Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
Vandaag om 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:08:01
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:05:04
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07

Auteur Topic: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)  (gelezen 9661 keer)

NS-1200

• Offline Offline
Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Gepost op: 13 November 2021, 15:24:39 »
Beste mede forumleden,

Ik zou graag een sporenplan willen ontwerpen wat lijkt op station Maastricht. Het hoeft geen exacte kopie te zijn. Meer een vrije vertaling.

Ik heb de beschikking tot AnyRail.

Nu komt mijn vraag... Waar beginnen jullie? Ik heb al eens op Google Earth gekeken, maar ik kan dat niet vertalen in een sporenplan in AnyRail. Zijn er nog bruikbare tips?

Ik maak gebruik van Fleischmann Profi Rails. De ruimte maakt niet uit. Ik maak gebruik van wissels 6170 en 6171. Geen flexrails.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Ralph

Wim1969

• Offline Offline
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #1 Gepost op: 13 November 2021, 15:30:40 »
Eerst goed opmeten hoeveel ruimte je hebt, dan eens heeeeeeel voorzichtig kijken wat daarop mogelijk is, ook met voldoende rij mogelijkheden t station uit

Beetje sfeerbeelden verzamelen wat je mooi lijkt..

En dan verder kijken

Tip: Misschien is gluren bij t draadje hier over Arnhem jaren 80, mooi inspiratievol draadje, en geeft je wel een beeld van de omvang van een vergelijkbaar project ;)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 13 November 2021, 15:31:10 »
Kijk eens op http://sporenplan.nl/.
Dat is natuurlijk niet op schaal, maar in combinatie met b.v. google earth of gewoon zelf gaan kijken kun je er wel wat van maken.

Je schrijft dat ruimte geen probleem is, maar ik neem aan dat je geen fabriekshal of sportzaal ter beschikking hebt en dus wel wat concessies zal moeten doen.
Bepaal daarvoor vooral voor jezelf wat Maastricht definieerd. Wat moet er nu echt op (voor jou) zodat het Maastricht is.
Is dat het soort materieel wat er komt (Zorg dan dat zo iets op je baan ook kan)? Of misschien het gebouw?

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #3 Gepost op: 13 November 2021, 15:39:30 »
Ik heb volgens mij nog een oude Railhobby liggen met daarin een plan van Maastricht. Zal hem eens opzoeken.

Werner

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #4 Gepost op: 13 November 2021, 15:46:14 »
Succes met bouwen! Wij(als Modelbouwers Regio Zwolle) hebben in de jaren '80 station Zwolle op schaal nagebouwd en met het maken van de nodige concessies is deze ongeveer 25 meter bij 3 meter. Stel dat we Zwolle Rangeer erbij hadden gedaan kwamen we op zo'n 40 mtr. De baan staat op een zolder in een voormalige school achter de IJsselhallen.
Grt, Ronald.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #5 Gepost op: 13 November 2021, 16:21:31 »
Dan heb je heel wat Engelse wissels nodig.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #6 Gepost op: 13 November 2021, 16:29:40 »
Hier heb je ook wel wat aan denk ik zo.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Krokodil68

• Offline Offline
    • Mijn levenswerk
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2021, 17:50:48 »
Hoi,

Hoeveel plaats heb je?
Wat zeg je van t stukje van de voetgangersbrug tot aan de overweg bij de koepelkerk? dit lukt met google maps wel. of de voetgangers brug de ander kant op met de lijnwerkplaats erbij zodat je met getrokken treinen zoals in de jaren 90. Een 1100 met een dubbeldeks rijtuig en 9 rijtuigen. t huidige station is al heeel ver afgeslankt. dus dat is gemakkelijker. minder is meer.

Succes en hou ons op de hoogte.

Bert Senden

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2021, 18:19:02 »
Welk tijdperk ?

Gr. Bert.

Zsjoske

• Offline Offline
  • n spoorder
« Reactie #9 Gepost op: 13 November 2021, 18:19:37 »
Lang geleden reden er speciale treinen via Maastricht naar Lourdes, een rolstoel behoevend familie lid mocht ik naar de trein begeleiden.  Deze trein stopte aan het lange perron , heb de wagons destijds geteld en dat waren er zo ff uit mijn geheugen 16 st. + de lok

( lol ) er was nog genoeg ruimte aan de zuidzijde om de Belgische boemel ( 2dlg ) ook aan het zelfde perron te laten stoppen.  Er paste misschien nog wel zo’n zelfde boemel bij.

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

NS-1200

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 13 November 2021, 18:53:01 »
Eerst goed opmeten hoeveel ruimte je hebt, dan eens heeeeeeel voorzichtig kijken wat daarop mogelijk is, ook met voldoende rij mogelijkheden t station uit

Beetje sfeerbeelden verzamelen wat je mooi lijkt..

En dan verder kijken

Tip: Misschien is gluren bij t draadje hier over Arnhem jaren 80, mooi inspiratievol draadje, en geeft je wel een beeld van de omvang van een vergelijkbaar project ;)
Dank! Daar kan ik inderdaad veel inspiratie op doen.

Kijk eens op http://sporenplan.nl/.
Dat is natuurlijk niet op schaal, maar in combinatie met b.v. google earth of gewoon zelf gaan kijken kun je er wel wat van maken.

Je schrijft dat ruimte geen probleem is, maar ik neem aan dat je geen fabriekshal of sportzaal ter beschikking hebt en dus wel wat concessies zal moeten doen.
Bepaal daarvoor vooral voor jezelf wat Maastricht definieerd. Wat moet er nu echt op (voor jou) zodat het Maastricht is.
Is dat het soort materieel wat er komt (Zorg dan dat zo iets op je baan ook kan)? Of misschien het gebouw?

Haha klopt :P Ik ga de ruimte eens op meten dan weet ik i.i.g. hoeveel ruimte ik daadwerkelijk kan gebruiken.

Ik heb volgens mij nog een oude Railhobby liggen met daarin een plan van Maastricht. Zal hem eens opzoeken.

Werner

Dat zou super zijn! Ik heb een online abonnement op de Railhobby. Mocht je het nummer kunnen vinden kan ik 'm misschien online bekijken.

Succes met bouwen! Wij(als Modelbouwers Regio Zwolle) hebben in de jaren '80 station Zwolle op schaal nagebouwd en met het maken van de nodige concessies is deze ongeveer 25 meter bij 3 meter. Stel dat we Zwolle Rangeer erbij hadden gedaan kwamen we op zo'n 40 mtr. De baan staat op een zolder in een voormalige school achter de IJsselhallen.

Hehe zoveel ruimte heb ik inderdaad niet. Vandaar dat het ook een soort vrije interpretatie wordt (zoals het draadje over station Arnhem).

Dan heb je heel wat Engelse wissels nodig.

Jos.

Aan rails geen probleem i.i.g.

Hier heb je ook wel wat aan denk ik zo.

Dankjewel! Dat is handige informatie :)

Hoi,

Hoeveel plaats heb je?
Wat zeg je van t stukje van de voetgangersbrug tot aan de overweg bij de koepelkerk? dit lukt met google maps wel. of de voetgangers brug de ander kant op met de lijnwerkplaats erbij zodat je met getrokken treinen zoals in de jaren 90. Een 1100 met een dubbeldeks rijtuig en 9 rijtuigen. t huidige station is al heeel ver afgeslankt. dus dat is gemakkelijker. minder is meer.

Succes en hou ons op de hoogte.

Precieze afmetingen dien ik nog op te meten. Ga ik achteraan! Yes, ik heb al een beginnetje gemaakt. Ik ga er vanavond nog eens aan zitten. Hopelijk kan ik de komende dagen al wat sporenplan met jullie delen.

Welk tijdperk ?

Gr. Bert.
Tijdperk 4/5. Heb alleen NS materieel trouwens.

Lang geleden reden er speciale treinen via Maastricht naar Lourdes, een rolstoel behoevend familie lid mocht ik naar de trein begeleiden.  Deze trein stopte aan het lange perron , heb de wagons destijds geteld en dat waren er zo ff uit mijn geheugen 16 st. + de lok

( lol ) er was nog genoeg ruimte aan de zuidzijde om de Belgische boemel ( 2dlg ) ook aan het zelfde perron te laten stoppen.  Er paste misschien nog wel zo’n zelfde boemel bij.

Gr. Jos

Haha ik denk dat 16 rijtuigen voor mij iets te veel wordt ;D

Iedereen hartelijk dank voor de tips, het meedenken en bovenal het reageren op deze post. Fijn weekend.

Bert Senden

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 13 November 2021, 20:30:50 »
Heb wel tekeningen. Maar die zijn van 1964.

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #12 Gepost op: 13 November 2021, 21:57:21 »
Voor mijn baan (de eerder aangehaalde baan Arnhem jaren ‘80) heb ik eerst nagedacht wat ik nu zo kenmerkend was en heb me daar op gericht. Voor mij was dat een wisselstraat, het stationsgebouw, de busstsations en uitgang Sonsbeek (vandaar dat ik nu met de Verkeersleiding bezig ben... ::))

Ik heb best veel ruimte maar je moet hoe dan ook keuzes maken. Voor Maastricht vind ik bijvoorbeeld de loopbrug, het seinhuis, de opstelsporen en het semi- kopstation kenmerkend. Ik denk als je dat al weet te verbeelden je al een aardig eind onderweg bent.

Maastricht heeft natuurlijk ook een prachtig stationsgebouw. Dat heeft meteen een nadeel want het is wel heel erg groot....

Succes, ik ga je volgen!

Grtz,
Niels

NS-1200

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 November 2021, 19:21:30 »
Voor mijn baan (de eerder aangehaalde baan Arnhem jaren ‘80) heb ik eerst nagedacht wat ik nu zo kenmerkend was en heb me daar op gericht. Voor mij was dat een wisselstraat, het stationsgebouw, de busstsations en uitgang Sonsbeek (vandaar dat ik nu met de Verkeersleiding bezig ben... ::))

Ik heb best veel ruimte maar je moet hoe dan ook keuzes maken. Voor Maastricht vind ik bijvoorbeeld de loopbrug, het seinhuis, de opstelsporen en het semi- kopstation kenmerkend. Ik denk als je dat al weet te verbeelden je al een aardig eind onderweg bent.

Maastricht heeft natuurlijk ook een prachtig stationsgebouw. Dat heeft meteen een nadeel want het is wel heel erg groot....

Succes, ik ga je volgen!

Grtz,
Niels

Bedankt Niels! Dat zijn hele bruikbare tips.

Ik heb de ruimte eens even op gemeten het is 3.45m bij 1.50m (aan beide kanten). Het moet een soort U worden.

Ik heb dit even uitgetekend in AnyRail. Ik durf niet te zeggen of het nu echt wat van Maastricht weg heeft. Nog niet...

Ik denk zelf dat er nog meer rechte rail tussen kan.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #14 Gepost op: 15 November 2021, 21:25:54 »
Ik krijg 'n deja-vu.... ;D ff draadje zoeken...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn