Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
KNed
Vandaag
om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag
door
Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West
door
MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2
door
Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel)
door
defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat
door
Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Roco 1105 hapert en stottert
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Roco 1105 hapert en stottert (gelezen 8127 keer)
erikkral
Roco 1105 hapert en stottert
«
Gepost op:
10 December 2021, 22:43:56 »
Ik heb ooit eens tweedehands een Roco 1105 op de kop getikt. Er snel een decoder ingebouwd en over de baan laten rijden.
Mijn vriendin noemt het een zaagmachine en ik noem het een bonenmaler. Hij maakt nogal een herrie en hapert en stottert om de haverklap.
Dat probleem heb ik nooit aangepakt omdat ik niet eerder het lef had eraan te beginnen.
Ik heb hem vanavond opengemaakt en en eens gekeken wat ik aantrof.
Bovenkant, eigen soldeerwerk:
Bestaan er trouwens vervangingsprintjes voor deze oude lichtprint? Meeste printbanen of de oude lichtfunctionaliteit wordt niet gebruikt, misschien is er iets anders ter vervanging van deze inmiddels tot (bijna) plank geworden print.
Uit elkaar gehaald en een paar stappen verder, heb ik het motortje in handen:
Deze even met een analoge trafo getest. Maakt een beetje herrie. Aan beide kanten twee druppeltjes naaimachineolie erin, volgens mij loopt ie een stuk beter nu.
Kan ik nog meer doen aan de motor dan dit? Zitten er koolborstels in die ik na kan lopen?
Tandwielkasten uit elkaar gehaald, van de draaistellen:
Nummer 1:
Nummer 2:
Ziet er niet al te slecht uit, toch? Misschien even een uurtje laten weken in wat dreft, beetje vet erop (lagervet ofzo) en weer dichtmaken, lijkt mij.
Stroomafnemers:
Behalve een klein beetje smoezelig zien ze er niet slecht uit. Ook de weerstand tussen draadeinde en afnemer lijkt me niet verkeerd, toch?
Ik zoek jullie advies. Wat kan ik nog meer doen dan ik al hierboven voorstel? Zie ik het te rooskleurig in of zien jullie dingen die echt mis zijn?
Nog andere tips om deze koffiemolen weer zoemend en zonder haperingen over de baan te laten gaan?
«
Laatst bewerkt op: 10 December 2021, 22:45:55 door erikkral
»
Klaas Zondervan
Re: Roco 1105 hapert en stottert
«
Reactie #1 Gepost op:
10 December 2021, 23:17:12 »
Citaat van: erikkral op 10 December 2021, 22:43:56
Kan ik nog meer doen aan de motor dan dit? Zitten er koolborstels in die ik na kan lopen?
Er zitten koolborstels in van een heel speciale vorm die niet los te koop zijn. Het is volgens Roco een "wartungsfreie motor".
Vrij vertaald: je kunt er niets aan doen. Je kunt hem open peuteren, maar je bent een knappe vent als je hem weer goed in elkaar krijgt. Dus als de motor echt is versleten dan geldt: "wegschmeissen, neue kaufen".
De cardans die zijn uitgevoerd met speciaal gevormde veertjes zijn vaak de oorzaak van rukkerig rijden. De motor windt die veertjes eerst op, totdat de wrijving in de tandwielen wordt overwonnen en dan schiet hij met een ruk vooruit. Vervolgens ontspannen die veertjes weer waarna ze weer worden opgewonden, enz..
Roco heeft deze constructie dan ook vervangen door de huidige, meer starre overbrenging met cardankogels.
De ohmmeter zou eigenlijk 00.00 moeten aanwijzen. Wat zie je als je die krokodillenbekken rechtstreeks aan elkaar zet?
«
Laatst bewerkt op: 10 December 2021, 23:21:38 door Klaas Zondervan
»
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
erikkral
«
Reactie #2 Gepost op:
10 December 2021, 23:27:23 »
Dat is goed advies Klaas!
Ik heb even gezocht op dit forum en ik lees dat anderen er ook wel tegenaan lopen.
Men werd doorverwezen naar ETS (Erwin) en die kon een complete moderne aandrijving leveren. Maar die is er twee jaar geleden mee gestopt.
Is er een alternatieve aanpak of een nieuw adres waar ik naar toe kan voor een nieuwe aandrijving? Eventueel op de beurs in Houten morgen (heb ik een mooie reden om even langs te gaan).
Voor wat betreft de weerstand, als ik de bekjes tegen elkaar aan doe, dan geeft de meter 0 ohm. Er is nu dus een beetje weestand, maar zou dat een factor bij dit probleem zijn?
henk
«
Reactie #3 Gepost op:
11 December 2021, 06:09:28 »
ETS is overgenomen en bestaat nog steeds. De enige vervangende aandrijving die ik daar kan vinden, is deze. Geen idee of die ook voor de 1100 bruikbaar is. Vraag dat daar eens. Erwin zit trouwens op dit forum. Die weet dat natuurlijk ook nog wel.
https://www.etsemmen.nl/148374:-Cardanandrijving-voor-de-oudere-NS2200-lok
j́
Heb je de loc analoog geprobeerd?
Sluit de motor eens direct op een trafo aan. Als de koolborstels kapot zijn, merk je dat aan onderbrekingen. Verslijten van de enorme koolborstels die in de motor zitten, lukt haast niet. Ze kunnen wel breken.
Ik herken het verhaal van Klaas wel, maar de modellen konden toch behoorlijk soepel rijden. Ze horen een beetje krakend geluid te maken. De lastregeling van de decoder kan wel moeite met de veertjes hebben.
En verder, ik weet, het is hobby. Maar je kan gemakkelijk meer aan dit model spenderen dan het waard is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
TonM
«
Reactie #4 Gepost op:
11 December 2021, 11:02:41 »
Je kan de veertjes weglaten en de bijbehorende plastic vasthouders van de assen halen, zowel aan de motor- als aan de draastelzijde.
In plaats daarvan een stukje siliconenslang (eventueel ventielslang) op maat knippen, aan twee kanten een lagerkogeltje erin proppen (verkrijgbaar bij de fietsenmaker) en de uiteinden van de slang over de asjes schuiven van de motor en het draaistel. Dat doe je twee keer.
Kikadewado en het is een enorme verbetering ten opzichte van die veertjes.
Ter verduidelijking hieronder een schets die ik al eens eerder op dit forum heb geplaatst
De print zou je kunnen vervangen door een stuk strokenprint waarop je zelf de gewenste verbindingen maakt (en de stroken onderbreekt waar nodig). Wel oppassen dat je een wat dunner stuk neemt, anders past de kap niet meer.
Verder kan je eens nadenken of het geen tijd wordt voor een betere motor. Piet Peetoom (
Godfather Models & Supply
) kan je daarover prima adviezen geven.
Grtz, Ton
Klaas Zondervan
«
Reactie #5 Gepost op:
11 December 2021, 11:07:51 »
Ton, ik heb deze oplossing vaker gezien, maar wat is de functie van die kogeltjes? Werkt het zonder kogeltjes niet goed?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
TonM
«
Reactie #6 Gepost op:
11 December 2021, 12:29:49 »
Klaas, ik het het nooit geprobeerd zonder die kogeltjes, dus ik durf niet te zeggen dat het dan niet werkt.
Wat ik wel weet is dat ik dit zelf heb toegepast bij een oude 1100 en het werkt stukken beter dan die veertjes. En het kost bijna niets, dus geschikt voor de Nederlandse modelspoorder
Het was een tip die ik kreeg van Piet Peetoom; de slang wordt op de kogeltjes iets soepeler (door de rek) en doordat de kogeltjes ook vulling zijn voor de slang gaat de slang minder slingeren.
Als je deze constructie wilt gebruiken met een langere slang dan bij de 1100, dan kan je het beste de slang tussen de kogeltjes nog opvullen met een stukje as. Ook weer om te voorkomen dat de slang door de centrifugaalkracht een rondzwaaiende hoepel wordt.
Grtz, Ton
Klaas Zondervan
«
Reactie #7 Gepost op:
11 December 2021, 12:35:38 »
Duidelijk, het voornaamste doel is dus het voorkomen van het springtouweffect. Als het ooit aan de orde komt zal ik er aan denken. Overigens is mijn 1100 de enige loc die nog die veertjes heeft, maar hij rijdt nog steeds probleemloos.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Laurens
«
Reactie #8 Gepost op:
11 December 2021, 13:04:52 »
In mijn antieke 1100 heb ik destijds ook de aandrijving vervangen door die van ETS. Is standaard voor de 2200 maar ook te gebruiken voor de 1100. Enige aanpassingen zijn wel nodig. Wat de verlichting betreft, Digikeijs heeft voor de 1100 een ledprint (DRC1100).
erikkral
«
Reactie #9 Gepost op:
11 December 2021, 13:53:20 »
Dank voor alle hulp.
Ik was vanochtend op de beurs in Houten en daar kwam ik ETS Erwin tegen, maar dan met de nieuwe twee Erwinnen die de toko met evenveel enthousiasme voortzetten.
Bij het in elkaar zetten, alles eerst maar weer in het vet gezet:
Ik heb van de beurs de met Klaas besproken nieuwe stroomafnemers meegenomen. Als ik toch bezig ben, dan pak ik het graag grondig aan.
Die zitten er al op, op 1 na, want Erwin had er maar drie in plaats van de benodigde vier.
De door Henk genoemde aandrijving heb ik ook meegenomen.
Hoe verwijder ik de oude vasthouders van de assen?
Al gevonden, hard trekken, heb de bek van de
striptang
groot ingesteld zodat hij over de kunstof vasthouder valt en dan een beetje trekken.
Laurens, je geeft aan dat je deze aandrijving in je 1100 gezet hebt met enige aanpassingen. Welke aanpassingen moet ik doen?
«
Laatst bewerkt op: 11 December 2021, 14:41:42 door erikkral
»
Die Bahn
«
Reactie #10 Gepost op:
11 December 2021, 15:03:34 »
Goedemiddag allen,
Tussen alle drukte door, was ik een bericht aan hat schrijven, waardoor onderstaande haast overbodig is.
Als eerste valt mij op dat je de verkeerde onderdelen van mijn opvolger hebt meegenomen, deze zijn voor de 2200 en niet voor de 1100
Want ik "Erwin" was vandaag dus niet aanwezig in Houten.
Hierbij mijn verslag waar ik tussendoor even weer bij weg moest om het verhaal compleet te krijgen
Ik werd door een forumlid op dit draadje gewezen, of ik misschien een toelichting kon geven.
Destijds diverse ombouwsetjes geleverd en alleen maar positieve reacties over gehad.
Het geknor van de drukveertjes van de aandrijving is er niet meer, maar bij deze modellen zaten er wel motoren in
die niet altijd even mooi van geluid waren.
TIP: haal de motor eruit, doe een tipje olie op de beide motorasjes en sluit deze even met twee draadjes aan een analoge trafo
en laat de motor een tijdje op volle toeren in beide richtingen draaien.
Voor de 1100 ben je de volgende ROCO onderdelen nodig.
2 x 108614 Kardankugel (oud onderdeelnummer: 87153)
2 x 87138 Gelenkwelle L= 10,5mm
2 x 87129 Kardanschale kurz 1,5mm
Bedrag voor zo'n setje is afhankelijk wat de winkelier/handelaar vraagt, zo'n €9,50
Na het omzetten van het setje, ook even de asjes van de aandrijving van een drupje olie voorzien.
Beter is het als je de gehele aandrijving van beide draaistellen uit elkaar haalt en het oude smeervet met wasbenzine, de
tandwielen en de tandwielkast reinigt, waarna alles opnieuw in de olie zetten, persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar olie i.p.v. vet
Eventueel zijn bovenstaande onderdelen bij mijn opvolger, of bij de plaatselijke treinenwinkel te bestellen.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
erikkral
«
Reactie #11 Gepost op:
11 December 2021, 15:08:54 »
Dankjewel Erwin voor je bericht. Fijn je hier nog tegen te komen.
Jammer dat ik de verkeerde mee heb gekregen. Ze zeiden al dat het een set voor een 2200 is en dat ik het mocht terugbrengen als het niet past op mijn 1100.
In die zin hebben ze dus inderdaad de verkeerde meegegeven maar ik wist ervan.
Ik kan de set omruilen voor de juiste maar kan ik de 2200-set misschien aanpassen zodat deze in mijn 1100 past? Of lijken ze helemaal niet op elkaar?
Die Bahn
«
Reactie #12 Gepost op:
11 December 2021, 16:20:54 »
Erik,
Prima dat je de tandwielkasten en de tandwielen gereinigd hebt. Top!
Vergeet het asje met het wormwiel niet om daar ook een drupje olie bij te doen.
Dan hierbij een afbeelding van de benodigde onderdelen.
Wat hierbij opvalt is dat de middelste, de Gelenkwelle, korter is dan die van de 2200.
Er is bij de 1100 namelijk maar heel weinig ruimte tussen de motor en het aandrijfasje om het in te bouwen.
Mochten er nog vragen zijn, dan laat het maar even weten.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
Die Bahn
«
Reactie #13 Gepost op:
11 December 2021, 16:38:07 »
Nog een afbeelding hoe het er na montage uit komt te zien.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
erikkral
«
Reactie #14 Gepost op:
11 December 2021, 19:42:06 »
Dag Erwin,
Dank voor je uitgebreide hulp met de foto's.
Dan gaat deze set (de verkeerde set voor de 1200) terug naar de winkel.
Ik heb al op internet een beetje gekeken en de jouw aangegeven onderdelen lijken haast niet op voorraad te zijn.
Ik denk eraan om de truc met de siliconenslang te gebruiken.
Maar ja, waar koop ik zoiets? Zou de Gamma silliconenslang met deze dikte hebben?
En die kogellagertjes, ik heb er wel wat in verschillende groottes. Hoe groot moeten die zijn? Dezelfde dikte als de motoras?
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3