Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:47:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:29:37
roco maus 2 door henk
Vandaag om 18:12:58
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 18:11:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:09:06
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
  

Auteur Topic: NS6300 DJH e102 puzzeltocht  (gelezen 20475 keer)

orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 830
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #105 Gepost op: 05 March 2022, 15:12:42 »
Nog tussendoor even een sinterklaaskadootje dat ik had gekregen in elkaar gezet met beetje scenery eronder.



orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 830
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #106 Gepost op: 06 March 2022, 14:40:48 »
Hi,

Soms zijn er moeilijke keuzes in het leven en soms makkelijkere. Er werd mij door contact met een mede modelspoorder die mij veel succes wenste in mijn bouwavontuur een andere 6300 aangeboden. Tja voor minder dan een 4de van een nieuwe e172kit  :-X kon ik die niet laten liggen. Hopelijk niet nodig voor het huidige project, dus hopelijk een potentieel vervolgtraject.



Mvg,

Adriaan

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #107 Gepost op: 06 March 2022, 16:57:20 »
2 6300-en voor een trein. da's wel een uitdaging.......
 ;D

orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 830
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #108 Gepost op: 06 March 2022, 17:40:46 »
Geen idee of 6300en in dubbeltractie reden Huup.
(Wel als Walslocs maar dat vind ik wat saai)
Dacht wel wellicht 1 met en 1 zonder hoge kolenbak te kunnen bouwen als ik er ooit aan toekom.
« Laatst bewerkt op: 06 March 2022, 17:45:01 door orientexpress »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #109 Gepost op: 06 March 2022, 18:10:52 »
Dubbeltractie was voor zover ik weet net gebruikelijk dd. Walslok, brugtest. Er zjn wel mogelijkheden 😉

orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 830
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #110 Gepost op: 07 October 2022, 09:04:02 »
Hi,

Het word kouder en we zijn weer wakker geworden uit de modelspoor zomerslaap.

Als ik de experts mag geloven moet ik vooral het frame eerst werkend krijgen maar wachtend op een aantal onderdelen heb ik toch maar eens wat gedaan aan de bovenbouw. Veel onderdelen zijn inmiddels passend gemaakt zodat straks het grote assemblage/soldeerwerk kan beginnen.

Je ziet het er niet aan af wellicht maar veel van de grote delen zijn passend op elkaar gemaakt om de E102 passend te maken op het E172 frame.
De boiler, voetplaat en cabine zijn allen aangepast om het op elkaar passend te krijgen.



Geinspireerd door het draadje "Bouw van een materieel 46 vierwagenstel" heb ik met een eigen jig het dak bijgebogen om het passend te maken.



MVG,

Adriaan de Haan

orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 830
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #111 Gepost op: 14 October 2022, 21:35:52 »



Voordat ik alles aan elkaar probeer te bakken toch maar eens wat low melt solder uit proberen. Lijkt best prima te gaan tot nu toe. Witmetaal smelt niet en de low melt solder wel (y)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #112 Gepost op: 14 October 2022, 22:58:25 »
mijn ervaring is wel dat je voor low melt een aparte soldeerpunt moet reserveren

orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 830
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #113 Gepost op: 15 October 2022, 12:32:23 »
Hi,

Dank voor de feedback. Wat zijn de risico's? En gaat het bij vertinnen en daarna witmetaal er tegen aan solderen dan ook niet fout?

Mvg,

Adriaan

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #114 Gepost op: 15 October 2022, 19:03:02 »
Gebruik voor low-melt en gewoon soldeer dezelfde stift en heb daar geen problemen mee.
Wel maak ik de stift altijd schoon in de messingkrullen voordat ik er nieuw soldeer op doe.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 830
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #115 Gepost op: 01 November 2022, 22:35:18 »
Hi,

Gerard dank voor de feedback.

Een van de zaken waar ik mee worstel is hoe ik mijn 6300 moet uitvoeren.
Ik zie een aantal verschillen:
1. kolenbak hoog en laag, maar het lijkt of de lage serie ook later is opgehoogd. resulteerend in verschillende hoogten railingen.
2. wel of geen bel
3. 2 verschillende schoorstenen

Welke versies zijn mogelijk met de DJH kit? Zelf ben ik zoek naar een TP3 uitvoering. De sobere schoorsteen lijkt me wel wat maar is deze mogelijk met deze kit?
Met mijn zoektochten op het internet heb ik eigenlijk alleen nog de 6318 zo kunnen vinden.

bron: utrechts archief

MVG,

Adriaan

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
    • MCKmodelbouw
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #116 Gepost op: 02 November 2022, 09:26:36 »
Rangeerbel is in de NS tijd komen te vervallen. De schoorsteen had een krans tot aan de oorlog. Tijdens de oorlog werd die afgenomen. Uitzonderingen daargelaten is de stelregel dat alle stoom locs na de oorlog zonder schoorsteenkrans hebben rondgereden. Er waren echter wel uitzonderingen. Overigens is niet alleen de schoorsteenkrans versobert. Voor een naoorlogs exemplaar dien je ook de dom groen te schilderen ipv blank messing.
Of dit allemaal mogelijk is met de DJH kit weet ik niet. Je kan anders kijken of MKmodelbouw/Phildie/Werps onderdelen hebben -zoals schoorstenen- om aan te vullen.

Kijk anders naar de diverse uitvoeringen die Artitec op de markt heeft gebracht. Dan zie je gelijk de onderlinge verschillen verbonden aan een tijdperk.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2346
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #117 Gepost op: 02 November 2022, 10:34:58 »
Adriaan

Ik heb deze kit bijna 30jr geleden ook gebouwd. De schoorsteen zonder krans moet ook in de kit aanwezig zijn. Die heb ik destijds ook gebruikt. Dat over de lage en hoge kolenbunker klopt. de eerste serie had een lagere, die is later verhoogt, zie het NS6300 boek uit de gele serie.

Een fotootje van mijn exemplaar.



O ja, houdt er rekening mee dat deze uitvoering (de eerste versies van de kit) absoluut ruime bogen nodig heeft. Ik krijg mijn versie na heel veel prutsen door bogen van 65-75cm. Maar een boog van 1m zou beter geweest zijn. De huidige uitvoering van de kit heeft een ander cylinderblok (het zelfde als de DJH NS3900) waardoor er meer ruimte voor de voorste bogie is.

Groet Meino

orientexpress

  • Online Online
  • Berichten: 830
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #118 Gepost op: 02 November 2022, 21:01:19 »
Matthyn,

Dank voor het antwoord. Ik heb zoals je voorstelde inderdaad maar eens naar de artitec modellen gekeken. Toch wel een aantal verrassende zaken:



Rangeerbel zit op een flink aantal van de modellen (de 6300 is gebouwd toen de NS al gevormd was dus ik begrijp de opmerking dat deze er toen is afgehaald ook niet volledig)
krans ook op het merendeel (4 van de 6 na 1940)
De stoomdom is volgens mij in alle gevallen het groen van de rest van de loc al sinds de bouw van de serie.
De Henschel's (NS6301-6310) lijken dus opgehoogd te zijn wat betreft kolenbak waarbij de handrail op dezelfde plek is gebleven.

bijgaand links naar foto's van geen krans en geen bel (komt dus bij de artitecs niet voor)
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:NS_008_Maastricht.jpg

https://www.nvbs.com/OdR_fig/OdR_20141009_5.jpg
foto van de NVBS 6307 in Maastricht; 20 april 1957

Meino,
Dank voor het commentaar, en het voorbeeld ik heb nog een weg te gaan.
Ik ben me bewust van de radii zorgen, echter dit model is een samenraapsel van een E102 bovenkant en E172 onderkant. Dat zou dus aanzienlijk moeten schelen (y)
Het gele boek is helaas volgens mij zo goed als onmogelijk om te verkrijgen dus ik zwerf het internet maar wat af.
De schoorsteen met en zonder krans zijn inderdaad beide bij de kit meegeleverd. bij mij was meer de vraag welke combinatie is correct?

MVG,

Adriaan


meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2346
Re: NS6300 DJH e102 puzzeltocht
« Reactie #119 Gepost op: 02 November 2022, 21:58:21 »
Adriaan

Ik heb het 6300 boek uit de gele serie. Maar ook "Stoomtractie bij de Nederlandse Spoorwegen 1944-1958". Daar staan veel foto's in. Vrijwel al de locs zijn zonder schoorsteenkroon, sporadisch een 2100 of een 3700 met kroon. Voor de 6300 kom ik de volgende foto's tegen
allemaal zonder kroon; 1954-6304, 1949-6315, begin jaren vijftig - 6319, 1954-6322, 1952-6322, 1952-6307, 1957-6307, 1957-6301, 1957-6320, 1957-6304, 1954-6309, 1959-6305, 1959-6317.

Ik denk dat je wel kunt stellen dat na 1945 vrijwel geen enkele 6300 nog een schoorsteenkroon had.
Overigens, de luchtbel op de ketel zat op alle loks uit de tweede levering (met hoge kolenbak, rail hoog, 6311-6322). Die was ook na 1945 nog aanwezig. Volgens Martin van Oostrom  is die ten onrechte bij de 6317 verwijderd toen hij opgeknapt werd voor het Spoorweg museum.

Groet Meino