Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21

Auteur Topic: Waar te beginnen.........  (gelezen 2675 keer)

astrantia

• Offline Offline
Waar te beginnen.........
« Gepost op: 15 November 2021, 19:25:23 »
Na mijn hele leven gesleuteld te hebben aan auto’s, wil ik het op mijn 75ste kalmer aan gaan doen, en heb besloten iets met treintjes te gaan doen, wat ik altijd al leuk gevonden heb, maar er nooit aan begonnen ben. Ik heb echter nergens verstand van. Woon in zeeland, klein plaatsje vlak bij Terneuzen. Heb hier en daar wat gelezen, maar weet niet goed hoe te beginnen. Wil in mijn garage aan de muur een opklapbare baan gaan maken. Heb daar een ruimte van ongeveer 175 breed, en diepte ongeveer 110 cm. Wil een aluminium U frame maken, met triplex erop; zo licht mogelijk.
Weet nog niet zo goed, met welk merk ik in zee ga. Marklin, Fleischmann, Roco, Lima enz. En moet het gelijkstroom of wisselstroom worden? Wil wel digitaal gaan werken. Ik weet dat ik een besturingseenheid moet hebben; heb al iets gezien van Intellibox Uhlenbroek (lijkt me wel ingewikkeld), DCC protocol, booster en decoder nodig. De decoder zit soms al in de lokomotief.
Wil ook graag overal verlichting in de wagons, lokomotieven. En misschien naderhand, als ik de techniek een beetje door heb,  nog een Faller autobaan erbij, met rijdende wagens in een dorpje. 
Nog even vooropgesteld, dat ik nergens van af weet. Misschien is dit te moeilijk voor mij. Heb ook ergens gelezen, dat je heb beste kunt beginnen met een startset, b.v. Roco Multimuis, om alle instellingen te leren.
Heb eerst gedacht iets met N spoor te beginnen, goed voor kleinere ruimtes, maar toch maar met HO verder te gaan. Volgens mij het meest voorkomende spoor.
Wat zou het meeste geschikt zijn? Van Marklin vind ik de rails niet zo mooi, Lima ziet er een beetje goedkoop uit. Wie kan mij goede raad geven, hoe het beste te beginnen, waarmee, welk merk, enz. Ook wat is de beste hoogte voor een baan? Waar b.v. moet ik de besturing plaatsen en de booster.
Ben zeer benieuwd naar de reakties. Heb ook al gezocht naar modelbouwclubs hier in de buurt, maar nog niets gevonden. Qua winkels is er ook niet zo veel, dichtstbijzijnde is in Goes geloof ik. Vraag me af of er ook nog andere modelbouwers hier in de buurt wonen, eventueel voor latere hulp bij problemen.....

Overet

• Offline Offline
Re: Waar te beginnen.........
« Reactie #1 Gepost op: 15 November 2021, 19:42:26 »
Welkom,

Ik adviseer je om eerst eens wat te gaan lezen in de encyclopedie. Die vind je linksboven op deze pagina. Daar is veel kennis en ervaring in gebundeld.
Verstandig om eerst advies te vragen voordat je spullen gaat kopen, maar eerst zelf een beetje inlezen kan natuurlijk geen kwaad.

Als je een plaat van 110 cm gebruikt die aan één kant aan een muur is opgehangen krijg je problemen met de bereikbaarheid van het deel langs de muur. Je moet dan uitsparingen gaan maken en onder de baan kruipen. En je wil het juist kalmer aan gaan doen  ;D

Verder wordt het op prijs gesteld als je je naam gebruikt ter afsluiting van een bericht. Maakt het toch al onpersoonlijke contact net iets vriendelijker.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #2 Gepost op: 15 November 2021, 20:13:08 »
Hi Tom, 75 en een nieuwe uitdaging of nieuwe uitdaging en 75. Geeft niks. Welkom zou ik zo zeggen! 175 cm x 110 cm is niet veel ruimte. Spoor N. Ik heb mij al jaren geleden opgeschaald naar spoor 0. Gewoon omdat de ogen wat problemen kregen met hele kleine dingen, zelfs met de bekende hulpmiddelen.

Je kan op die ruimte een veldbaan in spoor 0 maken (steen fabriek, turf baantje, dijkwerkzaamheden) keuze te over. Er zitten wat hele mooie serieuze bouwers op dit forum in dat gebied.

Ik zou dan Carendt.com bezoeken (https://www.carendt.com/micro-layout-design-gallery/) Helaas is de oprichter hiervan al een poosje overleden maar de site (voortgezet door vrijwilligers) geeft echt een heleboel leuke ideeën voor dit soort layouts.

Wat je ook gaat doen, heel veel succes en altijd leuk als ervaringen gedeeld wordt.

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 November 2021, 20:19:26 »
welkom!

je zou een aantal dingen kunnen doen. zo is er in serooskerke modelspoor vereniging zeeland. deze hebben zowel een 2 rail (lima, roco, en vele andere merken) alsmede een 3 rail baan (marklin) in aanbouw. zelf ben ik daar lid van. je bent daar van harte welkom (mits de corona maatregelen het toe laten) en dan kun je zien wat het verschil is. tevens zijn er genoeg mensen hier die uit zeeland komen, een aantal zelfs uit zeeuws vlaanderen. zelf ben ik ook vaak genoeg in jouw buurt, mocht je wat af willen spreken dan kun je me ook een pb (persoonlijk bericht) sturen ;)

verder is mijn advies ook : lees even wat dingen in de encyclopedie hierboven.
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 15 November 2021, 20:58:21 »
Belangrijk is om niet te snel een beslissing te nemen. Vaak beginnen mensen met een startset die ze van Sinterklaas krijgen, en daarmee ligt ook vaak de systeemkeuze vast.
Ik zou eerst eens rond kijken op een beurs of bij een club om te zien wat je bevalt. Je schreef al dat je de Märklin rails niet zo mooi vindt. Dat kan een reden zijn om daar niet voor te kiezen. Nu ben ik zelf helemaal geen bewonderaar van Märklin, maar het systeem heeft op elektrisch gebied wat voordelen. Je kunt probleemloos keerlussen leggen en bij automatisch rijden is de treindetectie makkelijker te realiseren.
Kortom, verdiep je eerst in de voor- en nadelen van de diverse systemen voordat je een keuze maakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 November 2021, 21:02:23 »
Hallo astrantia,

Welkom op ons forum.

Ik zal hier wat concretere antwoorden op je vragen geven. Over rails bijvoorbeeld zegt iedereen hetzelfde: meningen verschillen, maar daar kan je niet altijd wat mee als beginner.
Citaat
Weet nog niet zo goed, met welk merk ik in zee ga. Marklin, Fleischmann, Roco, Lima enz. En moet het gelijkstroom of wisselstroom worden? Wil wel digitaal gaan werken. Ik weet dat ik een besturingseenheid moet hebben; heb al iets gezien van Intellibox Uhlenbroek (lijkt me wel ingewikkeld), DCC protocol, booster en decoder nodig. De decoder zit soms al in de lokomotief.
Ik zal wel weer op menig teen trappen maar: geen marklin kopen. Alles daarvan is duurder, minder goed en slecht compatibel met spul van andere merken. En ik vind zelf hun besturingsdingen erg gebruikersonvriendelijk.

Gelijkstroom of wisselstroom daar spreken we eigenlijk niet meer van. Alles, zowel marklin als andere noemen we tegenwoordig digitaal spanning. Dus de keuze is feitelijk beperkt tot 3-rail van marklin of 2-rail van alle andere merken. Welke rails je kiest heeft verder ook niet te maken met wat voor 'besturingseenheid ' of centrale zoals we dat dan noemen. Je kan een marklin 3-rail baan prima aansturen met een multimaus van roco en een 2-rail baan kan je prima aansturen met een mobile station van marklin.

Citaat
Van Marklin vind ik de rails niet zo mooi
Je bent dus niet de enige. Ik ben zelf afgestapt van hun C-rails. Marklins K-rails gaat op zich wel, maar dat is duurder dan gelijksoortige rails in 2-rail variant. + die railstaven zijn alsnog gigantisch maar ok. Meningen verschillen hier in sterk.

Citaat
Heb ook ergens gelezen, dat je heb beste kunt beginnen met een startset, b.v. Roco Multimuis, om alle instellingen te leren
Dit is sws een goed idee. Die startset van Roco met die sik vind ik zelf wel leuk, goede prijs kwaliteit verhouding ook. Maar wanneer puntje bij paaltje komt, het is net wat voor trein je wilt hebben. Als je liever die startset met een hondekop wilt....

Ik koop tegenwoordig zelf peco code 75 rails, ander zou het tillig zijn. Qua uiterlijk het mooist maar dat is alleen flex rails + wissels en dat moet je dus tijdens het leggen op maat slijpen en solderen en erg veel werk allemaal. Ook voor de professionele modelspoorder bestemd, hoewel het ook weer niet zo ingewikkeld is.

Zowel Roco als Piko met hun geoLine en A-gleis respectievelijk zijn ook prima rails. Dus ik zou zeggen, koop een digitale startset van piko of roco met de trein die je het mooiste vindt en breidt dat uit. En als je twijfelt tussen twee, kies dan de set waar een multimaus in zit, erg fijne handregelaars die dingen.

Citaat
Ook wat is de beste hoogte voor een baan?
Hangt van dingen af. Kwa uiterlijk zou ik zeggen 120cm tot 130cm. Maar dan moet je of een trapje staan tijdens het werk of je moet er voor zorgen dat je het dusdanig modulair kan bouwen dat je delen van je baan er uit kan halen. Maar dat is wel een dingetje hoor om dat goed te doen. Ik kan me ook voorstellen dat je op 75 jarige leeftijd niet meer te veel wilt sjouwen terwijl je aan het hobby'en ben.

Dus dan zou ik gaan voor 90cm. Dat is een goede werkhoogte. Weet ook dat de gemiddelde modelspoorder ongeveer 1 meter kan reiken met z'n armen. Dus als je 110cm gaat, zorg er voor dat je er op een manier nog kan bij komen.

Citaat
Waar b.v. moet ik de besturing plaatsen en de booster.
Dit is afhankelijk van je koopt. Centrales of  'besturingseenheden' kan je in 2 varianten opsplitsen. Je hebt centrales met fancy knopjes, schermen en handregelknoppen voor de treinen zoals bijvoorbeeld: marklin central stations, uhlenbrock intellibox, esu ecos2 en je hebt centrale zonder knopjes waar je dan iets van een handregelaar zoals een multimaus in kan pluggen, voorbeelden: de multimaus met z21 of booster, piko smart controller of marklin mobile station.

Als je nu een multimaus koopt, kan je de voeding en de booster (of z21 centrale) gewoon onder je baan monteren. Zolang je je multimaus er maar in kan prikken. Je kan ook voor heel weinig geld verdeelhubjes kopen en dan kan je heel veel multimausen aansluiten  ;D

Als je zo'n dure centrale met knopjes en schermpjes koop, zit er al een booster ingebouwd en deze moet je dan dusdanig plaatsen dat je comfortabel achter de knoppen kan zitten om je treinbaan mee te besturen. Het is zo simpel als dat.

Ik hoop dat je hier iets mee kan. Ik hoop dat ik niemand boos heb gemaakt met bepaalde marklin gerelateerde geuite meningen. En we horen het wel wanneer je nog meer vragen kan bedenken.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

astrantia

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 November 2021, 14:06:49 »
Allereerst iedereen hartelijk dank voor de vele en snelle reacties. Heeft mij ervan overtuigd op de goede weg te zijn.Het bouwplan wordt 112 x 200 cm. Links en rechts 2 steunen, die uitklappen. Kreeg de opmerking, dat 120 cm wel moeilijk  bereikbaar is, maar ik kan de steunen ook inklappen, en dan de bouwplaat op de grond laten zakken, wat dan weer makkelijker is.
Dus.... geen Marklin. Ben van plan H0 van Roco met de Multimaus te nemen.Er is veel te koop, heb ik gezien, ook op Ebay.de, ook veel Italiaans spul, maar weet niet of dit zo betrouwbaar is.  Heb nog een bod gedaan van 175 euro op een startsetje van Roco zonder locomotief met z21 rails en wissel en 2 wagens. Maar weet niet goed wat de juiste nummers zijn Lees Roco 10825, Multimaus 10810 en z21 zwart 10820. Heb ook ergens geleden, dat er met de zwarte z21 meer mogelijkheden zijn? Wie kan mij daar iets wijzer over maken?
Ben ook beslist van plan lid te worden van de modelvereniging Serooskerke. Kan er alleen niet zo goed op de site uit wijs of de vereniging gesloten is wegens Covid-19.
Ook heb ik nog het Modelspoor handboek van Koen Kuypers aangeschaft. Leek me ook wel nuttig.De raad om de encyclopedie eens door te lezen, heb ik ook opgevolgd. Alleen slaat de schrik mij een beetje om het hart, als ik lees, wat er allemaal voor een techniek achter zit, en de professionaliteit waarmee veel leden bezig zijn met de modelbouw. Enfin, rustig maar eenvoudig beginnen.
Nogmaals, allemaal hartelijk dank en hopenlijk nog eens tot ziens. Fijn, om te weten, dat ik misschien in de toekomst bij moeilijkheden op iemand een beroep kan doen, mij te helpen.
Mvg., Frans.

modelattic

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 19 November 2021, 14:12:39 »
"Ook heb ik nog het Modelspoor handboek van Koen Kuypers aangeschaft. "

Lees hier even:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58865.0

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 19 November 2021, 14:23:24 »
Ben ook beslist van plan lid te worden van de modelvereniging Serooskerke. Kan er alleen niet zo goed op de site uit wijs of de vereniging gesloten is wegens Covid-19.
Dat is de Modelspoorvereniging Zeeland die tegenwoordig het clublokaal in Serooskerke heeft.
De informatie op de website wordt slecht up-to-date gehouden, maar ze zijn nu gewoon weer open. In ieder geval op zaterdagmiddag zijn ze er. Afgelopen zaterdag overigens niet, toen zaten ze kennelijk allemaal in Houten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

astrantia

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 November 2021, 15:57:23 »
Toch wel weer leuk te lezen...... ik betaalde er 10 euro voor. Viel me wel op, als oud-grafisch medewerker aan de krant, dat er veel spelfouten in stonden, en er ergens een bladzijde niet doorliep op de volgende. Toch slordig.......
Kan iemand me nog inlichten hoe de nummers voor de Roco set moeten zijn..... ik kom er verschillende tegen: 10825, 10814.  10810, en 10820.. Geloof nog wel meer. En de Z12 in het wit, of in het zwart???
M.vr.gr. Frans.

clickmaniac

• Offline Offline
  • The perfect is the enemy of the good
« Reactie #10 Gepost op: 20 November 2021, 00:45:53 »
Geen idee! Eerst een multimuis lijkt me een goed plan, daar ben je voorlopig wel zoet mee. Upgrade naar een duurdere centrale komt pas in beeld als je automatisch wilt gaan rijden.
Wat betreft je baan: je kunt ook heen & weer rijden hè.  Er is vooralsnog geen wet die dat verbiedt, dus profiteer daarvan zolang het nog kan ;-) Trammetjes kunnen nog wel realistisch keren op 1 meter. Of wat dacht je van Stoomtram Hulst - Walsoorden? Het eindpunt bij de dijk?
Enfin genoeg plezier te beleven, vooral in de brainstorm - fase.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #11 Gepost op: 20 November 2021, 08:49:29 »
hallo frans,

Kan iemand me nog inlichten hoe de nummers voor de Roco set moeten zijn..... ik kom er verschillende tegen: 10825, 10814.  10810, en 10820.. Geloof nog wel meer. En de Z12 in het wit, of in het zwart???

Voor een beginner (en de meeste andere modelspoorders) is de witte z21start (roco 10825) meer dan voldoende. Zelfs eventueel aansluiten op de Wifi voor rijden via de app (Het roco Wifi-pakket: Roco 10814) en computer voor automatisch rijden via de computer. Normaal gesproken zit bij een setje z21start ook de rode Roco multimaus (roco 10810). Losse setjes (adapter, z21start en Multimaus) zijn tegenwoordig wel via sommige winkeliers te krijgen. Al zou ik bij een winkel kijken naar een startset. Dan heb je alles bij elkaar en werkt het ook goed met elkaar. Dan kan je lekker uitproberen of het een beetje voor je is. Rails e.d. kan je later altijd nog vervangen door andere rails als je die niet mooi vindt.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #12 Gepost op: 20 November 2021, 11:19:23 »
Gelijkstroom of wisselstroom daar spreken we eigenlijk niet meer van....

Als je van plan bent tweedehands spul te kopen en digitaal te maken, is deze mijns inziens wat kort door de bocht...

Maar ik ben het eens met clickmaniac ea; als je digitaal wilt rijden en geen ervaring hebt, is een startset met multimaus is een prima begin! Of die z21, maar daar heb ik geen ervaring mee. De conclusie over de startset had je zelf ook al getrokken:

Misschien is dit te moeilijk voor mij. Heb ook ergens gelezen, dat je heb beste kunt beginnen met een startset, b.v. Roco Multimuis, om alle instellingen te leren.

Dus ik denk niet dat het te moeilijk voor je is... ;D

Maar ben wel benieuwd naar je baanplan..! 175 x 110 is niet zo groot, maar een geloofwaardige nebenbahn krijg je er wel op kwijt, of inderdaad meer een diorama-achtige baan. Je noemde dat je veel italiaans spul gezien had? Zie hier een heel compact station, met als voorbeeld het station Vernazza in Italie:

http://www.datrains.eu/2015/10/pietrariva-un-granello-di-liguria/

https://www.flickr.com/photos/goleand/6681050455

En over de betrouwbaarheid van Italiaans spul, dan heb je het over merken; het moderne Rivarossi is niets mis mee, sommige oude Lima's ook niet. Gewoon een beetje google'n naar ervaringen, of de gok wagen  :angel:
« Laatst bewerkt op: 20 November 2021, 11:30:49 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn