Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 15:02:49
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
  

Auteur Topic: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe  (gelezen 24703 keer)

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Gepost op: 03 januari 2022, 09:48:43 »
Goedendag, allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Dat er ook dit jaar weer mooie creaties ontwikkeld mogen worden!

Zo ook ben ik begonnen met tekening 365. Het linker gedeelte ben ik tevreden over. Gebaseerd op omgeving Assel.
Trein komt hier uit een Ecoduct met een combi van een snelweg dan wel provinciale weg ( in het echt is dit alleen de A1 en verderop is dan een ecoduct). Ik vond het leuk om beide in 1 te gebruiken.

Vervolgens komen we uit bij de bekende overweg van Assel, met het nabijgelegen restaurantje, ook die heb ik hierin verwerkt. De weg verdwijnt richting heide en  officieel naar Hoog Soeren. Aan de andere kant van de overweg deel van de Asselseweg/Alverschotenseweg, deze wordt ook onverhard. Ook daar weer wat bospartijen te zien en wat heide/zandvlaktes.

Als we het spoor verder volgen komt de spoorlijn tussen de bekende ingraving te rijden en zien we met bruin een oversteekplaats, dit zal een MTB route worden. Leek mij ook wel een leuk item. De overweg zal met de bekende AKI van Busch worden uitgerust. Boven op de rechterzijde een fietspad wat een verbinding met de MTB route heeft. ( het spoor zal bij mij gewoon op niveauliggen en de fietspaden en wegen zullen stijgen met de ingraving, dit om ruimte te besparen van dalende en stijgende sporen).

Het spoor buigt zich af naar rechts en komt via een wisselstraat het station binnen.
Links daarvan is een klein rangeer/opstelterrein wat bedoelt is voor een loc te stallen of een enkele wagon. Hier zullen geen hele treinstellen bevinden. (misschien in de toekomst wel als er wat meer ruimte is onderhandeld).
Het station oogt eenvoudig maar is nog in ontwikkeling. Deze wil ik wel uitrusten met een moderne look.
De 2 buitenste sporen zullen aan het perron liggen, de 2 middelste doorrijsporen voor goederentreinen en internationaal verkeer.
 
Daarna wordt het een beetje nog voor mij inspiratieloos. Iets met water is altijd wel een leuke ''eyecatcher''  en ook dat komt geregeld voor bij ons in het land.

De sporen zullen aan beide kanten naar beneden verdwijnen door middel van een klimspiraal naar het schaduwstation. Hoe deze eruit komt te zien heb ik nog geen idee van. Wellicht aan de voorzijde in het midden een ondergronds station die je vanaf de zijkant kan zien zoals bijvoorbeeld een Rotterdam Blaak. Maar dit zit allemaal nog in de ideeënbus.

Graag jullie bevindingen en op/aanmerking tips/tricks  (y)
Baanplan

 
Wil ik combineren met een viaduct

 
De bekende overweg met het eethuis/cafe


Hier wil ik de MTB route maken met een AKI.


De weg naar beneden rechts van het spoor waar op het baanplan de heide is ingetekend.


Een doorkijkje van die zelfde weg richting het spoor.


Met de rug naar de overweg, richting heide (Asselseweg) op het baanplan naar beneden vanuit de overweg gezien naar rechts.


Met de rug naar overweg waar ook wat huizen ingetekend zijn. (op het baanplan rechtuit vanuit de overweg gezien)


Nogmaals, ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Groet Ruben


PS: We rijden H0 Fleischmann Profirails in tijdperk V - VI en als uitzondering een RAM TEE (wordt museumstel)
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2022, 21:49:43 door ex44. Reden: Titel aangepast »

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2022, 10:39:14 »
Dag Ruben, welkom hier.

Altijd leuk om te zien dat iemand door de werkelijkheid geïnspireerd wordt. En daar een eigen twist aan maakt. Je bent toe aan tekening 365. Er komen vast nog meer. Je bent in ieder geval lang aan het nadenken geweest om tot deze opzet te komen.

Wat mij opvalt is dat er nog geen plekken zijn waar je iets met een goederentrein kan doen. Rangeren is niet zo je 'ding'? Anders nog eens nadenken over wat kleine industrie en loodsen om jouw wereld in te kleden.

Je hebt in het linker deel (ecoviaduct en ingraving) wissels opgenomen. Hierdoor zouden enkele wissels in je stationsemplacement kunnen verdwijnen en dat scheelt weer geld. Namelijk je driewegwissel en de kruiswissel en de daaropvolgende wissel. Hetzelfde zou je aan de rechterkant kunnen doen; wissels in de hoofdbaan opnemen en de driewegwissel, kruiswissel en gewone wissel aan de rechterkant in je emplacement laten vervallen.

Je vertelt nog niets over de schaal waarin je rijdt, ik vermoed N-schaal als ik die driewegwissels zo zie.

Verder mooie opzet met goed gekozen scenery. Misschien kun je eerst iets meer vertellen over wat je wil. Veel rijden met lange treinen, veel of weinig rangeren. In welke periode zich dit afspeelt (moderne tijd denk ik), et cetera.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2022, 11:59:25 »
Hoi Ruben, mooie ideeën voor een baan. Het ecoduct lijkt mij een mooie oplossing om een treinspoor te laten verdwijnen. Een idee dat overigens ook voor mijn baan bruikbaar is. Een snelweg daarnaast lijkt mij op gespannen voet staan met de functie van een ecoduct. Een rustiek landweggetje is volgens mij passender. Aan de rechterzijde water. Dat kan zoals geschetst in de vorm van een kanaal. Dan is de brug bij Zutphen over het Twenthekanaal een bruikbaar voorbeeld die volgens mij ook redelijk zelf kan worden gebouwd van triplex bogen en wielspaken. Het spoor kruist de waterweg haaks. Dat hoeft niet. Als het spoor nog voor de brug nog wat verder afbuigt dan is er ook minder extra ruimte nodig voor de klimspiraal. Kan je daar het spoor laten verdwijnen onder een snelweg.
Groet, Anton

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2022, 12:16:01 »
@VFR bedankt voor de reactie. Ik heb het baanplan iets aangepast, wil je beoordelen of je het zo bedoeld?
Inmiddels in de inleiding verteld wat ik rij naar aanleiding van je opmerking, om te voorkomen dat je terug moet scrollen, ik rij Fleischmann Profirails in tijdperk IV V en VI. Dit omdat ik nog een Plan V en SGM heb. Ook is er nog een TEE RAM in bezit die als museumstel gaat dienen. Verder bestaat het materieel aan zware diesels zoals een Ludmilla, Class66, BR189, 2x HLD 77, G1206, Traxx 186 met ICRm, 1700 met Berlijnstam, 1800 met ICK's, 1800 met DDM.
Ik zal aan materiaal vast wel wat vergeten zijn, maar dat is de denkrichting.
Verder ben ik wel van de goederentreinen alleen gezien ruimte zal rangeren vrij lastig worden. Op het rechter deel is overigens nog inspiratieloos dus wellicht daar wat uit te halen.




@ Anton,
Dank ook voor jou reactie. De snelweg vond ik ook wat gespannen. Een landweg/ maximaal in provinciale weg zal zijn weg beter vinden in het landschap. Wat een goed idee om het spoor er niet haaks op te hebben. Alles is al vrij haaks, dan is een speels schuin spoor die het kanaal passeert ook weer wat gebroken.  Wat betreft is daar de combi snelweg beter uit te voeren zoals je dat schetst. Ook leuk dat het ecoduct jou ook op een idee brengt :)

Groet, Ruben

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2022, 12:23:43 »
Nog een plaatje ter inspiratie: https://www.google.nl/maps/@51.4136001,4.7023632,454m/data=!3m1!1e3
Hier gaat een ecoduct over de HSL en de snelweg. Parallel aan het ecoduct een lokale weg. Maar die ligt er niet stijf tegenaan.
Het ecoduct is aan beide zijden voorzien van houten schuttingen zodat de overstekende dieren niet worden afgeschrikt door al dat geraas.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2022, 12:32:47 »
Ik zie wat overbodige/dubbele wisselverbindingen in je plan:

Rechts kun je twee wissels laten vervalen zonder dat het rij-mogelijkheden vermindert. Links kun je het driewegwissel vervangen door een normale en één wissel weglaten.
Persoonlijk vind ik een viersporig station met twee zijperrons niet zo fraai. Dat komt wel voor maar dan bij de moderne stations als Dronten waar de intercity's op de binnenste sporen voorbij razen. Een eilandperron tussen spoor 2 en 3 lijkt mij realistischer, desnoods een 'half' perron met overpad tussen sporen 1 en 2 om iets aan ruimte te sparen.
Ook een beetje afhankelijk van het tijdperk waarin je het geheel wil plaatsen.

EDIT: links had je al aangepast zie ik.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2022, 12:47:40 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2022, 12:45:07 »
Omdat je je baan situeert op de omgeving Apeldoorn/Veluwe, zou je misschien rechts een enkelspoortje kunnen aanleggen naar een VAM-overslag, net zoals vroeguh.
Het spoor gaat dan niet over het water, maar loopt erlangs. Hier rijdt de VSM ook over.


Jeroen

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #7 Gepost op: 03 januari 2022, 12:48:47 »
@ Klaas, bedankt voor de tip, Dit is zeker een goede oplossing.


@Marc, bedoel je het zo?


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #8 Gepost op: 03 januari 2022, 12:49:42 »
Leuk thema en plan.

Hoe het ook wordt, benieuwd naar de uitvoering.

Mvg Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #9 Gepost op: 03 januari 2022, 13:01:41 »
@Marc, bedoel je het zo?
Ligt er een beetje aan wat je zelf wil uiteraard maar ik bedoelde om het Engels wissel en het driewegwissel te handhaven en de twee gewone wissels weg te halen.
No dress rehearsel, this is our life.

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #10 Gepost op: 03 januari 2022, 13:14:57 »
@ Koen, dank!

@Marc zo?

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #11 Gepost op: 03 januari 2022, 13:17:59 »
Een baan met dit thema is nooit verkeerd! Assel is op acceptabele fietsafstand van mijn huis, dus zou ik dat best eens wat vaker kunnen doen  8).

1. Linksonder heb je een snelweg ingetekend. Nu is een snelweg redelijk breed, dus je kunt er voor kiezen 1 viaduct aan te leggen met 2 rijstroken. Tegen de muur plaats je een spiegel, zodat er ineens 2 viaducten zijn, zoals het daar nu ook aanwezig is.  Het ecoduct daar weg laten, en de begroeing viaduct en kiosk trek je hoog op met een helling. In de spiegel krijg je dan een behoorlijke dieptewerking. Nadeel is dat je wat meer moeite moet doen om auto's goed te plaatsen, daarvan wil je er maar 1 en geen 2.
2. Opstelsporen linksboven laten vervallen;
3. Ecoduct thv MTB-pad;
4. MTB-pad anders positioneren en pad aansluiten bij bovenste deel zandverstuiving. In ieder geval niet de indruk wekken dat MTB-pad en ecoduct bij elkaar horen. Boete voor illegaal passeren ecoduct is niet mals.
5. opstelsporen naar rechtsboven. Je lijkt een vrij modern materieelpark te hebben dus hier kun je je Railpro, Strukton en andere meuk kwijt.

De overgang van "natuur" naar "station" is nu veel te hard. Kijk nog eens op Maps naar Apeldoorn en vertaal dat eens naar de punten die ik noem.

Verder kun je op de rechterkant nog iets van de VSM kwijt, maar mocht je dat niks vinden kun je de VAM-overslag uitbeelden oid.
Er stond nog een baanplan Apeldoorn hier op het forum, geen idee hoe ver de bouwer nu is. EDIT: deze: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=26609.0
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2022, 13:22:37 door Arjan6511. Reden: link naar draadje bijgevoegd. »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #12 Gepost op: 03 januari 2022, 13:36:02 »
@Marc zo?
Ja! Je hebt dan wat meer mogelijkheden op het station. Treinstel laten keren op dit station, loc laten omlopen e.d.
No dress rehearsel, this is our life.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #13 Gepost op: 03 januari 2022, 14:12:12 »
Ben het wel eens met advies Arjan om de opstelsporen linksboven te laten vervallen. Zijn erg kort. Je zou daarvoor in de plaats enkele sporen kunnen toevoegen voor goederentreinen aan de onderzijde van het station. In combinatie met het advies van Marc om het tweede perron te verplaatsen naar een positie tussen spoor 2 en 3 ontstaat een beeld zoals in het groot bij Amersfoort.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Baanplan deel gebaseerd op Veluwe
« Reactie #14 Gepost op: 03 januari 2022, 14:42:02 »
De baan is in wezen een dubbelsporig ovaal. Via de Engelse wissels bij het station kun je van het ene naar het andere spoor oversteken. Links had je nog 4 wissels getekend maar die zijn nu weg, dus je kunt nooit meer terug zonder achteruit te rijden. Ik zou links en rechts weer 2 wissels terugplaatsen zodat je uit het station terug kunt naar de normale rijrichting.

Als je dit baseert op de Veluwe, dan denk ik aan een rondje Amersfoort - Zwolle - Arnhem - Utrecht - Amersfoort, of Amersfoort - Zwolle - Deventer - Apeldoorn - Amersfoort, met dan rechts de IJssel waar je 2x overheen moet.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2022, 15:07:30 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH