Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Rick
Vandaag om 11:34:54
Ridder Gerco van Beelen door Rob Bennis
Vandaag om 11:31:30
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door MaraNCS
Vandaag om 11:20:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
  

Auteur Topic: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder  (gelezen 3645 keer)

zwitserland

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #30 Gepost op: 23 december 2022, 11:01:19 »
Hallo Henk,

Vraagje, waarom zit er een weerstand van 4K7 tussen de wisselspanning aansluiting van de B40C5000?

Groet Jan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #31 Gepost op: 23 december 2022, 11:14:39 »
Die vraag is op dit forum al eerder gesteld. De eerste diodeschakeling werd op de markt gebracht door een fabrikant, ik dacht Uhlenbrock, maar dat kan ik mis hebben. In die schakeling zat ook een weerstand als overbrugging van de diodes, en dat is door nabouwende hobbyisten gekopieerd.
De functie van de weerstand is niet helemaal duidelijk. Maar ik veronderstel dat de bedoeling is om de de diodeschakeling identiek te maken aan de ingang van de detectors. Die ingang bestaat ook uit zo'n diodeschakeling en daar zit een weerstand over om de gevoeligheid te beperken.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #32 Gepost op: 23 december 2022, 11:34:14 »
Dat vroeg ik me ook altijd al af terwijl ik een van die kopierende hobbyisten ben.

Normaal als je twee gelijke diodes parallel zet dan gaat eentje het werk doen en de ander niks. Die optocoupler gaat 'aan' wanneer het spanningsverschil van 1.4V optreedt. Op het moment dat een trein tussen een niet gedetecteerde en een wel gedecteerde sectie staan, doet een van de 2 gelijkrichters de stroom doorlaten en het spanningsverval maken. Op dat punt maakt het weinig uit of de diodeschakeling van de niet gedecteerde secties die doet of de de diodeschakeling van de melder zelf.

Echter ik vermoed dat het wenselijk is, dat de diodes van de terugmelders het 'winnen' van de diodes van de niet gedetecteerde secties zodat er geen mega grote lus ontstaat tussen de optocoupler en de doorslaande diodebrug. Het moet dan 'betrouwbaarder' zijn, maar hoeveel dit in de praktijk uitmaakt, durf ik ook niet te vertellen.



(ben de weerstanden vergeten)

Ik weet ook niet wat die weerstand precies doet en of die ook in de terugmelder moet zitten. Mijn beste gok zou dat de weerstand er voor zorgt dat de niet gedetecteerde diodes het altijd 'verliezen' van de diodes in de terugmelders. Misschien wel eens leuk op een breadboard te experimenteren  :police:

Mvg,

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #33 Gepost op: 23 december 2022, 11:37:32 »
Was straal vergeten dat ik ooit die schakeling had gedoneerd.  :D

Wat uitleg bij de tekening uit de encyclopedie.

Jouw linkerrail is elektrisch een geheel en moet worden aangesloten op één van de twee stroomuitgangen van de centrale. In de tekening is dat de bovenste rail en uitgang J met bruine draad.
Jouw rechterrail is nu verdeeld in secties en die moeten op de andere uitgang van de centrale worden aangesloten. In de tekening is dat de onderste rail en uitgang K met rode draad.
Bij een deel van de secties in de rechterrail gebeurt de aansluiting op K via de bezetmelders. De stroom loopt dan door 2 diodes in de melder.
De secties in de rechterrail zonder bezetmelder moeten via de diodeschakeling op K worden aangesloten, zodat de stroom daar ook door 2 diodes loopt.

Het heeft geen zin de diodeschakeling op de linkerrail aan te sluiten. Dan gaat de stroom via een bezetmelder door in totaal 4 diodes lopen en zonder melder door 2. Dan is er nog steeds een verschil.

Je hebt maar één diodeschakeling nodig die dan op meerdere plaatsen moet worden aangesloten. Vandaar dat een aparte draad in de ringleiding wel handig is. Die derde draad sluit je met de diodeschakeling op K aan.







Dankjewel Henk, ik heb het aangepast met behulp van een derde draad voor de bezetmelders. Er zitten gelukkig maar twee bezetmelders onder de baan dus het was vrij gemakkelijk een aftakking te maken bij de centrale en een draad te leggen naar de bezetmelders.
Het resultaat is inderdaad dat de detectie veel beter werkt!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21679
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #34 Gepost op: 23 december 2022, 11:42:12 »
Mooi!

Hallo Henk,

Vraagje, waarom zit er een weerstand van 4K7 tussen de wisselspanning aansluiting van de B40C5000?

Groet Jan.

Geen idee, ik heb de tekening ook niet gemaakt. De weerstand is in de praktijk in ieder geval overbodig. Alleen de diodes is genoeg. Het zou beter zijn de weerstand in de tekeningen van de encyclopedie te verwijderen. Scheelt weer onduidelijkheid. Maar daar ga ik dus niet over.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #35 Gepost op: 23 december 2022, 12:35:36 »
Echter ik vermoed dat het wenselijk is, dat de diodes van de terugmelders het 'winnen' van de diodes van de niet gedetecteerde secties zodat er geen mega grote lus ontstaat tussen de optocoupler en de doorslaande diodebrug. Het moet dan 'betrouwbaarder' zijn, maar hoeveel dit in de praktijk uitmaakt, durf ik ook niet te vertellen.
Mijn ervaring is dat het in de praktijk wel meevalt. Ik gebruik zelden ongedetecteerde secties. Probeer zo veel mogelijk een niet gedetecteerd stuk te verbinden met een stuk dat wel gedetecteerd moet worden. Als dat niet kan, dan zet ik een diodebrug in, maar dan zonder de weerstand. Nog nooit een nadelig effect gezien. En de detector werkt altijd, ook als een trein voor een deel in de gedetecteerde sectie staat en voor een ander deel in een ongedetecteerde sectie.
Ook als een trein de scheiding tussen twee gedetecteerde secties overbrugt, spreken beide detectors aan. Er loopt kennelijk voldoende stroom om die over beide schakelingen te verdelen.

VvKan

  • Gast
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #36 Gepost op: 23 december 2022, 22:26:33 »
Voor zover ik het heb kunnen terugvinden in de encyclopedie, is de 4K7 weerstand ingevoerd, om detectie problemen met de oude S88 bus ("spookmeldingen") te voorkomen.
Van daar uit worden in andere artikelen, zoals over niet-gedetecteerde stukken, ook iedere keer deze weerstanden aangegeven. Voortborduren op dus.

Maar bij andere systemen van bezetmelders, voor zover behandeld, komt die weerstand nergens meer voor.

Mijn conclusie:  komt voort uit een oude doos, was voor een specifieke soort bezetmelder, heeft geen enkele functie binnen andere systemen bezetmelders of daarbij gebruikte detectieloze stukken.
Electronisch gezien hebben ze dan geen functie, maar dat was al geconstateerd.

Advies aan de beheerders van de encyclopedie:  verschil maken tussen de diverse systemen en bij schema's daarvoor de (overbodige) weerstand weglaten.

Bronnen:  encyclopedie BNLS en adviserend  Ingenieursbureau.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2022, 22:28:46 door VvKan. Reden: toevoeging »