Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:15:52
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
16 December 2025, 23:54:58
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 December 2025, 23:34:55
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Edwin2121992
16 December 2025, 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Kees-Jan
16 December 2025, 23:29:46
Rondom Charlois door Alewijn
16 December 2025, 23:22:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
16 December 2025, 23:04:19
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Jan-Peter
16 December 2025, 22:52:24
ESU V5 Decoder setting door NS2408
16 December 2025, 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
16 December 2025, 22:41:11
Goede wensen voor 2026 door Frank 123
16 December 2025, 22:26:36
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
16 December 2025, 22:13:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
16 December 2025, 21:44:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
16 December 2025, 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 December 2025, 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
16 December 2025, 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
16 December 2025, 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
16 December 2025, 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
16 December 2025, 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
16 December 2025, 20:38:46
Zee. Land. door Huup
16 December 2025, 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
16 December 2025, 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 December 2025, 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
16 December 2025, 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 December 2025, 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
16 December 2025, 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
16 December 2025, 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
16 December 2025, 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
16 December 2025, 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
16 December 2025, 14:32:56
  

Auteur Topic: Massa detectie K-rail wissel  (gelezen 967 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5185
Massa detectie K-rail wissel
« Gepost op: 31 January 2021, 15:59:59 »
Hallo,

Ik heb een klein vraagje over massa detectie omtrent een K rail wissel.


De sporen links van de wissel tot het blauwe schuim, het wissel zelf en het spoor rechts van de wissel zijn een grote sectie. Bij dat schuim beginnen mijn perrons en daarvoor komen 2 uitrijseinen te staan. Aanvankelijk wilde ik stroomdetectie maar ik heb geen zin om die rails los te trekken om de onderkant door te slijpen, dus wil ik het doen met massadetectie.

Rechts van de wissels wil ik de achterste rail gebruiken voor de detectie en ik dacht dat het wel makkelijk zou zijn om dat verder door te trekken. Zie het rode stuk.

Volgens mij geeft dat problemen omdat de wisseltongen een verbinding kunnen maken tussen massa v. puntstuk en de detectierail.

Nu ben ik niet helemaal 100% thuis in hoe de rails op deze wissels zijn aangesloten. Ik heb de tongen even doorgepiept met dn multimeter en die zijn volgens mij sws verbonden met massa. De wissel ligt natuurlijk al op zijn plaats met de andere rails en ik heb geen losse wissel liggen die ik kan doormeten.

Ik dacht dus om hier het paarse stuk ook te detecteren en de wissel zelf dan maar over te slaan. En bij de rode lijn wilde ik dan een zaagsnede maken tot voor de wisseltongen. Volgens mij kan ik het puntstuk niet gebruiken omdat de wisseltongen dan een valse detectie zouden geven als de wissel op rechtdoor zou staan.


Ik kan de wissel natuurlijk ook in zijn geheel overslaan daar al mijn treinen in principe lang genoeg zijn. Bovendien werk ik met een instelbare afval vertraging van de detectie. Het heeft verder ook geen invloed op de treinen regeling zelf. De detectie heeft alleen invloed op de stand van de seinen en die werken slechts cosmetisch.

Met de oplossing op het laatste plaatje kom ik er wel mee weg, maar ik vraag me nu wel af, of ik ook het hele wissel kan detecteren.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Massa detectie K-rail wissel
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2021, 16:11:30 »
Ik denk dat je het wissel beter kunt overslaan in de detectie. De spoorstaven links en rechts zijn met elkaar verbonden. Om die verbindingen te verbreken moet je het wissel uitbouwen en dan is het nog lastig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Massa detectie K-rail wissel
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2021, 18:27:26 »
Ik laat me niet uit over detectie.
 
Maar wel over K-rail wissels, en het doorverbinden van massa tussen de spoorstaven. 
Het ene wissel is het andere niet, en je foto laat de  verschillen niet zien. Zo op het oog is het een 22715 en geen standaard K-rails wissel, vanwege de aanwezigheid van korte strijkregels.

De spoorstaven links en rechts zijn met elkaar verbonden.

Dat is standaard zo bij standaard K-rails wissels, maar niet bij alle "slanke" k-rails wissels.

Wisseltype en  -leeftijd maakt uit voor het wel of niet doorverbonden zijn van spoorstaven, en dus van de vraag of wat jij wilt, ook kan.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2021, 20:16:01 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail