BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MB6400 op 04 december 2021, 10:22:24
-
Dapol heeft (voor spoor 0) een Class 66 in ontwikkeling.
https://www.dapol.co.uk/O-Gauge-Class-66-Engineering-Prototype-Under-Review (https://www.dapol.co.uk/O-Gauge-Class-66-Engineering-Prototype-Under-Review)
Nu zou ik deze graag naar een NL’se versie willen omspuiten van bv ACTS of ERS of…… Als ik echter de 3D illustraties goed bekijk zie ik aan 1 kant op de huif een 3e deur die ik op de foto’s van de genoemde locs niet kan ontdekken. Voor zover ik kan beoordelen zijn de neuzen bv wel gelijk ?!
Weet iemand of dit het enige verschil is of dat er nog andere duidelijke verschillen zijn ?
Alvast bedankt,
Marc
-
Dat zijn de laatste vernieuwde Class66 die hebben oa een derde deur gekregen aan één kant. Bij ERS heeft dit type gereden onder nummers 6614-6617 de ACTS 513-9 was van het oude type maar de groen grijze 653-4 variant was wel van dit 3 deurs type.
-
De variant met een extra deur is ook bekend als Class 67.
Blijkt niet waar te zijn.
-
De EMD met derde deur is ook wel bekend als class 77. Zie link https://treinposities.nl/materieel/ECR/EMDClass77
-
Dat was het, 77. Ik had me een cijfertje vergist.
Het verwarrende is wel dat er ook een elektrische class 77 is geweest, de EM2.
-
De raampartij aan de zijkant is ook verschillend.
Je hebt er met een klein hoekig raampje: https://nl.wikipedia.org/wiki/Class_66#/media/Bestand:MRCE_ERSR6616.jpg
Maar ook met een wat groter en aan de onderkant gebogen lopend raam: https://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000001&file=emd_200284531_60&action=image#title
Bor
-
Ook de rooster op het dak van de 77 is heel wat groter dan dat van de 66.
-
Hier wat verschillen van een 77 ten opzichte van 66 (Engels)
Class 77[edit (https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=EMD_Class_66&action=edit§ion=4)]With a high number of orders, EMD modified the locomotive for European ECR operations, including:[8] (https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_Class_66#cite_note-RGClass77-8)Powered by a 12-cylinder 710 engine that meets EU Stage IIIA emissions regulations, via latest EM2000 control system
- DC traction motors, rated at 3,300 horsepower (2,500 kW)
- Enhanced gear case, which increases tractive effort to 450 kN (100,000 lbf), making the locomotive suitable for heavier European trains
- ECR Train Protection System allowing for immediate certification for operation in France, Germany and Belgium, but meaning that they cannot operate in Great Britain
- Additional driver facilities, including cab air conditioning; a microwave and fridge in one cab; additional noise cancelling insulation; a modified seat
- [/color][/font][/size]Designated JT42CWRM-100 by EMD and registered in France as Class 77,[8] (https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_Class_66#cite_note-RGClass77-8) over 100 locomotives have been purchased including 60 by DB Schenker (https://en.wikipedia.org/wiki/DB_Schenker) subsidiary Euro Cargo Rail (https://en.wikipedia.org/wiki/Euro_Cargo_Rail).[/font][/size]
[/font][/size]
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_Class_66[/font][/size]
-
Chrezo gaat ook een Franse versie leveren:
http://www.chrezo.fr/catalogue/ (http://www.chrezo.fr/catalogue/)
Ik vermoed dat het alleen een omgespoten versie betreft, maar dan wordt er wel vanuit de EU geleverd. Op de site van Dapol stonden een tijd geleden al engineering samples en de levering staat aangekondigd voor het voorjaar 2022.
Mogelijk heb je ook wat aan de bouwbeschrijving van Frits:
http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=490159&p=4321647&sid=b4068906adbf4b09f3f732f57e315eaf#p4321647 (http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=490159&p=4321647&sid=b4068906adbf4b09f3f732f57e315eaf#p4321647)
-
Volgens mij zijn er ook modellen aangekondigd zonder de derde deur zoals de 66001.
-
Een uiterlijk groot verschil tussen een class66 en een 77 is de 4kante doos boven de cabine met openingen erin.
Class77 heeft die dingen wel ,een Class66 niet.
Uit nieuwsgierigheid ben ik wel beniewd of er nu een HO of een 0 loc gezocht word voor die ombouw ?
Wat het uiterlijk betreft,ACTS heeft zoals al genoemd 2 clazen gehad,beide met een andere jas,dat is dus wel even handig om mee te nemen mocht je 1 v/d 2 willen maken.
ERS,daar word het pas echt leuk,want zover ik nog weet( heb er nog ergens fotos van) hadden qua jas,allemaal een een iets andere,geen enkele claas van ERS was 100% gelijk qua uiterlijk.
Dus ook daar is het handig om 1st vast te stellen welke je wilt maken,en dan opzoek te gaan naar foto's van dat specifieke ding ;)
En als je gek wilt doen kan je ook nog gaan voor een R4C (rail4chem) klaas,die waren er ook in diverse uitvoeringen ;D
-
De EMD met derde deur is ook wel bekend als class 77. Zie link https://treinposities.nl/materieel/ECR/EMDClass77
Maar is bij mijn weten geen officiële aanduiding. In GB - waar die hele class-aanduiding vandaan komt - is het een versie van de class 66.
Edit, het lijkt nog wat ingewikkelder. ;D
https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_Class_66 (https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_Class_66)
-
Bedankt voor de reacties (y)
Uit nieuwsgierigheid ben ik wel beniewd of er nu een HO of een 0 loc gezocht word voor die ombouw ?
En als je gek wilt doen kan je ook nog gaan voor een R4C (rail4chem) klaas,die waren er ook in diverse uitvoeringen ;D
Het gaat om een spoor 0 Class 66. Sinds enige tijd wordt deze aangekondigd door Dapol. ;D
De Rail4Chem is idd ook wel een leuke uitvoering zeker degene met licht gele zijkant met de grote "4" erop.
Enig idee of dit een verder met 3 of 2 deuren was ?
Volgens mij zijn er ook modellen aangekondigd zonder de derde deur zoals de 66001.
Verder doorspitten van de site, maakt het helaas nog niet duidelijker. ::)
Bij de aankondiging staan alleen afbeeldingen van de 3-deurs variant. Als je echter naar de "pre-order" gaat van bv het EWS model, staat de volgende illustratie;
(https://www.dapol.co.uk/image/cache/data/2019/Class%2066/class66_1-1200x800.JPG)
Dit zou kunnen betekenen dat ze idd met beide versie komen ?
Mailtje is inmiddels verstuurd. Hopelijk komt er een duidelijk antwoord ;)
BTW uit nieuwsgierigheid; zijn er naast de ACTS, ERS, R4C, MRCE nog andere suggesties van Class 66's of 77's (3-deurs begrijp ik) die in NL hebben gereden.
-
Ja, bijvoorbeeld HHPI, HGK, Captrain, Railtraxx, Freightliner, R(R)F, Beaconrail.
Wie in welke kleurvarianten reed, dat weet ik niet. Maar je kunt een beste vitrine vullen met alle varianten.
We hebben zelfs eens een stel knalgele varianten voor de export aan de haak gehad.
-
De R4C varianten waren allemaal 4 deurs behalve de zwarte 653-05 dat was een 5 deurs.
-
ACTS class-66 in 0
https://www.youtube.com/watch?v=H-EI26ywORY (https://www.youtube.com/watch?v=H-EI26ywORY)