Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 12:01:03
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 11:42:51
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 11:37:53
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Taigagaai
Vandaag om 11:23:05
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door spoorzeven
Vandaag om 11:03:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 10:47:58
Diorama Oelde Mittelweg Hp door spoorijzer
Vandaag om 10:40:18
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 10:39:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:16:18
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 01:37:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
  

Auteur Topic: Terugkoppeling op mijn schakelbord  (gelezen 11961 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
« Reactie #30 Gepost op: 14 May 2008, 19:31:42 »
@Herwim, onder het plaatje naast mijn bericht staat een wereldbol. Wanneer je daar op klikt kom je rechtstreeks op mijn webspace.

@Klaas, er moest inderdaad nog een transistor achter geplaatst worden,
maar die had ik zo snel niet bij de hand. Heb hier een heleboel BDxxx types in mijn rommelkist, maar geen BC types meer. Ga morgen even wat materiaal ophalen en verder testen.

Die zenerdiode staat inderdaad foutief getekend, niet op gelet.
Dat ding had ik er voor de zekerheid in gezet om eventuele spanningspieken over de led af te vangen, maar is dus waarschijnlijk niet nodig.

Ik zal in het vervolg de plaatjes opslaan als in gif-formaat want dit is inderdaad een vies gezicht. De foto's op mijn webspace zal ik ook eens onderhanden nemen, want die zijn inderdaad onbenullig groot.

Bedankt voor je inbreng in dezen.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
« Reactie #31 Gepost op: 15 May 2008, 09:53:44 »
Hallo Klaas

Nu komt toch mijn onervarendheid om de hoek kijken.
Ik heb de volgende vraag over je schema.
Ik zie links een rijtrafo cq pendelautomaat (gelijkspanning)  en rechts een hulptrafo (wisselspanning)
Nu zitten deze met één fase aan elkaar hoe moet ik dit zien.
En wat is de spanning van de rechter trafo is deze 12V ?? of een andere spanning en kunnen deze dan aan elkaar gekoppeld worden.

Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26999
    • Pagina van klaas
Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
« Reactie #32 Gepost op: 15 May 2008, 11:14:26 »
Herwim,

Je kunt twee voedingsbronnen altijd met 1 poot aan elkaar knopen. In het schema is dat de blauwe lijn, en die fungeert dan als de gemeenschappelijke nul, ook wel common ground genoemd. Vergelijk het maar met 2 batterijtjes, die kun je ook altijd met 1 kant tegen elkaar houden zonder dat er iets gebeurt.
Dat in dit geval de ene bron gelijkspanning levert en de andere wisselspanning, maakt niks uit. Er kan pas stroom gaan lopen als de kring ergens gesloten wordt.

De andere aansluitingen, dus in dit geval de rode van rijspanning en de zwarte van de hulpspanning, kun je niet zonder meer aan elkaar knopen. En dat is hier ook niet gedaan. De meest directe verbinding tussen de twee verloopt via weerstand R4, maar die heeft een zodanig grote waarde dat hierdoor geen overbelasting of kortsluiting kan ontstaan. R4 is nodig om altijd een beetje stroom door de trein te krijgen, ook al staat de rijvoeding uit. Dat is nodig om de trein ook bij stilstand te detecteren. In het Engels wordt dit stroompje door R4 de "trickle current" genoemd, de "kietelstroom".

De hulpspanning moet bij voorkeur wisselspanning zijn, dan krijg je onder alle omstandigheden detectie. De spanningswaarde is niet kritisch, alles vanaf 12V tot 18V werkt. De meeste gewone treintrafo's leveren 14V (bij de z.g. "gelijkstroommerken") of 16V (bij Märklin). Die zijn dus allemaal geschikt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
« Reactie #33 Gepost op: 15 May 2008, 13:13:06 »
Hallo Klaas

Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Zoals al eerder beschreven ergens de komende 3 weken ga ik zeker dit uitproberen, je krijgt dan nog bericht van me.

Voor de goede orde nog even dit.
Ik gebruik geen officiele trein trafo's maar losse trafo's met diverse
spanningen, voor mijn rijstroom en verlichting en eventuele aandrijvingen
Het zijn allemaal aparte trafo's
Als treinregelaars maak ik gebruik van electronische schakelingen van
de Firma MEC jaren geleden aangeschaft.
groetjes
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Terugkoppeling op mijn schakelbord
« Reactie #34 Gepost op: 15 May 2008, 20:20:23 »
Hoi,

Heb inmiddels de schakeling uitgebreid met een extra transistor, en dat werkte al aardig. Maar een stilstaande wagon detecteren lukte niet goed.
Na enig denkwerk heb ik de waarde van een weerstand bij de laatste transistor veranderd en toen detecteerde de schakeling ook een stilstaande wagon met 10K tussen de assen. Heb inmiddeld de nieuwste info op mijn webspace gezet.

@Herwim, het maakt niet uit wat voor trafo je gebruikt, als de spanningen die er uit komen maar de juiste waarde hebben en het vermogen maar voldoende is.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.