Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Ronald Halma
Vandaag om 00:27:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:15:53
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
23 July 2025, 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
  

Auteur Topic: Verschil halte/station  (gelezen 11656 keer)

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Verschil halte/station
« Reactie #15 Gepost op: 20 March 2008, 23:08:00 »
Volgens mij is het als volgt:

Station: een plaats waar treinen beginnen of eindigen. En/of een plaats waar verschillende lijnen samenkomen en de mogelijkheid bestaat om van lijn te wisselen, indien hier ook de mogelijkheid aanwezig is om te stoppen. Dus niet in de vrije baan en ook niet wanneer 2 lijnen enkel parallel aan elkaar gaan lopen.
 
Halte: een plaats waar treinen stoppen. Is er alleen mogelijkheid tot omlopen, dan is het een halte, tenzij het begin of eindpunt is.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26645
    • Pagina van klaas
Re: Verschil halte/station
« Reactie #16 Gepost op: 20 March 2008, 23:53:08 »
Hannes,

ik weet niet waar je jouw definitie vandaan haalt, maar die is in ieder geval niet goed.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Verschil halte/station
« Reactie #17 Gepost op: 21 March 2008, 02:08:28 »
Bestaan er eigenlijk nog wel echte halte's? Heb er eens op gelet, maar als ik van Heerenveen naar Utrecht ga liggen er bij elk 'station' tegenwoordig wel wissels, soms alleen overloop wissels, maar toch.

Het zelfde gaat op voor bijna alle 'stations' aan de Noordelijke diessellijnen. Bijna allemaal hebben ze in iedergeval een passeerspoor.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: Verschil halte/station
« Reactie #18 Gepost op: 21 March 2008, 06:54:21 »
Haltes bestaan er nog genoeg ;)  er zijn er eerder al een aantal genoemd.
Helmond Brandevoort is er bijvoorbeeld ook een, net als 't Hout en Brouwhuis.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re: Verschil halte/station
« Reactie #19 Gepost op: 21 March 2008, 08:03:04 »
Had iemand al opgemerkt dat halte uit 5 letters bestaat en station uit 7  ???. Bij deze dan..  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Hannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Verschil halte/station
« Reactie #20 Gepost op: 21 March 2008, 09:08:35 »
Klaas,

Mijn definitie is geen officiele definitie maar komt volgens mij aardig in de buurt.

Laten we andersom insteken. Wat is een halte, een plaats waar je halt houdt. Op de lijn van de Oldo had je er zo een paar. Een stuk vrije baan met een halte plaats ernaast. Een trein kan dus alleen verder in dezelfde richting of terug (dit laatste is te verwaarlozen). Geen wissels, niets.

Dan komt de vraag wat als er een inhaalspoor bij ligt, betreft het dan nog steeds een halte. Mijn inziens wel, ja er kan omgelopen worden, maar in bijna alle gevallen, is dit extra spoor er neer gelegd om in te halen, niet om te keren.

Als we dan naar de functie van dit spoor kijken, enkel inhalen, dan betreft het mijns inziens gewoon een halte.

Wat als we er nu een opstelspoor bij leggen. Volgens mij wordt het dan een station. Nu zijn er meer mogelijkheden dan alleen maar halt houden.

Alle overige situaties vallen dan onder de categorie station.
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26645
    • Pagina van klaas
Re: Verschil halte/station
« Reactie #21 Gepost op: 21 March 2008, 09:26:30 »
Hannes, ik houd het toch maar bij de uitleg die Diesel Ger op de vorige paginfa heeft gegeven. En die komt er in het kort op neer: als er een wissel is, dan is het een station.
Volgens jouw definitie zou b.v. Middelburg geen station zijn. Treinen kunnen elkaar wel passeren via kruiswissels aan beide zijden, maar er is geen opstelspoor. Dus is het volgens jou een halte. Nou, daar kan ik niet echt in meegaan.
Ander voorbeeld: Kruiningen. Het is geen knooppunt, geen vertrekpunt of eindpunt van treinen, maar er zijn wel opstelsporen. Is dat volgens jou dan een station of een halte? Ik vind het een station.

Conducteurs maken overigens geen onderscheid. Die noemen alles een station, ook Arnemuiden bijvoorbeeld. Hoewel daar alleen maar 2 doorgaande hoofdsporen zijn. De laatste wissels zijn al heel lang geleden verwijderd. Dus volgens mij is dat een echte halte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Verschil halte/station
« Reactie #22 Gepost op: 21 March 2008, 09:51:03 »
Ik vraag me af of de definitie vroeger (voor de oorlog bijv.) niet anders luidde. Hannes kijkt naar de OLDO en  wanneer ik kijk naar de haltes van de NOLS, dan vraag ik me af de definitie die hier gegeven is wel van toepassing is:

Bijvoorbeeld:
Wat dichter bij de definitie van halte in de buurt komt zijn wat de NOLS stopplaatsen noemt


Alle linken gaan naar tekeningen op de site over de NOLS van Robert van Wissen

Ik heb de indruk dat er sprake is van enige woordinflatie.  Veel stations langs de lijn van de NOLS zijn bovendien nu zo uitgekleed dat het eigenlijk geen stations meer zijn.

Groet,

Marco

« Laatst bewerkt op: 21 March 2008, 10:14:27 door MR. Reden: tekstfout »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Verschil halte/station
« Reactie #23 Gepost op: 21 March 2008, 10:07:27 »
Natuurlijk hebben die begrippen in bijna 170 jaar Nederlandse spoorweggeschiedenis met allerlei verschillende maatschappijen niet altijd hetzelfde betekend. Volgens mij was een halte bij de 19e eeuwse HSM aanvankelijk een plek waar de trein op verzoek stopte, zoals Michiel suggereerde. Met 8 treinen per dag of zoiets kon dat makkelijk. Bij de NOLS betekende het kennelijk wat anders. Bij de 20e eeuwse NS weer wat anders.
Geen idee waar en of die begrippen tegenwoordig echt vastliggen. Zo ja, dan is er vermoedelijk heel wat spoorwegpersoneel dat het ook niet precies weet.
Bij station Sloterdijk staat momenteel een gek bord met de mededeling dat daar een halte wordt gebouwd door de aanleg van spoor 9 en 10 (geloof ik). Er wordt bedoeld dat er een perron tussen de sporen in de Hemboog wordt gelegd. Er wordt dacht ik ook wel over de Hemhalte gesproken, maar het bord suggereert dat het ook een onderdeel van station Sloterdijk is. Zou zo maar kunnen dat Hemhalte de officiële term is, maar dat er in de communicatie naar de reiziger station Sloterdijk als één geheel wordt gepresenteerd. Spoorvaktermen zijn meestal niet erg geschikt voor een heldere boodschap aan de reiziger.
« Laatst bewerkt op: 21 March 2008, 10:19:24 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Verschil halte/station
« Reactie #24 Gepost op: 26 March 2008, 11:44:57 »
Ik ben gewend dat een halte een plek is waar een vervoersmiddel op verzoek( of door hand op steken( iemand staat bij een halte) of door het indrukken van een knop ofzo( persoon bevind zich in het vervoertuig)).

Alleen bij spoorwegen werkt dat meestal anders ook al zijn daar ook haltes waar alleen op verzoek gestopt word.
Maar ook dan spreken ze bij de grotere exemplaren van een busstation.

Ik zie al, het verschil (behalve dan het aantal en soort letters ::) ) is niet erg duidelijk. Het lijkt 'm niet zo zeer in de wissels te zitten, als wel in de funktie. Een halte alleen voor het in- en uitstappen, dus stoppen voor een zeer korte periode. een station voor de langere stops, keren, overstappen, enz.

Erik

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re: Verschil halte/station
« Reactie #25 Gepost op: 26 March 2008, 11:51:04 »
Vlaardingen-Oost bestaat uit twee doorgaande sporen en verder niets. In alle geschriften en publikaties spreekt men van Station. Dus ook bij NS. Wat blijft erdan van de definitie" minstens een wissel"over?
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Verschil halte/station
« Reactie #26 Gepost op: 26 March 2008, 12:10:46 »
Station Nieuwland aan dezelfde lijn idem dito en er zijn in Nederland heel wat van dergelijke stations te vinden.

Ik zie al, het verschil (behalve dan het aantal en soort letters ::) ) is niet erg duidelijk. Het lijkt 'm niet zo zeer in de wissels te zitten, als wel in de funktie. Een halte alleen voor het in- en uitstappen, dus stoppen voor een zeer korte periode. een station voor de langere stops, keren, overstappen, enz.

Erik

Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt.
« Laatst bewerkt op: 26 March 2008, 12:18:51 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26645
    • Pagina van klaas
Re: Verschil halte/station
« Reactie #27 Gepost op: 26 March 2008, 12:28:53 »
Vlaardingen-Oost bestaat uit twee doorgaande sporen en verder niets. In alle geschriften en publikaties spreekt men van Station. Dus ook bij NS. Wat blijft erdan van de definitie" minstens een wissel"over?
Volgens mij is er een verschil in benadering tussen diverse spoorafdelingen.
De mensen die de infrastructuur bouwen en beheren zullen waarschijnlijk het onderscheid tussen station en halte wat strikter handhaven. De mensen die het vervoer regelen noemen gewoon alles een station. Anders krijg je op de trein van die vragen: "conducteur, waarom noem je Goes een station en Arnemuiden een halte?" "Nou mevrouw, dat komt omdat er in Arnemuiden geen wissels zijn". Zal die mevrouw een biet zijn of er wel of geen wissels zijn, die wil het liefst zo snel mogelijk weer uit Arnemuiden vertrekken.  ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re: Verschil halte/station
« Reactie #28 Gepost op: 26 March 2008, 12:42:01 »
Ja dat laatste kan ik goed begrijpen ;D
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Biels

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Verschil halte/station
« Reactie #29 Gepost op: 28 May 2008, 13:24:51 »
De vraag heeft mij behoorlijk bezig gehouden. Mij is gebleken dat de naam halte niet meer van toepassing is, Zie de citaten spoorweg wetten.

Citaat 1.

Wet van 9 april 1875, tot regeling van de dienst en het gebruik der spoorwegen, en zulks met intrekking der wet van 21 augustus 1859 (Staatsblad n°. 98)

BESLUIT van 25 januari 1977, houdende vaststelling van een algemeen reglement voor de dienst op de hoofd- en lokaalspoorwegen

Hoofdstuk I. Algemene bepalingen
Artikel 2. Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:

r.
station: gedeelte van de spoorweg bestemd en ingericht om treinen te doen stoppen, beginnen, eindigen, inhalen of kruisen en voorzien van ten minste één wissel, dat door treinen rechtstreeks in beide standen kan worden bereden, en tevens bestemd en ingericht om reizigers te laten in- en uitstappen en/of goederen aan te nemen en af te leveren; de Directie kan een zodanig gedeelte van de spoorweg, dat niet tevens is bestemd en ingericht om reizigers te laten in- en uitstappen en/of goederen aan te nemen en af te leveren, met een station gelijkstellen;

s.
halte: gedeelte van de spoorweg bestemd en ingericht om reizigers te laten in- en uitstappen en/of goederen aan te nemen en af te leveren, niet zijnde een station;

Citaat 2.

Hoofdstuk I. Algemene bepalingen
Artikel 2 [Vervallen per 01-04-1991]

Biels