Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:55:11
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 13:44:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:20:07
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:18:56
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 13:14:40
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:06:19
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 13:01:06
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:01:08
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:46:29
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 09:10:38
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 09:02:22
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 08:58:28
Wat spoor 1 brouwsels door Sikko
Vandaag om 08:58:05
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 08:55:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:49:23
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 08:39:56
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 07:36:29
Baanplan Belkamp H0 door Gerrit H
Vandaag om 04:52:28
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door roadster36
Vandaag om 02:03:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
31 October 2025, 23:26:09
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:47:28
  

Auteur Topic: Massa detectie K-rail wissel  (gelezen 904 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
Massa detectie K-rail wissel
« Gepost op: 31 January 2021, 15:59:59 »
Hallo,

Ik heb een klein vraagje over massa detectie omtrent een K rail wissel.


De sporen links van de wissel tot het blauwe schuim, het wissel zelf en het spoor rechts van de wissel zijn een grote sectie. Bij dat schuim beginnen mijn perrons en daarvoor komen 2 uitrijseinen te staan. Aanvankelijk wilde ik stroomdetectie maar ik heb geen zin om die rails los te trekken om de onderkant door te slijpen, dus wil ik het doen met massadetectie.

Rechts van de wissels wil ik de achterste rail gebruiken voor de detectie en ik dacht dat het wel makkelijk zou zijn om dat verder door te trekken. Zie het rode stuk.

Volgens mij geeft dat problemen omdat de wisseltongen een verbinding kunnen maken tussen massa v. puntstuk en de detectierail.

Nu ben ik niet helemaal 100% thuis in hoe de rails op deze wissels zijn aangesloten. Ik heb de tongen even doorgepiept met dn multimeter en die zijn volgens mij sws verbonden met massa. De wissel ligt natuurlijk al op zijn plaats met de andere rails en ik heb geen losse wissel liggen die ik kan doormeten.

Ik dacht dus om hier het paarse stuk ook te detecteren en de wissel zelf dan maar over te slaan. En bij de rode lijn wilde ik dan een zaagsnede maken tot voor de wisseltongen. Volgens mij kan ik het puntstuk niet gebruiken omdat de wisseltongen dan een valse detectie zouden geven als de wissel op rechtdoor zou staan.


Ik kan de wissel natuurlijk ook in zijn geheel overslaan daar al mijn treinen in principe lang genoeg zijn. Bovendien werk ik met een instelbare afval vertraging van de detectie. Het heeft verder ook geen invloed op de treinen regeling zelf. De detectie heeft alleen invloed op de stand van de seinen en die werken slechts cosmetisch.

Met de oplossing op het laatste plaatje kom ik er wel mee weg, maar ik vraag me nu wel af, of ik ook het hele wissel kan detecteren.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26880
    • Pagina van klaas
Re: Massa detectie K-rail wissel
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2021, 16:11:30 »
Ik denk dat je het wissel beter kunt overslaan in de detectie. De spoorstaven links en rechts zijn met elkaar verbonden. Om die verbindingen te verbreken moet je het wissel uitbouwen en dan is het nog lastig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Metrop-Märklin
Re: Massa detectie K-rail wissel
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2021, 18:27:26 »
Ik laat me niet uit over detectie.
 
Maar wel over K-rail wissels, en het doorverbinden van massa tussen de spoorstaven. 
Het ene wissel is het andere niet, en je foto laat de  verschillen niet zien. Zo op het oog is het een 22715 en geen standaard K-rails wissel, vanwege de aanwezigheid van korte strijkregels.

De spoorstaven links en rechts zijn met elkaar verbonden.

Dat is standaard zo bij standaard K-rails wissels, maar niet bij alle "slanke" k-rails wissels.

Wisseltype en  -leeftijd maakt uit voor het wel of niet doorverbonden zijn van spoorstaven, en dus van de vraag of wat jij wilt, ook kan.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2021, 20:16:01 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail