Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Class 66, vraagje voor de kenner.  (gelezen 2715 keer)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Class 66, vraagje voor de kenner.
« Gepost op: 04 December 2021, 10:22:24 »

Dapol heeft (voor spoor 0) een Class 66 in ontwikkeling.
https://www.dapol.co.uk/O-Gauge-Class-66-Engineering-Prototype-Under-Review

Nu zou ik deze graag naar een NL’se versie willen omspuiten van bv ACTS of ERS of……  Als ik echter de 3D illustraties goed bekijk zie ik aan 1 kant op de huif een 3e deur die ik op de foto’s van de genoemde locs niet kan ontdekken.   Voor zover ik kan beoordelen zijn de neuzen bv wel gelijk ?!

Weet iemand of dit het enige verschil is of dat er nog andere duidelijke verschillen zijn ?

Alvast bedankt,
Marc

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Class 66, vraagje voor de kenner.
« Reactie #1 Gepost op: 04 December 2021, 10:37:59 »
Dat zijn de laatste vernieuwde Class66 die hebben oa een derde deur gekregen aan één kant. Bij ERS heeft dit type gereden onder nummers 6614-6617 de ACTS 513-9 was van het oude type maar de groen grijze 653-4 variant was wel van dit 3 deurs type.
Voor grootspoorfoto's zie site

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Class 66, vraagje voor de kenner.
« Reactie #2 Gepost op: 04 December 2021, 10:38:44 »
De variant met een extra deur is ook bekend als Class 67.

Blijkt niet waar te zijn.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2021, 10:41:11 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 821
Re: Class 66, vraagje voor de kenner.
« Reactie #3 Gepost op: 04 December 2021, 10:43:47 »
De EMD met derde deur is ook wel bekend als class 77. Zie link https://treinposities.nl/materieel/ECR/EMDClass77

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Class 66, vraagje voor de kenner.
« Reactie #4 Gepost op: 04 December 2021, 10:48:48 »
Dat was het, 77. Ik had me een cijfertje vergist.
Het verwarrende is wel dat er ook een elektrische class 77 is geweest, de EM2.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
Re: Class 66, vraagje voor de kenner.
« Reactie #5 Gepost op: 04 December 2021, 11:00:50 »
De raampartij aan de zijkant is ook verschillend.

Je hebt er met een klein hoekig raampje: https://nl.wikipedia.org/wiki/Class_66#/media/Bestand:MRCE_ERSR6616.jpg

Maar ook met een wat groter en aan de onderkant gebogen lopend raam: https://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000001&file=emd_200284531_60&action=image#title

Bor

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 633
Re: Class 66, vraagje voor de kenner.
« Reactie #6 Gepost op: 04 December 2021, 11:53:10 »
Ook de rooster op het dak van de 77 is heel wat groter dan dat van de 66.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Class 66, vraagje voor de kenner.
« Reactie #7 Gepost op: 04 December 2021, 12:16:08 »
Hier wat verschillen van een 77 ten opzichte van 66 (Engels)


Class 77[edit]With a high number of orders, EMD modified the locomotive for European ECR operations, including:[8]Powered by a 12-cylinder 710 engine that meets EU Stage IIIA emissions regulations, via latest EM2000 control system
  • DC traction motors, rated at 3,300 horsepower (2,500 kW)
  • Enhanced gear case, which increases tractive effort to 450 kN (100,000 lbf), making the locomotive suitable for heavier European trains
  • ECR Train Protection System allowing for immediate certification for operation in France, Germany and Belgium, but meaning that they cannot operate in Great Britain
  • Additional driver facilities, including cab air conditioning; a microwave and fridge in one cab; additional noise cancelling insulation; a modified seat
  • [/color][/font][/size]Designated JT42CWRM-100 by EMD and registered in France as Class 77,[8] over 100 locomotives have been purchased including 60 by DB Schenker subsidiary Euro Cargo Rail.[/font][/size]

    [/font][/size]
    Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_Class_66[/font][/size]
Jeroen

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re: Class 66, vraagje voor de kenner.
« Reactie #8 Gepost op: 04 December 2021, 18:26:19 »
 Chrezo gaat ook een Franse versie leveren:

http://www.chrezo.fr/catalogue/

 Ik vermoed dat het alleen een omgespoten versie betreft, maar dan wordt er wel vanuit de EU geleverd. Op de site van Dapol stonden een tijd geleden al engineering samples en de levering staat aangekondigd voor het voorjaar 2022.

Mogelijk heb je ook wat aan de bouwbeschrijving van Frits:
http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=490159&p=4321647&sid=b4068906adbf4b09f3f732f57e315eaf#p4321647

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Class 66, vraagje voor de kenner.
« Reactie #9 Gepost op: 04 December 2021, 19:38:28 »
Volgens mij zijn er ook modellen aangekondigd zonder de derde deur zoals de 66001.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Class 66, vraagje voor de kenner.
« Reactie #10 Gepost op: 05 December 2021, 13:25:47 »
Een uiterlijk groot verschil tussen een class66 en een 77 is de 4kante doos boven de cabine met openingen erin.
Class77 heeft die dingen wel ,een Class66 niet.

Uit nieuwsgierigheid ben ik wel beniewd of er nu een HO of een 0 loc gezocht word voor die ombouw ?
Wat het uiterlijk betreft,ACTS heeft zoals al genoemd 2 clazen gehad,beide met een andere jas,dat is dus wel even handig om mee te nemen mocht je 1 v/d 2 willen maken.
ERS,daar word het pas echt leuk,want zover ik nog weet( heb er nog ergens fotos van) hadden qua jas,allemaal een een iets andere,geen enkele claas van ERS was 100% gelijk qua uiterlijk.
Dus ook daar is het handig om 1st vast te stellen welke je wilt maken,en dan opzoek te gaan naar foto's van dat specifieke ding  ;)
En als je gek wilt doen kan je ook nog gaan voor een R4C (rail4chem) klaas,die waren er ook in diverse uitvoeringen  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Class 66, vraagje voor de kenner.
« Reactie #11 Gepost op: 05 December 2021, 13:42:04 »
De EMD met derde deur is ook wel bekend als class 77. Zie link https://treinposities.nl/materieel/ECR/EMDClass77

Maar is bij mijn weten geen officiële aanduiding. In GB - waar die hele class-aanduiding vandaan komt - is het een versie van de class 66.

Edit, het lijkt nog wat ingewikkelder.  ;D
https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_Class_66
« Laatst bewerkt op: 05 December 2021, 13:47:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Class 66, vraagje voor de kenner.
« Reactie #12 Gepost op: 05 December 2021, 17:10:13 »
Bedankt voor de reacties  (y)


Uit nieuwsgierigheid ben ik wel beniewd of er nu een HO of een 0 loc gezocht word voor die ombouw ?

En als je gek wilt doen kan je ook nog gaan voor een R4C (rail4chem) klaas,die waren er ook in diverse uitvoeringen  ;D

Het gaat om een spoor 0 Class 66. Sinds enige tijd wordt deze aangekondigd door Dapol.   ;D

De Rail4Chem is idd ook wel een leuke uitvoering zeker degene met licht gele zijkant met de grote "4" erop.
Enig idee of dit een verder met 3 of 2 deuren was ?

Volgens mij zijn er ook modellen aangekondigd zonder de derde deur zoals de 66001.

Verder doorspitten van de site, maakt het helaas nog niet duidelijker.  ::)
Bij de aankondiging staan alleen afbeeldingen van de 3-deurs variant.  Als je echter naar de "pre-order" gaat van bv het EWS model, staat de volgende illustratie;


Dit zou kunnen betekenen dat ze idd met beide versie komen ?
Mailtje is inmiddels verstuurd.  Hopelijk komt er een duidelijk antwoord   ;)


BTW  uit nieuwsgierigheid; zijn er naast de ACTS, ERS, R4C, MRCE nog andere suggesties van Class  66's of 77's (3-deurs begrijp ik) die in NL hebben gereden.
« Laatst bewerkt op: 05 December 2021, 17:15:55 door MB6400 »

Peeweetm

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Class 66, vraagje voor de kenner.
« Reactie #13 Gepost op: 05 December 2021, 17:27:12 »
Ja, bijvoorbeeld HHPI, HGK, Captrain, Railtraxx, Freightliner, R(R)F, Beaconrail.
Wie in welke kleurvarianten reed, dat weet ik niet. Maar je kunt een beste vitrine vullen met alle varianten.
We hebben zelfs eens een stel knalgele varianten voor de export aan de haak gehad.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Class 66, vraagje voor de kenner.
« Reactie #14 Gepost op: 05 December 2021, 17:53:13 »
De R4C varianten waren allemaal 4 deurs behalve de zwarte 653-05 dat was een 5 deurs.
Voor grootspoorfoto's zie site