Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door lrrw
Vandaag om 21:41:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: Labbern in Rotzbach, Teil 64  (gelezen 4873 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #15 Gepost op: 05 maart 2022, 20:11:58 »
Wat een mooi project, Jan ! Door je nieuwe (gespreide) wijze van publicatie, ontdek ik dit draadje nu pas. Zodoende val ik precies in de pauze (heb ik weer). Waar zijn de tijden dat alles keurig werd ondergebracht in één overzichtelijk draadje ?  ;)

Al geruime tijd kijk ik verlekkerd naar die bouwpakketten van Weinert, maar ik durf het gewoonweg (nog) niet aan. Dat moet maar wachten totdat ik definitief met pensioen moet, denk ik dan. Hoewel je voor één zo'n lok in één keer een maand AOW moet neertellen, zie ik tot mijn schrik in de prijslijst.

Enfin, voorlopig zal ik mij tevreden stellen met het volgen van dit topic. Ik kijk uit naar de volgende aflevering !

Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #16 Gepost op: 05 maart 2022, 22:26:44 »
Ha Peter!

zou leuk zijn als dat binnen afzienbare tijd kon gebeuren. Zowel de onderdelen als de verf zijn al enige tijd in huis. Echter, de geur van de verf (en de verdunner) is van dien aard, dat ik het niet aandurf daarmee in de huiskamer in het rond te gaan sproeien. Met de acrylverf van Vallejo en ook Tamiya heb ik daar iets minder moeite mee (al neem ik ook daar wel de nodige voorzorgsmaatregelen), geurtechnisch gesproken is dat toch een stuk minder belastend. Het spuitwerk zal dus in mijn hobbyhok moeten gaan plaatsvinden, maar gezien de opeenstapeling van allerlei zaken in het betreffende vertrek (toch ook allemaal (model)spoorgerelateerd) is dat ook wat lastig. Ik moet nodig eens een opruim/sorteeractie gaan ondernemen, zodat er wat ruimte vrijkomt.

Wat betreft de diaspora van verschillende labberdraadjes: ik vind het zo wel zo prettig jaja, omdat nu elk onderwerp (project) een eigen draadje heeft. Daardoor krijg ik het gevoel dat er meer ordening in de werkzaamheden aanwezig is. Waarbij ik me er terdege van bewust ben dat die ordening volledig illusoir is, maar ik meen me toch, in het kader van het doel van een hobby, namelijk ontspannen bezig zijn, te mogen permitteren mezelf een beetje voor de gek te houden.

Wel ben ik nog bezig met een idee om een draadje "allerlei" in te richten waarin dan ook een overzicht (met koppelingen) van alle labberdraadjes te vinden zal zijn.

Mar goed, de 64er. Die zal toch vandaag of morgen af moeten, zodat er weer ruimte is voor andere onderwerpen. Nog een Weinert-lok, bijvoorbeeld.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2022, 00:13:58 door ex44 »

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #17 Gepost op: 11 mei 2022, 15:29:17 »
He Jan,

hoe gaat het met je 64er?

Als voorstel voor een bouwkit, misschien een ETA179?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
  • Aachenau West
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #18 Gepost op: 11 mei 2022, 17:13:07 »
Dit draadje was me (ook) nog niet eerder opgevallen.
Heel interessant.
Ben ook benieuwd naar de stand, Jan.

Al geruime tijd kijk ik verlekkerd naar die bouwpakketten van Weinert, maar ik durf het gewoonweg (nog) niet aan. Dat moet maar wachten totdat ik definitief met pensioen moet, denk ik dan. Hoewel je voor één zo'n lok in één keer een maand AOW moet neertellen, zie ik tot mijn schrik in de prijslijst.
Niet om je af te schrikken, maar er komen nog aardig wat kosten bij om de loc bedrijfsklaar op de baan kunnen te zetten.
Zo overkwam het mij althans.
Diverse gereedschappen, spuiten, een decoder enzo. Een misschien moet de loc ook nog worden voorzien van werkende seinen (wat voor mij een brug te ver was).
Wat "durf" betreft is het gewoon een kwestie van beginnen, op hoop van zegen en op ondersteuning vanuit het forum ;)

Groet, Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #19 Gepost op: 11 mei 2022, 20:31:31 »
Dat dit draadje jou nog niet eerder was opgevallen verbaast mij niet, Bas. Ik kwam er ook nog maar net op tijd achter dat hier wat groots verricht wordt.

Zèlf zegt Jan over deze diaspora het volgende en ik citeer:

"ik vind het zo wel zo prettig jaja, omdat nu elk onderwerp (project) een eigen draadje heeft. Daardoor krijg ik het gevoel dat er meer ordening in de werkzaamheden aanwezig is".

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat Jan de kwestie ook zelf weer op z'n kop zet met de opmerking dat hij ook wel weet dat deze ordening volstrekt illusoir is. In ieder geval zullen wij het ermee moeten doen, maar het is voor een goed doel.

Ik neem aan dat jouw waarschuwingen, gevolgd door bemoedigende woorden, aan mij gericht zijn en niet aan Jan, van wie bekend is dat hij al menig bouwpakket van Weinert in elkaar gezet heeft, maar nooit eerder een complete lokomotief.

Dus mijn dank, Bas. Het is mij nu wel duidelijk dat dit werk niet hetzelfde is als een kibrietje in elkaar plakken. Is het een idee dat jij in een apart draadje met ons deelt hetgeen jou allemaal is overkomen door een bouwpakket van Weinert  ?

In afwachting daarvan volg ik het wedervaren alhier met grote interesse. Gelukkig lijkt Jan er rekening mee te houden dat een al te hoog tempo funest zou kunnen zijn voor mijn tere gestel.

Stap voor stap is het devies.

Peter


HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
  • Aachenau West
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #20 Gepost op: 11 mei 2022, 21:13:35 »
Het is alweer even geleden, maar dat draadje vind je hier, Peter.

(Ik zou best zin hebben in een vervolg. Maar er ligt nog genoeg op de plank aan te verbeteren locs enzo. Dus eerst dat maar eens)

Groet, Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #21 Gepost op: 11 mei 2022, 21:43:43 »
Ja, de 64er.
Bedankt voor het herinneren, Sander. De voortgang aan dit model stokte destijds vanwege het ontbreken van een aantal onderdelen en geschikte verf.
De onderdelen zijn besteld en allang binnen, evenals de verf. Wat die verf betreft, ik wil dit soort dingen niet met Vallejo, Tamiya of iets dergelijks gaan verven. Vallejo hecht niet goed genoeg en Tamiya levert niet de juiste RAL-kleuren. Daarom heb ik verf en grondverf van Elita besteld (en ook ontvangen).
Maar zoals dat dan gaat, tijdens het wachten op onderdelen en verf wordt aan andere projecten begonnen en sneeuwt zo'n 64er een beetje onder. Toch zal het ding vandaag of morgen een keertje af moeten, zodat het de verkoop in kan, ook al zijn er, als ik goed tel, nog vier andere projecten die vandaag of morgen een keertje af moeten. En dan nog een heel stel waarvan de prioriteit wat lager ligt. Een ETA 179 zit er ook tussen, maar die verkeert in een hopeloos desolate toestand. Wat dat betreft heb ik meer fiducie in een VT70, maar daarvan heb ik nog niet kunnen vaststellen of het compleet is.

Wordt vervolgd.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #22 Gepost op: 12 mei 2022, 14:19:12 »
Ondersneeuwen in deze tijd is best knap  ;)
Maar het klinkt wel herkenbaar,dat springen van de hak op de tak.
Dat houd het door de afwisseling ook leuk.
En daar draait het om  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #23 Gepost op: 04 november 2022, 20:53:39 »
Nou, het is al bijna weer zover. Althans, kalendertechnisch gezien dan. Wat de weersomstandigheden aangaat waan je je de laatste tijd eerder in de nazomer dan in de late herfst.
Enfin, het geeft wel aan dat de pauze in de bouw van de 64er knap lang geduurd heeft. Of eigenlijk meer de pauze in de verslaglegging in dit draadje, want stiekem is er al wel weer wat aan de "Bubikopf" gewerkt. Maar niet altijd zijn daar ook foto's van gemaakt.
Nou - eentje dan toch, van een rood chassis:



RAL 3002 (karminrot) van Elita. Daaronder natuurlijk grondverf van hetzelfde merk.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #24 Gepost op: 05 november 2022, 18:37:36 »
Ik heb "elita" al eerder een keertje ergens in combi met "grondverf" gehoord. Is het inderdaad goed spul? Specifieke toepassing? Ennuh.... waar tik je het op de kop?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #25 Gepost op: 05 november 2022, 22:57:58 »
Voor zover ik weet kun je de verf alleen bij Elita zelf bestellen. Dat gaat overigens "reibungslos", vlotte levering en vriendelijke service.
De verf voor de 64er (en ook andere modellen) vond ik onder het kopje "RAL Farben", de grondverf (voor metaal) onder "Grundierung" en de verdunner, dat zal niemand verbazen, onder het kopje "Verdünner". Bij een volgende bestelling (de verdunner gaat wel aardig hard) zal ik ook wat "Klarlack" mee laten komen, met wellicht nog wat RAL-kleurtjes.

Toen ik las wat er allemaal op het etiketje stond, trokken mijn wenkbrauwen wel een eindje richting haargrens, daarom heb ik bij de bouwmarkt zo'n spuitmasker met koolstoffilters aangeschaft.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #26 Gepost op: 06 november 2022, 20:47:32 »
Natuurlijk lees ik weer eens niet goed en heb ik alleen de laatste van je drie vragen beantwoord.

Of het goed spul is... tja, wat zal ik daarvan zeggen? Wat betreft werken met de luchtkwast heb ik tot nu toe eigenlijk alleen ervaring met Pactra, Tamiya en Vallejo. Over Pactra was ik altijd dik tevreden, maar voor zover mij bekend is het niet meer leverbaar. Tamiya vind ik erg prettig om mee te werken en volgens mij geeft het, mits voorafgegaan door een goede grondverf, een redelijk slijtvaste laag. Een nadeel is dat Tamiya niet met RAL-kleuren werkt. Sommige komen er best aardig bij in de buurt (X-18 kun je best inzetten als RAL 9005, tiefschwarz), maar vergeleken met een echte RAL-kleurenkaart zijn er toch verschillen.
Maar dat geldt ook voor Vallejo, ondanks dat er op diverse potjes een RAL-nummer staat vermeld, zijn er eveneens verschillen met een "officiële" kleurenkaart. Daarnaast vind ik Vallejo nou niet echt slijtvast, ook niet op een grondverf.

Elita geeft wel de juiste RAL-kleuren. Over de kwaliteit kan ik nog niet zo heel veel zeggen, de enige ervaring tot nu toe is die met rood het chassis van de 64er spuiten en van dezelfde lok de bovenbouw in zwart. Of de verf in dezelfde mate slijtvast is als die van Tamiya moet nog blijken.

Nadelen zijn, vind ik, de kwalijke dampen die bij verven en spuiten vrijkomen, en voor het schoonmaken van kwast en luchtkwast moet je toch echt naar iets anders dan water grijpen. Maar dat is bij Tamiya en Vallejo ook het geval als de verf eenmaal droog is.

Specifieke toepassing... natuurlijk, de juiste RAL-kleur op je model. Ben je wat dat betreft niet echt heel kieskeurig, dan hoef je niet per se naar Elita te grijpen maar kun je ook toe met de genoemde merken. Of met Revell of Humbrol. Of... nou ja, er zijn nog ettelijke andere merken, die allemaal wel hun voor- en nadelen zullen hebben.

Samengevat: mijn persoonlijke mening is dat de verf van Elita een prima keus is als je er op staat de correcte RAL-kleuren op je model te krijgen, maar dat Vallejo en Tamiya meer gemak bieden bij het schoonmaken van je gereedschap.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #27 Gepost op: 10 november 2022, 21:49:05 »
Kijk! Nuttige info. Ik ga m'n mooie stoomlokrood toch vervuilen, dus zo RAL-specifiek hoeft het bij mij niet te zijn. En de chemische dampen... ik ben heel blij dat ik zoonlief van revell-met-een-akelig-luchtje naar revell-de-water-versie heb omgepraat :)

Zelf zit ik aan de Vallejo, maar dat heb ik tot nu toe voor preisertjes, dakgoten en brugrelingen gebruikt. Allemaal spul waarbij slijtvastheid niet erg belangrijk is. Maar... ik moet nog wel wat rood schilderen aan een lok, waarvoor ik een revell-met-een-luchtje heb gekocht omdat ik gokte dat dat beter zou hechten.

Ik hou het wel in m'n achterhoofd, dat elita spul. Het juiste purperrood kleurtje voor een v100, dat komt nog wel eens van pas.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #28 Gepost op: 10 november 2022, 22:47:23 »
Revell kan natuurlijk prima, het is maar wat je het lekkerst/best/mooist/ofweetikwat vindt.
31 en 330 heten RAL 3000, feuerrot, 36 (de matte variant), RAL 3002, karminrot. De laatste, RAL 3002 karminrot, is het officiële rood voor DB-stoomloks.
Maar zo heel veel verschil zit er eigenlijk niet in...

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Labbern in Rotzbach, Teil 64
« Reactie #29 Gepost op: 18 juli 2023, 14:11:36 »
Gelukkig lijkt Jan er rekening mee te houden dat een al te hoog tempo funest zou kunnen zijn voor mijn tere gestel.

Ik had dit in mei vorig jaar zo niet op moeten schrijven, geloof ik nu. Ik heb er spijt van. Het zou toch jammer zijn  als er geen vervolg komt op "Teil 64".

Begrijp mij goed, ik wil je niet opjagen of zo. Ik heb op dat vlak bepaald geen recht van spreken. Daarom heb ik ruim een jaar gewacht met het voorzichtig informeren hoe het ermee staat.

Dus bij deze; wordt er nog gelabberd aan de "Bubikopf" ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB