Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko A track met bedding past niet door Juroen
Vandaag om 09:35:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:14
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
  

Auteur Topic: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder  (gelezen 3644 keer)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Gepost op: 03 januari 2022, 11:13:40 »
In mijn baan heb ik een paar wissels achter elkaar liggen.


Tussen deze wissels zit geen enkel stukje normaal rechte rail.
Ik weet niet zo goed hoe ik dit geheel moet voorzien van spanning (vanaf de voedingsleiding) en van bezetmelder(s).
De wisseldecoders spreken voor zich, bij iedere wissel 1.
Maar hou zouden jullie dat doen met de bezetmelders? Dit geheel opdelen in kleine stukjes of gewoon geheel met een inrijdsectie en een uitrijdsectie? De secties maken op de stukken rails voor en na de wissels?
Dus:
  • voor wissel 1
    Na wissel 3 en voor de keerlus.
    Na wissel 4 en de keerlus
    na wissel 5 links
    na wissel 5 rechts
Zoiets?

Nu moet er ook iets van spanning (digitaal) op het geheel komen. Voor zover het snap wordt dit niet gedaan door de bezetmelder (ArLoco met stroomdetectie) of wisseldecoder (Mardec). Als  dat het geval is, dan moet ik draden trekken vanaf de voedingsleiding naar punten in de wissels. Is dat handig/kan dat?

Groetjes,

Erik

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2022, 11:25:31 »
Blokken zitten tussen de wissels, je bezetmeldsecties dus ook.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2022, 11:35:09 »
Ik zou de wissels als een geheel behandelen. Aangezien er nooit meer dan een trein tegelijk over die wissels kan rijden kan je die als een wisselstraat beschouwen en ook als zodanig voeden.
Mijn voorkeur zou zijn om die ook te detecteren via je ArLoco. Dan kan je in je besturingssoftware dit mee laten nemen. Wil je dat niet dan moet je het voeden vanuit de ringleiding. Maar vergeet dan niet om een diodeschakeling te gebruiken omdat anders je detectie onbetrouwbaar wordt.
Gr.
Eric

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2022, 11:39:19 »
Geen antwoord op je vraag, maar wel een opmerking over punt 1 en 2
Op basis van de foto heb ik twijfel over de boogstraal na die wissels, of deze groot genoeg is voor je rijdend materieel

Het puntstuk is bij deze rails geïsoleerd dus daar hoef je geen rekening mee te houden

Je zou vanaf de voedingsleiding een draad aan de onderkant van de raillassen kunnen solderen, de onderkant van profirails sluiten daar niet helemaal aan daar heb je ruimte voor de draad.
Zou wel solderen met de raillas van de rails af, anders loop je het risico dat je de raillas direct mee soldeert aan de rail.

Hou je er bij Mardec rekening mee dat je een MOSFET schakelaar oid nodig hebt om de wisselspoel te schakelen zie blz 10 en 11 van de MARDEC handleiding
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2022, 11:46:16 door hgr »
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2022, 11:46:38 »
Ik zou de wissels als een geheel behandelen. Aangezien er nooit meer dan een trein tegelijk over die wissels kan rijden kan je die als een wisselstraat beschouwen en ook als zodanig voeden.
Mijn voorkeur zou zijn om die ook te detecteren via je ArLoco. Dan kan je in je besturingssoftware dit mee laten nemen. Wil je dat niet dan moet je het voeden vanuit de ringleiding. Maar vergeet dan niet om een diodeschakeling te gebruiken omdat anders je detectie onbetrouwbaar wordt.

Dag Eric,

Ik denk dat dat inderdaad het handigste is. Een blok per wissel is misschien niet nodig.
Ik moet nog wel even nadenken over wat te doen bijvoorbeeld als er een trein van wissel 3 de keerlus inrijdt of de keerlus inrijdt via 3 en 4. Dan zou de wisselstraat best gebruikt mogen worden als de trein toch in de keerlus zit.

Het wordt me langzaamaan duidelijk dat de ARLoco zorgt voor de voeding van het blok. Dat is fijn, scheelt weer voedingsdraden trekken.

Geen antwoord op je vraag, maar wel een vraag over punt 1 en 2
Op basis van de foto heb ik twijfel over de boogstraal na die wissels, of deze groot genoeg is voor je rijdend materieel

Het puntstuk is bij deze rails geïsoleerd dus daar hoef je geen rekening mee te houden

Je zou vanaf de voedingsleiding een draad aan de onderkant van de raillassen kunnen solderen, de onderkant van profirails sluiten daar niet helemaal aan daar heb je ruimte voor de draad.
Zou wel solderen met de raillas van de rails af, anders loop je het risico dat je de raillas direct mee soldeert aan de rail.

Hou je er bij Mardec rekening mee dat je een MOSFET schakelaar oid nodig hebt om de wisselspoel te schakelen zie blz 10 en 11 van de MARDEC handleiding

Ik ben ook benieuwd of de boogstralen niet te krap zijn. Het is een baan in opbouw dus ik moet daar nog achter komen. Het is in ieder geval een R2 bocht of wijder, een R1 bocht gebruik ik al niet meer.
Voor wat betreft het solderen aan de raillassen, dat heb ik al vaker gedaan inderdaad. Kan ik mooi doen voor de draden naar de bezetmelder. Draden naar de voedingsleiding is niet nodig begrijp ik omdat de bezetmelder voor de spanning zorgt.

De MOSFETS voor de wisselspoelen ben ik bekend mee. Liggen klaar!

Hoezo je opmerking over het geïsoleerd puntstuk? Waarom schrijf je dat?


hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2022, 11:55:20 »
Ik weet niet hoe je de blokindeling hebt
3 secties --> 2 meldsecties en een meldloze middensectie.
2 secties --> 2 meldsecties aansluitend aan elkaar

Bij 2 kun je de draad vanaf de Okkie naar de sectie gebruiken, die voedt dan de sectie
Bij 3 secties heb je de middensectie die je kunt voeden vanaf de voedingslijn en zoals eerder aangegeven is dat handig om dat via een diodeschakeling te doen.

Als je een niet geïsoleerd puntstuk hebt bv bij PECO electrofrog kun je kortsluiting krijgen bij omzetten van de wissel
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2022, 12:10:59 »
Een blokindeling heb ik nog niet, dit is het eerste blok van de hele treinbaan. Ik heb zo het idee dat ik geen ruimte heb voor 3 blokken. Misschien is het ook niet nodig om 3 blokken aan te maken. Ik zat te denken aan twee blokken, dus zonder een stukje ongedetecteerd ertussen.

In de encyclopedie lees ik nog het volgende:
Citaat
De stopsectie dient dus voldoende lengte te hebben om de loc tijdig - dus vóór het volgende blok - tot volledige stilstand te laten komen. Bij schaal H0 kan als vuistregel ongeveer 40 cm genomen worden. Wanneer de loc tot stilstand gekomen is, mag deze niet over de blokscheiding (punt B) gereden zijn, want dan houdt hij het volgende blok bezet en kan zelf dus niet verder rijden.
Dit wordt krap aan. Een van de secties, die tussen wissel 3 en de keerlus is krap 40cm. Dat zou dus net kunnen. Het locje zou er altijd wel inpassen want ik heb geen locs die zo lang zijn. Of bedoelt men hier de complete trein, dus locs inclusief wat er achter hangt? Als er een paar wagonnetjes achter hangen, dan is de hele trein misschien wel 80 cm of langer, misschien wel 100cm.
Als ik dus twee secties hanteer van ieder 40cm en de trein is in totaal 100cm lang, dan staat de trein nog voor een 20cm in het stuk wat ligt in de sectie ervoor. Of moeten de blokken zo lang zijn als de langste trein?

Dank voor de toelichting over het puntstuk.

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #7 Gepost op: 03 januari 2022, 12:39:36 »
Ik heb zo het idee dat ik geen ruimte heb voor 3 blokken. Misschien is het ook niet nodig om 3 blokken aan te maken. Ik zat te denken aan twee blokken, dus zonder een stukje ongedetecteerd ertussen.

Je haalt hier secties en blokken door elkaar
Een blok is het stuk spoor tussen twee wissels en een blok bestaat uit secties
Een blok zou dan bestaan uit 2 secties zonder een stuk ongedetecteerd stuk er tussen, die secties kun je dan voeden via de ARLOCO
Let wel op dat je de keerlus niet voedt via de ARLOCO
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2022, 21:09:17 »
Even een update van dit topic dat ik begin dit jaar aangemaakt heb.
Ik heb het plaatsen van bezetmelders kunnen uitstellen maar nu ga ik er toch echt aan beginnen  :)

Het voeden, waar dit topic mee begon, daar ben ik wel uitgekomen. Er is een voedingsleiding onder de rails waar de rails van gevoed kan worden. De het blok zelf krijgt zijn voeding van de bezetmelder. De bezetmelders liggen klaar om geplaatst te worden. In de afgelopen tijd veel opgestoken van de Rocrail-videos van Albert :)

Nu heb ik een uitdraai gemaakt van het baanplan in Rocrail en daar met groene stipjes de mogelijke plekken van de bezetmelders geplaatst.


Omdat het plaatje niet helemaal (voor wat afmetingen betreft) niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid, heb ik her en der wat opmerkingen geplaatst.
Kunnen jullie mij helpen met een paar vragen?
  • Zouden jullie de bezetmelders ook zo plaatsen?
  • Wat zouden jullie doen met het stukje rail van 30 cm tussen de twee wissels? Ik zou zelf het idee hebben om daar geen melders van te plaatsen omdat ik daar toch niets stil kan laten staan.
  • Wat zouden jullie met het stuk van 60cm doen? Daar kan best een loc met een wagon staan, maar niet elke andere trein. Dus daar dan wel bezetmelders plaatsen? Maar dan kan de ene trein er wel in en de andere niet.
  • Ik heb 2x een 16-kanaalsbezetmelder klaarliggen. In totaal kan ik dus 32 bezetmelders aansluiten maar ik kan volstaan met 1 exemplaar. Dan komt die wel in het midden van de baan te zitten en moeten draden getrokken worden naar 1 punt in het midden. Hoe zouden jullie dat doen. Dan toch maar twee melders plaatsen?
  • Hoe zouden jullie het dunne draad van de rail naar de bezetmelder trekken? dat kan wel eens 100-150cm lang worden. Hoe doe je dat nog netjes? Draad trekken uit één stuk? of meerdere delen met stekkers en pluggen?
Alle adviezen of antwoorden zijn welkom :-)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4681
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #9 Gepost op: 18 oktober 2022, 21:38:32 »
Hoi Erik,

Je moet voor de bezetmelders uitgaan van de blokken die je gaat maken. Ik heb deze even rood omlijnd op jou tekening.



Ik kom op 9 blokken. Elk blok moet minimaal 2 melders hebben.. een aan het begin (de enter in rocrail) en een stop melder aan het eind.
Zijn dus in jouw geval 18 stuks.

Daarnaast heb je ook nog een keerlus (blauw omcirkeld). Dit wordt dus ook nog een blok met minimaal 2 melders, maar hier heb je wel dus nog een keerlus module nodig (aan de rails te zien heb je geen marklin).

Met 3 melders per blok is het wat mooier in te regelen omdat je dan nog een rem melder kunt instellen.

Draden zou ik uit 1 stuk maken, als ze richting 2 meter gaan wel wat groter draaddiameter (0,25mm2 of 0,5mm2)

Gr Frank

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 832
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2022, 21:58:13 »
Hoi Erik,
In Rocrail heb je aan 2 melders per blok genoeg. Met BBT kun je er voor zorgen dat je loc + wagens (of trein) precies daar stopt waar je wil. Toch is het wel raadzaam voldoende ruimte te houden vóór het wissel om de loc tot stilstand te brengen.

Bij een kopspoor met 1 melder moet de melder aan het eind komen, dus net voor het stootblok maar ook met voldoende ruimte om af te remmen. Dus even testen wat de langste remweg is van je locomotieven. Overigens zou ik je ook daar 2 melders aanraden.

Op het rechte stuk met alleen maar wissels hebben melders geen zin. Rocrail zet de wissels in de goede stand en reserveert de rijweg. Dan kunnen er geen andere treinen over de wissels.
Dat geldt ook voor het stuk van 30 cm.

Wat betreft de keerlus heb je hier misschien wat aan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104338.0
Voor de keerlus in dat topic kiezen we (waarschijnlijk) voor de module van DTS. Die werkt op basis van stroomdetectie en voorziet meteen in bezetmelding. Zodra we daar verder mee gaan ga ik daar in dat topic verslag van doen.

Succes.
(NB: leuk dat je mijn video's bekijkt)

Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2022, 22:13:46 »
Dag Frank en Albert,

bedankt voor jullie reactie.
Allereerst (en dat had ik niet bij gezet), de keerlus is al voorzien van een keerlusmodule, namelijk die van RoSoft.
Die module heeft ingebouwde bezetmelders, dus die is al voorzien en hoef ik niet meer naar om te kijken.

Ik heb het schema bijgewerkt op basis van jullie feedback.


De groene stippen stonden er al, ik heb er oranje stippen bij gezet.
In kom op 20 bezetmelders (groene en oranje stippen), uitgezonderd de keerlus.
Dan zouden het er 23 zijn. Die 3 van de keerlus moet ik wel meenemen natuurlijk want vanaf de keerlusmodule lopen er draden van deze 3 melders naar de bezetmelder-module.
Dus ik moet sowieso gaan werken met twee bezetmelder-modules.
Dan plaats ik er maar 1 links en de ander rechts, om de draden een beetje kort te houden?



Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4681
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #12 Gepost op: 19 oktober 2022, 06:46:42 »
Hoi Erik,

Ik zou de melders dan inderdaad een beetje verspreiden. Korte bekabeling is altijd beter.

Je hebt nu het stukje van 60 cm ook een blok gemaakt…. Ik weet niet hoe lang de treinen zijn waarmee je gaat rijden maar als deze langer zijn zou ik dit blok weglaten en dit stuk toevoegen aan de wisselstraat.

Ik zou als ik jou was wel overwegen om in de staionsblokken een 3e melder te maken, dan kun je de treinen mooier laten afremmen. Moet je maar even in de handleiding van rocrail lezen. Met de melders vanuit de keerlusmodule heb je nu 21 meld secties (of 22 als je het blok van 60 cm laat zitten). Ik las dat je 2 terug meldt modules hebt, dus 32 aansluitingen. Je kunt er dus nog wat melders bij maken.

Gr Frank


AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 832
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #13 Gepost op: 19 oktober 2022, 07:47:54 »
Hoi Erik,
Ik ben het met Frank eens dat die 2 melders op het stuk van 60 cm alleen meerwaarde hebben als je treinen daar ook kunnen stoppen.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #14 Gepost op: 19 oktober 2022, 08:43:51 »
Hi Frank, Albert,

Goede tip, ik zal eerst de al ingetekende melders maken en daarna de 3e melders in het midden van die sporen.

Voor wat betreft dat stuk van 60cm, daar zou af en toe een loc kunnen wachten totdat deze door kan rijden. Dus de ene loc die er in past zou er wel kunnen staan maar een loc + treinstam past daar weer niet. Zou je dat kunnen maken met Rocrail? Dat je voor dat blok van 60cm aan kan geven wat er wel mag staan en wat niet.

Albert, eerder schreef je dat het raadzaam is om voldoende ruimte te houden vóór het wissel om de loc tot stilstand te brengen.
Wat is in jouw optiek voldoende ruimte?