Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Roco model 63138 door Casmir
Vandaag om 19:17:37
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
  

Auteur Topic: Verschil halte/station  (gelezen 12158 keer)

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Verschil halte/station
« Gepost op: 20 March 2008, 13:26:24 »
Naar aanleiding van een excursie naar de bouwput van de tunnel in de Hanzelijn, kwam de volgende discussie opgang.

De snelle definitie van het verschil tussen een halte en een station is de volgende: "Als er geen wissels liggen, is het een halte, anders een station".

De woordvoerder van ProRail vertelde dat de "stations" Dronten en Kampen in technische zin haltes zijn. Echter de stations worden 4-sporig uitgevoerd, er komen dus wel wissels in.

Wie heeft het antwoord?

Erik



Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re: Verschil halte/station
« Reactie #1 Gepost op: 20 March 2008, 13:36:26 »
De wissels zullen bij deze haltes waarschijnlijk voor en na de halte komen te liggen en dus buiten de stopplaats. Zo doende zal het naar mijn idee officieel halte heten. Pas als de wissels langs het perron komen te liggen zal het een station zijn. Dit lijkt mij de meest logische reden hiervoor  ???

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Verschil halte/station
« Reactie #2 Gepost op: 20 March 2008, 13:40:01 »
Zo iets dachten ik/we al. Maar vallen eventuele overloop wissels daar ook onder?

Erik

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Verschil halte/station
« Reactie #3 Gepost op: 20 March 2008, 13:41:55 »
Over ik altijd begrepen heb is een halte een stoplaats welke gelegen is in de vrije baan. Stations zijn dus opegenomen in bediend gebied. Een leuke is barendrecht overkaping. Hier zijn 4 sporen voor reizigers (andere sporen niet mee gerekent) maar volgens de benamingen is het een halte. Dit klopt ook want hij ligt netjes in automatisch blokstelsel. Overloop wissels zijn in het algemeen bediend dus....

Gr Peter

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3258
Re: Verschil halte/station
« Reactie #4 Gepost op: 20 March 2008, 13:55:52 »
Zoals ik het geleerd heb, is een station een plek waar wissels liggen. Dus ook overloop wissels op de vrije baan zouden met deze definitie een station(nement) zijn. ;)
Dus een halte langs de vrije baan waar geen wissel ligt, is dus bij definitie al een halte.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: Verschil halte/station
« Reactie #5 Gepost op: 20 March 2008, 15:16:17 »
In het algemeen is het uitgangspunt: wel of geen wissels.
Je kunt het ook zo bekijken: als een trein die langs het perron staat de doorgang belemmert voor andere treinen in dezelfde richting, dan is het een halte. Maar als er aan weerszijden overloopwissels zijn, dan kan een trein via het andere spoor passeren en is het dus een station.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Verschil halte/station
« Reactie #6 Gepost op: 20 March 2008, 15:40:53 »
Oké, het word al iets duidelijker. In dit geval zijn er dus geen overloopwissels tussen de sporen, maar wordt er per richting gesplitst naar twee sporen.

Ik weet niet of de halte/station in bediend gebied liggen.

Erik

Biels

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Verschil halte/station
« Reactie #7 Gepost op: 20 March 2008, 15:48:45 »
Wat een leuke vraag. Even over nagedacht en dan weet ik het ook niet meer. De boeken over stations die ik er even op heb na geslagen geven geen eenduidige, nee tegenstrijdige uitkomsten. In Van Dale opgezocht. Wordt het nog leuker.
Ik denk dat het woord station is meegekomen met het spoor uit Engeland.

De Encyclopedia Britannica geeft:

Main Entry: station
Etymology: Middle English stacioun, from Middle French station, from Latin station-, statio, from stare to stand -- more at STAND

a stopping place: as a (1) : a regular stopping place in a transportation route (2) : the building connected with such a stopping place : DEPOT 3 b : one of the stations of the cross

Van Dale geeft:
Station
plaats van aankomst en vertrek van treinen

Halte
plaats waar een trein, tram of bus stopt om passagiers in en uit te laten stappen

Drs. H. Romers geeft in ’Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938’ een duidelijke definitie van een station, maar rept met geen woord over een halte. Wel over ..omdat zij door de betrokken Maatschappijen ‘halte- of stationsgebouw’worden genoemd.
Ik vind voor Rijswijk zowel de aanduidingen station, halte en stopplaats.

Ik kan geen definities bedenken, maar ben wel benieuwd of die er zijn.

Biels

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Verschil halte/station
« Reactie #8 Gepost op: 20 March 2008, 15:52:58 »
Heeft de aanwezigheid van een gebouw nog enige invloed ? Taalkundig bestaat wel een stationsgebouw en niemand spreekt van een haltegebouw.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: Verschil halte/station
« Reactie #9 Gepost op: 20 March 2008, 16:23:46 »
Toch geeft  'haltegebouw' 656 hits op Google.
No dress rehearsel, this is our life.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: Verschil halte/station
« Reactie #10 Gepost op: 20 March 2008, 16:29:07 »
Het heeft een beetje met de functionaliteit te maken. Als die wissels alleen maar dienen om de stoptrein op een zijspoor te zetten en te laten inhalen, met alleen twee zijperrons en geen middenperrons, dan neigt het wel naar een halte - want functioneel kun je alleen een trein inhalen, verder niets, niet kopmaken, omlopen of rangeren of iets dergelijks.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Verschil halte/station
« Reactie #11 Gepost op: 20 March 2008, 16:39:38 »
Heeft de aanwezigheid van een gebouw nog enige invloed ? Taalkundig bestaat wel een stationsgebouw en niemand spreekt van een haltegebouw.

Bij de aanleg van de NOLS-lijnen zijn wel degelijk haltegebouwen ontworpen:
zie bijvoorbeeld hier (pagina van de NOLS-site Van Robert van Wissen)
Citaat

Haltegebouwen
De haltegebouwen lijken veel op normale woningen. Naast een woonkamer, slaapkamer met bedstede, keuken, gemetseld privaat voor de haltechef, zijn ze voorzien van een bureau voor de haltechef en een wachtkamer. Bij de bouw van de haltegebouwen zijn een aantal verschillen ontstaan. Sommige gebouwen zijn ten opzichte van de andere in spiegelbeeld gebouwd. Enkele gebouwen zijn bij de bouw voorzien van een goederenloods. Bij de overige gebouwen worden voorzieningen voor goederenvervoer later bijgebouwd.

Groeten,

Marco
« Laatst bewerkt op: 20 March 2008, 18:16:46 door MR. Reden: kleine herorganisatie »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Verschil halte/station
« Reactie #12 Gepost op: 20 March 2008, 17:50:50 »
Het heeft een beetje met de functionaliteit te maken. Als die wissels alleen maar dienen om de stoptrein op een zijspoor te zetten en te laten inhalen, met alleen twee zijperrons en geen middenperrons, dan neigt het wel naar een halte - want functioneel kun je alleen een trein inhalen, verder niets, niet kopmaken, omlopen of rangeren of iets dergelijks.

Dus dan zou wormerveer ook een station zijn, want behalve inhalen kan je daar ook kopmaken, omdat je weer van spoor kan wisselen.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Diesel Ger

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Verschil halte/station
« Reactie #13 Gepost op: 20 March 2008, 21:27:00 »
In het oude Trein- en Rangeerdienstreglement van de toenmalige NS staat de navolgende definitie van een station:
"Een gedeelte van de spoorweg, bestemd en ingericht om treinen te doen stoppen, beginnen, eindigen, inhalen of kruisen en voorzien van ten minste één wissel dat door treinen rechtstreeks in beide standen kan worden bereden."

Een definitie voor een halte kent dit reglement niet.
Diesels horen te ronken!

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
Re: Verschil halte/station
« Reactie #14 Gepost op: 20 March 2008, 22:02:54 »
Ik ben gewend dat een halte een plek is waar een vervoersmiddel op verzoek( of door hand op steken( iemand staat bij een halte) of door het indrukken van een knop ofzo( persoon bevind zich in het vervoertuig)).

Alleen bij spoorwegen werkt dat meestal anders ook al zijn daar ook haltes waar alleen op verzoek gestopt word.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"