Eerst goed opmeten hoeveel ruimte je hebt, dan eens heeeeeeel voorzichtig kijken wat daarop mogelijk is, ook met voldoende rij mogelijkheden t station uitBeetje sfeerbeelden verzamelen wat je mooi lijkt..En dan verder kijkenTip: Misschien is gluren bij t draadje hier over Arnhem jaren 80, mooi inspiratievol draadje, en geeft je wel een beeld van de omvang van een vergelijkbaar project
Kijk eens op http://sporenplan.nl/.Dat is natuurlijk niet op schaal, maar in combinatie met b.v. google earth of gewoon zelf gaan kijken kun je er wel wat van maken.Je schrijft dat ruimte geen probleem is, maar ik neem aan dat je geen fabriekshal of sportzaal ter beschikking hebt en dus wel wat concessies zal moeten doen.Bepaal daarvoor vooral voor jezelf wat Maastricht definieerd. Wat moet er nu echt op (voor jou) zodat het Maastricht is.Is dat het soort materieel wat er komt (Zorg dan dat zo iets op je baan ook kan)? Of misschien het gebouw?
Ik heb volgens mij nog een oude Railhobby liggen met daarin een plan van Maastricht. Zal hem eens opzoeken. Werner
Succes met bouwen! Wij(als Modelbouwers Regio Zwolle) hebben in de jaren '80 station Zwolle op schaal nagebouwd en met het maken van de nodige concessies is deze ongeveer 25 meter bij 3 meter. Stel dat we Zwolle Rangeer erbij hadden gedaan kwamen we op zo'n 40 mtr. De baan staat op een zolder in een voormalige school achter de IJsselhallen.
Dan heb je heel wat Engelse wissels nodig.Jos.
Hier heb je ook wel wat aan denk ik zo.
Hoi,Hoeveel plaats heb je?Wat zeg je van t stukje van de voetgangersbrug tot aan de overweg bij de koepelkerk? dit lukt met google maps wel. of de voetgangers brug de ander kant op met de lijnwerkplaats erbij zodat je met getrokken treinen zoals in de jaren 90. Een 1100 met een dubbeldeks rijtuig en 9 rijtuigen. t huidige station is al heeel ver afgeslankt. dus dat is gemakkelijker. minder is meer.Succes en hou ons op de hoogte.
Welk tijdperk ?Gr. Bert.
Lang geleden reden er speciale treinen via Maastricht naar Lourdes, een rolstoel behoevend familie lid mocht ik naar de trein begeleiden. Deze trein stopte aan het lange perron , heb de wagons destijds geteld en dat waren er zo ff uit mijn geheugen 16 st. + de lok( lol ) er was nog genoeg ruimte aan de zuidzijde om de Belgische boemel ( 2dlg ) ook aan het zelfde perron te laten stoppen. Er paste misschien nog wel zo’n zelfde boemel bij.Gr. Jos
Voor mijn baan (de eerder aangehaalde baan Arnhem jaren ‘80) heb ik eerst nagedacht wat ik nu zo kenmerkend was en heb me daar op gericht. Voor mij was dat een wisselstraat, het stationsgebouw, de busstsations en uitgang Sonsbeek (vandaar dat ik nu met de Verkeersleiding bezig ben... )Ik heb best veel ruimte maar je moet hoe dan ook keuzes maken. Voor Maastricht vind ik bijvoorbeeld de loopbrug, het seinhuis, de opstelsporen en het semi- kopstation kenmerkend. Ik denk als je dat al weet te verbeelden je al een aardig eind onderweg bent.Maastricht heeft natuurlijk ook een prachtig stationsgebouw. Dat heeft meteen een nadeel want het is wel heel erg groot....Succes, ik ga je volgen!Grtz,Niels