Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
Vandaag om 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0  (gelezen 12222 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #75 Gepost op: 02 maart 2023, 21:30:24 »
Daar heb je zeker wel een punt Rob, ik had al wel rekening gehouden met
een eventuele 2e motor, die ligt klaar alsmede extra reserve tandwielen.

Ik moet alleen even naar m'n vader voor een boortje 4.7 en 4.8 gezien het
tandwiel een 4 mm diameter gat heeft.

Wordt vervolgt

G,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 865
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #76 Gepost op: 02 maart 2023, 23:55:44 »
Robbert Jan,

Ik zou een gaan kijken naar een ruimer in de engelse maten reeks om zuiverder gat te krijgen. Een boortje is maar een boortje.
Hen zelf een aantal ruimers liggen voor de DJH assen en daar nooit spijt van gehad.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #77 Gepost op: 03 maart 2023, 10:30:14 »
Snap ik helemaal,

Ik heb alleen geen idee waar ik zoiets kan kopen, het is lastig zoeken naar artikelen
die een maatvoering in inches hebben, de meeste assen zijn 3/16 (4,78mm) dus
dat zou de eerste keuze zijn kwa boor/ruimer.

Tips welkom, mag ook via PB.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #78 Gepost op: 03 maart 2023, 10:48:15 »
ebay.uk reamer 3/16
Mvh Steef

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #79 Gepost op: 06 maart 2023, 09:19:33 »
Inmiddels is de 2e as ook van "tractiemotor" voorzien.

Compensated powered wheelset by Robbert Jan., on Flickr

Deze as is gecompenseerd opgehangen in het draaistelframe
dis het had wat voeten in aarde, het messing deel waarin de
as zit opgehangen is slechts een plaatje messing en dus niet
stevig genoeg.

Compensated powered wheelset by Robbert Jan., on Flickr

Dit is versterkt met enkele stukjes messing U profiel, geheel
gesoldeerd aan het frame en daarna heb ik met de dremel
ruimte gemaakt voor bevestigingsmateriaal.

Compensated powered wheelset by Robbert Jan., on Flickr

Na een uurtje of 4 stoeien, 2 versies van de messing motorophaning
later zit alles netjes in elkaar en functioneerd het allemaal zoals vooraf gedacht.

Compensated powered wheelset by Robbert Jan., on Flickr

Het gecompenseerde frame zit met de originele manier vast aan het draaistel,
1 enkel stukje messing staf met daaronder een stukje half rond zodat het
frame een kleine 2 millimeter kan compenseren.

Vanmorgen even getest op de transformator en het werkt naar behoren dus
de Class 101 gaat nu met 2 tractiemotoren door het leven.


Gr,

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 865
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #80 Gepost op: 06 maart 2023, 11:03:10 »
Netjes hoor  (y)

En draaien ze alle twee de juiste kant op? ;D

Het enige waar ik nog aan denk is een beschermkapje voor de tandwielen. Het gaat buiten anders best wel veel vuil opvangen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #81 Gepost op: 13 maart 2023, 10:26:51 »
Afgelopen week kwam er een pakketje binnen van Slaters Plasticcard,
hierin de benodigde onderdelen voor de vacuumslangen aan de
binnenste bufferbalken.

Vacuum hoses attached by Robbert Jan., on Flickr

Vacuum hoses attached by Robbert Jan., on Flickr

Na heel wat prutswerk, solderen en spelen met secondelijm zitten de
vacuumslangen er op, niet verkeerd  (y)

En gekoppeld ziet dat er dan zo uit, ja ze zitten boven en onder de koppeling
zoals ik heb waargenomen in het echt, de ketting wordt nog vervangen door
een propere schroefkoppeling dus dat komt ook goed.

Vacuum hoses attached by Robbert Jan., on Flickr

Vacuum hoses attached by Robbert Jan., on Flickr

De koppelstukken vallen mooi in elkaar en in de houders, perfect!

Rest nog een enkele persluchtleiding, daar moet ik nog even over brainstormen.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #82 Gepost op: 12 april 2023, 22:12:21 »
De afgelopen dagen lekker bezig geweest met de Class 101
en daarbij de stuurtafels afgemaakt en ingebouwd.

Class 101 lights and cab console by Robbert Jan., on Flickr

Class 101 lights and cab console by Robbert Jan., on Flickr


Ook heb ik alle verlichting afgemaakt en ingeregeld met behulp van de lokporgrammer
software, zo werken de Loksound 5L en Lokpilot 5fx samen onder het zelfde adres
en is alles wat schakelbaar kan zijn individueel te schakelen.


<a href="https://www.youtube.com/v/8G1_wKp4s4w" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/8G1_wKp4s4w</a>


Happy!

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #83 Gepost op: 13 april 2023, 09:57:43 »
 (y)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #84 Gepost op: 21 april 2023, 15:56:35 »
De afgelopen week heb ik de tuinbaan weer opgezet, hierdoor heb ik eindelijk
een fatsoenlijk aantal testmeters om de Class 101 uit te proberen.

IMG_20230421_103502 by Robbert Jan., on Flickr

<a href="https://www.youtube.com/v/D7AdkeSCAxg" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/D7AdkeSCAxg</a>


Ook mevrouw de opzichter was aanwezig en blokkeerde direct het halve station  ;D

IMG_20230421_104121_1 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20230421_104815 by Robbert Jan., on Flickr


De proefritten gingen prima, zowel links als rechtsom zonder problemen en zo is
mijn zelf samengestelde aandrijving door de ballotage heen gekomen.

Ik kan nu ook gerust verder met de afwerking van het treinstel,
interieur, vouwbalgen, uitlaatpijpen en kleine dingetjes kan ik nu gaan aanbrengen
zodat ze straks helemaal 100% klaar is.

Gr,

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #85 Gepost op: 31 juli 2023, 09:31:30 »
Het is al weer even geleden, maar er is genoeg te melden.

Het interieur begint langzamerhand meer vorm te krijgen, de cabine tussenwanden
zijn voorzien gordijnen t.b.v. privacy en lichtinval vanuit de coupe gedurende de late uurjes.

Cab partition wall blinds. by Robbert Jan., on Flickr

Daarna kon de "driver" zijn plekje krijgen, na een kleine knieoperatie past deze in z'n
geheel, de benen verdwijnen in een daarvoor bestemde ruimte onder de stuurtafel.

IMG_20230722_144358 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20230722_144305 by Robbert Jan., on Flickr
(lakschade op de raamlijst en bovenste frontsein is bekend, ik weet nog steeds niet hoe....)

Cab partition wall blinds. by Robbert Jan., on Flickr


Afgelopen weekend ben ik begonnen met de vouwbalgen, dit is veelal passen en meten
en daarna met een beetje lijm de plastic delen samenvoegen.

IMG_20230722_144036 by Robbert Jan., on Flickr

Op de achterzijde van de rijtuigbak zit een plaatje ABS vastgeschroefd, dit is waar de
siliconen vouwbalg en eindplaat uiteindelijk aan vast gelijmd worden.
Aan de binnenkant zitten dan 2 schroefkopjes, die tip ik nog even aan met oranje verf.

IMG_20230722_144206 by Robbert Jan., on Flickr

Om de vouwbalg heen komen nog 2 messing etsdelen die een representatie van de
scharnierpunten weergeven, deze hebben pennetjes voor de bevestiging, één deel
zit in de rijtuigbak, de andere in het ABS uiteinde van de vouwbalg

IMG_20230730_102252 by Robbert Jan., on Flickr

En uiteindelijk ziet het er op het treinstel prima uit, alleen de linker moet even weer
recht gemaakt worden zie ik, daarna zijn ze klaar voor een likje zwarte verf en kan het
geheel definitief geplaatst worden.

IMG_20230730_103141 by Robbert Jan., on Flickr


Nog altijd een lange lijst met klusjes die open staan, maar zodra de cabinewand er definitief in zit
kan ik verder met het interieur, ik moet nog een schandebedekkertje maken voor de decoder
die in de Guards compartiment leeft.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #86 Gepost op: 31 juli 2023, 21:10:24 »
Katten zijn geweldige beesten. Je Cammell rijdt prachtig.
Hoe hou je het hout van je baan zo netjes?

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #87 Gepost op: 01 augustus 2023, 19:32:16 »
Hoi Huub,

"Missy" is er altijd bij, ze vind het machtig interessant  ;D

Het hout wat ik buiten heb liggen geïmpregneerd tuinhout
en watervast verlijmd multiplex met daar overheen een
paar laagjes Tenco buitenbeits.

De hele buitenbaan is wel demontabel en gaat tijdens de
wintermaanden wel naar binnen.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #88 Gepost op: 06 augustus 2023, 17:53:50 »
Afgelopen week de vouwbalgen afgemaakt, beetje zwarte verf er op
en daarna geïnstalleerd op het model, het smoelt direct goed.

IMG_20230804_134720 by Robbert Jan., on Flickr

Aan de binnenkant van de motorwagen de bedrading netjes weggewerkt
in een stukje buis met zig-zag patroon, hierdoor hoef ik niet de stekker
weer van de bedrading te solderen.

IMG_20230804_134527 by Robbert Jan., on Flickr

Om de decoder een beetje uit het zicht te hebben heb ik een simpel kapje
gemaakt uit styreen restjes, een patroon met gaatjes er in om de decoder
de kans te geven warmte af te staan en klaar.

IMG_20230804_134558 by Robbert Jan., on Flickr

In de bijwagen is het allemaal wat makkelijker, het toilet zit op een gunstige plek
en daar kan de decoder geplaatst worden, vooruitlopende heb ik eerst het toiletraam
met een plaatje styreen dichtgeplakt en deze aan de binnenkant zwart geschilderd.

IMG_20230804_141217 by Robbert Jan., on Flickr

En wanneer de toiletombouw er in zit zie je er niks meer van.

IMG_20230804_141236 by Robbert Jan., on Flickr

Een ander klusje wat ik al vaker had uitgesteld kwam weer op m'n pad, de ruitenwissers.
Zeer filigraan en dus voorzichtig behandelen.
Door de beide parallelle armen zit een staafje 0,3mm messingdraad waarmee ze later
door gaatjes boven de frontruit worden gestoken, die waren gelukkig al voor het spuiten
geboord en vanuit de binnenzijde goed te zien en met een boortje 0,4mm schoongemaakt.

IMG_20230805_100533 by Robbert Jan., on Flickr

Maar als het dan eenmaal gespoten is in zwart en op het treinstel verlijmd is ziet het er
prima uit, dat is, ik heb een stap overgeslagen, het ruitenwisserblad had 90 graden gebogen
moeten zijn ten opzichte van de armen, maar het is zo fragiel dat dit bij de eerste poging
al mis ging, en met slechts 8 stuks voorradig heb ik het er bij gelaten, het smoelt prima.

IMG_20230805_154124 by Robbert Jan., on Flickr

Op de foto's is ook al het laatste aandachtspunt te zien, de nieuwe screw link koppelingen
van Slaters, die lagen al enige tijd klaar en zitten nu op het model, samen met een
setje nieuwe vacuumslangen aan de cabinezijde gezien die in eerste instantie met primer
bespoten waren en lelijk waren geworden.

IMG_20230805_153945 by Robbert Jan., on Flickr

Al met al een productieve week, maar er is nog genoeg te doen  ;D

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0
« Reactie #89 Gepost op: 06 augustus 2023, 18:03:18 »
Zag in de film West11 je treinstel voorbijkomen als supporterstrein. Leuk!