Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:00:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:30:42
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 08:19:51
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 08:18:53
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 September 2025, 23:37:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
09 September 2025, 20:58:25
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
09 September 2025, 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 September 2025, 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
09 September 2025, 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
09 September 2025, 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
09 September 2025, 16:14:18
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
09 September 2025, 11:30:48
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
09 September 2025, 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
09 September 2025, 10:10:40

Auteur Topic: Starten met een baan voor zoontje, diverse vragen.  (gelezen 2940 keer)

Bramenl

• Offline Offline
Starten met een baan voor zoontje, diverse vragen.
« Gepost op: 03 January 2022, 12:16:37 »
Hallo,

Mijn zoontje wil graag een modelspoorbaantje en moet eerlijk zeggen het lijkt me zelf ook wel leuk. Vroeger zelf ook een baantje gehad maar dat is al een tijdje terug

Dingen zijn veranderd en ook in modelspoorwereld zie ik. Het digitale tijdperk is al een tijdje aangebroken

Ik had wat vraagjes om mee te beginnen:

Ik heb mooi rails gezien van Piko:
https://www.piko-shop.de/en/warengruppe/a-gleis-mit-betonschwelle-341.html

Mijn vraag is: Kan je dit spoor ook aansluiten op de Roco z21 digitale controle paneel?

vraag2: kan je dit spoor ook aansluiten op spoor met bedding? Zo ja ben je dan koppelstukjes nodig of niet?
Dus met andere woorden: Kan je spoor van Piko zonder bedding zo aansluiten op het spoor met bedding van Piko zonder aparte koppelstukken?
En wil je Piko spoor koppelen met Roco spoor of je dan ook koppelstukjes nodig bent

vraag 3: Ik lees dingen over verschillende decoders. Nem 652, Nem 658 en dan nog iets met Plux22. Is dit allemaal werkzaam op de Roco z 21 start?

vraag 4: DC treinen van Piko Roco Trix Brawa werken allemaal op hetzelfde spoor en met de meeste digitale controle panelen?

vraag 5: Hoe kan je zien op een beurs bij bijv 2e hands wagons of deze geschikt zijn voor DC of AC? Afgezien van aan de verkoper vragen maar hoe kan je dat verschil zien?

bedankt alvast iedereen

Beste wensen trouwens nog

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 03 January 2022, 21:43:09 door Bert van Gelder »

bask185

• Offline Offline
Re: starten baan voor zoontje
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2022, 13:09:07 »
Hallo Bamenl,

Citaat
Mijn vraag is: Kan je dit spoor ook aansluiten op de Roco z21 digitale controle paneel centrale? (een paneel is echt een schakelpaneel)
Centrales en rails zijn 100% ongerelateerd. Je kan iedere rails bij iedere centrale gebruiken.

Citaat
vraag2: kan je dit spoor ook aansluiten op spoor met bedding?
Ongewijfeld.

Citaat
Zo ja ben je dan koppelstukjes nodig of niet?
Waarschijnlijk ja, maar dat weet ik zelf niet zeker. Dan moet ik naar de anderen hier kijken. Je kan misschien zelf ook even googelen.

Citaat
vraag 3: Ik lees dingen over verschillende decoders. Nem 652, Nem 658 en dan nog iets met Plux22. Is dit allemaal werkzaam op de Roco z 21 start?
Die nem normen gaan over de stekker aansluiting. De z21 Start werkt standaard met het DCC protocol en kan optioneel ook het Marklin motorola protocol, maar ik vertel je nu al dat je dat niet nodig ga hebben. Elk nieuw en 99% van het 2e hands 2-rail materiaal wat al digitaal is, dat werkt ook op DCC.

In andere woorden, als je een digitale 2-rail trein koopt, dan werkt die al op je z21.

Citaat
vraag 4: DC treinen van Piko Roco Trix Brawa werken allemaal op hetzelfde spoor en met de meeste digitale controle panelen?
Met DC treinen wordt doorgaans analoog gelijkspanning bedoeld. Een analoge trein werkt niet op je z21. Als er staat digitaal voorbereid, kan je ze makkelijk ombouwen door er een decoder met de juiste stekker er in te steken. De dealer kan dit ook voor je doen.

Citaat
vraag 5: Hoe kan je zien op een beurs bij bijv 2e hands wagons of deze geschikt zijn voor DC of AC? Afgezien van aan de verkoper vragen maar hoe kan je dat verschil zien?
Bij piko en roco ed staat het op de doos omdat zij zowel 2-rail als 3-rail modellen maken. Een ~ betekent AC of eigenlijk 3-rail. 3-rail locs en wagons kunnen niet op een 2-rail baan rijden omdat ze dan kortsluiting maken. Een trein van marklin is altijd 3-rail en daar hoef je nooit naar om te kijken.

De wagons van nagenoeg elk niet-marklin bedrijf zou geschikt moeten zijn. Het is vaak ook erg simpel en niet duur om de 3-rail asjes te vervangen door 2-rail asjes. Sommige dealers doen dit gratis voor je in de winkel. Ik weet althans dat Huider modelbouw dit doet...

Dus kort gezegd. Je kan elke 2-rail/DC loc kopen die al digitaal is, die werken op je z21.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bramenl

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2022, 13:34:11 »
Dank je wel Bask185 !!!

Duidelijk en goed uitgelegd !!! ja had even beter moeten uitleggen dat er natuurlijk DC en DC digitaal is !!

Wel bedoeling om alles digitaal te doen. Geen idee hoelang Analoog nog blijft bestaan al zijn de treinen wel iets goedkoper. Maar ja met Digitaal kan je meerdere tegelijk in verschillende richting laten rijden. Dus heeft wel de voorkeur

De wagons begrijp ik nog niet helemaal. Ik weet dat Marklin een ander systeem , maar hoe kan je zien wat voor wielen er onder een wagon zitten? Dus hoe kan je zien of de wielen voor AC zijn of voor DC of is dat met het normale oog zo niet te zien ergens aan?

Z21 is een centrale inderdaad ipv een paneel !!!

bij spoor met bedding zie ik dat er onder de bedding een eenvoudige aansluiting zit om het spoor aan te sluiten op je Roco z21, maar als je spoor zonder bedding hebt hoe moet je dat digitaal maken? Moet je dan zelf gaan solderen?

Bedankt nogmaals Bask185

bask185

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 03 January 2022, 13:44:45 »
Citaat
De wagons begrijp ik nog niet helemaal. Ik weet dat Marklin een ander systeem , maar hoe kan je zien wat voor wielen er onder een wagon zitten? Dus hoe kan je zien of de wielen voor AC zijn of voor DC of is dat met het normale oog zo niet te zien ergens aan?
Stap 1 is de doos bekijken naar clues en stap 2 is dat je  naar de assen zelf kijkt. Je ziet vaak dat er bij 1 van de 2 velgen een zwarte isolatie blokje zit. Bij 3-rail modellen zit er geen isolaties, dan zie je een metalen as zitten die van het ene wiel direct naar het andere wiel gaat.

Het kort door de bocht antwoord luidt: gewoon kijken met je ogen  :P

Citaat
spoor zonder bedding hebt hoe moet je dat digitaal maken?
Spoor is noch analoog noch digitaal. Spoor is gewoon spoor. Je hebt meestal ook voor spoor zonder bedding aansluit stukjes. En anders zou je inderdaad moeten solderen.

Om te voorkomen dat je treinen uitvallen, dien je het spoor om de 2 meter aan te sluiten op de draadjes naar de z21. Die 2 meter is echter een richtlijn en geen exacte wetenschap. Als je een klein ovaaltje uitlegt, volstaat 1 aansluitpunt. Je komt er ook vanzelf wel achter wanneer je te weinig aansluit punten hebt, dan stoppen je treinen er gewoon mee. ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bramenl

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 January 2022, 13:56:25 »
Ooh aansluiten om de 2m ongeveer.  Dus als ik een baan heb van 2meter lang met dubbelspoor heb ik dus ongeveer 6 aansluitingen nodig naar de centrale. Weer wat geleerd. Dacht 1 aansluiting en klaar haha

spoor zonder bedding hebt hoe moet je dat digitaal maken?
Dus daar zijn weer aparte aansluitstukjes voor !! Okey

Wil me beetje informeren voor ik naar een modelspoorzaak ga haha

sorry moet ook even kijken hoe dat hier werkt hoor dat je tekst van een ander hierin plaatst enz

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 03 January 2022, 16:25:24 »
sorry moet ook even kijken hoe dat hier werkt hoor dat je tekst van een ander hierin plaatst enz
Dat doe je door op Citaat te klikken in plaats van Reageer. Maar doe dat wel spaarzaam want de moderators vinden het niet fijn als je dat onnodig doet.

Alles wat dan tussen [ quote .... en [ /quote] staat is de tekst van die ander. Daar sloop je dan alles uit wat niet terzake doet, zodat alleen de zin overblijft waar je op wil reageren. En je eigen tekst typ je dan na [ /quote].
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Arjen52

• Offline Offline
  • Oude meuk in h0
« Reactie #6 Gepost op: 03 January 2022, 16:38:58 »
Beste Bramenl,  zoals eerder gezegd, de rails maak je niet digitaal, maar de besturing (of bediening). Het is heel goed mogelijk  om een baan analoog te starten en dit in een later stadium te digitaliseren. Zeker als je bij de eerste aanleg al rekening houdt met een mogelijke ombouw.
Ik weet niet hoe oud je zoontje is, maar mijn indruk is dat jongere kinderen graag (hard) willen rijden. Dan is analoog mijns inziens handiger.
Wanneer kinderen ouder worden komt een meer realistische spoorbedrijf in beeld. Of wil je voor jezelf een baan bouwen, waar je zoontje van kan meegenieten? In de laatste twee gevallen is direct digitaal starten een goede optie. Misschien zou je dan kunnen beginnen met een digitaal startset van Roco (met Z21) of Piko (met Smartcontrol).
Het is misschien handig als je ook eens in de BNLS-encyclopedie kijkt bij het lemma Baanbesturing.
« Laatst bewerkt op: 03 January 2022, 16:50:49 door Arjen52 »

Bramenl

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 January 2022, 18:25:43 »
Dank voor de reacties en de link !! Ik zal de link straks eens in alle rust gaan doornemen

ja kinderen willen vaak hard rijden inderdaad. Nou het lijkt me zelf ook wel leuk een modelbaan te hebben en een realistische baan te maken.
Dus daarom leek me digitaal handiger.  Maar mijn zoontje is 11, dus zit er denk ik beetje tussenin hard rijden en al het wat meer rustiger aan doen haha

Is er nog een control centrum die beter is dan de andere of zit er niet echt verschil tussen Piko of Roco

Qua realisme mbt treinen is daar nog een merk duidelijk beter dan de andere? of juist betere mindere kwetsbare materialen gebruikt. Want volgens mij zijn de prijzen van Trix en Brawa wel iets hoger dan Roco. En Piko weer iets goedkoper dan Roco.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #8 Gepost op: 03 January 2022, 20:13:34 »
Geen idee hoelang Analoog nog blijft bestaan al zijn de treinen wel iets goedkoper.
Eeuwig. Niet iedereen is tevreden met de decoderkeuze van de fabrikant en wil er graag zijn eigen type in stoppen of wenst helemaal géén decoder te gebruiken en gewoon analoog te blijven rijden. Enkelen hier maken er een sport van om juist alles analoog te blijven doen.

Zelf ben ik ook gewoon analoog begonnen en ben op m'n 11de of zo overgestapt op digitaal rijden. Alleen decoders in de treinen, verder niets met computergestuurd rijden en seinen bediend door diezelfde computer. Digitaal rijden kun je praktisch zo gek maken als je wil.
Over het algemeen staan bij nieuwere modellen op de doos allerlei symbolen (DC/AC, DCC) die aangeven waar het model geschikt voor is. Over het algemeen bevat een doos van Märklin gewoon ongeschikt materieel voor 2-rail banen.
maar als je spoor zonder bedding hebt hoe moet je dat digitaal maken? Moet je dan zelf gaan solderen?
Niet altijd, soms wel. Sowieso is solderen in de modelbouw over het algemeen een vaardigheid die goed van pas komt.

Deetrein

• Offline Offline
Re: Starten met een baan voor zoontje, diverse vragen.
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2022, 01:39:08 »
Beste Bramen,
een kleine opmerking mijnerzijds.

Wanneer je aansluitrails gebruikt van een analoge baan, uit een beginset bijvoorbeeld, kun je die niet direct gebruiken voor een digitale baan.
In de analoge aansluitrail zit meestal een condensator ingebouwd, die moet eruit bij digitaal.
Bij een digitale beginset zit natuurlijk al een goede aansluitrail.
(Zelf gebruik ik raillasjes met daaraan gesoldeerde draden)

Wat de rails betreft, wanneer je voor Piko gaat, dan heeft die overgangrails voor Fleischmann, Roco en Piko met en zonder bedding.
https://www.piko-shop.de/en/warengruppe/a-track-with-roadbed-348/l-18/o-artikelnr_asc/p-1.html
55432-55433-55434

Succes en veel rijplezier.
Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #10 Gepost op: 04 January 2022, 09:37:37 »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 04 January 2022, 09:52:35 »
@BramenL,

Keep it simple. Kies voor eenvoudig materieel, dat je kind zelf in- en uit elkaar kan halen. Als je een digitaal systeem wil, kun je ook in een oude loc een decoder plaatsen. Of beter laten plaatsen, want vaak zal deze gesoldeerd moeten worden. Kies in het geval van een digitaal systeem inderdaad voor een multiprotocol versie. Een DR5000 icm een bedrade Roco muis is een prima start.

Maar een modelspoorbaan vergt ook perspectief bieden. Vanuit de belevingswereld van een kind. Kijk maar eens in de BNLS encyclopedie. Succes.

Gr, Hans

Bramenl

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 04 January 2022, 16:00:42 »
bedankt voor nog meer uitleg en voor de linkjes !!!!

Ga ik zeker even naar kijken morgen !!!

Misschien heb ik dan nog een vraag of vragen, maar bedankt voor alsnog iedereen !!!!

En moet gaan kijken of ik kan solderen hahaha

Bramenl

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 04 January 2022, 16:13:06 »
Toch nog even een vraagje:

Over de baan verdelen in verschillende blokken !!! Is dat perse nodig?

Of is dat alleen nodig als je het via een computer heel veel laat aansturen?

Het is bedoeling dat ik gewoon dubbelspoor aanleg in een ovaal. Daar wil ik gewoon dan mee gaan rijden met 2 of 3 treintjes. Deze wil ik gewoon via de centrale zelf gaan bedienen !!

De blokken zijn er volgens mij voor dat als je de treinen automatisch laat rijden ze niet op elkaar kunnen knallen zeg maar of zit ik er naast en moet je ook blokken aan leggen als je gewoon zelf alles wil bedienen? Of heeft dit ook te maken met de grote van de baan en dat een baan na een x aantal meters geen genoeg stroom meer krijgt om te rijden?

Bedankt

Bert V

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 04 January 2022, 16:32:47 »
Hallo Bramenl,

Verdelen in blokken heeft niets met al dan niet voldoende stroom krijgen te maken. Het is eigenlijk een vorm van beveiliging. In een bepaald deel van de baan (het blok) mag zich maar 1 trein tegelijk bevinden. Als je de beveiliging door een computer wilt laten regelen dan is het indelen in blokken een vereiste. Zo'n computerprogramma moet " weten" waar een trein zich bevindt en kan er dan voor zorgen dat er in datzelfde blok geen tweede trein komt. Als je gewoon handmatig rijdt moet je zelf opletten en dan is het niet nodig om blokken te maken.

Als je vanuit het begin ovaal de baan op termijn verder wilt gaan uitbreiden kan het wel handig zijn om toch alvast een blokindeling aan te leggen. Je kunt alle blokken dan gewoon rechtstreeks op je centrale voedingskabel aansluiten en alles functioneert dan handmatig prima. Wil je het later uitbreiden met een vorm van computerbesturing dan hoef je niet eerst railonderbrekingen en aansluitingen te gaan maken in al bestaand spoor, je koppelt dan gewoon de voedingsdraad van een blok los van de centrale kabel en laat die vervolgens via een zgn. bezetmelder lopen.

Bijkomend voordeel is dat je dan meteen meerdere aansluitpunten in je ovaal hebt zitten en je niet gauw last zult krijgen van te weinig stroom in een deel van je baan.

Groeten,
Bert