Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 23:00:47
Seinschakelaar door bask185
Vandaag om 22:55:51
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:43:09
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 22:36:49
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:54:25
4 oktober modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 20:48:04
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:48:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
  

Auteur Topic: Verschil halte/station  (gelezen 11975 keer)

Anoniem

  • Gast
Re: Verschil halte/station
« Reactie #30 Gepost op: 28 May 2008, 13:37:47 »
Waar komt dat citaat nummer 2 vandaan? Is dat uit een nieuwer besluit of iets dergelijks? Indien ja, dan moet er volgens de regelen der logica weer ergens een nieuwe definitie opgemaakt zijn, zou je zeggen :).

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Verschil halte/station
« Reactie #31 Gepost op: 28 May 2008, 13:44:36 »
Leuke discussie dit!  :)

Ben ik bezig met mijn 2-module diorama van een stoomtramhalte; lijkt het volgens deze discussie een heus station te zijn.
Kruising van 2 lijnen, inclusief verbinding, inhaalspoor met overloopwissels (en mogelijkheid tot omlopen) en tevens overlaadplaats met naast gelegen weegbrug.

Het wordt tijd dat ik deze historische fout maar eens ga rechtzetten!  ;D

Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Anoniem

  • Gast
Re: Verschil halte/station
« Reactie #32 Gepost op: 28 May 2008, 13:48:01 »
Bob toch, Bob toch... spoorwegdefinities zijn niet onverkort van toepassing op tramwegen 8). Ik vind dat jij daar een halte hebt ;D.

(leuk schetsje overigens)

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Verschil halte/station
« Reactie #33 Gepost op: 28 May 2008, 14:03:30 »
Wesley toch, Wesley toch... spoorwegdefinities zijn niet per definitie door dhr. van D. vast te stellen  8)

Schetsje is een combinatie van een scan van de layout op schaal, een archieffoto van de bestaande (voormalige) situatie als decor en wat vereenvoudigde modellen van de naastgelegen bebouwing, samengebracht in SketchUp (geweldig programma overigens  :-*).

Maar ook in real-life ben ik nu ècht met bouwen begonnen, het inpassen van het baanplan en het ruwweg profileren van de wegen en het landschap.:


Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Biels

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Verschil halte/station
« Reactie #34 Gepost op: 28 May 2008, 14:11:02 »
Wesley,

Waar komt dat citaat nummer 2 vandaan? Is dat uit een nieuwer besluit of iets dergelijks? Indien ja, dan moet er volgens de regelen der logica weer ergens een nieuwe definitie opgemaakt zijn, zou je zeggen :).

Citaat 2 is uit de spoorwegwet van 1875 aangepast in 1991.

In de nu geldende wet staat:

Wet van 23 april 2003, houdende nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet)

§ 5: Bepalingen inzake stations en laad- en losplaatsen

Artikel 26

2.
Onder station wordt in het eerste lid verstaan: een gebouw of werk dat blijkens zijn constructie en inrichting geheel of gedeeltelijk is bestemd voor aankomst en vertrek van spoorvoertuigen met het oog op het in-, uit- of overstappen van reizigers.

Duidelijk?

Biels

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12496
    • sleutelspoor
Re: Verschil halte/station
« Reactie #35 Gepost op: 28 May 2008, 14:26:55 »
RTM-tramlijn nu officieel een spoorlijn!
Op woensdag 23 januari j.l. tekenden RTM-voorzitter Roel Sparreboom en secretaris Arie Baars de officiële documenten, behorende bij de toekenning van de concessie voor de RTM-tramlijn tussen het trammuseum/remise bij Ouddorp en het nieuwe eindpunt Middelplaat Haven. De concessie om de tramlijn voor personenvervoer te gebruiken - met inachtneming van de wettelijke maximum snelheid van 40 km/u - is verleend door de Ministerie van Verkeer & Waterstaat. Hoofdambtenaren van de Inspectie Verkeer & Waterstaat (belast met de controle op al het spoor- en tramverkeer in Nederland) waren naar Ouddorp gekomen om de documenten aan te bieden én te laten ondertekenen door een vertegenwoordiging van het RTM-bestuur. Naast de concessie werd ook getekend voor de ingebruikname van de spoorweg als tramweg (spoorweg met beperkte snelheid), het hebben en het toepassen van een veiligheidszorgsysteem.
Begin 2007 werd de Stichting v/h RTM al in het Museumregister ingeschreven als Geregistreerd Museum. De museale kwaliteit was daardoor gewaarborgd en erkend. Nu is het trammuseum erkend door de Minister van V&W als een echte tramwegmaatschappij. Met recht dus een echte opvolger van de NV Rotterdamsche Tramweg Mij!
Van de gelegenheid maakte zowel burgemeester mevr. van de Velde van Goedereede, als de ook aanwezig wethouder van Toerisme van Schouwen Duiveland, dhr. Verseput, gebruik om de RTM te feliciteren en te speculeren over de eventuele uitbreidingen op Zeeuws grondgebied en de bouw van een echt museum op het RTM-terrein.
Voor de RTM en haar medewerkers zijn beide erkenningen (museum en tramlijn) een enorm compliment voor het vele onbetaalde werk wat de laatste 40 jaar gedaan is.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 999
Re: Verschil halte/station
« Reactie #36 Gepost op: 28 May 2008, 15:16:38 »
In de nu geldende wet staat:

Wet van 23 april 2003, houdende nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet)

§ 5: Bepalingen inzake stations en laad- en losplaatsen

Artikel 26

2.
Onder station wordt in het eerste lid verstaan: een gebouw of werk dat blijkens zijn constructie en inrichting geheel of gedeeltelijk is bestemd voor aankomst en vertrek van spoorvoertuigen met het oog op het in-, uit- of overstappen van reizigers.

Duidelijk?

Biels

Helder, maar ben het er niet mee eens. Want in dit geval zou de term halte voor de spoorwegen kunnen vervallen. Holten en Arnemuiden zouden dus in dit kader stations zijn.


Tijdens mijn stage bij ProRail echter de volgende begripsdefinities geleerd:

Halte
Een dienstregelpunt bestemd en ingericht om treinen te doen stoppen en niet voorzien van een wissel en tevens bestemd en ingericht om reizigers te laten in- of uitstappen en/of goederen aan te nemen en/of af te leveren.

Station
Een dienstregelpunt bestemd en ingericht om treinen te doen stoppen, eindigen, inhalen of kruisen en voorzien van ten minste één wissel en tevens bestemd en ingericht om reizigers te laten in- of uitstappen en/of goederen aan te nemen en/of af te leveren.

En met deze twee definities zouden het eerder genoemde Holten en Arnemuiden dus een halte zijn en geen station ;D
« Laatst bewerkt op: 28 May 2008, 15:32:03 door Lars »
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22565
Re: Verschil halte/station
« Reactie #37 Gepost op: 28 May 2008, 15:22:03 »
Ja, maar Klaas suggereerde al eerder dat het onderscheid voor een club als ProRail misschien nog van belang kan zijn, maar voor anderen niet of nauwelijks. Holten, Arnemuiden, Schiedam Nieuwland, Vlaardingen Oost etc. worden door de conducteur echt gewoon als station aangeduid. Haltes zijn voor bussen en trams.

Vraag me dan wel af waarom het onderscheid voor ProRail zo erg van belang zou kunnen zijn. Wat doet zo'n wissel er nou precies toe?
« Laatst bewerkt op: 28 May 2008, 15:26:19 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 999
Re: Verschil halte/station
« Reactie #38 Gepost op: 28 May 2008, 15:35:12 »
Dat de conducteur alles omroepen als stations dat weet ik. Voor de reiziger overzichtelijk.

Een wissel geeft de treindienstleider de mogelijkheid voor bijsturing. Waardoor de treindienst wel uitgevoerd kan worden en de reizigers minder hinder ondervinden.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22565
Re: Verschil halte/station
« Reactie #39 Gepost op: 28 May 2008, 15:40:25 »
Ja, maar twee wissels geven weer meer mogelijkheden voor bijsturing dan één, en drie wissels weer meer dan twee. Blijft de vraag waarom het onderscheid tussen 0 en 1 wissel reden zou zijn voor een heel andere benaming en het onderscheid tussen 1 en 20 wissels niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Verschil halte/station
« Reactie #40 Gepost op: 28 May 2008, 16:19:52 »
Het ProRail verschil zal hem zitten in:

Halte = vrije baan  (onzichtbaar voor treindienstleiding)
Station = bediend gebied  (zichtbaar voor treindienstleiding)

In spreektaal zijn alle plaatsen waar een trein planmatig stopt om in en uit te kunnen stappen een station.

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22565
Re: Verschil halte/station
« Reactie #41 Gepost op: 28 May 2008, 16:24:38 »
Dat kan ik snappen.
Maarre, geldt de Hemboog als vrije baan? Kennelijk in de zin dat de bediening niet wordt aangepast aan de aanleg van de Hemhalte.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Verschil halte/station
« Reactie #42 Gepost op: 28 May 2008, 16:38:54 »
De Hemboog lijkt me gezien zijn lengte geheel bediend gebied. Dat zou inhouden dat de stopplaats een station is.

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8542
  • Spoor N
Re: Verschil halte/station
« Reactie #43 Gepost op: 28 May 2008, 17:07:15 »
Er liggen wissels tussen de Hemhalte (hehe) en de ingang van de tunnel dus dan zou het een station zijn lijkt me.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22565
Re: Verschil halte/station
« Reactie #44 Gepost op: 28 May 2008, 21:41:05 »
Maar RailPro noemt het dus een halte.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.