Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 17:52:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:38:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
  

Auteur Topic: Labbern in Rotzbach, Teil 64  (gelezen 5808 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #15 Gepost op: 05 March 2022, 20:11:58 »
Wat een mooi project, Jan ! Door je nieuwe (gespreide) wijze van publicatie, ontdek ik dit draadje nu pas. Zodoende val ik precies in de pauze (heb ik weer). Waar zijn de tijden dat alles keurig werd ondergebracht in één overzichtelijk draadje ?  ;)

Al geruime tijd kijk ik verlekkerd naar die bouwpakketten van Weinert, maar ik durf het gewoonweg (nog) niet aan. Dat moet maar wachten totdat ik definitief met pensioen moet, denk ik dan. Hoewel je voor één zo'n lok in één keer een maand AOW moet neertellen, zie ik tot mijn schrik in de prijslijst.

Enfin, voorlopig zal ik mij tevreden stellen met het volgen van dit topic. Ik kijk uit naar de volgende aflevering !

Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #16 Gepost op: 05 March 2022, 22:26:44 »
Ha Peter!

zou leuk zijn als dat binnen afzienbare tijd kon gebeuren. Zowel de onderdelen als de verf zijn al enige tijd in huis. Echter, de geur van de verf (en de verdunner) is van dien aard, dat ik het niet aandurf daarmee in de huiskamer in het rond te gaan sproeien. Met de acrylverf van Vallejo en ook Tamiya heb ik daar iets minder moeite mee (al neem ik ook daar wel de nodige voorzorgsmaatregelen), geurtechnisch gesproken is dat toch een stuk minder belastend. Het spuitwerk zal dus in mijn hobbyhok moeten gaan plaatsvinden, maar gezien de opeenstapeling van allerlei zaken in het betreffende vertrek (toch ook allemaal (model)spoorgerelateerd) is dat ook wat lastig. Ik moet nodig eens een opruim/sorteeractie gaan ondernemen, zodat er wat ruimte vrijkomt.

Wat betreft de diaspora van verschillende labberdraadjes: ik vind het zo wel zo prettig jaja, omdat nu elk onderwerp (project) een eigen draadje heeft. Daardoor krijg ik het gevoel dat er meer ordening in de werkzaamheden aanwezig is. Waarbij ik me er terdege van bewust ben dat die ordening volledig illusoir is, maar ik meen me toch, in het kader van het doel van een hobby, namelijk ontspannen bezig zijn, te mogen permitteren mezelf een beetje voor de gek te houden.

Wel ben ik nog bezig met een idee om een draadje "allerlei" in te richten waarin dan ook een overzicht (met koppelingen) van alle labberdraadjes te vinden zal zijn.

Mar goed, de 64er. Die zal toch vandaag of morgen af moeten, zodat er weer ruimte is voor andere onderwerpen. Nog een Weinert-lok, bijvoorbeeld.
« Laatst bewerkt op: 06 March 2022, 00:13:58 door ex44 »

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #17 Gepost op: 11 May 2022, 15:29:17 »
He Jan,

hoe gaat het met je 64er?

Als voorstel voor een bouwkit, misschien een ETA179?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2835
  • Aachenau West
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #18 Gepost op: 11 May 2022, 17:13:07 »
Dit draadje was me (ook) nog niet eerder opgevallen.
Heel interessant.
Ben ook benieuwd naar de stand, Jan.

Al geruime tijd kijk ik verlekkerd naar die bouwpakketten van Weinert, maar ik durf het gewoonweg (nog) niet aan. Dat moet maar wachten totdat ik definitief met pensioen moet, denk ik dan. Hoewel je voor één zo'n lok in één keer een maand AOW moet neertellen, zie ik tot mijn schrik in de prijslijst.
Niet om je af te schrikken, maar er komen nog aardig wat kosten bij om de loc bedrijfsklaar op de baan kunnen te zetten.
Zo overkwam het mij althans.
Diverse gereedschappen, spuiten, een decoder enzo. Een misschien moet de loc ook nog worden voorzien van werkende seinen (wat voor mij een brug te ver was).
Wat "durf" betreft is het gewoon een kwestie van beginnen, op hoop van zegen en op ondersteuning vanuit het forum ;)

Groet, Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #19 Gepost op: 11 May 2022, 20:31:31 »
Dat dit draadje jou nog niet eerder was opgevallen verbaast mij niet, Bas. Ik kwam er ook nog maar net op tijd achter dat hier wat groots verricht wordt.

Zèlf zegt Jan over deze diaspora het volgende en ik citeer:

"ik vind het zo wel zo prettig jaja, omdat nu elk onderwerp (project) een eigen draadje heeft. Daardoor krijg ik het gevoel dat er meer ordening in de werkzaamheden aanwezig is".

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat Jan de kwestie ook zelf weer op z'n kop zet met de opmerking dat hij ook wel weet dat deze ordening volstrekt illusoir is. In ieder geval zullen wij het ermee moeten doen, maar het is voor een goed doel.

Ik neem aan dat jouw waarschuwingen, gevolgd door bemoedigende woorden, aan mij gericht zijn en niet aan Jan, van wie bekend is dat hij al menig bouwpakket van Weinert in elkaar gezet heeft, maar nooit eerder een complete lokomotief.

Dus mijn dank, Bas. Het is mij nu wel duidelijk dat dit werk niet hetzelfde is als een kibrietje in elkaar plakken. Is het een idee dat jij in een apart draadje met ons deelt hetgeen jou allemaal is overkomen door een bouwpakket van Weinert  ?

In afwachting daarvan volg ik het wedervaren alhier met grote interesse. Gelukkig lijkt Jan er rekening mee te houden dat een al te hoog tempo funest zou kunnen zijn voor mijn tere gestel.

Stap voor stap is het devies.

Peter


HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2835
  • Aachenau West
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #20 Gepost op: 11 May 2022, 21:13:35 »
Het is alweer even geleden, maar dat draadje vind je hier, Peter.

(Ik zou best zin hebben in een vervolg. Maar er ligt nog genoeg op de plank aan te verbeteren locs enzo. Dus eerst dat maar eens)

Groet, Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #21 Gepost op: 11 May 2022, 21:43:43 »
Ja, de 64er.
Bedankt voor het herinneren, Sander. De voortgang aan dit model stokte destijds vanwege het ontbreken van een aantal onderdelen en geschikte verf.
De onderdelen zijn besteld en allang binnen, evenals de verf. Wat die verf betreft, ik wil dit soort dingen niet met Vallejo, Tamiya of iets dergelijks gaan verven. Vallejo hecht niet goed genoeg en Tamiya levert niet de juiste RAL-kleuren. Daarom heb ik verf en grondverf van Elita besteld (en ook ontvangen).
Maar zoals dat dan gaat, tijdens het wachten op onderdelen en verf wordt aan andere projecten begonnen en sneeuwt zo'n 64er een beetje onder. Toch zal het ding vandaag of morgen een keertje af moeten, zodat het de verkoop in kan, ook al zijn er, als ik goed tel, nog vier andere projecten die vandaag of morgen een keertje af moeten. En dan nog een heel stel waarvan de prioriteit wat lager ligt. Een ETA 179 zit er ook tussen, maar die verkeert in een hopeloos desolate toestand. Wat dat betreft heb ik meer fiducie in een VT70, maar daarvan heb ik nog niet kunnen vaststellen of het compleet is.

Wordt vervolgd.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #22 Gepost op: 12 May 2022, 14:19:12 »
Ondersneeuwen in deze tijd is best knap  ;)
Maar het klinkt wel herkenbaar,dat springen van de hak op de tak.
Dat houd het door de afwisseling ook leuk.
En daar draait het om  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #23 Gepost op: 04 November 2022, 20:53:39 »
Nou, het is al bijna weer zover. Althans, kalendertechnisch gezien dan. Wat de weersomstandigheden aangaat waan je je de laatste tijd eerder in de nazomer dan in de late herfst.
Enfin, het geeft wel aan dat de pauze in de bouw van de 64er knap lang geduurd heeft. Of eigenlijk meer de pauze in de verslaglegging in dit draadje, want stiekem is er al wel weer wat aan de "Bubikopf" gewerkt. Maar niet altijd zijn daar ook foto's van gemaakt.
Nou - eentje dan toch, van een rood chassis:



RAL 3002 (karminrot) van Elita. Daaronder natuurlijk grondverf van hetzelfde merk.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #24 Gepost op: 05 November 2022, 18:37:36 »
Ik heb "elita" al eerder een keertje ergens in combi met "grondverf" gehoord. Is het inderdaad goed spul? Specifieke toepassing? Ennuh.... waar tik je het op de kop?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #25 Gepost op: 05 November 2022, 22:57:58 »
Voor zover ik weet kun je de verf alleen bij Elita zelf bestellen. Dat gaat overigens "reibungslos", vlotte levering en vriendelijke service.
De verf voor de 64er (en ook andere modellen) vond ik onder het kopje "RAL Farben", de grondverf (voor metaal) onder "Grundierung" en de verdunner, dat zal niemand verbazen, onder het kopje "Verdünner". Bij een volgende bestelling (de verdunner gaat wel aardig hard) zal ik ook wat "Klarlack" mee laten komen, met wellicht nog wat RAL-kleurtjes.

Toen ik las wat er allemaal op het etiketje stond, trokken mijn wenkbrauwen wel een eindje richting haargrens, daarom heb ik bij de bouwmarkt zo'n spuitmasker met koolstoffilters aangeschaft.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #26 Gepost op: 06 November 2022, 20:47:32 »
Natuurlijk lees ik weer eens niet goed en heb ik alleen de laatste van je drie vragen beantwoord.

Of het goed spul is... tja, wat zal ik daarvan zeggen? Wat betreft werken met de luchtkwast heb ik tot nu toe eigenlijk alleen ervaring met Pactra, Tamiya en Vallejo. Over Pactra was ik altijd dik tevreden, maar voor zover mij bekend is het niet meer leverbaar. Tamiya vind ik erg prettig om mee te werken en volgens mij geeft het, mits voorafgegaan door een goede grondverf, een redelijk slijtvaste laag. Een nadeel is dat Tamiya niet met RAL-kleuren werkt. Sommige komen er best aardig bij in de buurt (X-18 kun je best inzetten als RAL 9005, tiefschwarz), maar vergeleken met een echte RAL-kleurenkaart zijn er toch verschillen.
Maar dat geldt ook voor Vallejo, ondanks dat er op diverse potjes een RAL-nummer staat vermeld, zijn er eveneens verschillen met een "officiële" kleurenkaart. Daarnaast vind ik Vallejo nou niet echt slijtvast, ook niet op een grondverf.

Elita geeft wel de juiste RAL-kleuren. Over de kwaliteit kan ik nog niet zo heel veel zeggen, de enige ervaring tot nu toe is die met rood het chassis van de 64er spuiten en van dezelfde lok de bovenbouw in zwart. Of de verf in dezelfde mate slijtvast is als die van Tamiya moet nog blijken.

Nadelen zijn, vind ik, de kwalijke dampen die bij verven en spuiten vrijkomen, en voor het schoonmaken van kwast en luchtkwast moet je toch echt naar iets anders dan water grijpen. Maar dat is bij Tamiya en Vallejo ook het geval als de verf eenmaal droog is.

Specifieke toepassing... natuurlijk, de juiste RAL-kleur op je model. Ben je wat dat betreft niet echt heel kieskeurig, dan hoef je niet per se naar Elita te grijpen maar kun je ook toe met de genoemde merken. Of met Revell of Humbrol. Of... nou ja, er zijn nog ettelijke andere merken, die allemaal wel hun voor- en nadelen zullen hebben.

Samengevat: mijn persoonlijke mening is dat de verf van Elita een prima keus is als je er op staat de correcte RAL-kleuren op je model te krijgen, maar dat Vallejo en Tamiya meer gemak bieden bij het schoonmaken van je gereedschap.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #27 Gepost op: 10 November 2022, 21:49:05 »
Kijk! Nuttige info. Ik ga m'n mooie stoomlokrood toch vervuilen, dus zo RAL-specifiek hoeft het bij mij niet te zijn. En de chemische dampen... ik ben heel blij dat ik zoonlief van revell-met-een-akelig-luchtje naar revell-de-water-versie heb omgepraat :)

Zelf zit ik aan de Vallejo, maar dat heb ik tot nu toe voor preisertjes, dakgoten en brugrelingen gebruikt. Allemaal spul waarbij slijtvastheid niet erg belangrijk is. Maar... ik moet nog wel wat rood schilderen aan een lok, waarvoor ik een revell-met-een-luchtje heb gekocht omdat ik gokte dat dat beter zou hechten.

Ik hou het wel in m'n achterhoofd, dat elita spul. Het juiste purperrood kleurtje voor een v100, dat komt nog wel eens van pas.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #28 Gepost op: 10 November 2022, 22:47:23 »
Revell kan natuurlijk prima, het is maar wat je het lekkerst/best/mooist/ofweetikwat vindt.
31 en 330 heten RAL 3000, feuerrot, 36 (de matte variant), RAL 3002, karminrot. De laatste, RAL 3002 karminrot, is het officiële rood voor DB-stoomloks.
Maar zo heel veel verschil zit er eigenlijk niet in...

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #29 Gepost op: 18 July 2023, 14:11:36 »
Gelukkig lijkt Jan er rekening mee te houden dat een al te hoog tempo funest zou kunnen zijn voor mijn tere gestel.

Ik had dit in mei vorig jaar zo niet op moeten schrijven, geloof ik nu. Ik heb er spijt van. Het zou toch jammer zijn  als er geen vervolg komt op "Teil 64".

Begrijp mij goed, ik wil je niet opjagen of zo. Ik heb op dat vlak bepaald geen recht van spreken. Daarom heb ik ruim een jaar gewacht met het voorzichtig informeren hoe het ermee staat.

Dus bij deze; wordt er nog gelabberd aan de "Bubikopf" ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB