Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: DR5000 en LDT wisseldecoders  (gelezen 3277 keer)

keldertrapken

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
DR5000 en LDT wisseldecoders
« Gepost op: 11 oktober 2021, 14:35:10 »
Hallo iedereen,

Ik heb onlangs mijn DR5000 onderaan de baan gehangen, en alles bedraad. Nu ging ik testen of mijn "oude" LDT wisseldecoders konden werken met deze centrale. Ik heb de S-DEC-4 (DCC) decoders. Ik heb ze aangesloten met een externe voeding zoals beschreven. Echter, ik merk dat de wissels zeer slap of zelfs niet omzetten. Het begint al met het aanleren van het wisseladres, waarbij de eerste wissel om de seconde heen en weer gaat. Soms lukt dit zelfs niet. Het lijkt dus of dat de wissels niet genoeg stroom krijgen en dus niet krachtig genoeg omschakelen. Ik heb de laatste nieuwe firmware op de DR5000, dus qua polariteit van deze LDT wisseldecoders moet ik mij denk ik geen zorgen meer maken?

Wie weet raad?

Joeri


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: DR5000 en LDT wisseldecoders
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2021, 15:22:10 »
Hoi,

Wat voor een voeding voor je wisseldecoders gebruik je? Als ze niet omgaan dan heeft het meer met de voeding te maken dan met de centrale.

Groet
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

keldertrapken

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: DR5000 en LDT wisseldecoders
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2021, 17:04:54 »
Viessman 16V~ 52VA.

Deze heeft op mijn vorige baan steeds de voeding gegeven aan decoders die een externe voeding konden hebben...

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: DR5000 en LDT wisseldecoders
« Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2021, 19:30:26 »
Ik had zo'n probleem bij wisseldecoders van Rosoft. Daarbij hielp het om de draden van de digitale stroom andersom aan te sluiten op de decoder.
Ben benieuwd!

Groet,

Michiel

VvKan

  • Gast
Re: DR5000 en LDT wisseldecoders
« Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2021, 20:43:30 »
Blijkbaar werken ze wel, alleen niet goed genoeg.  Draden omdraaien zou misschien juist kunnen betekenen, dat ze dan niet meer werken.  Maar als het goed is met de juiste software (in de wisseldecoders) mag dat niks uitmaken.  Zie in een ander draadje het RailCom verhaal.

keldertrapken

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: DR5000 en LDT wisseldecoders
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2021, 22:35:37 »
Ik heb de draden aan de trafo inderdaad al eens omgewisseld, om alles uit te kunnen sluiten, maar dat heeft geen effect. Digikeijs heeft dat probleem reeds opgelost in de software... Het is gewoon raar dat alle decoders dit probleem hebben. De vorige baan werd bestuurd met een intellibox van de eerste generatie, zonder problemen.

Zou het verschil zitten bij het feit  dat de intellibox gevoed werd met 16v ac,  en de dr5000 met 16v dc?  Maar ik meen dat de railspanning, die digitaal is, steeds een ac spanning is, niet?

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: DR5000 en LDT wisseldecoders
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2021, 22:48:57 »
Dag Joeri,

Ook ik gebruikte een IB en ging over naar de DR5000. Dus het probleem is herkenbaar. Rare is dus dat bij mij het omwisselen van de draden wel hielp. Maar ik zit te denken of dat nu de digitale spanning was of de aparte trafo. Wellicht kun je die laatste ook nog wisselen? Baadt het niet, schaadt het niet
 En ik ben echt van het probleem af
....

Hoop dat de oplossing gevonden wordt.

Groet,

Michiel

VvKan

  • Gast
Re: DR5000 en LDT wisseldecoders
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2021, 11:19:35 »
Volgens mij lopen er 2 zaken door elkaar.
Op de eerste plaats de aansturing door de centrale.  Ook in de nieuwe situatie (DR5000) krijgen de decoders het signaal op de juiste manier binnen, want ze willen beginnen te schakelen.  Daar gaat het dus niet om.
Het gaat alleen over de externe voeding voor de wisselstellers.  Het omdraaien van draadjes aan de transformator heeft dan ook geen enkel nut.  Ook het verschil in voeding van de centrale tov van de vroegere heeft hier niks mee te maken.

Het enige wat in mijn ogen dan overblijft is de (voedings)spanning van de externe trafo, of eventueel nog het vermogen, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Waarom die vroeger dan wel goed was en nu niet is mij een volkomen raadsel, dan zou er iets in de bedrading fout gegaan kunnen zijn. Of heb je per ongeluk een gelijkstroombron gebruikt ? (verkeerde uitgang van een ouderwetse trafo/regelaar ?)
Test:  pak een trafo met bijv. 18 volt of 20 volt uitgangsspanning, wel wisselstroom natuurlijk.

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: DR5000 en LDT wisseldecoders
« Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2021, 11:39:14 »
Een mogelijk andere oorzaak is dat de pulsduur (DR5000) van de centrale te kort is voor het goed functioneren ldt decoders.
Is deze pulsduur lengte instelbaar?
De trafo van Viessman 16V~ 52VA moet zeker voldoende zijn.
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

keldertrapken

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: DR5000 en LDT wisseldecoders
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2021, 20:32:50 »
Dag iedereen,

Allereerst allen bedankt om mee te denken… :)

Ik heb al een aantal zaken kunnen uitsluiten:

1) ompolen
Ik heb zowel de externe voeding, als de digitale stroom omgepoold, met alle combinaties die er mogelijk zijn. Geen resultaat.

2) pulsduur
Op de DR5000 kan je inderdaad de pulsduur verlengen. Maar ook hier was er geen resultaat. De wissels willen wel, maar hebben geen kracht genoeg blijkbaar.

3) een andere wisseldecoder
Om uit te sluiten dat het niet de wisselmotoren zijn, die defect zijn (het zou mij verbazen, maarja), heb ik er een wisseldecoder van digikeijs zelf aangehangen. Hiermee heb ik 2 dingen uitgesloten; de wissellmotoren zijn niet defect, ze worden kort en krachtig omgezet met deze decoder. Ook had ik deze decoder voorzien van dezelfde externe voeding, dus deze werkt dus ook!

4) zonder externe voeding
Dus terug de LDT decoder eraan gehangen, maar deze keer zonder externe voeding. Je kan de digitale stroom doorkoppelen naar de klemmen van de externe voeding. Zelfde resultaat. De wissels willen wel, maar hebben niet genoeg kracht.

5) andere LDT decoder
Ik heb er in totaal een 7-tal, dus het kon zijn dat toevallig die 2 dat al onder de baan hangen, juist defecte decoders zouden zijn. Maar neen, zelfde resultaat.

Conclusie: de LDT wisseldecoders S-DEC-4 samen met de DR5000 zorgen ervoor dat deze niet krachtig genoeg zijn om wissels om te schakelen, tenzij we iets over het hoofd zien? Ik zou echt niet weten wat er nog kan zijn.

Goede avond verder,
Joeri

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: DR5000 en LDT wisseldecoders
« Reactie #10 Gepost op: 13 oktober 2021, 23:31:20 »
De ldt decoder doet niets anders  dan de gegeven opdracht omzetten in een schakel opdracht.

Benodigd :
Wissel adres = aanwezig
Een opdracht puls lengte= je geeft aan dat deze lang genoeg is.
Spanning om de wissel te schakelen= 16 volt AC input

Welke spanning stelt de decoder uitgang beschikbaar aan de wisselspoel bij het uitvoeren van de opdracht.
tijdens het schakelen. Is dit 16v of hoger.
Wisselspoelen schakelen het prettigst met  18 v of meer

Dit kan nog het enige probleem zijn.

De lengte van de puls bepaald echt hoelang de spanning op de uitgang van de ldt beschikbaar is.

Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

keldertrapken

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: DR5000 en LDT wisseldecoders
« Reactie #11 Gepost op: 14 oktober 2021, 00:37:20 »
Ik zal morgen de multimeter eens aan een uitgang hangen bij het geven van een schakelopdracht. Ik heb echt de indruk dat die spanning en stroom gehalveerd wordt. Het verschil met mijn vroegere baan is dat die DR5000 gevoed wordt met gelijkspanning, en de Intellibox met wisselspanning. Maar ik vermoed dat wat de DR5000 genereert van digitale railspanning toch hetzelfde is dan wat de Intellibox deed?

VvKan

  • Gast
Re: DR5000 en LDT wisseldecoders
« Reactie #12 Gepost op: 14 oktober 2021, 09:17:58 »
Het begint er, naar mijn idee, steeds meer op te lijken, dat de decoders gevoed worden door de digitale spanning/stroom in plaats van door de externe voeding.
Dan zou het verschijnsel kunnen kloppen, omdat de spanning te laag is en je niet weet wat de decoder daar nog van af haalt, voordat de schakelspanning/stroom doorgestuurd wordt.
Welke centrale heb je vroeger gebruikt ? En op hoeveel spanning stond de uitgang van het digitale signaal toen ?

Misschien dienen de decoders eerst op externe voeding ingesteld worden ?

Kortom:  de hoogte van de digitale spanning kan en mag niet van invloed zijn op de werking bij een externe voeding.  Oftewel:  er komt geen externe voeding meer door, want die werkte eerst wel.  (Of toch niet, maar was de digitale spanning hoger.  Dan heb je dus ook vroeger geen externe voeding gehad)

VvKan

  • Gast
Re: DR5000 en LDT wisseldecoders
« Reactie #13 Gepost op: 14 oktober 2021, 09:21:59 »
En gezien de opmerkingen in een ander draadje, gecombineerd met de LDT decoders met een (ver)ouder(d)e software;
zet RailCom eens uit in de DR5000.

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: DR5000 en LDT wisseldecoders
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2021, 10:07:32 »
Dit is de enige goed manier van aansluiten van de S-dec4


Plaatje kot van de Website van LDT, maakt voor de aansluiting geen verschil dat er in de tekst/etiket MM staat, DCC exact op de zelfde manier aansluiten.

VvKan
Railcom heeft hier niets mee te maken.
Opdracht verstuurd door de centrale wordt ontvangen door de S-dec4 alles wat niet zijn adres heeft wordt genegeerd.
Zolang aangesloten volgens boven staan schema.
De firmware  van de LDT start bij het aansluiten van de voedingspanning.

 
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2021, 12:50:21 door FHJ Seller »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland