Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 13:15:12
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder  (gelezen 3646 keer)

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 832
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #15 Gepost op: 19 oktober 2022, 17:51:01 »
Hoi Erik,
Ik raad je aan je even te verdiepen je in de werking van de derde melder voordat je er heel veel energie in stopt. Daarvoor verwijs ik je naar de wiki.
Met 2 melders en BBT kun je een trein heel nauwkeurig bij een perron laten stoppen.

Als je alleen een hele korte loc in het stuk van 60 cm wil laten stoppen zou je dat op kunnen lossen met een virtueel blok.
Zie deze video: https://youtu.be/H1Gam6z_oak

Voldoende ruimte leg ik uit in deze video: https://youtu.be/vzSD5WiGif8
Je moet in ieder geval voorkomen dat er een botsing ontstaat met een trein die via het naastgelegen spoor over het wissel rijdt.
Als het niet duidelijk is dan hoor ik het wel.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #16 Gepost op: 19 oktober 2022, 18:29:47 »
Dag Albert,

Ik ga zeker meer lezen over de 3e melder voordat ik er aan begin. Eerst maar de twee “normale” melders die bij het blok horen. Ik zal voldoende ruimte overlaten zodat een andere trein bij de wissel kan passeren.

Maar….De loc stopt toch wel in of op het einde van de bezetmelder? Ik dacht eraan om een compleet stuk fleischmann rail van 20cm te isoleren en dat te nemen als bezetmelder. Dan zorg ik ervoor dat het einde van dat stuk rail niet meteen tegen het wissel aan ligt door er nog een stukje van 5-10cm tussen te leggen om te voorkomen dat treinen langs elkaar schuren.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #17 Gepost op: 15 december 2022, 15:58:52 »
Update van de werkzaamheden: bijna alle melders zijn gemaakt, behalve de melders aan het einde van de kopsporen. Voor die kopsporen heb ik vandaag de stootblokken gekocht.

Nu is mijn vraag of al de bezetmelders die aan het einde van deze kopsporen komen, direct mogen eindigen in het stootblok. Of moet er na de bezetmelder op het einde nog een stukje vrij spoor (niet-bezetmelderspoor) liggen voordat het stootblok komt?
Ik wil voorkomen dat de trein in het stootblok crasht natuurlijk.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25308
    • Pagina van klaas
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #18 Gepost op: 15 december 2022, 16:13:39 »
De bezetmelder kan doorlopen tot onder het stootblok. De stopactie wordt gestart zodra de trein is de sectie komt, en het maakt niet uit hoe ver die sectie doorloopt.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #19 Gepost op: 19 december 2022, 11:12:34 »
Dankjewel Klaas, voor het advies wat je me gegeven hebt over het stootblok. Zoals jij het gezegd heb, heb ik het gedaan en het werkt.
Maar ik heb een andere fout gemaakt: de bezetmelder an sich heb ik te kort gemaakt. Een klein locje past erin maar een iets langere loc past er niet helemaal in met de wielen voor en achter waardoor deze niet gedetecteerd wordt.
Ik dacht dat stroomdetectie werkte met een enkel wiel links en rechts maar de detectie werkt dus met alle wielen van de loc.

Ik moet de bezetmelders dus langer maken. Waar ik de bezetmelders gemaakt heb met het doorzagen van de rails met de dremel, denk ik eraan om het gat te vullen met een beetje soldeertin waardoor er weer een verbinding ontstaat.
Waar ik de isolatie gedaan met kiunstof isolatielassen, ja daar moet ik de rails losmaken en de las ergens anders plaatsen.

Domme fout, al doende leert men.

Ik heb nog een andere vraag: Mijn poetstrein bestaat uit een loc en een paar goederenwagons. De ene keer worden deze wagons getrokken en de andere keer geduwd.
Bij het trekken is er geen probleem, dan wordt de loc gedetecteerd door de bezetmelder maar als er geduwd wordt dan gaan de wagons als eerste over de melder. De voorste goederenwagon zou dus gedetecteerd moeten worden en dat gebeurt niet zonder dat ik er een weerstand onder heb heb gezet.

Kandidaat hiervoor is een Piko Openbak wagen van de NS. Deze heeft twee een eenzijdig geïsoleerde assen, een voor en een achter.
Ik had het idee om jouw aanpak te hanteren, die had je hier een keer beschreven.
De afstand tussen beide assen is te groot voor één weerstand, ik had dus het idee om er twee in serie aan elkaar te solderen zodat ik ze daarna om de assen kan buigen. Kan dat? En kan ik dan beter 2x 5k ohm gebruiken of 2x 10k ohm gebruiken? Of zou dat niet uitmaken?
En tenslotte, moeten de assen kruislings of aan de dezelfde kan geïsoleerd worden? Nu is de voorste as links geïsoleerd en de achterste rechts maar ik kan ze omdraaien zodat ze aan dezelfde zijde zitten.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7817
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #20 Gepost op: 19 december 2022, 16:32:43 »
Maar ik heb een andere fout gemaakt: de bezetmelder an sich heb ik te kort gemaakt. Een klein locje past erin maar een iets langere loc past er niet helemaal in met de wielen voor en achter waardoor deze niet gedetecteerd wordt.
Ik dacht dat stroomdetectie werkte met een enkel wiel links en rechts maar de detectie werkt dus met alle wielen van de loc.
Je hebt op zich geen fout gemaakt. Een bezetmelder kan in principe heel kort zijn. Zodra er stroom afgenomen wordt in een bezetmeldsectie is het al voldoende. Theoretisch niet meer dan 1 as.
Maar afhankelijk van de opbouw van de loc, en daarmee de stroomafname, kan het inderdaad nodig zijn om de sectie groter te maken. Bij de meeste moderne locs wordt de stroom op meerdere assen afgenomen en zal de loc al bij de eerste as gedetecteerd worden. Maar wat je bij oudere locs of treinstellen ziet is dat de stroom kruislings afgenomen wordt. Dus b.v. linksvoor en rechtsachter. Dan moet de loc inderdaad een heel stuk de bezet sectie inrijden om gedetecteerd te worden. Voor een treinstel krijg je dan een onrealistisch lange sectie.
In dit soort gevallen zou je kunnen kijken om de stroomafname te verbeteren in je locs/treinstellen. Sowieso nooit een verkeerd idee voor een betrouwbaar treinbedrijf.
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21680
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #21 Gepost op: 19 december 2022, 17:08:29 »
Heb je niet gedetecteerde secties rail via een diodeschakeling aangesloten?
Als je niet weet waar dat over gaat, zal het wel niet en dan even hier kijken.  :)

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling

Met diodeschakeling op de niet gedetecteerde secties is één stroomafnemend wiel in een gedetecteerde sectie genoeg.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2022, 20:18:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #22 Gepost op: 19 december 2022, 19:18:46 »
Ik heb hetzelfde probleem gehad met Viessmann bezetmelders, die werkten ook niet als er een lok half op de sectie stond.....

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #23 Gepost op: 20 december 2022, 15:19:12 »
Even een reactie naar de laatste drie die iets gezegd hebben  :)

Stroomafname locs: altijd goed om de gaten te houden. De betreffende loc is een half jaar oude Piko BR189 die eigenlijk altijd als een zonnetje rijdt. Houdt hem goed bij en maak ook de rails schoon met de poetswagen.

Diodeschakeling: heb ik er niet tussen zitten. Ik zag er de noodzaak er niet van in omdat het eigenlijk altijd wel werkte. Heb het wel klaarliggen, dus ik zou hem ertussen kunnen zetten.

Zou het plaatsen van de diodeschakeling echt een verbetering met zich meebrengen bij het detecteren bij de melders? Je zou denken dat het detecteren helemaal wel werkt of helemaal niet werkt en dat een diodeschakeling daar geen verbetering in gaat brengen.
« Laatst bewerkt op: 20 december 2022, 15:21:15 door erikkral »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21680
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #24 Gepost op: 20 december 2022, 15:31:30 »
Dat denk je dan verkeerd.  ;)

De oorzaak staat beschreven in het lemma waar ik naar verwees. Maar in mijn eigen woorden. Stroom kiest altijd de weg van de minste weerstand. In de detectieschakeling wordt de stroom door enkele diodes geleid en in de ongedetecteerde secties gebeurt dat niet. Het gevolg is dat de loc alleen stroom blijft afnemen in de ongedetecteerde secties en er dus geen detectie is. Dat verandert pas als alle wielen in de secties met detectieschakeling staan. Met diodeschakeling is er geen verschil meer en is het eerste stroomafnemende wiel genoeg.

Het feit dat een kort locje wel werkt wijst er al op. Maar probeer het gewoon voordat je weer met de slijpschijf aan de gang gaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #25 Gepost op: 20 december 2022, 15:44:38 »
Dankjewel voor de uitleg Henk, nu kan ik het goed volgen.

Eerlijkgezegd was het klusje wat ik vooruit bleef schuiven omdat ik een bezetmelder verkeerd om heb aangesloten.
Overal heb ik de bezetmelders aan de rechterrail verbonden maar bij een paar melders heb ik ze per ongeluk links aangesloten.
Dus ik zou de linkermelders moeten verwijderen en aan de rechterkant nieuwe moeten maken.

Of zou ik twee diodeschakelingen kunnen plaatsen, een voor de rechterrail en een voor de linkerrail zodat ik die 4-5 links geplaatste melders niet hoef af te breken?

Groet,

Erik

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21680
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #26 Gepost op: 20 december 2022, 15:52:59 »
Kan denk ik, maar zorg ervoor dat de stroom maar door één diodeschakeling gaat.

Persoonlijk zou ik de boel aanpassen, zodat alleen de rechterrail detectiesecties heeft en de linkerrail een ononderbroken geheel vorm. De kans is ongeveer 99 procent dat je over enige tijd bent vergeten hoe het ook alweer zit.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #27 Gepost op: 20 december 2022, 16:07:03 »
Ik denk dat ik dat maar ga doen, om inderdaad te voorkomen dat ik het over een jaar vergeten ben.
Word vervolgd!

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #28 Gepost op: 22 december 2022, 21:27:44 »
Update: ik heb de vier bezetmelders aan dezelfde railstaaf geplaatst als de overige op de baan. Overal zitten ze nu op de baan aan dezelfde kant.
Vervolgens kon ik dus aan de gang met de diodeschakeling, die had ik vorig jaar ook van Henk gedoneerd gekregen. Maar helaas zie ik geen verbetering in detectie. Na nogmaals de documentatie doorgelezen te hebben, vraag me af of ik het wel goed gedaan heb.

Ik maak gebruik van ArLoco bezetmelders met Okkie-printjes. Deze heb ik aangesloten op de voedingsleiding van de rechterrail. De bezetmelders zijn dus gemaakt in de rechterrail. Vervolgens dacht ik dus dat ik de diodeschakeling aan de linkerrail moest plaatsen, immers je moet een verschil tussen de twee draden gelijk maken. Tot zover mijn logische redenatie, maar dat werkt dus niet. Het werkt niet omdat ik geen verschil zie met voorheen. Een loc moet helemaal in de bezetmelder staan wil ie gedetecteerd worden.

Nu ben ik gaan lezen en nu snap ik het helemaal niet meer. Er wordt ok nog gesproken over drie draden onder de rails: een voor de linkerrail, een tweede voor de ongedetecteerde secties rechts en de derde voor de gedetecteerde secties rechts. Maar ik begreep ergens anders ook nog dat de diodeschakeling juist aan de rechterdraad geplaatst moet worden, meteen bij de centrale. Aan dezelfde draad dus waar de bezetmelders ook op aangesloten zijn. Dat lijkt mij helemaal onlogisch omdat je dan een spanningsval krijgt op een plek voordat de bezetmelders komen, dan zou dat geen nut hebben.

Ik ben het een beetje kwijt en doe iets fout. Moet ik nog een derde draad gaan leggen? Of moet de diodebrug ergens anders geplaatst worden?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21680
Re: Wissels voorzien van spanning, wisseldecoder en bezetmelder
« Reactie #29 Gepost op: 23 december 2022, 07:53:34 »
Was straal vergeten dat ik ooit die schakeling had gedoneerd.  :D

Wat uitleg bij de tekening uit de encyclopedie.

Jouw linkerrail is elektrisch een geheel en moet worden aangesloten op één van de twee stroomuitgangen van de centrale. In de tekening is dat de bovenste rail en uitgang J met bruine draad.
Jouw rechterrail is nu verdeeld in secties en die moeten op de andere uitgang van de centrale worden aangesloten. In de tekening is dat de onderste rail en uitgang K met rode draad.
Bij een deel van de secties in de rechterrail gebeurt de aansluiting op K via de bezetmelders. De stroom loopt dan door 2 diodes in de melder.
De secties in de rechterrail zonder bezetmelder moeten via de diodeschakeling op K worden aangesloten, zodat de stroom daar ook door 2 diodes loopt.

Het heeft geen zin de diodeschakeling op de linkerrail aan te sluiten. Dan gaat de stroom via een bezetmelder door in totaal 4 diodes lopen en zonder melder door 2. Dan is er nog steeds een verschil.

Je hebt maar één diodeschakeling nodig die dan op meerdere plaatsen moet worden aangesloten. Vandaar dat een aparte draad in de ringleiding wel handig is. Die derde draad sluit je met de diodeschakeling op K aan.







« Laatst bewerkt op: 23 december 2022, 08:24:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.