Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
Vandaag om 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
Vandaag om 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:35:22
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 20:29:44
Rocky Rail 6400 door W. Dagevos
Vandaag om 20:23:54
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 20:13:43
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:34:24
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
  

Auteur Topic: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)  (gelezen 10121 keer)

NS-1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Gepost op: 13 November 2021, 15:24:39 »
Beste mede forumleden,

Ik zou graag een sporenplan willen ontwerpen wat lijkt op station Maastricht. Het hoeft geen exacte kopie te zijn. Meer een vrije vertaling.

Ik heb de beschikking tot AnyRail.

Nu komt mijn vraag... Waar beginnen jullie? Ik heb al eens op Google Earth gekeken, maar ik kan dat niet vertalen in een sporenplan in AnyRail. Zijn er nog bruikbare tips?

Ik maak gebruik van Fleischmann Profi Rails. De ruimte maakt niet uit. Ik maak gebruik van wissels 6170 en 6171. Geen flexrails.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Ralph

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1638
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #1 Gepost op: 13 November 2021, 15:30:40 »
Eerst goed opmeten hoeveel ruimte je hebt, dan eens heeeeeeel voorzichtig kijken wat daarop mogelijk is, ook met voldoende rij mogelijkheden t station uit

Beetje sfeerbeelden verzamelen wat je mooi lijkt..

En dan verder kijken

Tip: Misschien is gluren bij t draadje hier over Arnhem jaren 80, mooi inspiratievol draadje, en geeft je wel een beeld van de omvang van een vergelijkbaar project ;)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #2 Gepost op: 13 November 2021, 15:31:10 »
Kijk eens op http://sporenplan.nl/.
Dat is natuurlijk niet op schaal, maar in combinatie met b.v. google earth of gewoon zelf gaan kijken kun je er wel wat van maken.

Je schrijft dat ruimte geen probleem is, maar ik neem aan dat je geen fabriekshal of sportzaal ter beschikking hebt en dus wel wat concessies zal moeten doen.
Bepaal daarvoor vooral voor jezelf wat Maastricht definieerd. Wat moet er nu echt op (voor jou) zodat het Maastricht is.
Is dat het soort materieel wat er komt (Zorg dan dat zo iets op je baan ook kan)? Of misschien het gebouw?

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #3 Gepost op: 13 November 2021, 15:39:30 »
Ik heb volgens mij nog een oude Railhobby liggen met daarin een plan van Maastricht. Zal hem eens opzoeken.

Werner

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2971
  • Duitsland TP III/IV
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #4 Gepost op: 13 November 2021, 15:46:14 »
Succes met bouwen! Wij(als Modelbouwers Regio Zwolle) hebben in de jaren '80 station Zwolle op schaal nagebouwd en met het maken van de nodige concessies is deze ongeveer 25 meter bij 3 meter. Stel dat we Zwolle Rangeer erbij hadden gedaan kwamen we op zo'n 40 mtr. De baan staat op een zolder in een voormalige school achter de IJsselhallen.
Grt, Ronald.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #5 Gepost op: 13 November 2021, 16:21:31 »
Dan heb je heel wat Engelse wissels nodig.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7736
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #6 Gepost op: 13 November 2021, 16:29:40 »
Hier heb je ook wel wat aan denk ik zo.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2021, 17:50:48 »
Hoi,

Hoeveel plaats heb je?
Wat zeg je van t stukje van de voetgangersbrug tot aan de overweg bij de koepelkerk? dit lukt met google maps wel. of de voetgangers brug de ander kant op met de lijnwerkplaats erbij zodat je met getrokken treinen zoals in de jaren 90. Een 1100 met een dubbeldeks rijtuig en 9 rijtuigen. t huidige station is al heeel ver afgeslankt. dus dat is gemakkelijker. minder is meer.



Succes en hou ons op de hoogte.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2021, 18:19:02 »
Welk tijdperk ?

Gr. Bert.

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #9 Gepost op: 13 November 2021, 18:19:37 »
Lang geleden reden er speciale treinen via Maastricht naar Lourdes, een rolstoel behoevend familie lid mocht ik naar de trein begeleiden.  Deze trein stopte aan het lange perron , heb de wagons destijds geteld en dat waren er zo ff uit mijn geheugen 16 st. + de lok

( lol ) er was nog genoeg ruimte aan de zuidzijde om de Belgische boemel ( 2dlg ) ook aan het zelfde perron te laten stoppen.  Er paste misschien nog wel zo’n zelfde boemel bij.

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

NS-1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #10 Gepost op: 13 November 2021, 18:53:01 »
Eerst goed opmeten hoeveel ruimte je hebt, dan eens heeeeeeel voorzichtig kijken wat daarop mogelijk is, ook met voldoende rij mogelijkheden t station uit

Beetje sfeerbeelden verzamelen wat je mooi lijkt..

En dan verder kijken

Tip: Misschien is gluren bij t draadje hier over Arnhem jaren 80, mooi inspiratievol draadje, en geeft je wel een beeld van de omvang van een vergelijkbaar project ;)
Dank! Daar kan ik inderdaad veel inspiratie op doen.

Kijk eens op http://sporenplan.nl/.
Dat is natuurlijk niet op schaal, maar in combinatie met b.v. google earth of gewoon zelf gaan kijken kun je er wel wat van maken.

Je schrijft dat ruimte geen probleem is, maar ik neem aan dat je geen fabriekshal of sportzaal ter beschikking hebt en dus wel wat concessies zal moeten doen.
Bepaal daarvoor vooral voor jezelf wat Maastricht definieerd. Wat moet er nu echt op (voor jou) zodat het Maastricht is.
Is dat het soort materieel wat er komt (Zorg dan dat zo iets op je baan ook kan)? Of misschien het gebouw?


Haha klopt :P Ik ga de ruimte eens op meten dan weet ik i.i.g. hoeveel ruimte ik daadwerkelijk kan gebruiken.

Ik heb volgens mij nog een oude Railhobby liggen met daarin een plan van Maastricht. Zal hem eens opzoeken.

Werner

Dat zou super zijn! Ik heb een online abonnement op de Railhobby. Mocht je het nummer kunnen vinden kan ik 'm misschien online bekijken.

Succes met bouwen! Wij(als Modelbouwers Regio Zwolle) hebben in de jaren '80 station Zwolle op schaal nagebouwd en met het maken van de nodige concessies is deze ongeveer 25 meter bij 3 meter. Stel dat we Zwolle Rangeer erbij hadden gedaan kwamen we op zo'n 40 mtr. De baan staat op een zolder in een voormalige school achter de IJsselhallen.

Hehe zoveel ruimte heb ik inderdaad niet. Vandaar dat het ook een soort vrije interpretatie wordt (zoals het draadje over station Arnhem).

Dan heb je heel wat Engelse wissels nodig.


Jos.

Aan rails geen probleem i.i.g.

Hier heb je ook wel wat aan denk ik zo.

Dankjewel! Dat is handige informatie :)

Hoi,

Hoeveel plaats heb je?
Wat zeg je van t stukje van de voetgangersbrug tot aan de overweg bij de koepelkerk? dit lukt met google maps wel. of de voetgangers brug de ander kant op met de lijnwerkplaats erbij zodat je met getrokken treinen zoals in de jaren 90. Een 1100 met een dubbeldeks rijtuig en 9 rijtuigen. t huidige station is al heeel ver afgeslankt. dus dat is gemakkelijker. minder is meer.



Succes en hou ons op de hoogte.

Precieze afmetingen dien ik nog op te meten. Ga ik achteraan! Yes, ik heb al een beginnetje gemaakt. Ik ga er vanavond nog eens aan zitten. Hopelijk kan ik de komende dagen al wat sporenplan met jullie delen.

Welk tijdperk ?

Gr. Bert.
Tijdperk 4/5. Heb alleen NS materieel trouwens.

Lang geleden reden er speciale treinen via Maastricht naar Lourdes, een rolstoel behoevend familie lid mocht ik naar de trein begeleiden.  Deze trein stopte aan het lange perron , heb de wagons destijds geteld en dat waren er zo ff uit mijn geheugen 16 st. + de lok

( lol ) er was nog genoeg ruimte aan de zuidzijde om de Belgische boemel ( 2dlg ) ook aan het zelfde perron te laten stoppen.  Er paste misschien nog wel zo’n zelfde boemel bij.

Gr. Jos

Haha ik denk dat 16 rijtuigen voor mij iets te veel wordt ;D

Iedereen hartelijk dank voor de tips, het meedenken en bovenal het reageren op deze post. Fijn weekend.

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #11 Gepost op: 13 November 2021, 20:30:50 »
Heb wel tekeningen. Maar die zijn van 1964.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #12 Gepost op: 13 November 2021, 21:57:21 »
Voor mijn baan (de eerder aangehaalde baan Arnhem jaren ‘80) heb ik eerst nagedacht wat ik nu zo kenmerkend was en heb me daar op gericht. Voor mij was dat een wisselstraat, het stationsgebouw, de busstsations en uitgang Sonsbeek (vandaar dat ik nu met de Verkeersleiding bezig ben... ::))

Ik heb best veel ruimte maar je moet hoe dan ook keuzes maken. Voor Maastricht vind ik bijvoorbeeld de loopbrug, het seinhuis, de opstelsporen en het semi- kopstation kenmerkend. Ik denk als je dat al weet te verbeelden je al een aardig eind onderweg bent.

Maastricht heeft natuurlijk ook een prachtig stationsgebouw. Dat heeft meteen een nadeel want het is wel heel erg groot....

Succes, ik ga je volgen!

Grtz,
Niels

NS-1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #13 Gepost op: 15 November 2021, 19:21:30 »
Voor mijn baan (de eerder aangehaalde baan Arnhem jaren ‘80) heb ik eerst nagedacht wat ik nu zo kenmerkend was en heb me daar op gericht. Voor mij was dat een wisselstraat, het stationsgebouw, de busstsations en uitgang Sonsbeek (vandaar dat ik nu met de Verkeersleiding bezig ben... ::))

Ik heb best veel ruimte maar je moet hoe dan ook keuzes maken. Voor Maastricht vind ik bijvoorbeeld de loopbrug, het seinhuis, de opstelsporen en het semi- kopstation kenmerkend. Ik denk als je dat al weet te verbeelden je al een aardig eind onderweg bent.

Maastricht heeft natuurlijk ook een prachtig stationsgebouw. Dat heeft meteen een nadeel want het is wel heel erg groot....

Succes, ik ga je volgen!

Grtz,
Niels


Bedankt Niels! Dat zijn hele bruikbare tips.

Ik heb de ruimte eens even op gemeten het is 3.45m bij 1.50m (aan beide kanten). Het moet een soort U worden.

Ik heb dit even uitgetekend in AnyRail. Ik durf niet te zeggen of het nu echt wat van Maastricht weg heeft. Nog niet...



Ik denk zelf dat er nog meer rechte rail tussen kan.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5073
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Station Maastricht nabouwen (sporenplan)
« Reactie #14 Gepost op: 15 November 2021, 21:25:54 »
Ik krijg 'n deja-vu.... ;D ff draadje zoeken...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn