Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door borotof
Vandaag om 18:20:51
Liliput verpakking en motor door Silvolde
Vandaag om 18:19:07
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 17:44:22
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 17:28:43
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 17:27:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:03:15
PB Models, ICR-rijtuigen door W. Dagevos
Vandaag om 16:51:53
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:27:24
Kleur van het dak,van een geelbander. door CeesJ
Vandaag om 16:24:24
Roco wagon openen door Stieven76
Vandaag om 16:18:15
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:16:45
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:13:47
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:42:34
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
Vandaag om 14:30:43
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat door Ronald Halma
Vandaag om 12:56:52
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Pauldg
Vandaag om 12:34:11
Van 2D afbeelding naar 3D model door morris1
Vandaag om 12:14:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:22:31
Fotodijkje en fotodiorama door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:43
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 10:26:38
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:10
Stoomloks van de staatsmijnen door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:31
VERPLAATST: Van 2D afbeelding naar 3D model door Reinout van Rees
Vandaag om 00:23:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:44
  

Auteur Topic: DCC en DC gezamenlijk mogelijk op N en Nm rail?  (gelezen 3842 keer)

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
DCC en DC gezamenlijk mogelijk op N en Nm rail?
« Gepost op: 05 January 2022, 20:00:48 »
Hallo,
Ik probeer mijn vraag zo goed mogelijk te verwoorden in de hoop op antwoord.
Soms zie je een smalspoor aftak binnen een normaalspoor rails lopen. Je ziet dus 3 spoorstaven waar 1 spoorstaaf wordt gedeeld door de normaalsporige trein en de smalspoortrein. De andere binnenste spoorstaaf is voor de smalspoortrein en de andere buitenste voor de normaalspoortrein.
De vraag is of je op de buitenste spoorstaven digitale spanning kan zetten en tegelijk op de binnenste spoorstaaf en op 1 gedeelde buitenste spoorstaaf analoge spanning.
Of k dat niet?
Ik hoor t graag
« Laatst bewerkt op: 06 January 2022, 13:12:44 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1770
Re: meerdere stroomaansluitingen op 3 rail systeem mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2022, 20:35:48 »
Hallo

Volgens mij kan dat gewoon. Er zijn redelijk wat marklinrijders die nog analoog via de bovenleiding rijden en via de rail digitaal. Gemeenschappelijke massa via de railstaven.
In mijn optiek kun je dan ook gewoon DC op 1 spoorstaaf zetten zolang de andere pool maar nooit met de digitale pool in aanraking komt.

Bart

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
Re: DCC en DC gezamenlijk mogelijk op HO en HOm rail?
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2022, 20:41:12 »
Interessant.

Gr, Rob

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4457
Re: DCC en DC gezamenlijk mogelijk op HO en HOm rail?
« Reactie #3 Gepost op: 05 January 2022, 21:03:31 »
Nee, want digitaal is een wisselspanning en dc analoog niet.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26846
    • Pagina van klaas
Re: DCC en DC gezamenlijk mogelijk op HO en HOm rail?
« Reactie #4 Gepost op: 05 January 2022, 21:11:51 »
Dat maakt niks uit. Het zijn twee verschillende spanningen die 1 pool gezamenlijk hebben. Is geen enkel probleem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re: DCC en DC gezamenlijk mogelijk op HO en HOm rail?
« Reactie #5 Gepost op: 05 January 2022, 21:12:55 »
Ik onderbouw de uitspraak van Klaas. En dat vanuit theorie en praktijk  ;)
Groeten

Olav

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1770
Re: DCC en DC gezamenlijk mogelijk op HO en HOm rail?
« Reactie #6 Gepost op: 05 January 2022, 21:19:06 »
De oude fleischman schakelpaddestoel werk ook met het principe van een wisselspanning op een railstaaf. 8)
Ik reed vroegen via de rail (analoog) met marklinloks en via de bovenleiding met analoge gelijkstroomloks. Gaat ook gewoon...

Bij 2-rail + smalpoor oppassen bij wissels en keerlussen. Ontsporingen zijn ook “gevaarlijk”.

Bart

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7684
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: DCC en DC gezamenlijk mogelijk op HO en HOm rail?
« Reactie #7 Gepost op: 05 January 2022, 21:20:54 »
Ik onderbouw de uitspraak van Klaas. En dat vanuit theorie en praktijk  ;)

En ik die van Klaas en Olav, op alle argumenten :)

(Je kan op Märklin rails zelfs met AC en DC analoog door elkaar rijden (Rails gemeenschappelijk, puntcontacten AC, bovenleiding DC.))

Zoals Bart ook al aangeeft :)
« Laatst bewerkt op: 05 January 2022, 21:22:43 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

VvKan

  • Gast
Re: DCC en DC gezamenlijk mogelijk op HO en HOm rail?
« Reactie #8 Gepost op: 05 January 2022, 21:39:43 »
Reeds al mijn gedachten hierboven vermeld, dus niks toe te voegen.  Hooguit een overweging:

je kunt ook (meestal) je analoge loc op DCC laten rijden, bij Lenz bijvoorbeeld op adres 0.  Dus dan hoef je geen verschillende systemen en bedieningen te gebruiken.
(PS  klokankermotoren houden hier niet van.  Gewone motoren staan bij stilstand te piepen, maar al rijdend verdwijnt dat met het toenemen van de snelheids stappen)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26846
    • Pagina van klaas
Re: DCC en DC gezamenlijk mogelijk op HO en HOm rail?
« Reactie #9 Gepost op: 05 January 2022, 21:58:14 »
Dat systeem om analoge locs op DCC te laten rijden heette zero-stretching. Bij DCC vormen de pulsen de logische nullen, en die kun je tot op zekere hoogte verlengen waardoor er een DC-component ontstaat. Dat heeft al heel wat motortjes in rook doen opgaan omdat ze constant met de hoogfrequente wisselspanning werden gevoed. Klokankermotoren zijn daar het gevoeligst voor, maar ook andere gaven de geest als het maar lang genoeg duurde.
Daarom wordt dit systeem al jaren niet meer gepropageerd, de fabrikanten zwijgen er over in alle talen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5081
Re: DCC en DC gezamenlijk mogelijk op HO en HOm rail?
« Reactie #10 Gepost op: 05 January 2022, 23:17:09 »
Weet je zeker dat ze het zero-stretching en geen pulse-stretching noemen? De laatste bit van een DCC packet is namelijk een '1'. Dan zou het one-stretching moeten heten  ;D ;D ;D
Citaat
Packet End Bit

This bit indicates the termination of the packet, and has a value of 1. It may also count as the preamble of the next packet, if there are no alternate command control protocols inserted between packets. The DCC bitstream must continue for an additional 26µS (minimum) after the packet end bit.

P.S.
Citaat
Je ziet dus 3 spoorstaven waar 1 spoorstaaf wordt gedeeld door de normaalsporige trein en de smalspoortrein
Misschien een leuk weetje, men noemt dit ook wel strengelspoor  :police:
« Laatst bewerkt op: 05 January 2022, 23:20:06 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: DCC en DC gezamenlijk mogelijk op HO en HOm rail?
« Reactie #11 Gepost op: 06 January 2022, 00:08:38 »
...  men noemt dit ook wel strengelspoor
Nee, strengelspoor is 4 rails (o.a. in de Leidsestraat Amsterdam), dit heet ook gauntlet track of interlaced track.
3 rails waarvan 1 gemeenschappelijk heet drierailig spoor (dual gauge railway). Meer dan 3 rails met 1 gemeenschappelijk bestaat ook nog.
In Australië was er ooit 4 rail spoor voor 3 spoorwijdten.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2022, 09:36:55 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22594
Re: DCC en DC gezamenlijk mogelijk op HO en HOm rail?
« Reactie #12 Gepost op: 06 January 2022, 08:02:04 »
Technisch kan het, maar ik vind onderstaande waarschuwing van Bart wel een dingetje.

Bij 2-rail + smalpoor oppassen bij wissels en keerlussen. Ontsporingen zijn ook “gevaarlijk”.

Bij een ontsporing is de kans heel groot dat de twee sporen die DCC en DC voeren met elkaar worden verbonden. De versterkers/boosters van digitale centrales zijn er niet dol op wanneer er een externe spanning op de uitgangen verschijnt. Van de oude IB was bekend dat één keer genoeg was om de eindtrappen te vernielen. Mogelijk zijn andere centrales beter beschermd, maar ze zullen niet zijn ontworpen om dat meermalen mee te maken.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26846
    • Pagina van klaas
Re: DCC en DC gezamenlijk mogelijk op HO en HOm rail?
« Reactie #13 Gepost op: 06 January 2022, 09:23:03 »
Weet je zeker dat ze het zero-stretching en geen pulse-stretching noemen? De laatste bit van een DCC packet is namelijk een '1'. Dan zou het one-stretching moeten heten  ;D ;D ;D
Waarom twijfel je daar aan?
Bij DCC zijn de nullen de lange pulsen, de enen zijn de korte. Als je de enen gaat verlengen, dan worden ze als nul aangezien en loopt de boel in de soep. Het zijn alleen de nullen (zero's) die gestretchd worden, en dan eenzijdig zodat er een DC component ontstaat.
Maar zoals gezegd, beter niet toepassen want het kan je een motor kosten.

https://dccwiki.com/Zero_Stretching
« Laatst bewerkt op: 06 January 2022, 09:27:08 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: DCC en DC gezamenlijk mogelijk op HO en HOm rail?
« Reactie #14 Gepost op: 06 January 2022, 12:42:03 »
bedankt voor de reacties! ik zal nog een plaatje uploaden van de situaties.
En voor degene die de naam van de topic heeft veranderd... het gaat om N en Nm spoor...