder remtekens kan uitbrengen voor de periode '72 - 2000.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Falkenberg op 06 april 2022, 14:37:40
remtekens verdwenen in 78. dus al drie varianten. Plus dat Roco dit niet als eerste Rs model voor de NS uitbrengt, er zijn er al meer uitgebracht.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: reMARKable op 14 april 2022, 21:15:48
Ik zag deze doos in een advertentie, wat is de betekenis van de .B?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7628B-6258729a3c74e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7628B-6258729a3c74e.jpg)
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Daan! op 14 april 2022, 21:18:46
Dat zal ongetwijfeld betekenen dat er een rerun geweest is met nieuwe nummers.
Welke wagonnummers heeft deze set?
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: reMARKable op 14 april 2022, 21:31:04
Nummers zijn helaas onleesbaar. Ik dacht even aan "B-ware".
Klopt het dat dit een nieuw fenomeen is dan bij Roco, nooit eerder gezien een letter-aanduiding voor een 2e nummerserie?
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Daan! op 14 april 2022, 21:34:17
Ik heb dit ook niet gezien. Bij Piko komt er een "streepje met een nummer" achter. Dus -1, -2, etc.
Bij LS Models gelden die aanduidingen weer voor het volgnummer van de sets. Dusja....
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Jean-Pierre op 14 april 2022, 21:36:06
Het betreft een set van twee wagons (staat ook op de doos), waarbij de één A achter het nummer krijgt en de ander B. Dat doet Roco al jaren, alleen niet consequent. Heeft dus niets te maken met een rerun
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Marco1044 op 15 april 2022, 07:07:50
Dit is wel degelijk een rerun / heroplage met nieuwe nummers van set 76028.
Ook van set 76027 (Wascosa) is een heroplage verschenen met nieuwe wagennummers en dus een “B” achter het artikelnummer.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Marco1044 op 15 april 2022, 07:25:29
Voor de liefhebbers hier de wagennummers van set 76028B:

-33 RIV 80D-GATXD 7837 841-5
-33 RIV 80D-GATXD 7837 844-9

En voor de volledigheid ook de nummers van set 76028A:

-33 RIV 80D-GATXD 7837 866-2
-33 RIV 80D-GATXD 7837 868-8
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: henk op 15 april 2022, 08:59:28
Lekker is dat, moeten we weer gaan bijhouden.  ;D
Voor de GATX wagens was daar al een draadje over.
 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88197.msg3222088038#msg3222088038 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88197.msg3222088038#msg3222088038)

Hier trouwens een mooi overzicht van de tot nu toe verschenen Rocowagens, inclusief de B-oplagen.

 https://modellbahninfo.org/modelle-20211030-01/ (https://modellbahninfo.org/modelle-20211030-01/)
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: MichielB op 15 april 2022, 11:47:00
Bij Roco zelf en bij de webshops wordt er geen letter A of B toegevoegd achter het artikelnummer. Je kan dus zo niet zien welke versie met welke nummering je krijgt als je bijvoorbeeld de 76028 besteld.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Dennis94 op 15 april 2022, 18:41:17
Precies, en zo heb ik nu 2× de 76028 B heeft iemand toevallig een A set dubbel om te ruilen?
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: 741230 op 15 april 2022, 19:23:55
Dat is wel vreemd, normaal zou Roco die toevoeging A of B op de doosjes zetten wanneer het een set wagons betreft met verschillende opschriften. Dat ze dat nu los verkopen zonder dat je weet welke je precies koopt is wel een misser.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Marco1044 op 15 april 2022, 20:10:10
Ik zou het geen misser willen noemen, het valt Roco te prijzen dat ze zo snel met een heroplage komen met andere wagennummers.
Als je in de winkel staat met dat soort setjes in je handen zie je snel genoeg of je set A of B hebt. Ga je zo'n set online bestellen dan kan je toch vantevoren contact opnemen met de betreffende winkel en vragen welke set ze hebben?  ???
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Daan! op 15 april 2022, 20:29:07
In het beste geval zet de winkelier dit er natuurlijk gewoon bij.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Arnold van Heyst op 16 april 2022, 08:34:35
Hoeveel baknummer versies zijn er nu van de Ermewa's?
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: henk op 16 april 2022, 08:55:05
Dat is wel vreemd, normaal zou Roco die toevoeging A of B op de doosjes zetten wanneer het een set wagons betreft met verschillende opschriften. Dat ze dat nu los verkopen zonder dat je weet welke je precies koopt is wel een misser.

Het staat wel op de doosjes, maar niet op de website van Roco.
Sommige winkels zetten het trouwens wel op de eigen site. Treintje Oost zag ik zo gauw.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Arjan6511 op 16 april 2022, 11:00:06
Dat is wel vreemd, normaal zou Roco die toevoeging A of B op de doosjes zetten wanneer het een set wagons betreft met verschillende opschriften. Dat ze dat nu los verkopen zonder dat je weet welke je precies koopt is wel een misser.

Dat los verkopen snap ik niet geloof ik. Roco verkoopt gewoon de sets, en niet de wagens los.

De volgorde is van A naar B: Leverbaar A > niet leverbaar > leverbaar B.
(B alleen als de vraag groot genoeg blijkt en er productiemogelijkheden zijn, en zo wordt A ook ingepland. Men wil voorkomen dat er forumgebruikers zijn die klagen over ramsj, dus wordt er strak gepland.

Piko doet hetzelfde, onder andere ook met ketelwagens, en geeft een cijfer-toevoeging aan het artikelnummer. Wordt ook niet in iedere webshop vermeld overigens.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Arnold van Heyst op 16 april 2022, 11:10:46
Zou handig zijn om het wel er op te zetten.
Dat doen ze aan de andere kant van de oceaan wel.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Daan! op 04 mei 2022, 15:43:03
Harlaar meldt dat de eerste 1631 binnen is. Dit zijn nog alleen wisselstromers.
Titel: Re: Roco 2022, nieuws van de fabrikant.
Bericht door: Chris op 04 mei 2022, 16:10:00
Klopt, alleen de wisselstromers zijn in uitlevering.