Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GoVolta treindienst naar Berlijn door Maartenw
Vandaag om 12:50:25
Roco 2025 door Corné81
Vandaag om 12:44:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:33:48
Aachenau West door Peter J K
Vandaag om 12:10:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 11:54:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Eric B
Vandaag om 11:33:21
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 11:29:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:02:46
Vermogen centrale door Ronald Halma
Vandaag om 11:02:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:01:49
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Luud H
Vandaag om 10:57:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:43:23
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
Vandaag om 10:04:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:03:32
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:45:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 09:24:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Maartenw
Vandaag om 09:11:57
z21 Start opkrikken door spoorijzer
Vandaag om 09:07:35
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door ChrisNL
Vandaag om 08:27:26
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 05:33:46
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
08 December 2025, 22:38:32
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
08 December 2025, 22:21:41
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
08 December 2025, 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
08 December 2025, 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
08 December 2025, 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
08 December 2025, 21:30:15
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
08 December 2025, 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
08 December 2025, 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
08 December 2025, 21:01:36
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
08 December 2025, 20:35:26
  

Auteur Topic: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?  (gelezen 1379 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Gepost op: 01 October 2020, 08:33:11 »
Vraagje aan de DCC-geleerden onder ons. Weet iemand of het document TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd is in het DCC protocol?

Dank!  :)
Vriendelijke groet, Servé.

VvKan

  • Gast
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #1 Gepost op: 01 October 2020, 10:32:36 »
Ik ben geen DCC geleerde, maar ben wel zeer geïnteresseerd.  Heb hier nog nooit iets over gehoord.  Primeur ?

Ik heb geen scoop, dus ik kan het (nog) niet met zekerheid bepalen.
Maar op grond van de praktijk kun je wel tot een voorlopige conclusie komen.
A/ ABC van Lenz werkt niet met deze manier, anders zouden er veel meer rij - mogelijkheden zijn in een rem/stopsectie. Alleen de BM2 kent afremmen tot xxx, en die snelheid is in te voeren in de decoder.
B/ Er is nooit apparatuur op de markt gekomen voor deze mogelijkheden
C/ Het Zimo HLU systeem lijkt erop, maar maakt van veel minder mogelijkheden gebruik.  Omdat het alleen maar om software zou gaan is het onwaarschijnlijk dat ze deze methode gebruikt hebben.
D/ Geen enkel mij bekend systeem maakt gebruik van de mogelijkheden om functies op deze manier aan te sturen.  (Bijna) Altijd wordt dit via een stuurprogramma geregeld.

Kortom:  alles wijst er op dat dit nooit ingevoerd is.  Maar alleen uitlezen (wie ?) op een scoop zou daar duidelijkheid in kunnen verschaffen. 
Een dan opkomende vraag is:  als er al een systeem zou zijn met deze implementatie, kunnen de decoders dit dan wel aan ?  Zou op zijn minst betekenen dat alle decoders een update nodig hebben.   Wat ik ook niet weet is of de nu gebruikte decoders deze extra bits wel aankunnen.  Misschien raken ze helemaal van slag.
Dat zou ook de reden kunnen zijn, dat het niet ingevoerd is.  Het zou wel eens niet - compatibel met de "normale" DCC kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2020, 10:37:20 door VvKan. Reden: toevoeging »

VvKan

  • Gast
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #2 Gepost op: 01 October 2020, 13:49:43 »
Geen andere DCC geleerden, met scoop ?  Of is iedereen druk aan het meten ?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4082
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #3 Gepost op: 01 October 2020, 14:09:00 »
Waarom meten? Het staat niet in de normen (railcommunity.org), dus wordt t niet gebruikt in Europa.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27022
    • Pagina van klaas
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #4 Gepost op: 01 October 2020, 14:35:04 »
Het lijkt me ook technisch lastig te realiseren. Het aangepaste protocol wordt alleen verzonden in de spoorsecties waar de snelheid beperkt moet worden. Dat betekent dat er in die secties iets anders wordt gestuurd dan in de overige secties. Als de sectiescheiding wordt overbrugd door een trein levert dat kortsluiting op.
Ik vermoed dat dit systeem overbodig is geworden door het ABC systeem waar dit probleem niet optreedt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #5 Gepost op: 01 October 2020, 16:45:37 »
En in software (itrain, traincontroller, koploper etc)  is dit natuurlijk allemaal ook simpel te regelen.

VvKan

  • Gast
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #6 Gepost op: 01 October 2020, 17:13:12 »
Het aangepaste protocol wordt alleen verzonden in de spoorsecties waar de snelheid beperkt moet worden. Dat betekent dat er in die secties iets anders wordt gestuurd dan in de overige secties.
Zo lees ik dat niet in de Engelse tekst.  Er staat volgens mij, ook gezien de rest van de gegevens, dat het gehele signaal overal uitgezonden wordt (de complete reeks in + en -), maar dat in rem- of stopsecties of baanvakken waar de apparatuur hiervoor is aangesloten, de reeks wordt gemodificeerd.  Daarmee niet alleen de snelheid beïnvloedend maar ook eventuele functies bedienend.  ABC is daartoe niet in staat.
Met van buitenaf komende instructies, stuurprogramma's dus, kun je natuurlijk hetzelfde effect bereiken.  Maar zonder gebruik van computer lijkt me dit een heel aardige optie, helaas niet ingevoerd.  Maar ja, dit is ook een voorstel uit 1998, dus de tijd/mogelijkheden hebben het achterhaald.